Citat:
Ursprungligen postat av
Sumer
Ja just ja, Hans Melander tog upp Sydafrika i slutet av presskonferensen.
Jag tror att PU ville avsluta Palmeutredningen och hade några tänkbara utvägar.
Christer Pettersson var frikänd för mordet så där ville man inte böka.
Sydafrika, Christer A med flera där kunde man inte koppla personen till brottsplatsen men man hade Skandiamannens utstämplingstid plus att han själv hävdade att han nästan snubblade på Olof Palmes kropp.
Då hade man två alternativ kvar.
Avsluta utredningen utan att peka ut någon gärningsman eller peka ut Skandiamannen som gm.
Ja, man kan befara att den rimliga idén att lägga ned förundersökningen föregick den inte lika rimliga förevändningen. Men jag är tveksam, SE hade i sådana fall varit ett oförlåtligt offer. Jag tror att åklagaren ärligen menade att SE var trolig GM och då ska man lägga ner. Och därmed menar man väl att detta hade skett även om SE aktualiserats säg 2001, allt annat lika.
Om det var så illa att nedläggningsbeslutet föregick SE, så var det en slump vem av dem som vid olika tider varit aktuella i ärendet som i praktiken pekades ut för eftervärlden. Jag har tidigare kallat beslutet
provinsiellt. Hade man beslutat om nedläggning tio år tidigare hade sannolikt CA pekats ut i sådana fall, eftersom CP var körd. Läser man protokollen från åklagarmötena så framgår det år efter år att man vare sig kommer runt eller vidare med honom. När Den siste åklagaren kom runt CA vet jag inte.
Jag tror liksom du att felslutet om SE på platsen inverkar. Resonemanget är att till skillnad från alla andra misstänkta kan han knytas till platsen. Det är som att Vägsaltmannen eller någon liknande typ hade kunnat beslås med att ha strukit runt på Sveavägen under mordkvällen. Men SE är inte misstänkt i kraft av något annat än att (råka) befinna sig och agera omkring mordplatsen. Det blir rundgång - SE är misstänkt för att han befinner sig på platsen (och agerar outgrundligt) och till skillnad från andra misstänkta befinner han sig dessutom på platsen.