2023-05-16, 07:52
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiefenKing
Det handlar om psykologi, jag tror inte nivån är det som är avgörande nu på 3,5% utan det är de ständiga höjningar som påverkar optimismen för gemene man och ovissa framtidsutsikter för att kunna planera sin ekonomi. Det stannar av alla former av projektering. Och mycket hänger ihop, stannar ex byggandet så leder det till en lång kedja av stopp. Där är vi nu.
Förvisso, men jag tänker att man kanske behöver ta sig igenom det någon gång. Byggherrarna tröttnar väl förr eller senare på att undvika att tjäna pengar och börjar bygga igen.
Citera
2023-05-16, 07:54
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HansMoleman
Men gaslagren i Europa har redan en hög lagringsgrad inför vintern? Är den inte typ på 90-95%? Då ska det mycket till att det blir samma volatilitet på elmarknaden som under 2022.

Jag läste att det var tvärtom. Men kan stämma. Har du länk till de uppgifterna?
Citera
2023-05-16, 07:56
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Förvisso, men jag tänker att man kanske behöver ta sig igenom det någon gång. Byggherrarna tröttnar väl förr eller senare på att undvika att tjäna pengar och börjar bygga igen.

Påverkar hela ledet inte bara byggherrar. Hjulen stannar av och konjunkturen blir långt djupare än vad den behöver bli om riksbanken ska brösta upp sig och kapplöpa för kronans skull.
Citera
2023-05-16, 07:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Och om man lägger till den dolda arbetslösheten - grenen där Sverige är världsmästare - så är arbetslösheten väldigt hög.
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
För det första har vi inte den högsta arbetslösheten. Både Italien och Spanien har högre.

Och uppenbarligen är arbetslösheten för låg i landet.
För att inte Lpq32 ska få ett temper tantrum igen och slå sönder kontrollen till sitt Playstation igen, så vill jag bara understryka att vi bara är tredje sämst i OECD.

De verkliga siffrorna, där man räknar en sysselsatt person som någon som åtminstone arbetar 20-30h per vecka, hade varit intressanta att se. Plötsligt tror jag att arbetslöshetssituationen skulle se annorlunda ut.
Citera
2023-05-16, 07:58
Medlem
När diskussioner kom upp om ekonomiska frågor när räntan var rekordlåg pratades det om att låna för konsumtion

Jag svarade amortera amortera amortera. De flesta skrattade åt mig. Snart ångrar de sig.
Citera
2023-05-16, 08:00
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Påverkar hela ledet inte bara byggherrar. Hjulen stannar av och konjunkturen blir långt djupare än vad den behöver bli om riksbanken ska brösta upp sig och kapplöpa för kronans skull.
Det är klart, men det kanske är bättre att låta konjunkturen falla än att fortsätta blåsa upp fastighetsbubblan? Någon gång måste man väl återgå till mer normala förhållanden, en lånekarusell som tillåts fortsätta helt obehindrat är väl inte heller bra?
Citera
2023-05-16, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av little-dreams
Vad betyder det? Skriv begripligt eller inte alls. Utveckla det du menar i skrift, vi är trots allt några som läser tråden. Buy?

Nu! Billigt!

Som öb reklamen "Billigt, billigt,Billigt!!!!"
Citera
2023-05-16, 08:12
Bannlyst
Citat:
Det är klart, men det kanske är bättre att låta konjunkturen falla än att fortsätta blåsa upp fastighetsbubblan? Någon gång måste man väl återgå till mer normala förhållanden, en lånekarusell som tillåts fortsätta helt obehindrat är väl inte heller bra?
Räntehöjningarna syftar ju till att kyla ner konjunkturen, när man får för hög inflation.

Och lånekarusellen är ju ett symtom på att penningmängden är för stor och att räntorna är för låga.
Citera
2023-05-16, 08:12
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:

Fast om det inte går att bygga och göra förtjänst på det vet i fasen om det är övervärderat.
Citera
2023-05-16, 08:19
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Fast om det inte går att bygga och göra förtjänst på det vet i fasen om det är övervärderat.
Men i så fall måste det vara något annat än räntan som är fel. Vi har ju haft bra mycket högre räntor, under perioder som vad jag minns präglades av framtidstro och utveckling.
Om ekonomin numera är så känslig att den dör av nuvarande räntenivåer behöver man nog angripa problemen från annat håll än att fortsätta ha extremt låg ränta.
Citera
2023-05-16, 08:22
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Räntehöjningarna syftar ju till att kyla ner konjunkturen, när man får för hög inflation.

Och lånekarusellen är ju ett symtom på att penningmängden är för stor och att räntorna är för låga.
Precis, och om vi inte vill ha en galopperande inflation måste det ohämmade lånandet bekämpas. Det är nämligen banker som blåser upp bubblan, inte sedelpressar.
Citera
2023-05-16, 08:29
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Din tanke här verkar vara att byggherrarna tjänat grova pengar på att bygga bostäder men väljer av okänd anledning att avstå från stora vinster och i stället skada sina företag och säga upp anställda.

Och ingen annan startar upp byggverksamhet och tjänar stora pengar i stället.

Är detta rätt uppfattat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in