Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Du svarade aldrig på hur Maja, trots de problem du menar att hon har, kan hålla ordning på kronologin och händelser när det gäller Nöjet, promenaden hem, dumpningen, dagen efter, Illharjen, Johannas anlagda bränder osv. Jag tycker Maja verkar ha järnkoll på i princip varenda händelse som inte rör den timme mordet sker.
Vilka händelser ser du att hon t ex har problem med kronologin? Eller där hon berättar en orimlig historia?
Tyvärr minns jag inte hur M presenterade de olika händelserna, men när du skrev att att det var kronologiskt får jag tro på det, även om jag är något undrande.
Att Ms berättelse om vad som hänti lgh inte är rimlig, tycker jag inte är så märkligt. Under lång tid har hennes "sanning" om vad som hänt varit deras ursprungshistoria. Den är väl inövad och sitter förmodligen i ryggmärgen och jag tror att hon med hjälp av den trängt undan den verkliga sanningen.
Denna vill eller kan hon av någon anledning inte berätta. Anledningarna kan vara flera men resultatet bli ungefär detsamma. Eftersom jag inte vet orsaken, kan jag bara spekulera.
Om hon inte vill berätta kan det bero på
- att hon varit delaktig men inte vill erkänna
- att hon känner skuld och skam och därför inte vill berätta vad hon vet
Om hon inte vill berätta sanningen måste hon leverera något annat.
Ett begränsat arbetsminne sätter käppar i hjulet för att hålla ihop en lögnsekvens och komma ihåg vad man sagt så att det passar ihop.
Tydligen har hon inte kommit på något vettigt, varför det smidigaste sättet då att komma undan är att påstå att hon sovit. Sover man, vet man inget.
När hon blir konfronterad med mobilrörelserna har hon troligtvis inte en aning om vad hon gjort då och hur hon ska svara. Någonstans i minnet hittar hon toa-besök som rest från ursprungshistorian och klämmer till med det. Kanske hon sedan kommer på den geniala idéen att om hon placerar sig på toa medan J är på McD kan T inte varit där. Henne har hon ju inte sett.
Vad som hände I samband med Js McD-resa tror jag endast hon minns fragmatiskt och därför tappat bort en del.
Om hon inte kan berätta kan det bero på - att det är för traumatiskt, att delar är förträngda och hon fortfarande inte riktigt tagit in och kan sätta ord på det
- att hon inte vet mer än hon sagt
Resultatet blir i stort som ovan.
Det är möjligt jag förbisett något, men i stora drag tänker jag mig att någon av ovan givna orsaker är gällande.