2023-05-14, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Du menar miljonärer som inte driver nåt företag och har bara passiv inkomst från aktieutdelningar eller kanske äger några fastigheter som de hyr ut och har outsourcat driften till fastighetsförvaltarföretag eller äger åkermark eller skog som de arrenderat ut.

Enbart Avanza har ca 120,000 kunder med mer än 1 miljon hos dem.
Citera
2023-05-14, 12:58
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Enbart Avanza har ca 120,000 kunder med mer än 1 miljon hos dem.

Ok, en men person som har bara en miljon är inte fri, börsen går upp och ner , går den upp så kanske man kan vara +30% men likväl kan den gå ner 30%.
Idag för kallas miljonär med allt vad det innebär så ska man ha 30 miljoner och då om man investerar pengarna i "säkra papper" och med 30 miljoner har man tillgång till finansiella instrument som är inte tillgängliga för vanliga människor och får en realistisk utdelning på 5-10% då har man 1.500.000-3.000.000kr inkomst till att leva på och då kommer pengarna aldrig ta slut.
Senast redigerad av rex144 2023-05-14 kl. 13:05.
Citera
2023-05-14, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NitzerAc3
sover tills jag vaknar
1 glas vatten
30min surf, kolla lite börsrelaterat
2 kaffe
Promenad
Lite styrketräning med egna kroppen som vikt, har utegym.
Lunch hemma eller i city
Tradar kl 15-17
Kanske tar en sväng med bilen, kanske en fika
Promenad
Power hour 21-22
varva ned
Dags att gå och lägga sig, kl 23-01

lite så på ett ungefär när jag är hemma.. surfar mycket yt & poddar med däremellan, mest börs, bil och reserelaterat. Går lite i perioder vad jag fokuserar extra på.

Men alltihop bygger på att jag har råd att vara mångmiljonär utan att jobba.

Om du tradat så vet du att trada gör man oftast mellan 09-11.45 och går så klart ur innan lunch om man går kort vilket dom festa gör och därför så är man klar lagom så att man hinner kolla av börsen innan nioslaget. Därför brukar folk som håller på med det här vara upp väldigt tidigt.
Citera
2023-05-14, 13:03
Medlem
Citat:
Ok, en men person som har bara en miljon är inte fri, börsen går upp och ner , går den upp så kanske man kan vara 30+ men likväl kan den gå ner 30%
Idag för kallas miljonär med allt vad det innebär så ska man ha 30 miljoner och då om man investerar pengarna i säkra papper och får en realistisk utdelning på 5-10% då har man 1.500.000-3.000.000kr inkomst till att leva på och då kommer pengarna aldrig ta slut.

Konstig invändning, frågan gäller inte garantier om framtiden utan om hur många som är miljonär nu, och vem är egentligen helt fri och från vad?

Miljonär är för övrigt att man har en miljon, inte att man måste ha 30, då är man mångmiljonär.

Om vi kollar hos Avanza är det dock ca 34,000 personer som har 20 miljoner enbart hos dem men många av dem har förstås kapital på annat håll också.
Citera
2023-05-14, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
Miljonär? har man mindre än 10-15 miljoner får man allt stressa på som vanligt med jobb. 1-2 miljoner räcker inte långt...

Beror på var man befinner sig i livet. Med drygt tio år till pensionen hade jag kunnat lägga av att jobba med två miljoner på kontot.
Citera
2023-05-14, 13:11
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Konstig invändning, frågan gäller inte garantier om framtiden utan om hur många som är miljonär nu, och vem är egentligen helt fri och från vad?

Miljonär är för övrigt att man har en miljon, inte att man måste ha 30, då är man mångmiljonär.

Om vi kollar hos Avanza är det dock ca 34,000 personer som har 20 miljoner enbart hos dem men många av dem har förstås kapital på annat håll också.

Frågan var vilka rutiner har miljonärer... och då kan jag säga dig att de som har bara en miljon på banken har inga speciella rutiner, de måste gå upp tidigt och gå till jobbet som alla andra.
Därför skiljer sig inte deras rutiner gentemot andra.

Det är först när du har åtminstone 20 miljoner som du kan ha dina egna rutiner då du gör som du vill, du är inte längre beroende av en arbetsgivare.
Citera
2023-05-14, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Om du tradat så vet du att trada gör man oftast mellan 09-11.45 och går så klart ur innan lunch om man går kort vilket dom festa gör och därför så är man klar lagom så att man hinner kolla av börsen innan nioslaget. Därför brukar folk som håller på med det här vara upp väldigt tidigt.

ok ,tack för infon, hade ingen aning att man tradar så, själv tradar jag enbart ES, NQ & TSLA, när US öppnar, man den börsen kanske man inte tradar helt enkelt.

Det är min enda inkomst, så tacksam för proffsinput.
Citera
2023-05-14, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
NASDAQ och NYSE öppnar kl 15.30 svensk tid...men detta visste du redan va?
Citera
2023-05-14, 13:14
Medlem
Citat:
Frågan var vilka rutiner har miljonärer... och då kan jag säga dig att de som har bara en miljon på banken har inga speciella rutiner, de måste gå upp tidigt och gå till jobbet som alla andra.
Därför skiljer sig inte deras rutiner gentemot andra.

Det är först när du har åtminstone 20 miljoner som du kan ha dina egna rutiner då du gör som du vill, du är inte längre beroende av en arbetsgivare.

Tja man är miljonär om man har en miljon, men möjligen borde TS förtydligat sin fråga om han menade något annat.

Själv ligger jag långt över 20 millar också och har därför slutat jobba och flyttat utomlands. Fokuserar mer på mitt välmående, äter bra, går på gym, dejtar tjejer och reser runt. Jag skulle dock välja det livet med betydligt mindre kapital också, minimigränsen skulle jag sätta runt 5-7 millar.
Citera
2023-05-14, 13:32
Medlem
SilverSurfer4000s avatar
10 msek i avkastningsbara tillgångar, exkl hus som är värt 11
msek (dagens värde) och belånat till 50%.
Krafsar kanske ihop 7-10 msek ytterligare innan det är pensionsdags.

Har konservativ bakgrund med gamla pengar i familjen, det är fult att visa upp tillgångar vilket präglat mitt beteende. Jag framstår nog som lite udda jämfört med kollegorna som känner sig rika och köper Teslor och Montcler-jackor.

Inte jätterik men har iaf några kronor över. Har utöver det pensionskapital på ca 4,5 msek men det blir till pensionen så egentligen inget att tillgodoräkna sig.

Köp inga dyra bilar, båtar eller vattenskotrar.
Vänta med att köpa det du vill ha. Hitta ett bättre pris när en ny modell introducerats.

Inga spontanresor utan sparar till allt innan.

Sätter årsmål och fattar alla löpande beslut mot dem.

Planera inköpen, oavsett om det är mat eller kläder. Hitta bra prisnivåer för dessa behov.

Spontaninköp är ett beteende som gör dig fattig. Att tänka i ord som ”att unna sig” är en varningssignal som leder dig åt fel håll. Du ska inte unna dig något utan istället hela tiden investera det kapital du har, och planera inköpen.

Spara först, konsumera sedan och njut.

Stora köp får bara vara fast egendom som ökar i värde över tid. D v s hyresfastigheter, bostadshus eller fritidshus.

Umgås med likasinnade, läs böcker/ljudböcker osv som leder dig i rätt riktning. Följ inga jävla influencers, de tenderar att visa upp en förvrängd verklighet som kan kullkasta din motivation.
Senast redigerad av SilverSurfer4000 2023-05-14 kl. 13:41.
Citera
2023-05-14, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
NASDAQ och NYSE öppnar kl 15.30 svensk tid...men detta visste du redan va?
Så klart...
Citera
2023-05-14, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NitzerAc3
ok ,tack för infon, hade ingen aning att man tradar så, själv tradar jag enbart ES, NQ & TSLA, när US öppnar, man den börsen kanske man inte tradar helt enkelt.

Det är min enda inkomst, så tacksam för proffsinput.
Vist det är ju en möjlighet men dom flesta vill ju upp på morgonen och inte behöva vara låst när folk brukar på att umgås med. vanligt folk är ju låst av jobb 07-17
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in