• 1
  • 2
2021-05-05, 11:55
Medlem
steelis80s avatar
Tänkte att vi samlar skvaller här om den kände företagaren och tillika ägaren till Mäklarbyrån BoPorten i Umeå.

Länk till en artikel i VK

https://www.vk.se/2021-04-26/maklare...ingen-provning

Utdrag ur denna artikel:

Mäklare stoppade ärende – äldre par får ingen prövning

Genom att säga upp sin licens kan en mäklare i dag undvika prövning av Fastighetsmäklarinspektionen. Nu är en lagändring på gång, bland annat efter ett ärende i Umeå. Boportens vd Sara Stenlund avregistrerade sig som mäklare då hon var föremål för en tillsynsutredning av Fastighetsmäklarinspektionen. På grund av avregistreringen avskrevs ärendet mot henne. Det äldre par som hade anmält henne får därmed inte sitt ärende prövat.
Citera
2021-05-05, 13:13
Medlem
Tack, letade efter tråd när artikeln kom ut.
Tror det finns mycket att gräva i här.
Citera
2021-05-05, 15:25
Medlem
Sherrycolas avatar
Jag läste detta i Vk och det låter minst sagt intressant. Vad kan ha hänt? Har mäklaren inte varit nöjd med priset på fastigheten?
Citera
2021-05-05, 16:44
Medlem
steelis80s avatar
Finns ju mängder med historier där det hävdas att huvudpersonen fifflat, gjort affärer med ytterst tveksam moral

Citat:
Ursprungligen postat av Sherrycola
Jag läste detta i Vk och det låter minst sagt intressant. Vad kan ha hänt? Har mäklaren inte varit nöjd med priset på fastigheten?
Citera
2021-05-05, 17:23
Moderator
easy_dans avatar
Ingen kändis så vi provar här istället.

Kändisskvaller --> Företagsskvaller
/Moderator
Citera
2021-05-06, 23:28
Medlem
Sherrycolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steelis80
Finns ju mängder med historier där det hävdas att huvudpersonen fifflat, gjort affärer med ytterst tveksam moral

Berätta mer!
Citera
2021-05-07, 11:11
Medlem
Sara är ökänd i Umeå inom mäklarvärlden. Väldigt trevlig på visningar och den mäklare som sålt flest villor senaste åren, men hon är oerhört dålig på återkoppling till både köpare & säljare svarar sällan i telefon eller på mejl. Budgivningarna kan starta lite när som helst och är alltid automatiserad på sms svårt att få ut budgivningslistan efteråt.

Rykten som gått senaste åren är att hon sålt väldigt mycket villor på den ej öppna marknaden till kunder & bekanta där hon tagit stora provisioner av både säljare & köpare.
Citera
2021-05-07, 13:58
Medlem
steelis80s avatar
Det finns det, huvudsaken rätt personer kommer in i tråden

Citat:
Ursprungligen postat av CHILIEXPLOSION
Tack, letade efter tråd när artikeln kom ut.
Tror det finns mycket att gräva i här.
Citera
2021-05-12, 00:20
Medlem
PogoDigis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JRoenick
Sara är ökänd i Umeå inom mäklarvärlden. Väldigt trevlig på visningar och den mäklare som sålt flest villor senaste åren, men hon är oerhört dålig på återkoppling till både köpare & säljare svarar sällan i telefon eller på mejl. Budgivningarna kan starta lite när som helst och är alltid automatiserad på sms svårt att få ut budgivningslistan efteråt.

Rykten som gått senaste åren är att hon sålt väldigt mycket villor på den ej öppna marknaden till kunder & bekanta där hon tagit stora provisioner av både säljare & köpare.

det är nog rätt mycket som sker under ytan hos alla mäklare! men det lyser igenom just här för Sara att hon just sagt upp sin licens för att inte riskera något - i samband med att hon visste att det annars fanns risk att fastna i granskning. trist bara att hon här i så fall blåser ett äldre par troligen just för gnidenhet och pengar, men självklart hade man hört det lååångt innan om hon hade tänkt det - tänk bara hur mycket hon VILL synas och höras! hon skulle pratat om det långt tidigare annars. finns ju inte många som är just bättre på att synas och skryta än henne! att jobba för en sådan person och alltid måsta hålla upp en fasad måste vara enormt jobbigt, förståeligt att personer som jobbat där tidigare gav upp och startade eget!
Senast redigerad av PogoDigi 2021-05-12 kl. 00:26.
Citera
2021-05-12, 00:37
Medlem
PogoDigis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PogoDigi
det är nog rätt mycket som sker under ytan hos alla mäklare! men det lyser igenom just här för Sara att hon just sagt upp sin licens för att inte riskera något - i samband med att hon visste att det annars fanns risk att fastna i granskning. trist bara att hon här i så fall blåser ett äldre par troligen just för gnidenhet och pengar, men självklart hade man hört det lååångt innan om hon hade tänkt det - tänk bara hur mycket hon VILL synas och höras! hon skulle pratat om det långt tidigare annars. finns ju inte många som är just bättre på att synas och skryta än henne! att jobba för en sådan person och alltid måsta hålla upp en fasad måste vara enormt jobbigt, förståeligt att personer som jobbat där tidigare gav upp och startade eget!

angående beslutet:
Citat:
Sara: Vi kommer att vara två stycken på alla objekt, och jag är med men inte som huvudmäklare. Vi ska ta in ett hus nu till exempel, då är en av mina anställda ansvarig mäklare och jag är med som extra kontaktperson och coach för att det ska bli så bra som möjligt.

Reporter: Behövde du säga upp din mäklarregistrering för att ta det här steget?

Sara: Är jag registrerad mäklare börjar folk fråga om jag kan ta mig an deras uppdrag. Jag skulle kunna registrera mig igen när som helst, men i och med att jag säljer så dyrt vill alla säljare ha mig, folk står på kö. Då vill jag att min personal ska få samma chans. Jag får väl skylla mig själv, som har profilerat mig så, och det har personalen tyckt blir svårt. De har efterfrågat det här.

oavsett sanning eller inte, hon är en väldigt ödmjuk dam *NOOOOT*!
Citera
2021-05-12, 17:30
Medlem
DCS-8010LHs avatar
Låt kärringen hålla på, ålder och osanningar - i de fall man talat osanning alltså - tar ut sin rätt i längden...
Citera
2021-05-12, 17:43
Medlem
steelis80s avatar
Det lilla lilla ärende som har diskuterats i media som sades vara anledningen till att S.S på eget initiativ återkallade sin mäklarlicens är bara en liten lätt krusning på ytan, det finns allvarligare gränsöverträdelser som var i samband med krusningen på väg upp till ytan. Dessa ärenden, särskilt ett av dem hade tömt hela jävla sjön på vatten.

Min förhoppning med denna tråd är att en del av all skit kan få blottläggas en gång för alla. För att det ska ske så måste branschfolk öppna upp mäklargarderoben litegrann så att samlingen med skelett får se dagens ljus
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in