Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
Jag har svarat dig på det flera gånger. Men du hoppar förbi det hela tiden och hoppar på de bisatser jag nämner där jag inte har ett lika starkt case.
vi kan ta det här expemplet igen. att blod kom ur munnen, att det gjorde munmotmun-metod och hjärtkompressioner, och att LP hanterades bryskt fanns inte i någon media. Eftersom det inte hade kommit någon media efter 20 min. Och framförallt det sistnämnda är helt omöjligt för gm att veta då det utspelade sig medan han var uppe på åsen.
Hallå!
Här kommer ett litet sent svar.
Livet kommer i vägen ibland…
Vad jag hoppas vi kan enas över är att inget Engström kommer med från och med hans samtal med RB och framåt är på något sätt “originellt”. Med det menar jag - Han kommer inte med några uppgifter som han inte kan ha snappat upp i media. Jag säger självklart inte att så är fallet, men möjligheten finns. De springande poliserna, LPs jacka, AH, KJ etc, allt fanns i media från förmiddagen den 1 mars. Detta inkluderar också blodet i munnen och livräddande försök från olika personer.
Så vad man får kika på då är ju vad han sa innan samtalet till RB.
Det enda vi har att jobba med då är 2 förhör med väktarna 3 mån efter samt förhör med ME sådär 30 år senare (man kan luta sig mot TPs intervjuer också som var bra mycket tidigare, men de ger egentligen ingen annan bild än vad hon säger i förhör).
Från ALG har vi blodet ur munnen, att OP såg liten ut, att han hade varit framme och “tittat” och att polisen var brysk mot LP och att han blivit hörd av polisen.
Från HO har vi att intrycket först var att Engström hade hjälpt till med att vända OP, men senare i samtalet verkade det som att så inte var fallet. Att Engström var längre ifrån. Engström hade sedan närmat sig och sett att folk hade gjort konstgjord andning.
Från ME och grannar har vi att Engström var ganska långt ifrån när det hände (andra sidan Sveavägen). Vi har också samtalet med LP som enbart gick ut på att fråga om var GM tog vägen och sedan första versionen av språngmarschen där Engström letar efter GM.
För mig är det problematiskt med de förhör som gjordes långt efteråt.
Det är ganska omöjligt att bena ut vad som faktiskt sades 28 feb och vad som har sagts senare. Som addering har vi ju faktumet att folk snackar med varandra och alla media.
Men om vi ändå utgår från att allas minne är 100% korrekt.
Jag personligen blir inte så upphetsad av blodet i munnen och att folk har varit framme och gjort olika saker för att rädda livet på OP. Jag är mer än övertygad om att GM har sett blodet. OP gjorde några sista andetag innan han dog då det fanns upphostningsspår i form av blod på plats. Blodet bör ha vällt fram ganska omedelbart. Och om GM har vänt och tittat bakåt från trappan hade han väldigt bra sikt (då Dekorima lyste upp platsen från det hållet) att se alla människor som var framme. Även i dagsljus ser du ganska bra från trappan fram till mordplatsen på grund av nivåskillnaden.
Det enda jag personligen finner “märkligt” och förbryllande är uppgiften om att polisen var brysk mot LP. Jag har aldrig riktigt förstått vad det betyder. Var det inte tvärtom? Vi har ju flera vittnen om att LP var väldigt “svår” och att KJ fick “hålla koll” på henne så att AH kunde jobba etc.
Och det är lite sådana saker som stör mig. Varför berättar inte Engström om sådant? Han målar upp en lugn och “kontrollerat chockad” LP. Alla andra målar upp en smått hysterisk person som var mer eller mindre våldsam mot AH.
Därför blir min slutsats att jag håller med både Lampers och TP/LL/PU.
Engström var antingen ett ganska frånvarande observerande vittne (möjligtvis ganska nära det han berättar för väktarna) eller GM. Men att han var centralt där och medverkade i livräddande försök och gjorde språngmarscher är helt otänkbart för mig.