Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Från rättegången:
Adv Hannah:
Du, jag tittade på punkt 44, den här sårskadan som finns på Toves bakhuvud, den är ungefär 3x0,5 cm, så är den ungefär som mest en halv cm dup och så finns det en uppgift om blodbesudlingar. Min uppfattning,där finns det ganska mycket blod. Kan det va så, är det sannolikt att Tove har blött från den skadan?
AL: Ja, det fanns ju blod i håret, som jag besriver vid platsundersökningen, kring den där skada."
A 156/22
"Vid undersökning med forensisk ljuskälla har fluorescerande besudlingar iakttagits på
golvbrunnsilen5
, på golvet6
intill golvbrunnsilen samt på ett rör/hållare till
duschdraperi7
. Besudlingen på röret var delvis synlig som en fetaktig hinna.
Badrummet har även undersökts för att söka spår från att eventuellt blod har tvättats
bort från golv och väggytor. "
---------------------------------------------------------------------------------------------------- --
"3
S053
4
S010 (DNA från hantverkare, se utlåtande från NFC)
5
G013, BG120235-1
6
S012 (DNA från Tove Tönnies, se utlåtande NFC) samt S013, S016
7
S011 (DNA från Tove Tönnies, se utlåtande NFC) Q"
/31
"Undersökningsmetoder
Blodliknande besudlingar har förprövats med leukomalakitgrönt
Blod har sökts med hjälp av BlueStar (kemisk metod för att detektera blod)
Vid undersökning med avseende på biologiska spår, sekret, har forensisk ljuskälla
använts tillsammans med avsett betraktningsfilter.
Fingeravtryck har sökts med pulvermetoden "
Tack!
Ja det är ju som man kunde tro att Ts skallskada har inte blött några mängder direkt där hon slog i utan sipprat ut lite i hennes hår.
Man har då tydligen hittat några få spår efter T på två ställen i golvbrunnens sil respektive bredvid golvbrunnen samt på en av duschdraperistängerna.
Det verkar inte som man hittat fynd efter borttvättat blod. Dock borde ju besudlingarna i golvbrunnens sil uppstått genom att besudlingen runnit ner när någon spolat golvet ovanför.
Det kan ju vara så att Ts huvudskada på 3 cm längd och 1/2 cm bredd just uppkommit genom ett fall mot en av de nedmonterade duschstängerna. Duschstången är inte så vass mitt på men när den pressas mot golvet av Ts huvud kan det nog bildas just en så stor 5 mm djup mjukdelsskada utan djupare skallbenspåverkan.
Tror jag måste revidera min egen teori om den avkapade rördelen som skyldig till skadan - troligen är duschdraperistången istället skyldig.