Som säljare är man ju mest intresserad av att få riktigt bra betalalt.
Mäklaren vill nog också sälja dyrt men framförallt vill nog mäklaren bara sälja.
I boken Freakonomics så beskrivs att när mäklarna på den amerikanska bostadsmarknaden säljer sina egna fastigheter så får de genomsnittligt 3% mer än om de hade sålt nån annans fastighet.
Som säljare gäller att man kan vara tydlig på förväntningar och kriterier för en försäljning. Många fattar ju inte sånt här
Det talar för att man inte ska sälja via mäklare på Unik som skryter om att de säljer många objekt. Är man som mäklare mer benägen att sälja många o har många i kö... så säljer man hellre snabbt och många och då är man mindre intresserad av att det säljs för ett högt pris. Mer intresserad av att det säljs snabbt.
Intressant att notera hur Uniks umeåkontors VD (som illa kvickt bytt tillbaks till byråns gamla namn Boporten) S*ra Stenl*nd (a,u) tidigare frivilligt avsagt sig sin mäklarlicens för att på så sätt inte behöva hantera en tvist där hon anklagades för att ha lurat köpare. Finns tråd https://www.flashback.org/t3324959
Surrade med en polare i kväll om just Norra Tornen och köp av lägenhet där. Han hade varit i kontakt med Adam för att köpa där. Då hade Adam varit jätteinställsam och sagt att "vi får inte köpa här eftersom vi har kontor och säljer mest här. Men om någon vill ha så "löste man det genom en kollega med någon annan som köpte åt en." så nog fan visste han vad han gjorde allt. Nu blir han borta ett par bast, minst.
Vad menar du med att "vi får inte köpa här för vi säljer mest här"? Om han säljer där så kunde ju din vän köpa av honom... Förstår inte hur du menar...?
Skattefrågan är hurvida man är anställd eller konsult. Om du faktiskt är konsult och inhyrd är det ju inga konstigheter. Men om Skatteverket anser att de räknas som anställda så är detta upplägg inte tillåtet.
Om man bara tittar på hur hemsidan såg ut så ser ju alla ut att vara anställda. Nu är jag ingen expert på detta, men jag vet att man inte bara kan ha alla sina anställda som konsulter hur som helst. Då skulle ju alla företag göra så för det är extremt fördelaktigt skattemässigt. Men i detta fall kanske det är ok?
Det stämmer inte. Jag har faktiskt rätt bra koll på detta då jag är ekonom, driver eget. Det är nämligen såhär att Skatteverket ändå får in sin skatt bara att konsulten betalar det istället. Så skatten kommer in oavsett.
Konsultarvoden är oftast högre än löner, just för att det är konsulten själv som betalat sociala avgifter och dylikt.
Vissa gillar att vara konsult då man själv väljer ut hur mycket man vill ta ut som lön, utdelning, osv. Man kan skatteplanera själv helt enkelt och låta pengar ligga kvar i bolaget.
De flesta VDs är t.ex konsulter via sitt egna AB.
Mycket gissningar här inne. Bättre att fråga än att vilseleda andra läsare.
Vet vi vad riktiga mäklare tjänar? Jag tänker mig sådana mäklare som erkänt duktiga och inte fuskande, exempelvis mäklare från ESNY, Skeppsholmen och Wrede?
Lön på ESNY ca 1,5m/år, men det är inte hela sanningen. Lägg till en miljon per år och anställd i utdelning, eller 1m/anställd som ackumuleras som vinst i bolaget.
Lönerna på Unik är inte onormalt höga för Sthlms innerstadsmäklare. Lägg till att de jobbar extremt mycket också. Det har varit en fantastisk marknad att jobba som fastighetsmäklare 2018-2022. Objekten har sålts utan visning och till höga belopp.
Snittpris Sthlm innerstad: 5,1m till 2% arvode
Arvode: ~100k per förmedlad affär
Lägenheterna låg ute 15d under 2021 när det var hett, idag ca 25 dagar.
En bra mäklare i innerstan säljer 1 objekt i veckan. Det är 400k i arvode per månad. Mäklaren brukar få hälften av det och byrån hälften. Väljer mäklaren då att ta ut allt i lön är vi uppe på löner på ~2-2,2m/år.
Jobbar du då 15h/dag som jag misstänker vissa på Unik gör är du uppe på fler än 1 sålda objekt per vecka.
Den absoluta majoriteten av innerstadsmäklarna tjänar dock inte dessa pengar, utan får slåss om objekten som blir kvar. De har löner på ca 50-80k/mån.
Ja, det är lukrativt när bostadsmarknaden är het och räntan låg!
Senast redigerad av Autodidis 2023-05-14 kl. 11:11.
Bulvanupplägget är väl dock något unikt som Unik kört med och har inte alls med idioter som tror på oändlig prisuppgång? Märkligt hur du försöker försvara vidrigt svindleri med bulvanupplägg och att lura både säljare och köpare.
Du är ganska efterbliven va? Jag poängterade recensioner av mäklare baserat på den satta värderingen av folks bostäder, vilket är ett utbrett fenomen. Inte bulvanupplägget.
Jag har ingen kärlek för varken nyrika babbar eller mäklare överlag.
Dåligt bemötande. Till en början upplevdes mäklaren som mycket kompetent och förtroendeingivande, men man insåg snabbt att han inte hade koll på läget och ljög om flera saker/händelser. Kommer gör gå igenom några av dem.
Mäklaren hade inte koll på lägenheten och gissade t.ex. på vilka föremål som var inbyggda (och ingick i lägenheten) och inte. Istället för att dubbelkolla på säljarna angav han felaktiga svar.
Mäklaren angav under visningen en felaktig anledning till varför säljaren ville sälja (att de väntade barn) och behövde en större lägenhet. Blev lite stelt när man gratulerade säljaren till tillökningen.
Mäklaren angav bud och budgivare som senare visade sig inte finnas med på budlistan som begärdes ut vid signeringstillfället. Tips att vara noga och dubbelkolla sådant så ni inte blir lurade.
Haha drar iväg att säljarna skall ha barn när det inte stämmer
Vet du hur disskusionerna gick när man valde att hyra ut till Unik? (Som du säger finns det säkert många andra mer kända varumärken som kunde tänka sig lokalerna, på tidspunkt för uthyrning så var väl inte ens Unik kreditduglig?)
Vad hyr Unik lokalerna för? Marknadshyra? (Detta står väl i årsredovisningen, kan du eventuelt dela den?)
Er du helt säker på, att det inte kommer dyka upp någon koppling mellan Norra Tornens styrelse och mäklarfirman?
(AF verkar ha basert sin business på att sälja i den föreningen).
Det vet jag ingenting om. Jag sitter inte i styrelsen och har inga intentioner på att göra det heller 🤷♂️
Lön på ESNY ca 1,5m/år, men det är inte hela sanningen. Lägg till en miljon per år och anställd i utdelning, eller 1m/anställd som ackumuleras som vinst i bolaget.
Lönerna på Unik är inte onormalt höga för Sthlms innerstadsmäklare. Lägg till att de jobbar extremt mycket också. Det har varit en fantastisk marknad att jobba som fastighetsmäklare 2018-2022. Objekten har sålts utan visning och till höga belopp.
Snittpris Sthlm innerstad: 5,1m till 2% arvode
Arvode: ~100k per förmedlad affär
Lägenheterna låg ute 15d under 2021 när det var hett, idag ca 25 dagar.
En bra mäklare i innerstan säljer 1 objekt i veckan. Det är 400k i arvode per månad. Mäklaren brukar få hälften av det och byrån hälften. Väljer mäklaren då att ta ut allt i lön är vi uppe på löner på ~2-2,2m/år.
Jobbar du då 15h/dag som jag misstänker vissa på Unik gör är du uppe på fler än 1 sålda objekt per vecka.
Den absoluta majoriteten av innerstadsmäklarna tjänar dock inte dessa pengar, utan får slåss om objekten som blir kvar. De har löner på ca 50-80k/mån.
Ja, det är lukrativt när bostadsmarknaden är het och räntan låg!
Inte fan jobbar en mäklare 15h per dag. Finns inte en chans att dessa individer som älskar att visa upp en flådig livsstil jobbar 15h per dag. De måste ju visa att de är på trendgymmet, äter lyxmiddagar etc. Då hinner man inte jobba så mycket.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!