2023-05-16, 19:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Dom har väl bara byggt 1 flytande terminal, Wilhelmshaven LNG terminal, i östersjön?
Ja precis.
Citera
2023-05-16, 20:10
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av q-wxyz
Senast Sverige hade en liknande inflation hade man ränta upp mot 15%, just saying.

En ränta idag på 5% motsvarar ca 11-12% på 90-talet.
Då dagens belåningsgrad bland svenskar är enormt mycket mer än på 80-90 talet.
Citera
2023-05-16, 20:13
Medlem
"På det hela taget var inflationssiffrorna för april svagare än vad vi hade förväntat oss. Det är ett lågt resultat, inte minst med tanke på att siffran på årsbasis sjönk för tjänster, exklusive utrikesresor. Utfallet stärker uppfattningen att inflationen har en nedåtgående trend. Inflationen kommer att sjunka ytterligare de kommande månaderna, och vår omedelbara uppfattning är att inflationen blir lägre än Riksbankens prognos i maj, uppger han.

Nordea håller fast vid sin syn om att Riksbanken höjer räntan med 25 punkter i juni till 3,75 procent, inte minst eftersom ECB väntas höja räntan ytterligare, men riskerna lutar åt att Riksbanken behåller räntan oförändrad.

Lars Kristian Feste, räntechef på Öhman Fonder, konstaterar att den stora frågan är hur fort inflationen kommer ned till 2%, som är Riksbankens mål.

"Riksbanken hoppas på att det händer vid årsskiftet, vi tror det tar längre tid än så. Vi tror att Riksbanken kommer hålla styrräntan kring dessa nivåer under resten av det här året och nästa år, vilket är längre tid än vad marknaden räknar med".

Aktiespararnas analytiker Carl-Henrik Söderberg säger i en kommentar att första räntesänkningarna lär komma när ekonomin befinner sig i en svacka.

"Hushållen är fortsatt hårt ansatta och uteblivna framtida räntehöjningar och/eller räntesänkningar kommer sannolikt infalla tillsammans med en rejält försvagad konjunktur. När väl centralbankerna börjar sänka räntan igen så kommer det sannolikt ske när ekonomin befinner sig i en svacka, förhoppningsvis inte en så djup eller utdragen sådan", säger han.

Synpunkter på detta?
Citera
2023-05-16, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Har du ens läst första bundesnetzagentur länken du postade undrar jag?

Absolut, har du?
Citera
2023-05-16, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Anledningen till att Tyskland jobbar upp sina reserver är precis som det står på sidan för att undvika brist nästa vinter och det går bra.

https://www.reuters.com/business/energy/german-gas-storage-operators-optimistic-current-next-winter-2023-02-09/

Givetvis så kommer priserna ligga högre än innan kriget men för varje år som går blir Europa mindre beroende av billig gas från Ryssland.

Eftersom inflationen mäts rullande 12 månader så kommer inte de höga energipriserna öka inflationen ytterligare även om de stannar på höga nivåer.
OK men du har fortfarande inte fattat det väsentliga; nämligen att gasen inte längre flödar till låga stabila priser som de kunde göra tidigare. LNG är en dyr och trång sektor jämfört med pipegas.
Det är därför som tunga industrier som hittills varit beroende av stora mängder naturgas nu tvingas flytta produktionen utomlands där energin är billigare t.ex. BASF som jag länkade till.
Ett av Europas största aluminiumverk i Tjeckien har också lagt ner pga detta.
Hade Tyskland haft igång sina 11 KKV hade läget givetvis varit bättre. Men de stora tunga industrierna tar inga risker. Kan tyska staten fortsätta subventionera industrin eller hushållen i åratal?
Konflikten i Ukraina har egentligen ingen större betydelse utan det är varje lands infrastruktur för energi som är det väsentliga och här har tyskarna satsat helt fel det senaste decenniet.
Självfallet kommer Tysklands energikris att påverka även oss.
Detta ämne skulle vi kunna diskutera länge men det är OT här.
Citera
2023-05-16, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
OK men du har fortfarande inte fattat det väsentliga; nämligen att gasen inte längre flödar till låga stabila priser som de kunde göra tidigare. LNG är en dyr och trång sektor jämfört med pipegas.
Det är därför som tunga industrier som hittills varit beroende av stora mängder naturgas nu tvingas flytta produktionen utomlands där energin är billigare t.ex. BASF som jag länkade till.
Ett av Europas största aluminiumverk i Tjeckien har också lagt ner pga detta.
Hade Tyskland haft igång sina 11 KKV hade läget givetvis varit bättre. Men de stora tunga industrierna tar inga risker. Kan tyska staten fortsätta subventionera industrin eller hushållen i åratal?
Konflikten i Ukraina har egentligen ingen större betydelse utan det är varje lands infrastruktur för energi som är det väsentliga och här har tyskarna satsat helt fel det senaste decenniet.
Självfallet kommer Tysklands energikris att påverka även oss.
Detta ämne skulle vi kunna diskutera länge men det är OT här.

Fast jag skrev ju att priserna inte kommer falla tillbaks till samma nivåer som innan kriget.
Jag håller med om det mesta du skriver inte minst om misstaget att stänga kärnkraftverken i Tyskland.

Min poäng är att Europa kommit en bit redan när det gäller att anpassa sig till ett högre pris.
Det kommer säkert leda till att en del företag t.o.m. lämnar eu.

Inflationen räknas ju på rullande 12 månader och vi börjar komma dit att priset på bla. gas är stabilt på en högre nivå. Förmodligen kommer inte ens ett slut på kriget att sänka priserna till för krigs nivåerna.

Så funkar för övrigt inflationen i alla sektorer när priserna väl stigit så sjunker de nästan aldrig till nivåerna innan uppgången.

Tyvärr kommer säkert även vi få leva med högre energipriser pga Tysklands politik. Men den stora uppgången har redan skett.
Citera
2023-05-16, 20:54
Bannlyst
När tror ni att räntan kommer att gå ner ?
Citera
2023-05-16, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlommanJojjo81
När tror ni att räntan kommer att gå ner ?
Detta är nivån om inflationsmålet är 2% och man lyckas hålla det.
Senast redigerad av tjanska 2023-05-16 kl. 21:04.
Citera
2023-05-16, 21:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Detta är nivån om inflationsmålet är 2%
När når vi dit tro ?
Citera
2023-05-16, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Fast jag skrev ju att priserna inte kommer falla tillbaks till samma nivåer som innan kriget.
Jag håller med om det mesta du skriver inte minst om misstaget att stänga kärnkraftverken i Tyskland.

Min poäng är att Europa kommit en bit redan när det gäller att anpassa sig till ett högre pris.
Det kommer säkert leda till att en del företag t.o.m. lämnar eu.

Inflationen räknas ju på rullande 12 månader och vi börjar komma dit att priset på bla. gas är stabilt på en högre nivå. Förmodligen kommer inte ens ett slut på kriget att sänka priserna till för krigs nivåerna.

Så funkar för övrigt inflationen i alla sektorer när priserna väl stigit så sjunker de nästan aldrig till nivåerna innan uppgången.

Tyvärr kommer säkert även vi få leva med högre energipriser pga Tysklands politik. Men den stora uppgången har redan skett.
Jag förstår vad du menar. I princip blev tyskarna (och svenskarna) uppmanade att ransonera el frivilligt under vintersäsongen. Risken att vi ska frysa ihjäl är nog inte så stor men vi kan inte vara säkra på att inte priset stiger ytterligare till vintern. OPEC har uttalat att de vill nå 100USD/fatet och de är beredda att stänga kranarna vilket påverkar tillgången på spotmarknaden.
Mot detta talar en global recession men den kanske kommer att drabba EU värst denna gång pga energikrisen vi går igenom? Tyskland är EUs industriella hjärta och Sveriges största handelspartner.
Nu vill dessutom USA att vi även ska begränsa handeln med Kina.
Oavsett om OPEC får som de vill eller om vi hamnar i recession är det lika illa. I värsta fall får vi uppleva både och.
Citera
2023-05-16, 21:14
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlommanJojjo81
När når vi dit tro ?

Årskiftet plus minus 3 månader tror jag.
Citera
2023-05-16, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiefenKing
Årskiftet plus minus 3 månader tror jag.
Precis vad jag tänkte svara Q1 2024 om inget extra inträffar, en amatör gissning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in