Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Räknar man antalet lögner så ligger MH i lä. Att avgöra vad hon ljuger om är svårt. Att överbevisa JJ:s lögner har varit lättare.
Åklagaren behövde tingsrätten för att bedöma trovärdigheten och den är liksom all over the place känns det som i domen.
Den hoppar runt lite random s a s.
På tal om något helt annat. Ja, möjligen lögnerna, men nu handlar det inte om just det heller.
Här i januari- 23 verkar det som att Maja konfronteras första gångenmed att hennes rörelser registrerat steg i hälsoappen. Det är ändå så att detta sammanfaller med hennes berättele om att hon varit upp på toa, vilket jag har svårt att se att Maja skulle fixa att få ihop.
Historien runt det här med McD och kräkningar får jag inte ihop, det är något som inte stämmer som jag tidigt sagt. även efter erkännandet av gravfridsbrottet, så ändrar sig detta.
Lägger in detta iaf, eftersom jag minns att du frågade en gång när Maja fick veta om appen. Här försöker de pressa Maja om att hon kanske varit med inne på toan.
A 153/1267
Förhör Maja 25/1- 23
"
BF: Nej okej i alla fall så kopplar din telefon kopplar upp där på Storgatan 71 vid ett visst
klockslag. Och sen vet också från din hälsoapp, du har ju en hälsoapp i din telefon och den
rör på sig ungefär, att din telefon rör på sig så kan vi också se vid vissa klockslag.
M: Okej.
BF: Ja att det registrerar steg. Det vet du att det gör på hälsoappen va?
M: Ja.
BF: Ja och det kan vi se att det har gjorts på din telefon där och då är det inte så många
minuter emellan.
M: Minuter emellan?
BF: Alltså den här tiden som du. Det är ju svårt att telefonen ska röra på sig om du ligger och
sover.
M: Ja.
BF: Ja. Och det vi kan se är att det handlar ju om några minuter här och där som den är still
och så telefonen som inte har men att du ska ha sovit så mycket som du säger det känns lite
svårt och när man ser de här vilka tider som din telefon har rört på sig och likadant när
Johanna åker till Mc Donald´s kan vi också se och vi ser också att hon skickar ett sms till dig
när hon är på Mc Donald´s, kommer du ihåg det?
M: Det har jag sagt tidigare.
BF: Ja och du svarar också på det sms:et genom att skicka en tumme upp vill jag minnas att
det var.
F: Ja det var tumme upp.
BF: Ja så du sover ju inte när du skickar det svaret t ex.
M: Nej men det har jag inte sagt.
BF: Nej, nej jag vill bara tala om för dig att det är därför vi grundar det här som vi säger till
dig på att din telefon, det har förekommit aktiviteter på din telefon fram till när ni lämnar
lägenheten kan man väl säga. För då är den inte med när ni åker iväg med Tove.
M: Nej.
BF: Nej. Det har vi ju pratat om. Så det är lite så, det är därför vi säger som vi gör Maja.
M: Mmm. Ja alltså jag förstår det men jag, jag har inte varit där. Alltså jag själv skulle inte,
jag skulle inte kunna leva med mig själv av att, att liksom att ljuga eller inte säga detta."
Och Majas lögner, de känns lite lama, kanske får jag en känsla av att nu ljuger Maja. Rösten blir plötsligt lite stramare, bestämd, tydlig när Maja säger att hennes hjärna tränger undan traumatiska händelser. Ja, visst kan detta stämma till viss del, men när hon säger det låter det repeterat, inlärt.
Det känns som att Maja biter sig fast vid den inlärda historien, och på något vis är det där jag ändå tvivla på var sannningen ligger.
Men ändå, den sista meningen Maja säger här, där lägger hon in, liksom vid bränderna, ett uttryck för de känslor hon har på ett sätt så det känns mer trovärdigt.