2023-05-16, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Musk verkar gå in för micro management:
https://electrek.co/2023/05/15/elon-musk-personally-approve-every-new-hire-tesla/

Kommer det påverka aktiepriset att vdn håller på med sånt här trams istället för strategiska frågor?

Trams? Vad är ett företag om inte sina anställda?

Känns som en ganska viktig del.
Citera
2023-05-16, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Trams? Vad är ett företag om inte sina anställda?

Känns som en ganska viktig del.

"Känns" var nyckelordet. Det är ingen rationellt tänkande bakom en sån åtgärd. Men kanske är aktieägarna vana vid sånt beteende så det påverkar kanske inte så mycket.
Citera
2023-05-16, 10:20
Medlem
Aldrig förstått mig på aktie men är så intresserad, är det verkligen en bra investering?
Citera
2023-05-16, 10:48
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majblomman66
Aldrig förstått mig på aktie men är så intresserad, är det verkligen en bra investering?

Ja om man tror att världen går mot mer eldrivna fordon samt ett företag som leder all industriell utveckling helt själv och tar fram nya metoder för att bli kostnadseffektiva.

Att investera i Tesla är som att investera i en fond nästan om man förstår hur många områden Tesla faktiskt bryter sig in på och styr upp själva eller med hjälp av partners.

Det är så mycket data att läsa sig in på Tesla. Men läs Teslas Master plan 1, 2 och 3 samt titta på alla övriga delar de gör förutom att tillverka en bil som slutprodukt till en användare så blir det i min bok en klart enkelt ja till investera i bolaget.
Citera
2023-05-16, 10:50
Medlem
libbens avatar
Citat:
https://electrek.co/2023/05/15/elon-musk-personally-approve-every-new-hire-tesla/

Kommer det påverka aktiepriset att vdn håller på med sånt här trams istället för strategiska frågor?

Citat:
"Känns" var nyckelordet. Det är ingen rationellt tänkande bakom en sån åtgärd. Men kanske är aktieägarna vana vid sånt beteende så det påverkar kanske inte så mycket.

Att styra ett bolag till success handlar om att kontrollera kostnader och se över olika områden hela tiden. Inget konstigt alls att Elon känner att det springer iväg lite snabbt och vill få en bättre bild vad som hänt senaste 2 åren. Var sak har sin tid och nu är det dags en period att se över nyanställningarnas flöden.
Citera
2023-05-16, 11:26
Medlem
gladihattens avatar
Citat:

Kolla på hur det ser ut på Twitter. Efter Elons övertagande får bolaget mer gjort än någonsin med 20% av den tidigare personalstyrkan. Med tanke på det tycker jag förståsigpåare ska vara rejält försiktiga med att kritisera Elons förmåga hitta rätt personal.
Citera
2023-05-16, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Därför priset har pressats ner på kursen sista dagarna. Kursen försökte även rusa lite på twitter nyheten men fastnade.

När man tittar på volymen och vollan sista veckorna. https://finance.yahoo.com/quote/TSLA/history?p=TSLA

Ja, smart money forts lämna aktien samtidigt som retail köper.

Tesla är by far minst ägt av institutioner i big tech. Undra varför
Citera
2023-05-16, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Ja om man tror att världen går mot mer eldrivna fordon samt ett företag som leder all industriell utveckling helt själv och tar fram nya metoder för att bli kostnadseffektiva.

Att investera i Tesla är som att investera i en fond nästan om man förstår hur många områden Tesla faktiskt bryter sig in på och styr upp själva eller med hjälp av partners.

Det är så mycket data att läsa sig in på Tesla. Men läs Teslas Master plan 1, 2 och 3 samt titta på alla övriga delar de gör förutom att tillverka en bil som slutprodukt till en användare så blir det i min bok en klart enkelt ja till investera i bolaget.

Tack för svar!
Citera
2023-05-17, 00:20
Medlem
gladihattens avatar
Haha, Elon tvärvänder i frågan om annonsering p.g.a en fråga från Meet Kevin Hade aldrig hänt i något annat megacap bolag. Men Kevin har rätt, oerhört många är oinformerade och baserar sin bild av Tesla på gammal eller felaktig information.
Citera
2023-05-17, 05:55
Medlem
Citat:

På riktigt?

Hoppas du aldrig startar nått bolag.
Citera
2023-05-17, 06:06
Medlem
The-9s avatar
Att den här tråden tuggar på med sitt dividerande utan att komma någonstans efter 1300+ sidor ger mig nästan lite ångest.
Citera
2023-05-17, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
På riktigt?

Hoppas du aldrig startar nått bolag.

Du får får det att låta normalt att VDn i ett företag med närmre 130 000 anställda ska godkänna varje nysnställning? Det är det inte. Att man på hyffsat hög nivå ska ge klartecken innan rekrytering påbörjas är en sak men inte detta.

Nej, sånt funkar i en startup med 50 anställda.

Som flera som kommrnterar artikeln jag länkade... om Elon lägger 5min per anställd så blir det flera månader totalt han får lägga bara på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in