2023-05-16, 08:29
Medlem
ChiefenKings avatar
Mr Woods

Volatiliteten är problemet. Känsligheten för rörliga räntor. Skulle inte haft detta problem om 30 åriga bindningstider fanns likt andra länder. Verkar fungera i USA bl a.
Senast redigerad av ChiefenKing 2023-05-16 kl. 08:31.
Citera
2023-05-16, 08:33
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiefenKing
Fast om det inte går att bygga och göra förtjänst på det vet i fasen om det är övervärderat.
Vid tider då bostadspriserna stagnerat eller tom minskat en aning, och bostadsproduktionen avstannat så har bubbelpratarna desperat undvikit den frågan.
Citera
2023-05-16, 08:38
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Din tanke här verkar vara att byggherrarna tjänat grova pengar på att bygga bostäder men väljer av okänd anledning att avstå från stora vinster och i stället skada sina företag och säga upp anställda.

Och ingen annan startar upp byggverksamhet och tjänar stora pengar i stället.

Är detta rätt uppfattat?
Det handlar troligen om att investerare har alldeles för höga förväntningar på avkastningen. De verkliga problemen är knappast en reporänta på 3-5%, om ekonomin inte klarar historiskt helt normala räntenivåer är det något annat fel på den, som behöver åtgärdas.
Citera
2023-05-16, 08:41
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
”Den svenska industrin riskerar att dras med i bostadsbyggandets störtdykning, varnar Teknikföretagens chefsekonom Mats Kinnwall.
– Tyvärr är det ett tydligt bevis på att Riksbanken gör sitt jobb. Det blir riktigt tufft för många branscher, säger han i en intervju med Affärsvärlden.
Bolag som tillverkar armaturer, vitvaror och ventilationssystem påverkas när bostadsbyggandet upphör. Detsamma gäller basindustrin som står för alltifrån betong till stål. På tjänstesidan slår det mot arkitekter och konsulter, poängterar Kinnwall.”

https://omni.se/a/69KO6L

Riksbankens jobb är att balansera inflationen, inte knäcka Sveriges ekonomi.
Att näringslivet skadas när Riksbanken höjer räntan ingår i receptet. Alla vet att det är så.

Gillar inte Riksdagen det så kan dom hjälpa riksbanken via Finanspolitiken och på så sätt få ned inflationen och näringslivet skadas mindre. Men det har dom ingen lust med.
Eller ser någon några sådana åtgärder?

(När FED drog upp räntan 2006 så skapade dom den sk Finanskrisen. Där tog det iaf 8 år för näringslivet att reparera sig från skadorna. Men det var värre än vanligt).
Citera
2023-05-16, 08:44
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag har jättesvårt att föreställa mig några direkta nackdelar med att räntan ligger på nuvarande nivå, eller något högre. Det är ju normalnivå, och det är den låga ränta vi haft ett tag som är extrem.
Hur kommer det sig att folk bajsar ner sig bara för att vi återgår till någon form av normalläge?
Vilken riskfri realränta ser du som skälig?
Citera
2023-05-16, 08:45
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Vid tider då bostadspriserna stagnerat eller tom minskat en aning, och bostadsproduktionen avstannat så har bubbelpratarna desperat undvikit den frågan.

Ja det är mer fokus på gurkor och Bregott, inte den 15-20 procentiga nedgången på bostäder. Konstigt att det inte räknas med i inflationskorgen.
Citera
2023-05-16, 08:48
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Vilken riskfri realränta ser du som skälig?
Det har jag lika svårt att bedöma som alla andra, men tycker inte att dagens nivåer, eller något högre, ser konstiga ut.
Vi lär väl iofs se tydligare effekter av den i höst, men jag sällar mig till skaran som tror det är läge att bromsa. Inflationen behöver tryckas ner, ingen av oss är betjänta av att den fortsätter skena.
Citera
2023-05-16, 08:50
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Det har jag lika svårt att bedöma som alla andra, men tycker inte att dagens nivåer, eller något högre, ser konstiga ut.
Vi lär väl iofs se tydligare effekter av den i höst, men jag sällar mig till skaran som tror det är läge att bromsa. Inflationen behöver tryckas ner, ingen av oss är betjänta av att den fortsätter skena.

Vet inte om du missat det men bromsen har varit i sedan maj 2022.
Citera
2023-05-16, 08:52
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Vet inte om du missat det men bromsen har varit i sedan maj 2022.
Utmärkt. Jag har inte klagat, jag undrar bara varför alla blir så vettskrämda.
Citera
2023-05-16, 08:54
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Utmärkt. Jag har inte klagat, jag undrar bara varför alla blir så vettskrämda.

För att vissa kan se orsak och verkan
Citera
2023-05-16, 08:58
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
För att vissa kan se orsak och verkan
Det finns nog lika många som ser skadeverkningar med låg ränta som med hög.
Klarar man inte av sin företags- eller privatekonomi med nuvarande räntenivåer så har man gravt misskött den och får tyvärr skylla sig själv.
Citera
2023-05-16, 09:01
Medlem
Citat:
Mr Woods

Volatiliteten är problemet. Känsligheten för rörliga räntor. Skulle inte haft detta problem om 30 åriga bindningstider fanns likt andra länder. Verkar fungera i USA bl a.
Du glömmer att dom måste amortera hela lånet på 30 år också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in