Citat:
Okej, vi kan börja med att OP blödde ur mun och näsa. Obduktionen visar att OP ramlat framåt och slagit i pannan, att då kunna se att blod rinna ur både mun och näsa är svårt att se för gm som snabbt avviker från platsen. Det här är en uppgift som SE lämnar första gången 20 min efter mordet, vilket gör det helt omöjligt att det är via media han fått den uppgiften. Han uppger samma uppgift dagen efter i SVD. Jag har ännu inte hittat någon källa till det påståendet vid den tidunkten, men har du en är du välkommen att presentera den.
Att det gavs konstgjord andning, kollade pulsen och hjärtmassage är något SE också uppger efter ca 20 min och dagen efter i svd. Det hittar jag heller ingen källa till i media vid den tidpunkten. Och den uppgifter är också svår för gm att känna till. Han är inte kvar vid platsen då.
Att polisen var brysk mot LP är en uppgift som är helt omöjlig att känna till som gm. Och det uppgavs 20 min efter mordet. Det är helt omöjligt att få från pressen.
Att LP pekade in mot tunnelgatan uppgavs i SVD, den detaljen finns ingen möjlig källa till i pressen. För den kommer SE själv med. Det bekräftas också av AH att det skedde.
Att poliserna sprang utan signalement är visserligen inget han sa uttryckligen. Men såhär står det i SVD dagen efter "I samma ögonblick dök poliserna upp. De frågade åt vilket håll gärningsmannen hade försvunnit och sprang i den riktningen. Jag glömde tala om att han hade blå täckjacka, så jag sprang efter. Men jag han inte ikapp dem" Där har vi en välutförlig beskrivning av vad som hände när poliserna dök upp. De kom dit, frågade efter riktning och sprang ditåt utan att någon hade gett dom signalement. Det är också precis så det gick till i verkligheten. Och detta uppger han alltså redan dagen efter. Den informationen fanns inte ute då. Och det är helt omöjligt att känna till utan att vara där. Bara den här delen bör räcka för att klargöra att han var där. Han lyckas som en bonus ha rätt på vad LP gav för signalement.
Där har du några av punkterna. Att jag blir groundhog day-ig är ju för att ni vägrar att erkänna att det här är saker som pekar bort från SE som gm. Då tåls det att upprepas.
Att det gavs konstgjord andning, kollade pulsen och hjärtmassage är något SE också uppger efter ca 20 min och dagen efter i svd. Det hittar jag heller ingen källa till i media vid den tidpunkten. Och den uppgifter är också svår för gm att känna till. Han är inte kvar vid platsen då.
Att polisen var brysk mot LP är en uppgift som är helt omöjlig att känna till som gm. Och det uppgavs 20 min efter mordet. Det är helt omöjligt att få från pressen.
Att LP pekade in mot tunnelgatan uppgavs i SVD, den detaljen finns ingen möjlig källa till i pressen. För den kommer SE själv med. Det bekräftas också av AH att det skedde.
Att poliserna sprang utan signalement är visserligen inget han sa uttryckligen. Men såhär står det i SVD dagen efter "I samma ögonblick dök poliserna upp. De frågade åt vilket håll gärningsmannen hade försvunnit och sprang i den riktningen. Jag glömde tala om att han hade blå täckjacka, så jag sprang efter. Men jag han inte ikapp dem" Där har vi en välutförlig beskrivning av vad som hände när poliserna dök upp. De kom dit, frågade efter riktning och sprang ditåt utan att någon hade gett dom signalement. Det är också precis så det gick till i verkligheten. Och detta uppger han alltså redan dagen efter. Den informationen fanns inte ute då. Och det är helt omöjligt att känna till utan att vara där. Bara den här delen bör räcka för att klargöra att han var där. Han lyckas som en bonus ha rätt på vad LP gav för signalement.
Där har du några av punkterna. Att jag blir groundhog day-ig är ju för att ni vägrar att erkänna att det här är saker som pekar bort från SE som gm. Då tåls det att upprepas.
Fast de här punkterna har ju debatterats säkert 10 gånger nu.
Det är helt fine om du finner de så pass övertygande att de diskar Engström.
För mig är så inte fallet. Inte ens i närheten.
Och jag orkar tyvärr inte gå igenom hela listan igen.
Vi kan väl hålla oss till den sista? Du verkar tycka den är mest omöjlig.
Jag trodde du hade korrelerat allt med media?
Uppgiften om att poliserna sprang in i gränden fanns både i Aftonbladet och Expressen 1 mars. Om jag inte misstar mig kom de ut tidigt den dagen.
Det var en intervju med Kjell Östling som berättade att han beordrade 4 poliser att direkt springa in i gränden när de anlände.
LPs jacka då?
Uppgiften om en mörkblå täckjacka basunerades egentligen ut från första början (redan 04:00) och fortsatte under 1 mars.
Kl 08:00 går man ut med i Aktuellt att LP är förhörd och att signalementet är en mörk täckjacka. Dock inte blå. Men det är inte orimligt att någon skulle anta att uppgiften om den mörkblå täckjackan kommer just från LP.
Bevisar det här att Engström har fått allt via media?
Nej. Men han kan ha fått det.
Vi kommer aldrig kunna veta exakt vilken media han tog del av.
Men uppgifterna fanns där.