2023-05-14, 07:07
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det där är något oklart, du får gärna försöka få fram vad J hade för planer första vändan.

När M möter en påklädd J i hallen (om vi utgår från teorin om bortforslande av kroppen direkt efter mordet), så säger J att hon ska köpa mat åt M, hon går ner och kommer upp efter ett par minuter, förklarar att grannen skjutsar henne i stället.
Gissar att J var på väg att flytta cykeln, köra iväg till Donken för en burgare till M och parkera utanför porten för att därefter gå upp med maten.

Nu ändrades planerna med en vaken granne som borde gå och lägga sig direkt efter körningen, innan bortforslandet kunde ske.

M möter inte en påklädd J eftersom M var med hela tiden. Min uppfattning. J skulle se om det var lugnt utanför och hon skulle göra sig av med Toves cykel mm.
Citera
2023-05-14, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
M möter inte en påklädd J eftersom M var med hela tiden. Min uppfattning. J skulle se om det var lugnt utanför och hon skulle göra sig av med Toves cykel mm.
I mitt minne Om jag minns rätt så säger M att J hade en jeansjacka på sig när hon stog i hallen

Om någon har möjlighet att kolla i fup på M förhör om vad hon säger här vore intressant

Grannen sa att J hade en svart el grå jacka/kofta på sig
Här tror jag mer på grannen
Senast redigerad av Anedin 2023-05-14 kl. 07:28.
Citera
2023-05-14, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det där är något oklart, du får gärna försöka få fram vad J hade för planer första vändan.

När M möter en påklädd J i hallen (om vi utgår från teorin om bortforslande av kroppen direkt efter mordet), så säger J att hon ska köpa mat åt M, hon går ner och kommer upp efter ett par minuter, förklarar att grannen skjutsar henne i stället.
Gissar att J var på väg att flytta cykeln, köra iväg till Donken för en burgare till M och parkera utanför porten för att därefter gå upp med maten.

Nu ändrades planerna med en vaken granne som borde gå och lägga sig direkt efter körningen, innan bortforslandet kunde ske.
Aldrig att J skulle så snart efter en påringning på dörren ha planer på att tänka sig att släpa ner kroppen där och då ensam med en förvrängd lögn till M att köpa hamburgare

Man ska nog inte krångla till det
Senast redigerad av Anedin 2023-05-14 kl. 07:46.
Citera
2023-05-14, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tyckte jag försökte täcka upp alla varianter med möjliga anledningar. Svar på dina frågor finns väl i inlägget du kommenterade? Jag tänker skuld och skam.

Skuld och skam över att råka se ett mord men helt öppen med att hon dumpar kroppen i skogen...? Återigen, ingen logik. Iofs är inte människor alltid logiska, men om det inte finns nån logik i teorierna så bör man gå tillbaka till dom teorier som faktiskt är logiska.
Citera
2023-05-14, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag har funderat lite kring luckorna i Majas berättelse.

Det är framförallt en lucka som utmärker sig.

Antag att Maja var med om alltihop. Vaken hela tiden. Deltog i mördandet och alla övriga delar fram till att Tove ligger delvis uppeldad i skogen.

Hur skulle Majas berättelse då rimligen se ut, givet att hon börjar prata, men ändå med ambitionen att undgå ansvar för mordet? Hon påstår att det hon vet om mordet är vad Johanna berättat i efterhand, och dessa delar har hon fört vidare. Men om Maja var med, då vet hon allt.

När Maja börjar berätta, första gången, så börjar hennes berättelse med att hon kommer ut i hallen och får se Tove ligga inlindad i ett lakan. Det är intressant, och att Maja börjar sin berättelse där tror jag säger något.

När Maja sedan får frågor om vad som skett innan, så berättar hon kortfattat om att Johanna fällt Tove och strypt henne, hon säger också att Tove slagit i bakhuvudet. Maja hävdar att hon vet dessa saker för att Johanna berättat det.

Och det är några saker som är slående här.

1. Samstämmigheten. Den kortfattade beskrivning som Maja ger om mordet är i princip ordagrant samma som den Johanna ger.
2. Avsaknaden av detaljer
3. Inte ett enda ord av det Maja berättar om skeendet vid strypning är något som bara hon säger, något som vi inte hört Johanna säga också. Maja ger inga egna detaljer, ingen egen beskrivning.

Men det jag egentligen vill belysa med detta inlägget, är den lucka som finns i Majas beskrivning.
Vi har nu två delar

1. Mordet, vad som hände i badrummet, Maja återger vad hon påstår att Johanna har berättat för henne
2.
3. Transporten av Tove. Maja berättar hur hon vaknar/blir väckt och kommer ut i hallen och får se Tove ligga där inlindad i ett lakan, och därifrån har hon en ganska detaljerad beskrivning och är bestämd på flera punkter. En sådan punkt är när plastsäckarna sätts på Tove, nämligen ute i skogen men när Tove fortfarande är kvar i bilen. Men Johanna hävdar bestämt att de åkte på hemma i hallen.

Del 2. saknas, helt. Hela förloppet från det att Tove har strypts till det att Tove ligger i hallen i ett lakan saknas helt i Majas beskrivning. Maja får några frågor om detta från förhörsledarna, men säger bara att hon inte vet.

Om strypningen säger Maja egentligen bara tre saker - Tove blev fälld, Tove slog i huvudet, Tove blev strypt.

Om Maja var med under hela förloppet, om Maja satt med en död Tove när Johanna åkte till donken. Hade då inte någon detalj om detta kommit fram under förhören med Maja? Hade hon då inte tagit upp någonting om det, och sagt att hon fått det berättat av Johanna. Kan Maja undgå att igenom alla förhör med henne inte säga en endaste liten detalj om något av det, inte ens försäga sig en enda gång?

Jag har inte tänkt så mycket på på dessa bitar innan, och jag har fram tills nu, faktiskt, varit helt ambivalent kring min tro om Maja var med vid mordet eller inte. Jag har inte haft en aning och det har kunnat vara vilket som. Jag har fokuserat på bevisningen och noterat avsaknad av bevis för att Maja skulle ha deltagit, och att hon därför skulle frias pga avsaknad av bevis, men har för den skull aldrig hållit det för osannolikt att hon har deltagit.

Men nu, till sist, så börjar jag faktiskt luta åt att Maja verkligen inte var med. Jag tror helt enkelt inte att hon skulle kunna hålla tyst om så många saker och detaljer och hela den luckan som saknas ovan, men samtidigt berätta så detaljerat om tiden från Tove i hallen med lakanet och framåt, och så odetaljerat enbart om själva strypningen. De få saker Maja har att säga om strypningen är på punkt och pricka samstämmiga med Johanna, men från Tove i hallen och framåt är det istället två individuella berättelser. Det där är något som förhörsledarna borde plockat upp.

Och allt detta sagt, så finns faktiskt en lucka till i Majas berättelse, om hon var med. Och det är hela förloppet från det att de kom hem och fram till strypningen. Inte heller här en enda detalj från Maja om någonting.

Som så ofta så är det den saknade informationen som är avslöjande, det som inte sägs.

Angående den sista "luckan" så stämmer det inte, MH berättar att TT sitter i köket och pratar. Det anser jag stämmer bra överens med vad som verkligen hänt, nån rundvisning har nog inte skett (låter orimligt att visa en etta på ett så uttalat sätt). Att hon inte berättar om hur kroppen förflyttas från toaletten till hallen är självklart, hon sover ju då. Jag vill till och med hävda att den här "luckan" är ett gott indicium för att MH inte alls sovit - varför skulle JJ berättat för MH om mordet men inte att hon släpar kroppen ut i förrådet? Varför har inte MH frågat JJ var kroppen var när MH var på toa efter mordet?

Vad gäller den första "luckan" förstår jag inte invändningen alls - dom berättar samma historia för det är den dom har kommit överens om. Varför dom har kommit överens om just den historian kommer vi antagligen aldrig få veta.
Citera
2023-05-14, 08:54
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Skuld och skam över att råka se ett mord men helt öppen med att hon dumpar kroppen i skogen...? Återigen, ingen logik. Iofs är inte människor alltid logiska, men om det inte finns nån logik i teorierna så bör man gå tillbaka till dom teorier som faktiskt är logiska.
Det skulle också varit med, ja. Skuld och skam för allt hon företog sig.
Citera
2023-05-14, 09:30
Avslutad
Citat:
Erkännandet av dumpningen bröt pakten med J. De åkte fast, ett läge då J ville ta livet av sig.
Hon vet att hon blev varnad av sina föräldrar, att de inte var särskilt förtjusta i J, men hon valde att gå emot dem.
Tankar på T och hennes anhöriga och
alla hämndaktioner som hon, enligt egen utsaga, motvilligt blev indragen i.

Detta är förstås rena spekulationer från min sida, gjorda efter uppfattningen jag fått av M.
Fast inget av det här är ju skäl till att Maja inte skulle berätta om mordet, om hon bara var åskådare. Tvärtom så har hon självmant berättat om diverse händelser - bränder, skadegörelse - där Johanna ensam varit ansvarig. Det är bara händelser där Maja varit inblandad, som t ex dumpningen av kroppen, som Maja har ljugit om. Det finns ett mönster här. När Johanna gör saker ensam så berättar Maja. När Maja och Johanna gör saker tillsammans, då håller Maja tyst.
Citera
2023-05-14, 09:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Räknar man antalet lögner så ligger MH i lä. Att avgöra vad hon ljuger om är svårt. Att överbevisa JJ:s lögner har varit lättare.

Åklagaren behövde tingsrätten för att bedöma trovärdigheten och den är liksom all over the place känns det som i domen.
Den hoppar runt lite random s a s.

På tal om något helt annat. Ja, möjligen lögnerna, men nu handlar det inte om just det heller.

Här i januari- 23 verkar det som att Maja konfronteras första gångenmed att hennes rörelser registrerat steg i hälsoappen. Det är ändå så att detta sammanfaller med hennes berättele om att hon varit upp på toa, vilket jag har svårt att se att Maja skulle fixa att få ihop.

Historien runt det här med McD och kräkningar får jag inte ihop, det är något som inte stämmer som jag tidigt sagt. även efter erkännandet av gravfridsbrottet, så ändrar sig detta.

Lägger in detta iaf, eftersom jag minns att du frågade en gång när Maja fick veta om appen. Här försöker de pressa Maja om att hon kanske varit med inne på toan.

A 153/1267
Förhör Maja 25/1- 23

"BF: Nej okej i alla fall så kopplar din telefon kopplar upp där på Storgatan 71 vid ett visst
klockslag. Och sen vet också från din hälsoapp, du har ju en hälsoapp i din telefon och den
rör på sig ungefär, att din telefon rör på sig så kan vi också se vid vissa klockslag.
M: Okej.
BF: Ja att det registrerar steg. Det vet du att det gör på hälsoappen va?
M: Ja.
BF: Ja och det kan vi se att det har gjorts på din telefon där och då är det inte så många
minuter emellan.
M: Minuter emellan?
BF: Alltså den här tiden som du. Det är ju svårt att telefonen ska röra på sig om du ligger och
sover.
M: Ja.
BF: Ja. Och det vi kan se är att det handlar ju om några minuter här och där som den är still
och så telefonen som inte har men att du ska ha sovit så mycket som du säger det känns lite
svårt och när man ser de här vilka tider som din telefon har rört på sig och likadant när
Johanna åker till Mc Donald´s kan vi också se och vi ser också att hon skickar ett sms till dig
när hon är på Mc Donald´s, kommer du ihåg det?
M: Det har jag sagt tidigare.
BF: Ja och du svarar också på det sms:et genom att skicka en tumme upp vill jag minnas att
det var.
F: Ja det var tumme upp.
BF: Ja så du sover ju inte när du skickar det svaret t ex.
M: Nej men det har jag inte sagt.
BF: Nej, nej jag vill bara tala om för dig att det är därför vi grundar det här som vi säger till
dig på att din telefon, det har förekommit aktiviteter på din telefon fram till när ni lämnar
lägenheten kan man väl säga. För då är den inte med när ni åker iväg med Tove.
M: Nej.
BF: Nej. Det har vi ju pratat om. Så det är lite så, det är därför vi säger som vi gör Maja.
M: Mmm. Ja alltså jag förstår det men jag, jag har inte varit där. Alltså jag själv skulle inte,
jag skulle inte kunna leva med mig själv av att, att liksom att ljuga eller inte säga detta.
"

Och Majas lögner, de känns lite lama, kanske får jag en känsla av att nu ljuger Maja. Rösten blir plötsligt lite stramare, bestämd, tydlig när Maja säger att hennes hjärna tränger undan traumatiska händelser. Ja, visst kan detta stämma till viss del, men när hon säger det låter det repeterat, inlärt.

Det känns som att Maja biter sig fast vid den inlärda historien, och på något vis är det där jag ändå tvivla på var sannningen ligger.

Men ändå, den sista meningen Maja säger här, där lägger hon in, liksom vid bränderna, ett uttryck för de känslor hon har på ett sätt så det känns mer trovärdigt.
Citera
2023-05-14, 10:07
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag har funderat lite kring luckorna i Majas berättelse.

Det är framförallt en lucka som utmärker sig.

Antag att Maja var med om alltihop. Vaken hela tiden. Deltog i mördandet och alla övriga delar fram till att Tove ligger delvis uppeldad i skogen.

Hur skulle Majas berättelse då rimligen se ut, givet att hon börjar prata, men ändå med ambitionen att undgå ansvar för mordet? Hon påstår att det hon vet om mordet är vad Johanna berättat i efterhand, och dessa delar har hon fört vidare. Men om Maja var med, då vet hon allt.

När Maja börjar berätta, första gången, så börjar hennes berättelse med att hon kommer ut i hallen och får se Tove ligga inlindad i ett lakan. Det är intressant, och att Maja börjar sin berättelse där tror jag säger något.

När Maja sedan får frågor om vad som skett innan, så berättar hon kortfattat om att Johanna fällt Tove och strypt henne, hon säger också att Tove slagit i bakhuvudet. Maja hävdar att hon vet dessa saker för att Johanna berättat det.

Och det är några saker som är slående här.

1. Samstämmigheten. Den kortfattade beskrivning som Maja ger om mordet är i princip ordagrant samma som den Johanna ger.
2. Avsaknaden av detaljer
3. Inte ett enda ord av det Maja berättar om skeendet vid strypning är något som bara hon säger, något som vi inte hört Johanna säga också. Maja ger inga egna detaljer, ingen egen beskrivning.

Men det jag egentligen vill belysa med detta inlägget, är den lucka som finns i Majas beskrivning.
Vi har nu två delar

1. Mordet, vad som hände i badrummet, Maja återger vad hon påstår att Johanna har berättat för henne
2.
3. Transporten av Tove. Maja berättar hur hon vaknar/blir väckt och kommer ut i hallen och får se Tove ligga där inlindad i ett lakan, och därifrån har hon en ganska detaljerad beskrivning och är bestämd på flera punkter. En sådan punkt är när plastsäckarna sätts på Tove, nämligen ute i skogen men när Tove fortfarande är kvar i bilen. Men Johanna hävdar bestämt att de åkte på hemma i hallen.

Del 2. saknas, helt. Hela förloppet från det att Tove har strypts till det att Tove ligger i hallen i ett lakan saknas helt i Majas beskrivning. Maja får några frågor om detta från förhörsledarna, men säger bara att hon inte vet.

Om strypningen säger Maja egentligen bara tre saker - Tove blev fälld, Tove slog i huvudet, Tove blev strypt.

Om Maja var med under hela förloppet, om Maja satt med en död Tove när Johanna åkte till donken. Hade då inte någon detalj om detta kommit fram under förhören med Maja? Hade hon då inte tagit upp någonting om det, och sagt att hon fått det berättat av Johanna. Kan Maja undgå att igenom alla förhör med henne inte säga en endaste liten detalj om något av det, inte ens försäga sig en enda gång?

Jag har inte tänkt så mycket på på dessa bitar innan, och jag har fram tills nu, faktiskt, varit helt ambivalent kring min tro om Maja var med vid mordet eller inte. Jag har inte haft en aning och det har kunnat vara vilket som. Jag har fokuserat på bevisningen och noterat avsaknad av bevis för att Maja skulle ha deltagit, och att hon därför skulle frias pga avsaknad av bevis, men har för den skull aldrig hållit det för osannolikt att hon har deltagit.

Men nu, till sist, så börjar jag faktiskt luta åt att Maja verkligen inte var med. Jag tror helt enkelt inte att hon skulle kunna hålla tyst om så många saker och detaljer och hela den luckan som saknas ovan, men samtidigt berätta så detaljerat om tiden från Tove i hallen med lakanet och framåt, och så odetaljerat enbart om själva strypningen. De få saker Maja har att säga om strypningen är på punkt och pricka samstämmiga med Johanna, men från Tove i hallen och framåt är det istället två individuella berättelser. Det där är något som förhörsledarna borde plockat upp.

Och allt detta sagt, så finns faktiskt en lucka till i Majas berättelse, om hon var med. Och det är hela förloppet från det att de kom hem och fram till strypningen. Inte heller här en enda detalj från Maja om någonting.

Som så ofta så är det den saknade informationen som är avslöjande, det som inte sägs.
Mina funderingar har rört sig mest runt det du skrev om vad och hur M berättar.
Detaljerat och med ordentligt flyt, nästan så att det bubblar, berättar hon om bränderna, Js tankar runt hennes familj, speciellt bror och dumpningen, allt sådant som berört henne på djupet.

Men mordet beskriver hon torftigt sammanfattat och med samma ord som J.
Man skulle kunna tänka att det är för traumatiskt, att hon lagt cementlock på och inte orkar tänka på det. Men att hon då kan berätta om dumpningen, som hon helt klart upplevt mycket traumatiskt, är märkligt. Jag kan svårligen tänka mig att hon oberörd skulle kunna delta i mordet eller ens bevittna det.
Möjligtvis kan hon inte komma på vad och hur hon skulle kunna berätta och samtidigt förminska sin skuld, men jag tycker att det låter långsökt. Hon skulle även där kunnat hävda att hon inte vågade annat med risk för att själv gå samma öde till mötes.
Citera
2023-05-14, 10:07
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Fast inget av det här är ju skäl till att Maja inte skulle berätta om mordet, om hon bara var åskådare. Tvärtom så har hon självmant berättat om diverse händelser - bränder, skadegörelse - där Johanna ensam varit ansvarig. Det är bara händelser där Maja varit inblandad, som t ex dumpningen av kroppen, som Maja har ljugit om. Det finns ett mönster här. När Johanna gör saker ensam så berättar Maja. När Maja och Johanna gör saker tillsammans, då håller Maja tyst.

Så bra skrivet och huvudet på spiken.

Maja är ingen liten oskyldig person som hon försöker påskina. Maja är betydligt mer beräknande.
Hon använder sig av en taktik där hon försöker låtsas att hon inte minns och när fakta kommer för nära ljuger hon så länge hon kan. Precis som hon ofta gjort mot sina föräldrar.

Det är märkligt att så många ”går på” hennes skådespel.

Räcker verkligen inte fakta om hennes beteende efter mordet och nedanstående beteende efter gripandet för att se igenom hennes skådespel?

*Maja lyckades ljuga under 18(!) häktesförhör,
*det var Johanna och inte Maja som började erkänna,
*Maja har nekat till varje detalj hon inte överbevisats om
*hon berättade sanningen för cellkamraten/medsittaren medan hon fortsatta ljuga i förhören
* hon tvekar inte att kasta Johanna under bussen och berätta om tidigare bränder mm - där Maja dock själv alltid ger sig rollen som den ”goda”, oskyldiga.

Majas persona är inte den person hennes försvar och hon själv försökt måla upp. Förhörsledarna, åklagare och domstolen såg igenom det. Kanske till och med hennes tidigare försvarare.
Det är märkligt att det fortfarande finns de som inte ser.
Senast redigerad av coli 2023-05-14 kl. 10:25.
Citera
2023-05-14, 10:10
Medlem
Citat:
Det skulle också varit med, ja. Skuld och skam för allt hon företog sig.

Men om dumpingen berättar hon ju redigt och klart.
Citera
2023-05-14, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Hon hade kunnat säga att Tove flög på henne och att hon ramlade pga detta. Att Tove följde efter ner på golvet och att de tumlade runt. Sen hade hon kunnat säga att hon fick en blackout. När hon kom till sans var Tove död. Självförsvar, möjligen vållande till annans död. Dråp i sista hand. Varför försöker hon inte framställa händelsen på det här sättet som är mycket förmånligare för henne själv?

Jag tror inte hennes straff hade blivit tidsbestämt för det. Finns en alldeles lång indiciekedja som talar mot självförsvar. Men på många sätt är det väl det hon försöker sticka in i sin berättelse när hon pratar om att Tove fällde henne osv. Hon är redan ute efter att bli dömd för vållande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in