2023-05-15, 20:42
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Okej, vi kan börja med att OP blödde ur mun och näsa. Obduktionen visar att OP ramlat framåt och slagit i pannan, att då kunna se att blod rinna ur både mun och näsa är svårt att se för gm som snabbt avviker från platsen. Det här är en uppgift som SE lämnar första gången 20 min efter mordet, vilket gör det helt omöjligt att det är via media han fått den uppgiften. Han uppger samma uppgift dagen efter i SVD. Jag har ännu inte hittat någon källa till det påståendet vid den tidunkten, men har du en är du välkommen att presentera den.

Att det gavs konstgjord andning, kollade pulsen och hjärtmassage är något SE också uppger efter ca 20 min och dagen efter i svd. Det hittar jag heller ingen källa till i media vid den tidpunkten. Och den uppgifter är också svår för gm att känna till. Han är inte kvar vid platsen då.

Att polisen var brysk mot LP är en uppgift som är helt omöjlig att känna till som gm. Och det uppgavs 20 min efter mordet. Det är helt omöjligt att få från pressen.

Att LP pekade in mot tunnelgatan uppgavs i SVD, den detaljen finns ingen möjlig källa till i pressen. För den kommer SE själv med. Det bekräftas också av AH att det skedde.

Att poliserna sprang utan signalement är visserligen inget han sa uttryckligen. Men såhär står det i SVD dagen efter "I samma ögonblick dök poliserna upp. De frågade åt vilket håll gärningsmannen hade försvunnit och sprang i den riktningen. Jag glömde tala om att han hade blå täckjacka, så jag sprang efter. Men jag han inte ikapp dem" Där har vi en välutförlig beskrivning av vad som hände när poliserna dök upp. De kom dit, frågade efter riktning och sprang ditåt utan att någon hade gett dom signalement. Det är också precis så det gick till i verkligheten. Och detta uppger han alltså redan dagen efter. Den informationen fanns inte ute då. Och det är helt omöjligt att känna till utan att vara där. Bara den här delen bör räcka för att klargöra att han var där. Han lyckas som en bonus ha rätt på vad LP gav för signalement.

Där har du några av punkterna. Att jag blir groundhog day-ig är ju för att ni vägrar att erkänna att det här är saker som pekar bort från SE som gm. Då tåls det att upprepas.

Fast de här punkterna har ju debatterats säkert 10 gånger nu.
Det är helt fine om du finner de så pass övertygande att de diskar Engström.
För mig är så inte fallet. Inte ens i närheten.

Och jag orkar tyvärr inte gå igenom hela listan igen.

Vi kan väl hålla oss till den sista? Du verkar tycka den är mest omöjlig.

Jag trodde du hade korrelerat allt med media?

Uppgiften om att poliserna sprang in i gränden fanns både i Aftonbladet och Expressen 1 mars. Om jag inte misstar mig kom de ut tidigt den dagen.
Det var en intervju med Kjell Östling som berättade att han beordrade 4 poliser att direkt springa in i gränden när de anlände.

LPs jacka då?

Uppgiften om en mörkblå täckjacka basunerades egentligen ut från första början (redan 04:00) och fortsatte under 1 mars.

Kl 08:00 går man ut med i Aktuellt att LP är förhörd och att signalementet är en mörk täckjacka. Dock inte blå. Men det är inte orimligt att någon skulle anta att uppgiften om den mörkblå täckjackan kommer just från LP.

Bevisar det här att Engström har fått allt via media?
Nej. Men han kan ha fått det.
Vi kommer aldrig kunna veta exakt vilken media han tog del av.
Men uppgifterna fanns där.
Citera
2023-05-15, 20:46
Medlem
Citat:
Jag vet inte, det är himla bra fråga faktiskt. Jag ska sluta i den här tråden, det ger mig inget positivt. Men det stör mig bara att han blir utpekad på en kraftigt vinklad presskonferens inför svenska folket.

Varför då inte ta kontakt med KP i stället för att göra sig lustig över folk som skriver här?
Citera
2023-05-15, 20:48
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Fast de här punkterna har ju debatterats säkert 10 gånger nu.
Det är helt fine om du finner de så pass övertygande att de diskar Engström.
För mig är så inte fallet. Inte ens i närheten.

Och jag orkar tyvärr inte gå igenom hela listan igen.

Vi kan väl hålla oss till den sista? Du verkar tycka den är mest omöjlig.

Jag trodde du hade korrelerat allt med media?

Uppgiften om att poliserna sprang in i gränden fanns både i Aftonbladet och Expressen 1 mars. Om jag inte misstar mig kom de ut tidigt den dagen.
Det var en intervju med Kjell Östling som berättade att han beordrade 4 poliser att direkt springa in i gränden när de anlände.

LPs jacka då?

Uppgiften om en mörkblå täckjacka basunerades egentligen ut från första början (redan 04:00) och fortsatte under 1 mars.

Kl 08:00 går man ut med i Aktuellt att LP är förhörd och att signalementet är en mörk täckjacka. Dock inte blå. Men det är inte orimligt att någon skulle anta att uppgiften om den mörkblå täckjackan kommer just från LP.

Bevisar det här att Engström har fått allt via media?
Nej. Men han kan ha fått det.
Vi kommer aldrig kunna veta exakt vilken media han tog del av.
Men uppgifterna fanns där.
Fast nu tog du bara en liten del av det. Att poliserna sprungit in i gränden. SE gav en mer detaljerad beskrivning än så. Och den fanns inte ute i media.

Du riktar snabbt fokus till de sakerna som SE kan ha fått från media. Jag sa bara att det var en bonus att han hade rätt om signalementet. Ett signalement han dessutom vet inte stämde som gm då han hade rock på sig.

Vi vet också att ingen media fanns att tillgå 20 min efter mordet.
Citera
2023-05-15, 20:48
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Varför då inte ta kontakt med KP i stället för att göra sig lustig över folk som skriver här?
För att han inte bryr sig om mig. Jag är rätt övertygad om att han redan vet allt jag vet dessutom.
Citera
2023-05-15, 20:50
Medlem
Citat:
För att han inte bryr sig om mig. Jag är rätt övertygad om att han redan vet allt jag vet dessutom.

Så han satt och ljög? Varför det?
Citera
2023-05-15, 20:54
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Så han satt och ljög? Varför det?

Antingen för att sanningen är för känslig rent politiskt. Eller som det sades "Om sanningen skulle komma fram skulle det skaka Sverige i dess grundvalar".

Man kana ju undra annars varför de envist försöker skylla på osannolik mördare efter osannolik mördare.
Citera
2023-05-15, 20:56
Medlem
Citat:
Antingen för att sanningen är för känslig rent politiskt. Eller som det sades "Om sanningen skulle komma fram skulle det skaka Sverige i dess grundvalar".

Man kana ju undra annars varför de envist försöker skylla på osannolik mördare efter osannolik mördare.

Fast om de verkligen vill mörklägga hade de väl sett till att CP blivit fälld? Varför dessa halvmesyrer som Flashback avslöjar på två sekunder?
Citera
2023-05-15, 20:59
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Fast nu tog du bara en liten del av det.
Att poliserna sprungit in i gränden. SE gav en mer detaljerad beskrivning än så. Och den fanns inte ute i media.

Exakt vad syftar du på?
Att poliserna kom fram och sprang omedelbart in i gränden?
Vad mer anser du Engström kommer med?

Citat:
Du riktar snabbt fokus till de sakerna som SE kan ha fått från media. Jag sa bara att det var en bonus att han hade rätt om signalementet. Ett signalement han dessutom vet inte stämde som gm då han hade rock på sig.

Vi vet också att ingen media fanns att tillgå 20 min efter mordet.

Men istället för att upprepa samma saker hela tiden kan du väl istället lägga fram exakt det du anser inte har funnits i media?! Det var ju det jag efterfrågade. Och istället radar du upp saker som har figurerat i media.

Vad exakt är det du anser är omöjligt att Engström vet som gör att man kan bekräfta att han befann sig där i egenskap som vittne?

Skippa gärna slemsugen (som han tar upp i rätten första gången) och blodet ur munnen. GM har med all säkerhet sett detta. Det räcker med att titta ner. Matstupen var helt trasig och de sista andetagen OP tog genererade ett ganska kraftig utsprut av blod.
Citera
2023-05-15, 21:08
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Fast om de verkligen vill mörklägga hade de väl sett till att CP blivit fälld? Varför dessa halvmesyrer som Flashback avslöjar på två sekunder?
Det vet jag inte. Domstolen kanske inte var med på tåget.

Och det är för att det inte spelar någon roll. Det är skitsamma om det går snabbt att kolla upp att det är fel. De flesta kommer inte kolla upp det, de kommer bara acceptera vad de hör. Eller i det här fallet var det ju inte ens lyckas presentera en halvsannolik historia ens med en kraftigt vinklad presskonferens. Bara 20% trodde på det. Men även det är skitsamma. Ingen med makt kommer att kräva att sanningen ska fram. vad folket tycker är rätt oviktigt i sammanhanget.
Citera
2023-05-15, 21:11
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Exakt vad syftar du på?
Att poliserna kom fram och sprang omedelbart in i gränden?
Vad mer anser du Engström kommer med?

Men istället för att upprepa samma saker hela tiden kan du väl istället lägga fram exakt det du anser inte har funnits i media?! Det var ju det jag efterfrågade. Och istället radar du upp saker som har figurerat i media.

Vad exakt är det du anser är omöjligt att Engström vet som gör att man kan bekräfta att han befann sig där i egenskap som vittne?

Skippa gärna slemsugen (som han tar upp i rätten första gången) och blodet ur munnen. GM har med all säkerhet sett detta. Det räcker med att titta ner. Matstupen var helt trasig och de sista andetagen OP tog genererade ett ganska kraftig utsprut av blod.
Jag har svarat dig på det flera gånger. Men du hoppar förbi det hela tiden och hoppar på de bisatser jag nämner där jag inte har ett lika starkt case.

vi kan ta det här expemplet igen. att blod kom ur munnen, att det gjorde munmotmun-metod och hjärtkompressioner, och att LP hanterades bryskt fanns inte i någon media. Eftersom det inte hade kommit någon media efter 20 min. Och framförallt det sistnämnda är helt omöjligt för gm att veta då det utspelade sig medan han var uppe på åsen.
Citera
2023-05-15, 21:16
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Kan hålla med om att Faderlig m.fl. är jobbiga, men det finns saker som fortfarande verkar vara ouppklarade. T.ex. vad menar egentligen åklagaren när han säger att man kan "hålla för visst" att SE har sett vittnet Lars J i gränden? Och vad menar egentligen åklagaren med att SE "av allt att döma" åkte till Idre redan på söndagen? Så länge omständigheterna kring SE inte är helt utredda kommer käbblet att fortsätta.
Senast redigerad av Draifos 2023-05-15 kl. 21:30.
Citera
2023-05-15, 21:21
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Jag har svarat dig på det flera gånger. Men du hoppar förbi det hela tiden och hoppar på de bisatser jag nämner där jag inte har ett lika starkt case.

vi kan ta det här expemplet igen. att blod kom ur munnen, att det gjorde munmotmun-metod och hjärtkompressioner, och att LP hanterades bryskt fanns inte i någon media. Eftersom det inte hade kommit någon media efter 20 min. Och framförallt det sistnämnda är helt omöjligt för gm att veta då det utspelade sig medan han var uppe på åsen.

Du tar det andra sagt som sanningar för vad SE berättat. Har du funderat på om det du nämner har stöd från båda väktarna?
Senast redigerad av csvens 2023-05-15 kl. 21:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in