2023-05-19, 14:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Möjligt. Dock kommer jag aldrig förstå "dubbelgångare-snacket" mer än det som du redan har förklarat.

Nu tycker jag kläderna är hyfsat "pösiga" så det är svårt att avgöra hur pass "utmärglad" han är. Men visst, man ser inga tydliga tecken på en ohälsomsam vikt. Dock tycker jag hans kropp rimmar illa med de få beskrivningar vi har av GM.

Korrekt

Ja, det är ytterst intressant.

CP med skinnjacka- för inte tankarna alls till mördarens signalement. https://twitter.com/SebScheiman/status/1272077786904223744/photo/1

Åklagare B (dvs KP) är sannolikt rätt ute och åklagarna på 1980- och 1990-talen var fel ute. Hans Holmér ville dock inte att åklagarna skulle kunna slå klorna i SE i.o.f.s. Han pratade om det 12 november 1986. Holmér ville diska av/avföra SE så fort som möjligt istället för att utreda honom som misstänkt. https://lampers.se/nyhet/palmebanden/?fbclid=IwAR0nIAUzweANdDp_LysSuZ0lxpLN0p5LckuYceJq NeURW0l9rrJVgFtNUro
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2023-05-19 kl. 14:44.
Citera
2023-05-19, 14:18
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
CP med skinnjacka- för inte tankarna alls till mördarens signalement. https://twitter.com/SebScheiman/status/1272077786904223744/photo/1

Åklagare B (dvs KP) är mer sannolikt mer rätt ute än åklagarna på 1980- och 1990-talen.

Ja, jag delar den bilden.
Om vi bortser från LPs utpekande finns det väldigt lite i materialet som pekar mot CP.
Citera
2023-05-19, 14:24
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Tillräckligt bra syn för att se att ingen av CA eller Engström är amfetamin-smal iaf.

Sätt en rock och huvudbonad på CA. Låt honom behålla sina stålbågade glasögon.

Betydligt mer lik Engström än CP alla dagar.

Har du ens sett en bild på CP ?

Amfetaminsmal? Har du ens sett videokonfrontation Lisbeth fick se då hon sa ”det ser man vem som är alkoholist”?

På den är Pettersson lite småfet. Exakt som hans namne Andersson.

Vid tiden för mordet var Engström ett under av hälsa.

Du vet att både CA och CP var mustaschprydda, till skillnad från Engström?

Du vet att både CA och CP hade höga kindknotor och mörka ögon, till skillnad från Engström.

Du vet att både CA och CP mörka, till skillnad från Engström?
Citera
2023-05-19, 14:31
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Amfetaminsmal? Har du ens sett videokonfrontation Lisbeth fick se då hon sa ”det ser man vem som är alkoholist”?

På den är Pettersson lite småfet. Exakt som hans namne Andersson.

Men det är 1988. Han väger bra mer då än 86. Så jag förstår inte hur det är relevant.
Citat:
Vid tiden för mordet var Engström ett under av hälsa.
Källa?
Citat:
Du vet att både CA och CP var mustaschprydda, till skillnad från Engström?
Nej, det vet jag inte. Har du bilder från 86 där CA har mustasch?
Citat:
Du vet att både CA och CP hade höga kindknotor och mörka ögon, till skillnad från Engström.
Japp. Och jag vet också att inget vittne såg GMs ansikte, så jag förstår inte hur det är relevant.

Citat:
Du vet att både CA och CP mörka, till skillnad från Engström?

Japp. Men nu hade GM med all sannolikhet en huvudbonad och en stor majoritet såg honom bakifrån.
Citera
2023-05-19, 15:27
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Men det är 1988. Han väger bra mer då än 86. Så jag förstår inte hur det är relevant.

Källa?

Nej, det vet jag inte. Har du bilder från 86 där CA har mustasch?

Japp. Och jag vet också att inget vittne såg GMs ansikte, så jag förstår inte hur det är relevant.

Japp. Men nu hade GM med all sannolikhet en huvudbonad och en stor majoritet såg honom bakifrån.

Anna Hage, bl a, hävdar bestämt att mördare var barhuvad. Liksom ett antal andra vittnen.
Citera
2023-05-19, 15:35
Medlem
Citat:
Jag är helt enig gällande att "mode" ger markörer.
Både gällande klass, men samtidigt också andra saker så som ålder tex.

Min invändning gäller mer om det går att göra ett sådant utlåtande enbart baserat på de uppgifter vi har gällande klädseln.

Ska man vara helt objektiv när man tittar på det är det väl egentligen enbart det långa ytterplagget vi kan enas över. Och med stor sannolikhet rörde det sig om en huvudbonad av något slag och allmänt mörka kläder.

Även om jag personligen sympatiserar med argumentationen för att GM mycket väl kan ha burit en "kepsliknande" huvudbonad och en liten väska av något slag tycker jag samtidigt att man får vara ödmjuk för faktumet att de uppgifterna har majoriteten emot sig.

Min poäng är mest att jag anser det vara svårt att göra några uttalanden alls när man jobbar med detta tyvärr vaga signalment. Men visst, uteslutningsmetoden kan ta oss en bit iaf.

Jag håller med om att man inte har tillräckligt med signalement nu för att göra den bedömningen..

Men om man hade frågat samtliga vittnen 1986 eller faktiskt nu , om deras bedömning som helhet pekar på hur GM var klädd som helhet så hade man nog kunnat se lite om det är en person som jobbar på Volvo eller knarkare eller grafiker..

Alltså man kan snabbt göra den bedömningen även om man inte kan just peka på något direkt..

Men ta t.ex att GM inte bar jeans..hade längre överdel och ev keps som inte är baseball keps..

Redan här kan man se lite att det är en äldre man och som inte klär sig slarvigt eller har gympadojjor på sig..

Jag tycker det säger en del..

Hade CP ens funderar på att ens ta på sig dessa kläder ?

Äger han ens sådana kläder ?
Citera
2023-05-19, 16:53
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Anna Hage, bl a, hävdar bestämt att mördare var barhuvad. Liksom ett antal andra vittnen.

Korrekt.

Men är det din slutsats av ett sammanslaget initialt signalement?!

Hur förklarar du bort AD, AB och LJ som hade betydligt bättre förutsättningar för en längre och bättre observation än AH?
Citera
2023-05-19, 17:28
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag håller med om att man inte har tillräckligt med signalement nu för att göra den bedömningen..

Men om man hade frågat samtliga vittnen 1986 eller faktiskt nu , om deras bedömning som helhet pekar på hur GM var klädd som helhet så hade man nog kunnat se lite om det är en person som jobbar på Volvo eller knarkare eller grafiker..

Alltså man kan snabbt göra den bedömningen även om man inte kan just peka på något direkt..

Men ta t.ex att GM inte bar jeans..hade längre överdel och ev keps som inte är baseball keps..

Redan här kan man se lite att det är en äldre man och som inte klär sig slarvigt eller har gympadojjor på sig..

Jag tycker det säger en del..

Hade CP ens funderar på att ens ta på sig dessa kläder ?

Äger han ens sådana kläder ?

Ja vi kommer aldrig få reda på om CP ägde ett långt plagg och mörka skor.

http://www.itdemokrati.nu/page55/cpspan2.png
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-05-19 kl. 18:09.
Citera
2023-05-19, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja vi kommer aldrig få reda på om CP ägde ett långt plagg och mörka skor.

http://www.itdemokrati.nu/page55/cpspan2.png

Har jag skrivit att inte CP ägde mörka skor ? Eller längre jacka ?

Jag skrev i dom kläderna vittnen sett GM burit...

En längre jacka kan alla ha men om GM hade en gubbig medelklass modell så är det nog inget CP hade haft på sig...

Samma sak gäller om GM hade haft en biker skinnjacka då hade Engström gått bort..

Men som vanligt missförstår du alltid saker i tråden...
Senast redigerad av Problem2020 2023-05-19 kl. 20:59.
Citera
2023-05-19, 23:24
Medlem
Citat:
Var kan man läsa om denna bestämdhet? Vilket förhör är det ? Hur förändras den punkten över tid?
Citera
2023-05-20, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Var kan man läsa om denna bestämdhet? Vilket förhör är det ? Hur förändras den punkten över tid?

Det är uppenbart att GM hade huvudbonad...

Man kan missa att någon bär huvudbonad..

Men man sätter aldrig en huvudbonad på en person som är barhuvad..
Citera
2023-05-20, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Fast nu sa du det där som fakta. Det är det inte.

Att hon blandar ihop gm med AB är en alternativ teori. Som mest verkar vara ihopkokad för att man inte vill att LP ska ha sett gm.

På mordplatsen pratar dom att gm och LPs blickar mötts. Inte LPs och ABs.

AB har som ett av sina mest utmärkande drag ett helskägg. Det rimmar illa med den ljusa överläppen. AB är dessutom kvar på plats under livräddningen, så att LP inte skulle reagera på att gm är kvar bara meter ifrån henne under den tiden är ju knepigt att få ihop.
Alternativ teori?

Vad är huvudteorin? Vem har skrivit under den?

ABs mustasch räcker för mig som förklaring vad hennes minnesbild av CP kom ifrån.

LP vet inte vem det är som orsakat att OP ramlar ihop. Hon ser aldrig något vapen.

Är det den förvirrade personen som stirrar på henne eller individen som springer in i gränden.

AB hänger inte vid OP. Han är vid LJ cheva.

Det blir kaos. Inte konstigt att hon missar AB senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in