2023-05-15, 21:26
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Du kanske skulle fokusera på att grotta ner dig i ett uppslag du tror på istället (eller något du är nyfiken på)? Det kan över tid ge dig nya infallsvinklar och perspektiv, kanske även lösa någon SE-knut?
Det ska jag. Jag gav mig in i den här tråden efter utpekandet för att se om det var något jag missat och om det faktiskt fanns substans i detta. Men det gör det inte. Jag har grävt fram en massa saker som pekar bort från SE som gm, och alla "lögner" som beskrivits som så självklara sådana har visat sig inte alls vara så självklara. Men det är inte som i stora MOP-tråden där man diskuterar fram saker. Här är allt som pekar bort från SE helt omöjligt. Man tolkar saker som skrivs och sägs in i absurdum för att ha kvar den här helt osannolika teorin. Och när materialet pekar bort från SE, då är det felaktigt. Eftersom SE är gm.

Nu lämnar jag den här tråden och hoppar helt över till stora MOP-tråden. Vill folk härinne inte diskutera utan bara medvetet misstolka får det vara.

SE är inte GM. Hejdå alla
Citera
2023-05-15, 21:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det ska jag. Jag gav mig in i den här tråden efter utpekandet för att se om det var något jag missat och om det faktiskt fanns substans i detta. Men det gör det inte. Jag har grävt fram en massa saker som pekar bort från SE som gm, och alla "lögner" som beskrivits som så självklara sådana har visat sig inte alls vara så självklara. Men det är inte som i stora MOP-tråden där man diskuterar fram saker. Här är allt som pekar bort från SE helt omöjligt. Man tolkar saker som skrivs och sägs in i absurdum för att ha kvar den här helt osannolika teorin. Och när materialet pekar bort från SE, då är det felaktigt. Eftersom SE är gm.

Nu lämnar jag den här tråden och hoppar helt över till stora MOP-tråden. Vill folk härinne inte diskutera utan bara medvetet misstolka får det vara.

SE är inte GM. Hejdå alla

Jag tror att flertalet av användarna i SE-tråden (i någon mån) tvivlar på att SE är GM, det gör iaf jag. Dock har diskussionerna i SE-tråden blivit mer av en dragkamp mellan "sektmedlemmarna" och "förnekarna", där prestige (från båda läger) ofta går före nyktra samtal och konstruktiva meningsutbyten. Ett problem jag personligen stör mig på från "förnekar"-sidan, är att de blint hävdar att SE är oskyldig, men ger tämligen få (rimliga) förklaringar till vart SE höll hus i tjugo minuter (och nej, Bohemia-teorin håller inte), inte heller att SE är utpekad av JA (det håller inte heller, och är redan utrett). Jag är villig köpa SE som oskyldig, men då vill jag ha en seriös och mustig teori kring detta.
Citera
2023-05-15, 22:02
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Jag tror att flertalet av användarna i SE-tråden (i någon mån) tvivlar på att SE är GM, det gör iaf jag. Dock har diskussionerna i SE-tråden blivit mer av en dragkamp mellan "sektmedlemmarna" och "förnekarna", där prestige (från båda läger) ofta går före nyktra samtal och konstruktiva meningsutbyten. Ett problem jag personligen stör mig på från "förnekar"-sidan, är att de blint hävdar att SE är oskyldig, men ger tämligen få (rimliga) förklaringar till vart SE höll hus i tjugo minuter (och nej, Bohemia-teorin håller inte), inte heller att SE är utpekad av JA (det håller inte heller, och är redan utrett). Jag är villig köpa SE som oskyldig, men då vill jag ha en seriös och mustig teori kring detta.

Efter att SE missat ambulansens närvaro på mordplatsen när han var inne på Bohemia i några minuter, vilket vittnen sett, har SE själv berättat att han var bort till Kungsgatan och vände. SE fortsatte efter mordet mot Hötorgets tunnelbanestation och missade tåget.

När han samlat tankarna på plattformen beger han sig tillbaka till Skandia där han dyker upp 23.35-23.40.

Det finns ingen "saknad tid" när det gäller vittnet SE.
Citera
2023-05-15, 22:16
Medlem
reedtowers avatar
Vi hade då en paramilitär palmehatande ( hatare av all socialdemokratisk politik och allt till vänster om S) grupp sanktionerad av staten och ÖB med diverse höga ämbetsmän involverade som hade i primärt syfte att agera gerillaverksamhet när vi blivit invaderade av dåtida Sovjetunionen. Men som en bieffekt så var de hatare av S och med det trodde man att de var ypperliga att leda en eventuell gerillaverksamhet, de gick också under all radar vid brott och verksamhet som möjligen kunde utredas av polis. Skandiamannen var antingen hangaround eller medlem av denna grupp. Gruppen hade även ett kontor i Scandiahuset. Man vet egentligen inte om denna paramilitära grupp är svvecklad eller fortfarande existerar med sanktionering från ÖB och möjligen Rikspolischef.
Citera
2023-05-15, 22:28
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reedtower
Vi hade då en paramilitär palmehatande ( hatare av all socialdemokratisk politik och allt till vänster om S) grupp sanktionerad av staten och ÖB med diverse höga ämbetsmän involverade som hade i primärt syfte att agera gerillaverksamhet när vi blivit invaderade av dåtida Sovjetunionen. Men som en bieffekt så var de hatare av S och med det trodde man att de var ypperliga att leda en eventuell gerillaverksamhet, de gick också under all radar vid brott och verksamhet som möjligen kunde utredas av polis. Skandiamannen var antingen hangaround eller medlem av denna grupp. Gruppen hade även ett kontor i Scandiahuset. Man vet egentligen inte om denna paramilitära grupp är svvecklad eller fortfarande existerar med sanktionering från ÖB och möjligen Rikspolischef.

Det framgick tydligt på KPs pressträff att SÄPO inte hjälpte till då detta skulle utredas. Däremot finns inga kopplingar mellan SE och Stay Behind ens antydda i det utredningsmaterialet som blivit offentligt. Att PU på senare tid ställt frågor om SEs inblandning i SB har inte lett till att någon koppling har hittats.

Det borde räcka gott för att avfärda vittnet SE som hemlig agent.
Citera
2023-05-16, 09:08
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Antingen för att sanningen är för känslig rent politiskt. Eller som det sades "Om sanningen skulle komma fram skulle det skaka Sverige i dess grundvalar".

Man kana ju undra annars varför de envist försöker skylla på osannolik mördare efter osannolik mördare.

SE-saken är ett teoribygge som vilar på mycket avancerade antaganden om en person.

Men. Att den krångliga SE-saken skulle ha presenterats för att skydda intressen och dölja verkliga förhållanden innebär dock ett i magnituder mer avancerat teoribygge och förutsätter betydligt mer utsvävande antaganden om tillvaron än SE-saken.

Det blir att slänga in badvattnet med babyn.
Citera
2023-05-16, 09:11
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Kan hålla med om att Faderlig m.fl. är jobbiga, men det finns saker som fortfarande verkar vara ouppklarade. T.ex. vad menar egentligen åklagaren när han säger att man kan "hålla för visst" att SE har sett vittnet Lars J i gränden? Och vad menar egentligen åklagaren med att SE "av allt att döma" åkte till Idre redan på söndagen? Så länge omständigheterna kring SE inte är helt utredda kommer käbblet att fortsätta.

Han kan exempelvis mena det han säger?

Eller menar du att vaghetsmarkörerna innebär att han "egentligen" avser något annat och vad skulle det vara i sådana fall?
Citera
2023-05-16, 09:24
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Han kan exempelvis mena det han säger?

Eller menar du att vaghetsmarkörerna innebär att han "egentligen" avser något annat och vad skulle det vara i sådana fall?

Det går också att anlita en kroppsspråksexpert för att analysera KPs övertygelse under sin pressträff med budskapet att SE är GM. Det lustiga i kråksången är att en dylik analys skulle kunna landa i att KP just säger något han själv inte riktigt tror på.

HM däremot är lite hälsosamt nyfiken på Sydafrika som spår under själva pressträffen, vilket kan kännas som dubbla budskap för vakna betraktare när PU låst sig för en obeväpnad grafiker som ingen sett som GM på mordplatsen.

"Två-olika-personer-teorin" kan visa sig vara en bra förklaringsmodell varför inte ett enda mordplatsvittne pekat ut SE som GM. Den väktarpratande SE är då bara ett vittne till efterspelet av själva mordet.

"Ibland är sanningen så enkel att den blir svår att förstå."
Senast redigerad av ursprungligen 2023-05-16 kl. 09:29.
Citera
2023-05-16, 09:45
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det går också att anlita en kroppsspråksexpert för att analysera KPs övertygelse under sin pressträff med budskapet att SE är GM. Det lustiga i kråksången är att en dylik analys skulle kunna landa i att KP just säger något han själv inte riktigt tror på.

HM däremot är lite hälsosamt nyfiken på Sydafrika som spår under själva pressträffen, vilket kan kännas som dubbla budskap för vakna betraktare när PU låst sig för en obeväpnad grafiker som ingen sett som GM på mordplatsen.

"Två-olika-personer-teorin" kan visa sig vara en bra förklaringsmodell varför inte ett enda mordplatsvittne pekat ut SE som GM. Den väktarpratande SE är då bara ett vittne till efterspelet av själva mordet.

"Ibland är sanningen så enkel att den blir svår att förstå."

Ja, jo, vad åklagaren satt och tänkte kan man ju spekulera om. Men jag tror att han ärligen menade att man inte kom runt SE och att han därmed lade ner utredningen. Att lägga ner utredningen med denna motivering menar jag dock var en ren och skär felbedömning av hur pass kvalificerat uppslaget var i relation till hela den övriga utredningen.

Det lät dock i inlägget jag svarade på som att det i KP:s försiktighet skulle finnas andra budskap än det som rakt ut sades. Dvs, att han menade något annat "egentligen".

Inte för att jag begriper hur "Sydafrika" kan vara särskilt intressant, men det HM uttalar innebär väl att han inte "kommer runt" detta uppslag?

Kom man i än högre grad inte runt SE? Hur graderade man detta?
Citera
2023-05-16, 10:07
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ja, jo, vad åklagaren satt och tänkte kan man ju spekulera om. Men jag tror att han ärligen menade att man inte kom runt SE och att han därmed lade ner utredningen. Att lägga ner utredningen med denna motivering menar jag dock var en ren och skär felbedömning av hur pass kvalificerat uppslaget var i relation till hela den övriga utredningen.

Det lät dock i inlägget jag svarade på som att det i KP:s försiktighet skulle finnas andra budskap än det som rakt ut sades. Dvs, att han menade något annat "egentligen".

Inte för att jag begriper hur "Sydafrika" kan vara särskilt intressant, men det HM uttalar innebär väl att han inte "kommer runt" detta uppslag?

Ja du har en poäng där. Det går inte att komma runt. Det verkar som att KP gått vilse på mordplatsen och kastat ut mordvapnet med badvattnet.

För KP blev väl vuxensagan SE-GM mer sann ju fler "uppslag" som visade sig vara rena nitlotter för en saklig bedömare. Att KP led av en osund låsning när det gäller SE som GM bekräftades när det nollade vapnet från SEs grannes källare skulle säljas in som mordvapen på pressträffen med motiveringen att ett specialbeställt utlåtande från NFC poängterade att analysen var svår att genomföra med det underlag man hade beaktat den tid som gått efter mordet.

KP vägrade ändå att inse vad detta betydde och hittade själv på ett påstående gripet helt ur luften att SE hade ett vapen ändå. Där tror jag tyvärr KP menade vad han sa trots att det helt saknade verklighetsförankring.

Nej KP tappade det när det gällde SE och han menade nog det han sa på pressträffen. Någon annan teori som skulle ligga dold i bakgrunden känns inte troligt. Däremot kan man notera att SE-GM inte blir mer trolig bara för att KP påstår det. Utredningen under tre år stärkte inte en enda punkt som anförts mot SE sedan Ålandsmaggans påhitt 1986.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-05-16 kl. 11:01.
Citera
2023-05-16, 10:21
Medlem
Citat:

Ja just ja, Hans Melander tog upp Sydafrika i slutet av presskonferensen.
Jag tror att PU ville avsluta Palmeutredningen och hade några tänkbara utvägar.

Christer Pettersson var frikänd för mordet så där ville man inte böka.
Sydafrika, Christer A med flera där kunde man inte koppla personen till brottsplatsen men man hade Skandiamannens utstämplingstid plus att han själv hävdade att han nästan snubblade på Olof Palmes kropp.

Då hade man två alternativ kvar.
Avsluta utredningen utan att peka ut någon gärningsman eller peka ut Skandiamannen som gm.
Citera
2023-05-16, 11:11
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Ja just ja, Hans Melander tog upp Sydafrika i slutet av presskonferensen.
Jag tror att PU ville avsluta Palmeutredningen och hade några tänkbara utvägar.

Christer Pettersson var frikänd för mordet så där ville man inte böka.
Sydafrika, Christer A med flera där kunde man inte koppla personen till brottsplatsen men man hade Skandiamannens utstämplingstid plus att han själv hävdade att han nästan snubblade på Olof Palmes kropp.

Då hade man två alternativ kvar.
Avsluta utredningen utan att peka ut någon gärningsman eller peka ut Skandiamannen som gm.

Ja, man kan befara att den rimliga idén att lägga ned förundersökningen föregick den inte lika rimliga förevändningen. Men jag är tveksam, SE hade i sådana fall varit ett oförlåtligt offer. Jag tror att åklagaren ärligen menade att SE var trolig GM och då ska man lägga ner. Och därmed menar man väl att detta hade skett även om SE aktualiserats säg 2001, allt annat lika.

Om det var så illa att nedläggningsbeslutet föregick SE, så var det en slump vem av dem som vid olika tider varit aktuella i ärendet som i praktiken pekades ut för eftervärlden. Jag har tidigare kallat beslutet provinsiellt. Hade man beslutat om nedläggning tio år tidigare hade sannolikt CA pekats ut i sådana fall, eftersom CP var körd. Läser man protokollen från åklagarmötena så framgår det år efter år att man vare sig kommer runt eller vidare med honom. När Den siste åklagaren kom runt CA vet jag inte.

Jag tror liksom du att felslutet om SE på platsen inverkar. Resonemanget är att till skillnad från alla andra misstänkta kan han knytas till platsen. Det är som att Vägsaltmannen eller någon liknande typ hade kunnat beslås med att ha strukit runt på Sveavägen under mordkvällen. Men SE är inte misstänkt i kraft av något annat än att (råka) befinna sig och agera omkring mordplatsen. Det blir rundgång - SE är misstänkt för att han befinner sig på platsen (och agerar outgrundligt) och till skillnad från andra misstänkta befinner han sig dessutom på platsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in