2021-08-24, 16:48
Medlem
crywithoutfeelingss avatar
Om man har en autoimmun sjukdom, många sjukdomar är klassade som det, så ska man inte ta melatonin då det har rapporterats och står på fass att det förvärrar sjukdomen. Läkare kollar inte ens upp om du har en autoimmun sjukdom och meddelar detta utan delar ut det som godis bara.. eller SSRI kanske man borde börja säga numera?

Sen har jag läst annat otrevligt om melatoninpillrena också så jag har slutat ta det helt.
Senast redigerad av crywithoutfeelings 2021-08-24 kl. 16:50.
Citera
2021-08-25, 01:40
Medlem
Zot^s avatar
Tänkte bara varna folk här att ifall ni har melatonin utskrivet med förmån så har förmånen upphört så ifall ni beställer på typ apotea så kommer ni få betala ca 600kr per burk och det går ju inte att ångra sig vilket inte är så roligt om man tryckt hem 4 st och fått en oväntad räkning på 2400kr.
Citera
2021-08-26, 20:32
Medlem
Hej. Ser att det diskuterats utbyte till melatonin från imovane.

Vad tror om min situation.
En halv 7.5 varje kväll i närmare 8år.
Tänkte börja med melatonin istället.

Trappa ut imovane i 3-4 månader? Sen börja med melatonin. Eller köra båda samtidigt??

Kör även sertralin 100mg.
Citera
2021-10-06, 07:10
Medlem
tomyhockeys avatar
https://www.fass.se/m/produkt/201704...lic/tabproduct

tog melatonin 2 g inatt det blev mörkt i ögon men hjärtat började slå snabbare kunde inte sova ? skall jag ringa läkaren elle fortsätta ikväll igen ?
Citera
2021-10-12, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Circadin är en depottablett dvs melatoninet utsöndras under lång tid och kan göra patienten trött dagen efter. Circadin ingår inte i högkostnadsskyddet.

Melatonin AGB utsöndras snabbare och ingår i högkostnadsskyddet.
Det verkar som att människor tar höga doser melatonin, det pratas om 2-5mg, jag tar 0.5mg Melatonin AGB tidigt på kvällen det räcker utmärkt för mig, det gäller naturligtvis inte för alla, men ni som är sega dagen efter, prova att sänka dosen och ta tabletten några timmar innan sänggående. Det går bra att dela en 2mg tablett på fyra delar, det håller ned kostnaden.

Ingår inte i högkostnad, hämtade idag 573:-
Citera
2021-10-12, 19:04
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Circadin är en depottablett dvs melatoninet utsöndras under lång tid och kan göra patienten trött dagen efter. Circadin ingår inte i högkostnadsskyddet.

Melatonin AGB utsöndras snabbare och ingår i högkostnadsskyddet.
Det verkar som att människor tar höga doser melatonin, det pratas om 2-5mg, jag tar 0.5mg Melatonin AGB tidigt på kvällen det räcker utmärkt för mig, det gäller naturligtvis inte för alla, men ni som är sega dagen efter, prova att sänka dosen och ta tabletten några timmar innan sänggående. Det går bra att dela en 2mg tablett på fyra delar, det håller ned kostnaden.

Citat:
Ursprungligen postat av SickanX
Ingår inte i högkostnad, hämtade idag 573:-

Det är alldeles riktigt, från och med den 26 mars 2021 gäller begränsad subvention för Melatonin AGB, inlägget som du citerar skrev jag för fyra år sedan.

"Melatonin AGB ingår i högkostnadsskyddet med begränsad subvention från och med den 26 mars 2021. Begränsningen innebär att Melatonin AGB endast ingår i högkostnadsskyddet för barn och ungdomar 6 till och med 17 år med adhd där sömnhygienåtgärder varit otillräckliga."

https://www.tlv.se/beslut/beslut-lak...lr%C3%A4ckliga.
Citera
2021-12-19, 21:30
Medlem
Hur funkar Melatan 3mg för er?
Citera
2022-01-23, 17:08
Medlem
Prövade för ett tag sedan upp till 5mg melatonin, kände ingen riktig skillnad, möjligen somnade man lite snabbare men ett problem jag fick var att jag ofta vaknade upp mitt i natten och hade riktigt svårt att somna om, så i princip fick jag svårt att sova av melatonin. Men det kan vara värt att prova för andra ändå med sömnproblem, framför allt om du har svårt att somna på kvällen.
Citera
2022-02-13, 04:17
Medlem
Idumeas avatar
Är det någon skillnad på Melatonin AGB och Melatan?

Fick AGB 3mg utskrivet innan och det funkade toppenbra, lyckades ha en normal dygnsrytm och kände mig utvilad när jag vaknade för första gången någonsin typ. Nu har jag fått Melatan och sömnen funkar inte alls för mig längre. Har ingen stabil dygnsrytm och har oftast svårt att somna.

Vet att det är skillnad på AGB och Circadin, men hur är det med Melatan? Är det en depottablett som Circadin eller är den identisk med AGB?
Är ju möjligt att problemen är min vardag i övrigt och att jag kanske har vant mig för mycket vid preparatet, men jag hade ingen toppenvardag när jag sov gott på AGB, så det borde inte göra så stor skillnad alltså.
Citera
2023-05-03, 20:21
Medlem
PumpkinKings avatar
Fråga - har missbrukat gabapentin senaste månaderna, kommer strax behöva trappa ner och ta konsekvenserna. Är inte rädd för ångesten och allt möjligt som kan komma med det. Det jag dock är rädd för är att inte kunna sova. Det är delvis varför jag fastnat för gabapentin.

Kan Melatonin hjälpa en med att kunna slappna av och sova just i början av den potentiella abstinens-fasen? Har missbrukat gaban rätt rejält. Jag vet, svårt att säga på rak arm. Men tänkte att jag chansar och frågar!
Citera
2023-05-05, 21:37
Medlem
skadad87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PumpkinKing
Fråga - har missbrukat gabapentin senaste månaderna, kommer strax behöva trappa ner och ta konsekvenserna. Är inte rädd för ångesten och allt möjligt som kan komma med det. Det jag dock är rädd för är att inte kunna sova. Det är delvis varför jag fastnat för gabapentin.

Kan Melatonin hjälpa en med att kunna slappna av och sova just i början av den potentiella abstinens-fasen? Har missbrukat gaban rätt rejält. Jag vet, svårt att säga på rak arm. Men tänkte att jag chansar och frågar!

Kanske hjälper lite, nästintill inget. Har du mixtrat med GABA receptorerna under längre period så kommer det bli en tuff resa, men du klarar det.

Skulle istället rekommendera något lite tyngre kanske, quetapin eller något. Icke beroende
Citera
2023-05-18, 14:03
Har på recept men det ingår som sagt inte i högkostnadsskyddet och mycket dyrare i Sverige än i andra länder… Så tänkte ”importera”, men läser då det nedan. Risken är säkert liten (och jag har recept).

Men Sverige är ändå ett sjukt land ibland, att man ens ska behöva vara orolig för att åka dit som en ”kriminell smugglare” framöver pga lite naturläkemedel... Som är både receptfritt och billigare i andra länder.

Citat:
”Införsel av läkemedel kan bli smuggling enligt lagförslag

I framtiden kan det bli brottsligt att köpa med sig receptfria läkemedel från Finland om de är receptbelagda i Sverige. Detta gäller exempelvis sömnmedel med melatonin.

Enligt den nuvarande lagstiftningen är det tillåtet att föra in dessa läkemedel i Sverige, även om du inte kan köpa dem receptfritt här. Det gäller till exempel sömnmedel med melatonin, eller värktabletter med ketoprofen.

Men när du väl har tagit dig förbi tullen, innehar du plötsligt förbjudna läkemedel. Detta enligt den svenska läkemedelslagen.

– Resenären kan ju göra sig skyldig till brott mot läkemedelslagen om han eller hon påträffas med det här på stan någonstans av polisman eller liknande, säger Jonas Karlsson, sakkunnig vid Tullverket.

Detta skulle då innebära att om polisen av någon anledning skulle hitta ovannämnda läkemedel i en persons väska och personen inte kunde uppvisa ett recept på dem, så skulle det handla om ett brott. Även om läkemedlen förts in i landet lagligt.

Resenären kan göra sig skyldig till smuggling

Innehav av sådana läkemedel utan ett giltigt recept leder oftast till böter.

Om lagändringen går igenom, skulle införseln av receptbelagda läkemedel klassas som smuggling vilket i detta fall räknas som ett allvarligare brott.”

https://sverigesradio.se/artikel/7077394
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in