2023-05-14, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Ja jag hade absolut inte somnat på morgonen, där är vi helt överens. Men i ärlighetens namn skulle inte ett mord äga rum någon meter från mig när jag skulle sova. Dessutom om det nu skulle ske så tvivlar jag på att jag skulle ha turen att vakna vid så lämpliga tillfällen som Maja gjort (enligt egen utsaga).

Men du kanske är född med samma tur som Maja...

Hennes ”väckning” har stöd av stegserien i iPhonen, kan man tänka så?
Finns inte så många andra tecken på att hon är vaken då polisen inte djupdykt i hennes mobil.
Citera
2023-05-14, 00:17
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Det märkliga är att hon inte kunde sova när hon kom hem. Utan då var hon vaken en timme och höll på med telefonen om jag minns rätt. (Rätta mig gärna annars)

Av telefontömningen att döma ägnade hon sig åt den bara i tio minuter.
Citera
2023-05-14, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Så då är det en trevligare avslutning på kvällen att få baxa iväg ett lik än att bli utkörd ?

Nej JJ kunde helt klart hitta på nåt ännu värre än att köra ut henne då hon insåg hon inte löste bortforslingen själv och vände sig till sin styrda väninna för hjälp?
Citera
2023-05-14, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Man kan undra vilken expert som skulle kunna vara sakkunnig om den våldsamma kampen nu när sakkunniga börjar radas upp? En brottare med SM-erfarenhet gör bedömning och bemöts av ett skriftligt utlåtande av någon med OS-meriter?

Eller nån MMA-snubbe gör nåt liknande?

M a o, vem fasen ska kunna bedöma hur detta gått till? Har de i hovrätten slagits mycket i sin ungdom?

M a o, går det att utom rimligt tvivel endast gå på en rättsmedicinares bedömning?

Jag och flera andra har sökt förgäves för att hitta något fall där en kvinnlig gm mot en annan skapligt likstor lyckats strypa den andra utan några som helst avvärjningsskador, eller ens DNA under naglarna. För det finns helt enkelt inga (iaf inte i detta land) Då skulle J alltså bli den första? Lägger man ihop det med allt annat borde man själv se att tr gjorde rätt bedömning. Ja vem som skulle kunna vittna? Finns säkerligen experter som forskat i denna typen av våld som kan understryka det osannolika. Inte ens när en man stryper en kvinna i totalt underläge brukar de klara sig utan skador och rivsår, just för att det är så extremt svårt att döda någon på det viset. Offret får en extrem dödsångest och gör allt i sin makt för att komma loss. Klöser rivs både på gm och sin egna hals när personen försöker få bort händerna, Att Ts huvudskada som på sin höjd kunde göra henne medvetandesänkt skulle få henne att inte kämpa allt hon kan för sitt liv är extremt osannolikt.
Citera
2023-05-14, 00:30
Medlem
Citat:
Man kan undra vilken expert som skulle kunna vara sakkunnig om den våldsamma kampen nu när sakkunniga börjar radas upp? En brottare med SM-erfarenhet gör bedömning och bemöts av ett skriftligt utlåtande av någon med OS-meriter?

Eller nån MMA-snubbe gör nåt liknande?

M a o, vem fasen ska kunna bedöma hur detta gått till? Har de i hovrätten slagits mycket i sin ungdom?

M a o, går det att utom rimligt tvivel endast gå på en rättsmedicinares bedömning?

Jag och flera andra har sökt förgäves för att hitta något fall där en kvinnlig gm mot en annan skapligt likstor lyckats strypa den andra utan några som helst avvärjningsskador, eller ens DNA under naglarna. För det finns helt enkelt inga (iaf inte i detta land) Då skulle J alltså bli den första? Lägger man ihop det med allt annat borde man själv se att tr gjorde rätt bedömning. Ja vem som skulle kunna vittna? Finns säkerligen experter som forskat i denna typen av våld som kan understryka det osannolika. Inte ens när en man stryper en kvinna i totalt underläge brukar de klara sig utan skador och rivsår, just för att det är så extremt svårt att döda någon på det viset. Offret får en extrem dödsångest och gör allt i sin makt för att komma loss. Klöser rivs både på gm och sin egna hals när personen försöker få bort händerna, Att Ts huvudskada som på sin höjd kunde göra henne medvetandesänkt skulle få henne att inte kämpa allt hon kan för sitt liv är extremt osannolikt.
Citera
2023-05-14, 00:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja som när Clea viftar med AI-kortet i domstol.

Hon har gjort nåt fruktansvärt och har detta tagit minuter så har hon avslutat det hon påbörjade i och med googlesökningar och eldande vid hus.

A 153/1245
Förhör Maja 30/12-22

"M: Eh, ja alltså det jag kan säga med det är väl att, eh, nej men alltså varje gång hon har
misslyckats så har hon, eh, men alltså hon har ju, ja men blivit alltså förbannad helt enkelt
och ännu mera frustrerad.
F: Okej.
M: Eh, ja för hon jag har inte sagt det tidigare men hon brukar ju säga, eh, att ja men att det
inte finns någon rättvisa i världen och ja, att hon känner att alla är emot henne, att man ska ta
saker i sina egna händer.
F: Mmm och när hon säger som en sådan sak att ta saken i egna händer, hur har du uppfattat
det?
M: Ja, eh, från början så har, då tänkte jag liksom inte så mycket på det men sen så när jag,
eh, ja men vetat om och vetat vad hon vill och tänker göra så jag har tolkat det bokstavligen
så.
"

Det finns ett och annat som inte riktigt går ihop med Majas berättelser, och det är oklart vad som står bakom. Kanske har hon sett mer än hon vill avslöja.

Men här känns hon äkta, eftersom Maja verkar ha svårt att fabulera ihop trovärdiga historier annars.
Citera
2023-05-14, 00:41
Medlem
Citat:

Ja svårt att hitta fall där relationen är som den är i det här fallet mellan GM och offer. Unikt på flera sätt.
Citera
2023-05-14, 00:42
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Jag och flera andra har sökt förgäves för att hitta något fall där en kvinnlig gm mot en annan skapligt likstor lyckats strypa den andra utan några som helst avvärjningsskador, eller ens DNA under naglarna. För det finns helt enkelt inga (iaf inte i detta land)

Vilka fall har ni analyserat?
Citera
2023-05-14, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
A 153/1245
Förhör Maja 30/12-22

"M: Eh, ja alltså det jag kan säga med det är väl att, eh, nej men alltså varje gång hon har
misslyckats så har hon, eh, men alltså hon har ju, ja men blivit alltså förbannad helt enkelt
och ännu mera frustrerad.
F: Okej.
M: Eh, ja för hon jag har inte sagt det tidigare men hon brukar ju säga, eh, att ja men att det
inte finns någon rättvisa i världen och ja, att hon känner att alla är emot henne, att man ska ta
saker i sina egna händer.
F: Mmm och när hon säger som en sådan sak att ta saken i egna händer, hur har du uppfattat
det?
M: Ja, eh, från början så har, då tänkte jag liksom inte så mycket på det men sen så när jag,
eh, ja men vetat om och vetat vad hon vill och tänker göra så jag har tolkat det bokstavligen
så.
"

Det finns ett och annat som inte riktigt går ihop med Majas berättelser, och det är oklart vad som står bakom. Kanske har hon sett mer än hon vill avslöja.

Men här känns hon äkta, eftersom Maja verkar ha svårt att fabulera ihop trovärdiga historier annars.

Räknar man antalet lögner så ligger MH i lä. Att avgöra vad hon ljuger om är svårt. Att överbevisa JJ:s lögner har varit lättare.

Åklagaren behövde tingsrätten för att bedöma trovärdigheten och den är liksom all over the place känns det som i domen.
Den hoppar runt lite random s a s.
Citera
2023-05-14, 00:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja det är mycket intressant att Johanna inte lägger upp det som självförsvar eller mer av en olyckshändelse att Tove föll bakåt. Varför tror du att hon inte gör det?

Kanske för att det var mycket värre, rent av planerat mord?
Och för att Johanna har svårt att förstå att andra människor inte tänker i samma termer som hon själv gör?

Johanna är inte ointelligent, men hon saknar de djupare känslorna. Därför är planen att det inte ska se ut som ett mord (vilket det är) och inte som det överfall som det är.

Det ska se ut som en stundens ingivelse, provocerad av en aggresiv Tove, som förolämpar och knuffar sig förbi. Och så "råkar" Johann fälla henne så tt hon faller pladask.

Johanna vill inte att det ska se ut som det förmodligen är; att Tove blir intryckt i badrummet, dören stängd, nedslagen, förmodligen helt utan minsta provokation.

Johanna vet att mordet skett av hat och hämnd, något som hon inte alls vill kännas vid.

Hon vill förminska allt till att Tove var provocerande, hon överföll Tove på ett mycket bestämt sätt. Helt oproportionerligt till vad som enligt Johanna ha hänt och yttrats.

Ingen har väl kollat om det kan ha använts ett tillhygge som rättsläkaren menat kunde ha använt lika gärna som att skdorna kom av fallet?
Citera
2023-05-14, 01:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Fällningen har J alltid berättat om på ett sätt som tyder på att hon är stolt över sina färdighet. Strypningen andas också professionalism.

För egen del tror jag att hennes Militärt utbildade Fader är pappa till dessa kunskaper, i avsikt att lära dottern självförsvar.
Varför dolde hon kroppen om hon ville stoltsera med sina färdigheter?
Citera
2023-05-14, 01:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kanske för att det var mycket värre, rent av planerat mord?
Och för att Johanna har svårt att förstå att andra människor inte tänker i samma termer som hon själv gör?

Johanna är inte ointelligent, men hon saknar de djupare känslorna. Därför är planen att det inte ska se ut som ett mord (vilket det är) och inte som det överfall som det är.

Det ska se ut som en stundens ingivelse, provocerad av en aggresiv Tove, som förolämpar och knuffar sig förbi. Och så "råkar" Johann fälla henne så tt hon faller pladask.

Johanna vill inte att det ska se ut som det förmodligen är; att Tove blir intryckt i badrummet, dören stängd, nedslagen, förmodligen helt utan minsta provokation.

Johanna vet att mordet skett av hat och hämnd, något som hon inte alls vill kännas vid.

Hon vill förminska allt till att Tove var provocerande, hon överföll Tove på ett mycket bestämt sätt. Helt oproportionerligt till vad som enligt Johanna ha hänt och yttrats.

Ingen har väl kollat om det kan ha använts ett tillhygge som rättsläkaren menat kunde ha använt lika gärna som att skdorna kom av fallet?
Om hon vill förminska allt - varför lägger hon då inte upp det som självförsvar? Varför säger hon inte att Tove angrep hennes först, med en knuff eller att hon gjorde ett utfall?

Johanna har allt att vinna på att säga att Tove började. Varför säger hon inte det?
Senast redigerad av Zurfarn08 2023-05-14 kl. 01:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in