2023-05-16, 11:18
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Han kan exempelvis mena det han säger?

Eller menar du att vaghetsmarkörerna innebär att han "egentligen" avser något annat och vad skulle det vara i sådana fall?
Jag tänker precis tvärtom, att åklagaren verkligen trodde på det här och uppvisade en tydlig tvärsäkerhet i just de här frågorna. Som att polisutredningen på något sätt skulle ha kunnat slå fast att SE såg Lars J i gränden, och att det också skulle vara utrett att han åkte till Idre redan på söndagen. Det är lätt att underskatta SE och hans förmåga att hitta på saker.

Det här blev svagheterna i standardteorin, och det är ingen slump att det var just de här svagheterna som SVT/försvaret sedan fokuserade på i dokumentären "Palmemördaren".
Senast redigerad av Draifos 2023-05-16 kl. 11:31.
Citera
2023-05-16, 11:24
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
KP vägrade ändå att inse vad detta betydde och hittade själv på ett påstående gripet helt ur luften att SE hade ett vapen ändå. Där tror jag tyvärr KP menade vad han sa trots att det helt saknade verklighetsförankring.

Möjligheten att anta beväpning och beredskap till statsministeravrättning hos en en vanlig person på stan är avhängig av hur pass bestickande man bedömer att personens agerande är i övrigt. Menar man att det i det närmaste binder personen till gärningen, ja, då är det ju bara att anta att han hade vapen osv och förvånas över vilken märklig typ GM var.

Jag gissar dock att det är en uppfattning som närs av blott några få. Det som finns i SE-saken tycks inte berättiga inte till sådana antaganden. Men skulle man hitta någon typ av relevant vapenkoppling eller liknande så kan saken bli mer intressant. Får se vad som kan dyka upp.
Citera
2023-05-16, 11:30
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tänker precis tvärtom, att åklagaren verkligen trodde på det här och uppvisade en tydlig tvärsäkerhet i just de här frågorna. Som att polisutredningen på något sätt skulle ha kunnat slå fast att SE såg Lars J i gränden, och att det också skulle vara utrett att han åkte till Idre redan på söndagen.

Då förstår jag.

Enligt dig så är SE mer misstänkt än vad åklagarens tolkning av omständigheterna ger vid handen?

Citat:
Det är lätt att underskatta SE och hans förmåga att hitta på saker.

GM-SE:s förmågor efter mordet tycks alla gånger inte kunna överskattas.
Citera
2023-05-16, 11:31
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag tänker precis tvärtom, att åklagaren verkligen trodde på det här och uppvisade en tydlig tvärsäkerhet i just de här frågorna. Som att polisutredningen på något sätt skulle ha kunnat slå fast att SE såg Lars J i gränden, och att det också skulle vara utrett att han åkte till Idre redan på söndagen. Det är lätt att underskatta SE och hans förmåga att hitta på saker.

KP säger själv på pressträffen att inte ens han är så dum att han tror att det digra materialet runt SE skulle räcka till åtal.

Det borde väl inte tolkas som att KP är "tvärsäker" på SEs skuld.

KP säger väl på pressträffen med sänkt blick, sänkta axlar och helt utan övertygelse att SE kunde utretts grundligare i ett tidigare skede och att så inte skedde. Den osäkerheten i KPs presentation är jag tvärsäker på att jag uppfattade.
Citera
2023-05-16, 11:33
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Då förstår jag.

Enligt dig så är SE mer misstänkt än vad åklagarens tolkning av omständigheterna ger vid handen?

Nja, jag menar väl snarare tvärtom. Att i den mån misstankarna mot SE bygger på att han har sett Lars J i gränden så är SE misstänkt delvis på felaktiga grunder.
Citera
2023-05-16, 11:34
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Då förstår jag.

Vittnet SE tycks ha sett och upplevt vad andra vittnen på mordplatsen vittnar om. Som vittne behöver inte SE hitta på något alls.

Det är en okomplicerad och enkel tolkning grundad i materialet och helt utan önsketänkande.
Citera
2023-05-16, 11:36
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det går också att anlita en kroppsspråksexpert för att analysera KPs övertygelse under sin pressträff med budskapet att SE är GM. Det lustiga i kråksången är att en dylik analys skulle kunna landa i att KP just säger något han själv inte riktigt tror på.

HM däremot är lite hälsosamt nyfiken på Sydafrika som spår under själva pressträffen, vilket kan kännas som dubbla budskap för vakna betraktare när PU låst sig för en obeväpnad grafiker som ingen sett som GM på mordplatsen.

"Två-olika-personer-teorin" kan visa sig vara en bra förklaringsmodell varför inte ett enda mordplatsvittne pekat ut SE som GM. Den väktarpratande SE är då bara ett vittne till efterspelet av själva mordet.

"Ibland är sanningen så enkel att den blir svår att förstå."

Lyssnade igenom framställningen en gång till nyligen, och den var väldigt stabil.

KP gick igenom väldigt mycket som man inte fattar förrän efter otaliga diskussioner här i tråden.

Du ser världen genom dina konspirationsteoretiska glasögon ...

Men sanningen är den att en enda person kan ställa till med mycket kaos, vilket vi sett otaliga gånger.

Det kan inte vara så att kroppsspråket och den enstaka fumligheten hos KP berodde på nervositet?
Citera
2023-05-16, 11:39
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Nja, jag menar väl snarare tvärtom. Att i den mån misstankarna mot SE bygger på att han har sett Lars J i gränden så är SE misstänkt delvis på felaktiga grunder.

Du menar ju att det här med att GM-SE observerat LJ i gränden och använder det är svagt och inte riktigt håller? Men att en annan idé om saken gör det och förklarar saker och ting bättre?

Tänkte också att det här med stugan på måndagen skulle indikera något?
Citera
2023-05-16, 11:44
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Möjligheten att anta beväpning och beredskap till statsministeravrättning hos en en vanlig person på stan är avhängig av hur pass bestickande man bedömer att personens agerande är i övrigt. Menar man att det i det närmaste binder personen till gärningen, ja, då är det ju bara att anta att han hade vapen osv och förvånas över vilken märklig typ GM var.

Jag gissar dock att det är en uppfattning som närs av blott några få. Det som finns i SE-saken tycks inte berättiga inte till sådana antaganden. Men skulle man hitta någon typ av relevant vapenkoppling eller liknande så kan saken bli mer intressant. Får se vad som kan dyka upp.

Det borde kunna konstateras att SE om han är GM måste kommit över vapen och ammunition, hanterat och förvarat vapnet före mordet, laddat och använt det på Sveavägen och efter mordet på något sätt skyddat vapnet från upptäckt.

Inget av dessa moment har trots 50 miljoner i belöning kommit fram efter flera års polisutredning mot SE.

Det är så många led att teorin att GM-SE säger att han tittade på sin klocka för att dölja vapeninnehavet får klockorna att stanna för mig.

GM-SEs vapeninnehav har mer sagolik karaktär än att det är grundat i fakta. SE som vittne hade bevisligen en klocka och har man ett armbandsur är det inte helt orimligt att man tittar på det om man upplever att man har bråttom.
Citera
2023-05-16, 11:51
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Det här blev svagheterna i standardteorin, och det är ingen slump att det var just de här svagheterna som SVT/försvaret sedan fokuserade på i dokumentären "Palmemördaren".

Hans fru menar på att de åkte på söndagen, och kom hem följande lördag.

Lars J kan bara befinna sig på en enda position inne på Luntmakargatan för att kunna se GM springa i trappen, och det är den positionen som SE beskriver att silhuetten befinner sig i.

Vill minnas att Lampers illustrerar detta visuellt i sin dokumentär, som nu förstås är borttagen.

Den digitala världens underverk!
Citera
2023-05-16, 14:43
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
SE-saken är ett teoribygge som vilar på mycket avancerade antaganden om en person.

Men. Att den krångliga SE-saken skulle ha presenterats för att skydda intressen och dölja verkliga förhållanden innebär dock ett i magnituder mer avancerat teoribygge och förutsätter betydligt mer utsvävande antaganden om tillvaron än SE-saken.

Det blir att slänga in badvattnet med babyn.

Det kan jag hålla med om. Jag lyckas dock inte greppa varför man sysslar med det annars. Det rimligaste alternativet är väl ren inkompetens, och en så avancerad sådan på så höga positioner gör mig nästan mer rädd än konspirationstänket.
Citera
2023-05-16, 15:25
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det kan jag hålla med om. Jag lyckas dock inte greppa varför man sysslar med det annars. Det rimligaste alternativet är väl ren inkompetens, och en så avancerad sådan på så höga positioner gör mig nästan mer rädd än konspirationstänket.

Till KPs försvar får sägas att han som åklagare hade noll erfarenhet av att bedriva förundersökning mot en avliden person och att det bakvända resultatet när det gäller SE kan bero på den kompetensluckan.

KPs första försök att hitta Anna Ls mördare var inte heller det speciellt träffsäkert då fel person hängdes ut i media. KP är inte så bra på att utreda ministermord helt enkelt.

OffT: Välkommen tillbaka till tråden Fadrelig! Jag hade redan så smått börjat sakna dina sakliga och klartänkta inlägg här i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in