2023-05-14, 17:21
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Ingen du uppskattar. Jag har dock ingen anledning att misstro den. Putin kan säkert dra ut på förfallet lite till om han vill. Jag är inte så säker på att väst pallar med bidrag hur länge som helst, så vem vet, han kanske satsar på att de inte ska göra det.

Det borde bli som med missiler. Putin kör nog inte rätt in i väggen. Men han kommer till en punkt där han måste skala ner de militära insatserna. Frågan är om det är om 12 månader, eller om 1200 månader.

I starten av februari såg ekonomin bäsig ut för rysk del, jag tror de kommande 4-5 månaderna kommer ge en mycket tydligare bild av rysk ekonomi. Var data från i vintras en slags anomali/extrempunkt, eller går det snabbt utför? Där är en bra tråd om detta, "botten ur för rysk ekonomi...".
Citera
2023-05-14, 17:25
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Om du äter det, eller inandas det som damm, så är det farligt. Din hud skyddar dig mot alfastrålar, men om det kommer in i kroppen är det jefligt dåligt. Man får ju gå ut från att myndigheterna hade bett befolkningen hålla sig inomhus, därför tror jag det är en rysstrollning.
Äta uran, haha. Ryssarna förvarar sina projektiler av utarmad uran separat, som jag förstår det. De har två sorters specialammunition för stridsvagnar; Svinets-1 och Svinets-2. Den förra består av volfram och den senare av någon sorts legering med utarmad uran.

Det är väldigt hårda metaller, helt enkelt, med nästan ingen strålning alls. Metall är aldrig nyttigt att andas in.
Citera
2023-05-14, 17:28
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Det är inte jag som oroar mig utan Ukraina.

Skulle Bofors "eller vilken ammunitionsfabrik som helst i väst" tillverka ammo till S-300 och BUK? Kamma dig!

Systemen finns i väst, bland annat i en del Nato länder. Du tror väl på allvar inte att de skulle köpa ett system där Ryzzland bara kan tillverka ammunitionen till?

Finns även västtillverkad ammo som passar BUK och många länder fasar ut sina S-300 system så det finns många som kan fylla på Ukrainas lager med ammo.
Citera
2023-05-14, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Ingen du uppskattar. Jag har dock ingen anledning att misstro den. Putin kan säkert dra ut på förfallet lite till om han vill. Jag är inte så säker på att väst pallar med bidrag hur länge som helst, så vem vet, han kanske satsar på att de inte ska göra det.
Okej, låt oss vända på det. Vad får dig att tro på detta?
Citera
2023-05-14, 17:30
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Den logiska förklaringen till att Kreml ville ha honom är för att inventarielistorna inte stämmer och att de behöver veta var i Ryssland grejerna finns om de fortfarande finns kvar i Ryssland . Plus tillgången till hans kontakter och nätverk .
Ja han handlade ju bara med ryska överskottslager och stulna ryska vapen till Afrikanska rövhålsländer.

Det är väl typ 13 år sedan och att inbilla sig att han skulle kunna fixa några vapen till Ryssland är det väl ingen som inbillar sig, mer än några foliehattar imse fall?
Citera
2023-05-14, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Har du tittat på kartan och sett hur lång gränsen är för både sidorna över områden som Ukraina, om jag förstått er korrekt... gett bort till"ryskatrollarmen". Ryssland har grävt ner sig rejält så för dom kan de bara sitta ut och invänta. Det är dom som erövrat områden som Ukraina/väst vill ha tillbaks.

Min poäng är fortfarande. De borde förhandla fred och sluta med dödandet. Om motoffensivet inte knuffar ut Ryssland så kommer väst upphöra med att skänka vapen/pengar. Ju längre tiden går ju fler tänker som jag. Om ni som sitter här och är villiga att varje Ukrainare ska dö för eran sak, varför åker inte ni själva ner dit? Ni har ju en stenhård ideologi att luta er mot.

Ni gör mer nytta där än kalla oss som är för freden för rysstroll.
Ni är inte för fred, ni är för anarki "starkast tar vad han vill"
Citera
2023-05-14, 17:34
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
? Han förser väl as we speak Ryssland med vapen? Tycker du det är en liten grej?!

Nu gjorde Victor Bout sin förmögenhet med ATT SÄLJA Sovjetiskt/Ryzzkt material till vem som ville med hjälp av den allorstädes närvarande korruptionen.

Var skulle han idag kunna köpa material för att förse Ryzzland med vapen?
Citera
2023-05-14, 17:34
Medlem
Citat:
Återigen kolla på kartan. En offensiv är inte när man lyckas inta städer som saknar betydelse. Hur går det i Bachmut?!?

Läste på i svens tidning att offensiver går svinbra, så kollade upp det. Ukraina hade avancerar 1000m eller 1 km. De där är ju ingen offensiv. De du säger är ju inte heller så lyckad när Ryssland sitter på hela östra Ukraina. Som sagt, jag är för fred och önskar att kriget tar slut. Men folk som du ser det värt mödan att offra 20 k ukrainska soldater för att vinna 1000m

Ahhhaaa, du är en sådan som vill se en invasion och när invasionen avstannat och går bakåt så babblar du om fred.

Fred blir det när Ryssland är ute ur Ukraina.

Och offensiven har precis börjat, och det är inte ett skit du kan göra åt det.

Det fullständigt efterblivna Ryssland har varit dead man walking sedan de förlorade i Kiev.

Så, fortsätt spy ur dig rysspropaganda här på chatten medan Ryssland bryts ner alltmer.
Citera
2023-05-14, 17:39
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Utan att ha några förnäma examina i hortonomi, föreställer jag mig att om uranet sprids ut i marken så tas det upp i grödor, och sedan äter man det. Men det kanske utspäds? (späs ut). Eller om det kommer ner i grundvattnet. Uran i dricksvatten är ett problem på vissa ställen i världen.
Det kommer att passera rakt genom kroppen om du äter det. Helt ofarligt.
Citera
2023-05-14, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Ahhhaaa, du är en sådan som vill se en invasion och när invasionen avstannat och går bakåt så babblar du om fred.

Fred blir det när Ryssland är ute ur Ukraina.

Och offensiven har precis börjat, och det är inte ett skit du kan göra åt det.

Det fullständigt efterblivna Ryssland har varit dead man walking sedan de förlorade i Kiev.

Så, fortsätt spy ur dig rysspropaganda här på chatten medan Ryssland bryts ner alltmer.
Mjukstarts offensiv utan flygunderstöd.
Lycka till med det Ukraina.
Citera
2023-05-14, 17:40
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepDepp
Förövaren måste betala. Den får inte tjäna något på angreppet. Att ge Ryssland en liten bit som eftergift är alltså inte ok. Ryssland borde snarare förlora territorium.
Ryssland måste helt enkelt förlora kriget totalt. Hela dess militär behöver bli nermald.
Det är fullt möjligt om väst bara ger tillräckligt mycket stöd.
Krigets utgång beror helt på vad folket i väst tänker. Det sitter i våra huvuden, det hänger på oss. Hur mycket vi är villiga att hjälpa Ukraina.
Västlänningar är tyvärr bra på att avskräcka/begränsa/lägga krokben för sig själva.

T.ex. skickar USA inte långdistansrobotar p.g.a. USA:s egna hjärnspöke.
Sverige skickade 10 st Leopards istället för 100 st Leopards p.g.a. vår egna hjärnspöke.
Inga stridsflygplan p.g.a. hjärnspöke/självbegränsning.
O.s.v.
USA har två kriterier sedan den 24 februari, 2022:

1. Förhindra att kriget eskalerar till att involvera massförstörelsevapen eller att Natoländer dras in i direkta krigshandlingar.

2. Hjälpa Ukraina att vinna kriget så långt det är möjligt utan att kriterium 1 äventyras.

Av detta skäl vill USA inte förse ukrainarna med vissa vapensystem av typen långräckviddiga robotar eller stridsflygplan. Ännu. Gränserna flyttar sig hela tiden i detta dynamiska sammanhang.
Citera
2023-05-14, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det gamla materialet används för att få civilbefolkningen på flykt.
Sen när UAF och nato ska krossas så kommer det nya fram.

Tycker du det finns något positivt med att Ryssland begår folkrättsbrott?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in