2023-05-14, 09:42
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Jag delar riksbankschefens bedömning fullt ut.

Två parametrar måste förändras innan man kan börja sänka räntan.
1) Bostadspriserna måste ner.
2) Arbetslösheten måst upp rejält.

När detta är på plats kan man börja sänka räntan.

Vad tror ni själva?

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/8JqPlW/liverapport-om-inflationen-elpris-borantor-och-bensinpris?pinnedEntry=1118534

Tänker riksbankschefen att ännu högre ränta kommer göra så att det produceras mer energi?

Klart att högre ränta inte kommer bita på en inflation som till 98% beror på energi priser, som i sin tur spiller över på andra sektorer.

Riksbankschefen kan höja styrräntan till 25%, vi kommer ändå ha hög inflation PGA brist på energi.

Eller kommer vi helt plötsligt sluta exportera våran el till Tyskland och europa om han höjer räntan?

Varför pratar han om bostadspriserna? Ingår det i riksbankens uppgift?
Citera
2023-05-14, 09:42
Medlem
Citat:
OK då tror vi olika.

Jag trodde tidigare att räntan skulle peaka vid c:a 3,5 procent men nu tror jag att den kan komma att stiga ett par procent mer. Allt beror ju på vart inflationen tar vägen.

Men visst, jag kan ha fel. Jag har ingen kristallkula.

Jag tror på en peak på 3,75%. Stora problemet är ju eftersläpningen, tar alltid ett kvartal att se resultatet av höjningen. Men vi får se. Blir enormt förvånad om vi kommer över fyra.
Citera
2023-05-14, 09:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Jag tror på en peak på 3,75%. Stora problemet är ju eftersläpningen, tar alltid ett kvartal att se resultatet av höjningen. Men vi får se. Blir enormt förvånad om vi kommer över fyra.
Ja jag hoppas naturligtvis att inflationen kommer att falla och att man inte kommer att behöva höja räntan mer än nödvändigt.
Citera
2023-05-14, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Nu är det inte en krigsekonomi Sverige lever i.

Utan en politiskt skapad energikris.
Samt en politiskt skapad låneekonomi.
O på det en politiskt skapat ekonomiskt slukhål av importerade bidragsberoende personer.

Räntan är inte för hög.
Problemet är att stora grupper frivilligt överbelånat sig.
Många har tagit dessa lån i tron att de i slutändan ska bli rika på sitt boende.

Du pratar om saker skapade av kriget i Ukraina. Dvs krigsekonomi.

Att boräntan har höjts med 300% på ett år är ren och skär idioti.
Citera
2023-05-14, 09:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Imorgon publicerar SCB statistik över:

1) inflationen
2) bostadsbyggandet

Ni kommer då få se att bostadsbyggandet i Sverige har tvärnitat.

Man kan inte lugga en flintskalle. Riksbanken HAR REDAN pressat tillbaka den räntekänsliga delen av ekonomin.

Även bilförsäljningen rasar nu.

Penningmängden MINSKAR sedan december. Det NORMALA är en ökning på 4-5% i årstakt.

Paniksänkningar av räntan är att vänta i höst.

Innan dess ska hotellägare - som fick statsstöd under pandemin - bli rika på att vansinneshöja priserna i sommar pga att varje svensk nu vill resa.
Ja räntesänkningar kommer men jag tror att det dröjer litet längre än till i höst.
Citera
2023-05-14, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade

Varför skulle räntan peaka på den nivån när USA ligger på 4,75-5% i räntenivå?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
Krigseknomi? Sverige är inte i krig. Det som driver upp inflationen är den s.k. "gröna omställningen" där höga skatter och andra avgifter på fossila drivmedel och stora subventioner på olönsam sol- och vindkraft leder till höga el- och drivmedelspriser. All produktion och transporter av varor påverkas av höga el- och drivmedelspriser. Det som är särskilt frustrerande är att dessa s.k. "klimatåtgärder" inte påverkar klimatet ett smack. Det fördyrar bara levnadsvillkoren för oss människor.

Kriget i Ukraina har kastat in hela Europa i en krigsekonomi. Sen så hjälper det inte att EU gör sitt bästa för att öka inflationen och media verkar ha som mål att inte skriva ett ord om det.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Tänker riksbankschefen att ännu högre ränta kommer göra så att det produceras mer energi?

Klart att högre ränta inte kommer bita på en inflation som till 98% beror på energi priser, som i sin tur spiller över på andra sektorer.

Riksbankschefen kan höja styrräntan till 25%, vi kommer ändå ha hög inflation PGA brist på energi.

Eller kommer vi helt plötsligt sluta exportera våran el till Tyskland och europa om han höjer räntan?

Varför pratar han om bostadspriserna? Ingår det i riksbankens uppgift?
Så vi kommer att gå en ekonomisk katastrof till mötes, menar du?
Citera
2023-05-14, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame

För att den svenska ekonomin är betydligt mer känslig för räntehöjningar än den amerikanska.
Citera
2023-05-14, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame

Vad har det med Sverige att göra? Vet du något som våra ledande nationalekonomer inte vet?
Citera
2023-05-14, 09:51
Medlem
Det som är jävligt märkligt är att det bara är vi löntagare som ska ta "vårt ansvar" (det uttrycket som får en att kräkas lite i halsen alltså). Arbetsgivarna har själva kompenserat sig mer än väl med "justeringar" av deras prissättning av tjänster och råvaror till produktionen.

Mitt eget företag har höjt priserna med råge över vad som är "ansvarsfullt" själva och mer än väl kompenserat sig för ökade råvarupriser etc. Detta vet jag eftersom jag har tillgång till både in och utpriser samt historiska data. Det ser GARANTERAT likadant ut på alla andra arbetsplatser också.

Men...

Så kommer det till löneförhandlingen, då säger facket att "vi måste ta vårt ansvar" (där har ni uttrycket igen) och inte kräva mer än att företagarna klarar av "bördan". Vi får alltså en BRUTTOLÖNHÖJNING på ca 7% fördelat över två år (som ska skattas till skillnad från inflationen som är NETTO). Alltså i klartext en reallönesänkning med ca 7% på årsbasis relaterat till inflationen.

Några har redan lämnat skutan (och naturligtvis är det ju de skarpaste som lämnar !) och flera har tagit personliga samtal med chefen i att kanske flyttas upp i lönestegen, få en mer välbetald tjänst för att kompensera bortfallet...eller liknande.

Några få mindre begåvade (och politiskt marinerat indoktrinerade) ställer såklart in sig i ledet som vanligt.

Jag har fortfarande personligen inte fått svar på mina krav/önskemål ska tilläggas.
Citera
2023-05-14, 09:52
Medlem
Citat:
Ja jag hoppas naturligtvis att inflationen kommer att falla och att man inte kommer att behöva höja räntan mer än nödvändigt.

Priserna på insatsvaror faller ju som fan just nu, så vore märkligt om det inte slår över i konsumentledet. Särskilt när det samtidigt sker en minskning i privatkonsumtionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in