2023-05-18, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Har på recept men det ingår som sagt inte i högkostnadsskyddet och mycket dyrare i Sverige än i andra länder… Så tänkte ”importera”, men läser då det nedan. Risken är säkert liten (och jag har recept).

Men Sverige är ändå ett sjukt land ibland, att man ens ska behöva vara orolig för att åka dit som en ”kriminell smugglare” framöver pga lite naturläkemedel... Som är både receptfritt och billigare i andra länder.

https://sverigesradio.se/artikel/7077394
Den artikeln är från 2018. Hur blev det med den nya lagen?
Jag har recept på circadin men har köpt från utlandet utan problem.
Jag förstår inte varför de alltid ska göra allt sämre för folk.
Jag skulle stödja en lag som säger att är det är en medicin tillåten i ett eu-land är det fritt att föra in och använda i samtliga eu-länder.
Citera
2023-05-18, 16:23
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden309
Den artikeln är från 2018. Hur blev det med den nya lagen?
Jag har recept på circadin men har köpt från utlandet utan problem.
Jag förstår inte varför de alltid ska göra allt sämre för folk.
Jag skulle stödja en lag som säger att är det är en medicin tillåten i ett eu-land är det fritt att föra in och använda i samtliga eu-länder.
Vet ej hur det har gått, fick bara upp den när jag sökte och tyckte det var störande nog att man ens tänkte i dom banorna 😉
Citera
2023-05-18, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Vet ej hur det har gått, fick bara upp den när jag sökte och tyckte det var störande nog att man ens tänkte i dom banorna 😉
Jag sökte innan jag beställde men det var svårt att hitta något.
Min läkare tyckte det var bättre förr innan det blev receptbelagt.
Jag förstår inte varför det enbart finns 10-pack med 3mg tabletter som dessutom är dyra.
Jag klarar mig på 1mg.
Citera
2023-10-16, 11:08
Medlem
Vultzs avatar
Tog 2mg melatonin igår som en läkare skrev ut till mig förrgår. Däckade totalt. Klarade knappt att ta mig ur sängen efter 9 timmar. Känner mig trött nu dagen efter med hjärndimma. Bör jag minska intaget till 1 mg eller 0,5 mg?
Citera
2023-10-16, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vultz
Tog 2mg melatonin igår som en läkare skrev ut till mig förrgår. Däckade totalt. Klarade knappt att ta mig ur sängen efter 9 timmar. Känner mig trött nu dagen efter med hjärndimma. Bör jag minska intaget till 1 mg eller 0,5 mg?

Ja hitta lägst verksamma dos är ju alltid bra men rätt osannolikt att det är melatonin som sänker dig så hårt dagen efter.

” Halten i blodet halveras på mindre än en timme. – Det betyder att den vanligaste typen av melatonintabletter inte ger särskilt mycket effekt vid sömnstörningar, förutom vid själva insomnandet. Senare finns ju nästan inget melatonin kvar på grund av den korta halveringstiden, säger Jan Hedner”
Citera
2023-10-16, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vultz

Less is more när det kommer till melatonin. Allt över 1 mg är åt helvete för mycket.
Problemet med melatonin är att det hämmar dopamin. Det betyder även att testosteronproduktionen under natten blir lägre i högre doser. Låg dopamin = låg GNRH = lägre LH = mindre testosteron.
Citera
2023-10-18, 00:22
Medlem
Använde så lite som 0.5 mg fyra dagar i sträck.

Somnade tidigare och vaknade tidigare men var trött/seg redan dagen efter första tabletten. Dag 2-3 började jag känna att min depression förvärrades kraftigt, detta kan hända mig med propavan också.

Det är som om livsgnistan tas bort från en. Har läst det som tidigare skribent tar upp, att det påverkar dopaminet.

För er som inte drabbas så stort grattis, för i övrigt verkar det vara ett väldigt bra kosttillskott/medicin.
Citera
2023-12-30, 00:29
Medlem
Tar 3-6 mg plus 200 mg 5htp som hjälper på insomningen. Aldrig sovit så här bra förut.

Tar pauser 1&2 gånger i veckan eller går ner i dos när jag inte arbetar för att inte bli tolerant.

Går en timme om dagen också utöver arbetet.
Citera
2023-12-30, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden309
Jag sökte innan jag beställde men det var svårt att hitta något.
Min läkare tyckte det var bättre förr innan det blev receptbelagt.
Jag förstår inte varför det enbart finns 10-pack med 3mg tabletter som dessutom är dyra.
Jag klarar mig på 1mg.

Från Tyskland kostar det typ 150 kr för 120 tabletter. Receptfritt. Förstår inte varför det är receptbelagt, låter helt sjukt när där är så många som har sömnproblem. Staten skapar problem genom att gate-keepa allting hela tiden. Snart ska man väl ha körkort för att gå också.
Senast redigerad av Saftxbulle 2023-12-30 kl. 00:42.
Citera
2023-12-30, 00:46
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saftxbulle
Från Tyskland kostar det typ 150 kr för 120 tabletter. Receptfritt. Förstår inte varför det är receptbelagt, låter helt sjukt när där är så många som har sömnproblem. Staten skapar problem genom att gate-keepa allting hela tiden. Snart ska man väl ha körkort för att gå också.

Fast det är ju inte receptbelagt längre. Visst, dyrt, men bara att köpa själv.

Puritans Pride är bra märke, bara att köpa hem:

https://www.ebay.com/itm/19527579587...3ABFBM7PDB_5Zj
Citera
2023-12-30, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Fast det är ju inte receptbelagt längre. Visst, dyrt, men bara att köpa själv.

Puritans Pride är bra märke, bara att köpa hem:

https://www.ebay.com/itm/19527579587...3ABFBM7PDB_5Zj

Det är alltid något.

Jag är trogen kund från vitab*y.de sen många år tillbaka. De har rätt potenta varor och natur produkter. Lite klurigt med tyskan bara.

*=a
Senast redigerad av Saftxbulle 2023-12-30 kl. 01:10.
Citera
2023-12-30, 01:03
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saftxbulle
Det är alltid något.

Jag är trogen kund från vitab*ay.de sen många år tillbaka. De har rätt potenta naturprodukter

*=a

Låter bra. Man får kika in de tillverkare av kosttillskott för melatonin, att de bedriver GMP o.s.v.
Är absolut inte hållbart att betala så mycket i Sverige, totalt nonsens. Även om det inte är receptbelagt längre så saluförs det enbart för "jet-lag" och i små förpackningar på Apoteket + dyrt.

Får man det utskrivet så kostar det mycket för en större burk man kan köpa mycket billigare online. Visst ligger det numera under förmån, sedan 2021.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in