2023-05-14, 01:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Tyvärr minns jag inte hur M presenterade de olika händelserna, men när du skrev att att det var kronologiskt får jag tro på det, även om jag är något undrande.

Att Ms berättelse om vad som hänti lgh inte är rimlig, tycker jag inte är så märkligt. Under lång tid har hennes "sanning" om vad som hänt varit deras ursprungshistoria. Den är väl inövad och sitter förmodligen i ryggmärgen och jag tror att hon med hjälp av den trängt undan den verkliga sanningen.

Denna vill eller kan hon av någon anledning inte berätta. Anledningarna kan vara flera men resultatet bli ungefär detsamma. Eftersom jag inte vet orsaken, kan jag bara spekulera.

Om hon inte vill berätta kan det bero på
- att hon varit delaktig men inte vill erkänna
- att hon känner skuld och skam och därför inte vill berätta vad hon vet
Om hon inte vill berätta sanningen måste hon leverera något annat.
Ett begränsat arbetsminne sätter käppar i hjulet för att hålla ihop en lögnsekvens och komma ihåg vad man sagt så att det passar ihop.
Tydligen har hon inte kommit på något vettigt, varför det smidigaste sättet då att komma undan är att påstå att hon sovit. Sover man, vet man inget.
När hon blir konfronterad med mobilrörelserna har hon troligtvis inte en aning om vad hon gjort då och hur hon ska svara. Någonstans i minnet hittar hon toa-besök som rest från ursprungshistorian och klämmer till med det. Kanske hon sedan kommer på den geniala idéen att om hon placerar sig på toa medan J är på McD kan T inte varit där. Henne har hon ju inte sett.
Vad som hände I samband med Js McD-resa tror jag endast hon minns fragmatiskt och därför tappat bort en del.

Om hon inte kan berätta kan det bero på - att det är för traumatiskt, att delar är förträngda och hon fortfarande inte riktigt tagit in och kan sätta ord på det
- att hon inte vet mer än hon sagt
Resultatet blir i stort som ovan.

Det är möjligt jag förbisett något, men i stora drag tänker jag mig att någon av ovan givna orsaker är gällande.
OK. Om vi då prövar alternativet att Maja inte vill berätta, vilket i klartext betyder att hon vet vad som hände och minns det mesta men väljer att ljuga. Det innebär att hon inte sov utan var vaken. Då är det inte Johanna som har berättat för henne vad som hände utan hon har själv bevittnat mordet.

Den frågan jag undrar över är - varför skulle hon skulle välja att ljuga om vad som hände i lägenheten, om hon inte själv var inblandad i mordet?

Maja har berättat om dumpningen av kroppen, och har medgett att hon tog del i den. Varför skulle hon inte berätta om mordet, om det var så att hon inte tog del?

Det verkar för mig märkligt att berätta om att man hjälper till att hantera en död kropp men man berättar inte om mordet där man bara var åskådare.

Varför berättar hon om ett skeende där hon var aktiv deltagare men inte om skeendet där hon bara var åskådare?

Det stämmer inte. Därför tror jag inte att hon var åskådare. Jag tror att hon inte vill berätta för att hon var deltagare.
Citera
2023-05-14, 01:59
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
OK. Om vi då prövar alternativet att Maja inte vill berätta, vilket i klartext betyder att hon vet vad som hände och minns det mesta men väljer att ljuga. Det innebär att hon inte sov utan var vaken. Då är det inte Johanna som har berättat för henne vad som hände utan hon har själv bevittnat mordet.

Den frågan jag undrar över är - varför skulle hon skulle välja att ljuga om vad som hände i lägenheten, om hon inte själv var inblandad i mordet?

Maja har berättat om dumpningen av kroppen, och har medgett att hon tog del i den. Varför skulle hon inte berätta om mordet, om det var så att hon inte tog del?

Det verkar för mig märkligt att berätta om att man hjälper till att hantera en död kropp men man berättar inte om mordet där man bara var åskådare.

Varför berättar hon om ett skeende där hon var aktiv deltagare men inte om skeendet där hon bara var åskådare?

Det stämmer inte. Därför tror jag inte att hon var åskådare. Jag tror att hon inte vill berätta för att hon var deltagare.
Jag tyckte jag försökte täcka upp alla varianter med möjliga anledningar. Svar på dina frågor finns väl i inlägget du kommenterade? Jag tänker skuld och skam.
Senast redigerad av sybel 2023-05-14 kl. 02:02. Anledning: tillägg
Citera
2023-05-14, 02:05
Avslutad
Citat:
Jag tyckte jag försökte täcka upp alla varianter med möjliga anledningar. Svar på dina frågor finns väl i inlägget du kommenterade? Jag tänker skuld och skam.
Varför skulle hon känna skuld och skam om hon var åskådare?
Citera
2023-05-14, 02:13
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:

Den enda skam hon uppvisat i rätten det är att hon åkt fast för detta brott...

Precis som den där jävla äckliga idioten som anordnade hundkamp och sedan tog med sig den förlorande hunden och slog ihjäl den med ett slagträ... vilket hade hänt ett flertal ggr... enda gång han visade sig ledsen och sa att han var ledsen... var när han åkte dit så det bara stänkte om det... man få vara bra naiv om man tror det finns en uns av skam eller annat i dessa två sjuka individer...
Citera
2023-05-14, 02:15
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja som när Clea viftar med AI-kortet i domstol.

Hon har gjort nåt fruktansvärt och har detta tagit minuter så har hon avslutat det hon påbörjade i och med googlesökningar och eldande vid hus.

Om Clea skulle ha rätt; varför återupplivade de inte TT? Tog bort ev. spyor, blåste in luft, gav hjärtmassage, larmade ambulans? Om det var en "olycka"?
Citera
2023-05-14, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kanske för att det var mycket värre, rent av planerat mord?
Och för att Johanna har svårt att förstå att andra människor inte tänker i samma termer som hon själv gör?

Johanna är inte ointelligent, men hon saknar de djupare känslorna. Därför är planen att det inte ska se ut som ett mord (vilket det är) och inte som det överfall som det är.

Det ska se ut som en stundens ingivelse, provocerad av en aggresiv Tove, som förolämpar och knuffar sig förbi. Och så "råkar" Johann fälla henne så tt hon faller pladask.

Johanna vill inte att det ska se ut som det förmodligen är; att Tove blir intryckt i badrummet, dören stängd, nedslagen, förmodligen helt utan minsta provokation.

Johanna vet att mordet skett av hat och hämnd, något som hon inte alls vill kännas vid.

Hon vill förminska allt till att Tove var provocerande, hon överföll Tove på ett mycket bestämt sätt. Helt oproportionerligt till vad som enligt Johanna ha hänt och yttrats.

Ingen har väl kollat om det kan ha använts ett tillhygge som rättsläkaren menat kunde ha använt lika gärna som att skdorna kom av fallet?
Jag har funderat på om det var ett slag med tillhygge i huvudet på T
Det är mycket troligt enl rättsläkaren

Om T fick skadan i fallet så har skadan troligtvis uppkommit av rörledn som stack upp i fr badrumsgolv
Vilket låter sannolikt
Hur kan förloppet ev se ut om skadan är av ett tillhygge?
Jag har ingen bra teori
Senast redigerad av Anedin 2023-05-14 kl. 02:35.
Citera
2023-05-14, 02:35
Medlem
Citat:
Om hon vill förminska allt - varför lägger hon då inte upp det som självförsvar? Varför säger hon inte att Tove angrep hennes först, med en knuff eller att hon gjorde ett utfall?

Johanna har allt att vinna på att säga att Tove började. Varför säger hon inte det?

Hur skall hon kunna hävda att det är självförsvar när hon uppger att Maja är med och håller i armarna? Redan där är det ju inte möjligt för henne att hävda självförsvar
Citera
2023-05-14, 02:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Hur skall hon kunna hävda att det är självförsvar när hon uppger att Maja är med och håller i armarna? Redan där är det ju inte möjligt för henne att hävda självförsvar
Hon hade kunnat säga att Tove flög på henne och att hon ramlade pga detta. Att Tove följde efter ner på golvet och att de tumlade runt. Sen hade hon kunnat säga att hon fick en blackout. När hon kom till sans var Tove död. Självförsvar, möjligen vållande till annans död. Dråp i sista hand. Varför försöker hon inte framställa händelsen på det här sättet som är mycket förmånligare för henne själv?
Citera
2023-05-14, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Men om det är JJ:s ursäkt till MH för att kunna gå ut och flytta cykeln och hämta sin bil (från kvarteret via Mcd till huset) och då hoppas att grannen, som hon antar har ringt på dörren, ska ja lugnat sig så hon kan ta ut Tove ur förrådet ner till bilen medans MH käkar cheeseburgare i köket?

Tror aldrig att Tove legat i förrådet.
Citera
2023-05-14, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emhela

J sa väl att T tog stryptag på henne vilket jag inte tror (svårt från en liggande positionen bl a) men då kom M till undsättning genom att ta bort Ts händer. Varför tog inte J bort händerna själv kan man undra? Från Js sida ska väl detta ses som ett försök till självförsvar då J svarar med att göra samma sak på T men i 10 sekunder innan hon släpper enligjt henne själv. Vilket inte stämmer enligt R. Det var ett långt och hårt tryck. Men J har säkert googlat på att man ska släppa efter den stunden för att inte orsaka permanemt skada. Och därför drog hon till med 10 sekunder. Så det skulle framstå som en olyckshändelse efter ett bråk.

(Om detta inlägg blev rörigt beror det på att mina ögon ser i kors! Godnatt på er)
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-05-14 kl. 03:13.
Citera
2023-05-14, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Eeeeeh…

Eeeeh.

Eeeeeeeeh?

Fick panik igen nu 😂😂😂 just det ehhhhhhhh säger hon hela tiden. Dryg som sjutton
Citera
2023-05-14, 05:01
Medlem
sybels avatar
Citat:
Varför skulle hon känna skuld och skam om hon var åskådare?
Erkännandet av dumpningen bröt pakten med J. De åkte fast, ett läge då J ville ta livet av sig.
Hon vet att hon blev varnad av sina föräldrar, att de inte var särskilt förtjusta i J, men hon valde att gå emot dem.
Tankar på T och hennes anhöriga och
alla hämndaktioner som hon, enligt egen utsaga, motvilligt blev indragen i.

Detta är förstås rena spekulationer från min sida, gjorda efter uppfattningen jag fått av M.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in