2023-05-13, 08:27
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Engström intervjuades av Aftenpostens reporter i Stokholm på lördagen.

https://www.youtube.com/watch?v=SukLVuLmD3M

Här ser man att SEs medhjälp i livräddningen och hans interaktion med LP inte är något som "växer fram över tid" utan SE ger sig själv redan här på lördagen en överdrivet aktiv roll för att hamna i centrum.

Det syns också i artikeln hur den uppmärksamhetstörstande SE "speglar" AHs och SGs livräddande och använder "vi" för att blanda in sig själv i själva livräddandet.

Man se också här att han först på lördagen börjat resonera om att LJ är mördaren, men det framgår av artikeln att det inte var vad han tänkte i det ögonblick när han såg LJ från mordplatsen. Hade den tanken korsat SEs hjärna vid mordet hade han också förmedlat detta i intervjun på lördagen.

Här finns redan uppgiften om att han befann sig 20 meter från mordplatsen när skotten faller. Något som TP drar stora växlar på att den "växer fram over tid" vilket TP påstår i sin bok. Här finns också en redogörelse för att det var just AH som berättade för SE att det var OP som var skjuten.

Artikeln förstärker teorin att SE var ett vittne och styrker väktarnas vittnesmål om att SE var framme och hjälpte till att vända på OP vilket han sagt redan på mordkvällen. AH berättar också om hur SE "drar i OPs ben" i sina förhör.

TP har förvanskat detta i sin slarvigt faktakollade bok och påstår att SEs berättelse om hur han var med och försökte rädda livet på OP "växer fram" över tid men det är uppenbart att vittnet SE redan berättat detta för väktarna på mordnatten och för Aftenposten på lördagen.

Artikeln cementerar SE som ett vittne som kom fram lite sent till mordplatsen.

Efter att ha läst artikeln i Aftenposten så faller också PHs misstänkliggörande att "Oslo" ville veta utstämplingstiden. SE pratade om Oslo eftersom han bevisligen pratat med en reporter från Oslo.

Ibland är de enklaste förklaringarna de bästa.

Hej!

Kan du hänvisa till exakt var TP (eller någon annan för den delen) hävdar att det du nämner "växer fram" hos Engström?

Eller är detta ännu ett inlägg från dig som enbart är en enda stor halmgubbe?
Citera
2023-05-13, 08:33
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

Citat:
Engström intervjuades av Aftenpostens reporter i Stokholm på lördagen.

https://www.youtube.com/watch?v=SukLVuLmD3M

Citat:
Man se också här att han först på lördagen börjat resonera om att LJ är mördaren, men det framgår av artikeln att det inte var vad han tänkte i det ögonblick när han såg LJ från mordplatsen. Hade den tanken korsat SEs hjärna vid mordet hade han också förmedlat detta i intervjun på lördagen.

Ja det han säger under lördagen, både till polis och media (SvD och Aftenposten), ska verkligen ge sken av att det är mördaren han sett. Till polisen sa han att han såg grändmannen när han på väg till mordplatsen några sekunder efter skotten tittade "ditin" . Till SvD/Aftenposten sa han att han såg mannen stanna upp och titta tillbaka mot mordplatsen och sedan fortsätta. En vecka senare vid de två första "förhören" (10 och 11 mars) och efter att LJ framträtt media såg berättelsen inte likadan ut längre.

Frågan är när Aftenposten pratade med SE? Artiklen var pulicerad i måndagens tidning. Kanske gjordes intervjun under söndagen, SE har ju enligt uppgifter från kollegor tittat in på jobbet under måndagen och berättat om sina äventyr under den gångna helgen.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-05-13 kl. 09:22.
Citera
2023-05-13, 08:35
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det framgår också i förhöret att en man på mordplatsen frågar "om det var OP". Denna man beskriver också vittnet SE i sina förhör. Samma man och samma fråga.

Det är också intressant att LJ beskriver TPs "journalistiska metod" där det framkommer att TP först berättar att han är helt övertygad om att SE är GM och sedan frågar sina "intervjuoffer" om de kan tillföra något för att konfirmera detta. En minst sagt oseriös arbetsmetod.

Reagerade också på det, samma fråga. Men samma man är högst oklart. Det fanns många på platsen.

Det här utspelar sig dessutom efter kl 23:30 ...
Citera
2023-05-13, 12:04
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja det han säger under lördagen, både till polis och media (SvD och Aftenposten), ska verkligen ge sken av att det är mördaren han sett. Till polisen sa han att han såg grändmannen när han på väg till mordplatsen några sekunder efter skotten tittade "ditin" . Till SvD/Aftenposten sa han att han såg mannen stanna upp och titta tillbaka mot mordplatsen och sedan fortsätta. En vecka senare vid de två första "förhören" (10 och 11 mars) och efter att LJ framträtt media såg berättelsen inte likadan ut längre.

Frågan är när Aftenposten pratade med SE? Artiklen var pulicerad i måndagens tidning. Kanske gjordes intervjun under söndagen, SE har ju enligt uppgifter från kollegor tittat in på jobbet under måndagen och berättat om sina äventyr under den gångna helgen.

Ja, det skulle man bra gärna vilja veta! När intervjun gjordes ...

Att SE hade Oslo / Aftenposten på gång framkom redan under lördagen. Före kl. 15:15 i alla fall.

RB: ”han påstod då att polisen och journalister ville veta en exakt tid eftersom det förekom olika tidsangivelser. […] Han nämnde någonting om att man ringde från tidningar i Oslo bland annat. […] Jag tyckte själv att det var lite konstigt att jag inte skulle, om nu polisen var intresserad att få veta den här tiden så tyckte jag det var konstigt att jag inte skulle meddela det till polisen.”

Kl. 15:15 verkar vara tiden då RB lämnar Skandia efter att ha ringt till SE beträffande tidsuppgiften, enligt besöksloggen.

Frågan är om det var "Aftenposten" som ringde SE, eller han som ringde dem.

(SE är verkligen het: Efter Idre ringde även poliserna fem gånger.)

Men hur skulle tidningen kunna känna till SE överhuvudtaget? Är det via en kontakt på media nu igen?

Varför tog han sig inte tid att meddela polisen tidsuppgiften? Var det viktigare att synas i media?

Tre timmar senare gör gör KJ och AH ett framträdande i TV som SE tycks suga i sig med märg och ben:

AH om situationen: "jag tittade om det fanns någon puls på halsen och handleden".

AH om OP: "[...] det kom väldigt mycket blod ur munnen på honom".

KJ om LP: "Hon sprang fram och tillbaka [...] en ung kille som gjorde konstgjord andning också."

AH: "Ambulansen var väldigt snabbt på plats."

AH om OP: "det gick inte att känna igen honom".

Det här låter bekant. Repeterar inte SE allt detta rakt av i senare utsagor?

Dessvärre har hans story vissa underligheter:

1. Man utför inte HLR på en som ligger i framstupa sidoläge.

Säger inte frun att SE var totalt okunnig vad gäller första hjälpen?

2. Den som utförde hjärtmassage och informerade honom om offrets identitet pekar han ut som KJ.

Den ljushåriga tjejen ...

3. SE hävdar att LP uppskattade insatserna på platsen. Försökte inte hon knuffa bort AH?

4. SE beskriver LP som behärskad och talbar, medan andra beskriver henne som hysterisk.
Senast redigerad av Dalulven 2023-05-13 kl. 12:07.
Citera
2023-05-13, 16:00
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Det framgår också i förhöret att en man på mordplatsen frågar "om det var OP". Denna man beskriver också vittnet SE i sina förhör. Samma man och samma fråga.

Det är också intressant att LJ beskriver TPs "journalistiska metod" där det framkommer att TP först berättar att han är helt övertygad om att SE är GM och sedan frågar sina "intervjuoffer" om de kan tillföra något för att konfirmera detta. En minst sagt oseriös arbetsmetod.

Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Reagerade också på det, samma fråga. Men samma man är högst oklart. Det fanns många på platsen.

Det här utspelar sig dessutom efter kl 23:30 ...
Ännu en av SEs vilda gissningar om vad som skedde på mordplatsen som visar sig ha bäring i verkligheten alltså. Att utan ha varit på plats hitta på att en man ställer en specifik fråga är ju helt befängt. Att det visar sig att ett annat vittne beskriver samma sak ökar ju sannolikheten för att det stämmer rätt ordentligt.

Men det är ju såklart inget som får dalulven att vackla det minsta. Det är bara att lägga in i avdelningen för ställen där SE har haft en jävla bonntur i sina gissningar om vad som hände på plats. En avdelning som vid det här laget börjar bli rätt överfull.

Och det skedde på mordplatsen runt 23:30. Jag antar att du med det vill få det till att SE såklart kan ha sprungit tillbaka tills dess. Men någon gräns får man ändå dra för hans kondition. Jag tycker det är knepigt nog att få honom tillbaka på skandia vid 23:40. Men att få honom tillbaka mitt på mordplatsen vid den tiden, där folk kan ha sett honom som gm bara några minuter tidigare är ju helt vansinnigt.
Citera
2023-05-13, 18:12
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Ännu en av SEs vilda gissningar om vad som skedde på mordplatsen som visar sig ha bäring i verkligheten alltså. Att utan ha varit på plats hitta på att en man ställer en specifik fråga är ju helt befängt. Att det visar sig att ett annat vittne beskriver samma sak ökar ju sannolikheten för att det stämmer rätt ordentligt.

Men det är ju såklart inget som får dalulven att vackla det minsta. Det är bara att lägga in i avdelningen för ställen där SE har haft en jävla bonntur i sina gissningar om vad som hände på plats. En avdelning som vid det här laget börjar bli rätt överfull.

Och det skedde på mordplatsen runt 23:30. Jag antar att du med det vill få det till att SE såklart kan ha sprungit tillbaka tills dess. Men någon gräns får man ändå dra för hans kondition. Jag tycker det är knepigt nog att få honom tillbaka på skandia vid 23:40. Men att få honom tillbaka mitt på mordplatsen vid den tiden, där folk kan ha sett honom som gm bara några minuter tidigare är ju helt vansinnigt.

Ja, det krävs mer än några detaljer som jag själv höll högt för ett par år sedan, för att få till ett vacklande numera. AB -observationen var en av dessa detaljer som jag naivt bröstade upp mig med.

Men SE kan ha snappat upp detta bortåt 23:32-23:35, medan Lena L förhörde AB. Frågan är vad SE har för sig fram till dess.

Han kan också ha hört det nämnas av någon, eller i media. AB-observationen nämns först efter Idre-veckan.
Citera
2023-05-13, 18:46
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ja, det krävs mer än några detaljer som jag själv höll högt för ett par år sedan, för att få till ett vacklande numera. AB -observationen var en av dessa detaljer som jag naivt bröstade upp mig med.

Men SE kan ha snappat upp detta bortåt 23:32-23:35, medan Lena L förhörde AB. Frågan är vad SE har för sig fram till dess.

Han kan också ha hört det nämnas av någon, eller i media. AB-observationen nämns först efter Idre-veckan.
Det är inte några detaljer, det är en stor mängd detaljer varav vissa är extremt svåra att få reda på på annat vis än att vara där. Och en del av dom nämns redan 20 min efter mordet. Att det inte får dig att ens vackla talar mängder.

Det är ju också en ironi av sällan skådade höjder att ha problem med sådana småsaker som vad SE gjorde i några minuter på en mordplats. Men att han råkade vara beväpnad på väg ut från jobbet med ett vapen som inte går att koppla till honom är inte det minsta problematiskt.
Citera
2023-05-13, 19:40
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det är inte några detaljer, det är en stor mängd detaljer varav vissa är extremt svåra att få reda på på annat vis än att vara där. Och en del av dom nämns redan 20 min efter mordet. Att det inte får dig att ens vackla talar mängder.

Det är ju också en ironi av sällan skådade höjder att ha problem med sådana småsaker som vad SE gjorde i några minuter på en mordplats. Men att han råkade vara beväpnad på väg ut från jobbet med ett vapen som inte går att koppla till honom är inte det minsta problematiskt.

Förvisso, men det är inte helt klarlagt NÄR han sa dessa saker.

Väktarna kan minnas detaljer som SE repeterat flera gånger, under tre månaders tid.

RB kan minnas saker från sitt samarbete med PH kring SE.

Detaljerna i Aftenposten kan vara hämtade från uppgifter i media.

Här ekar förresten samma påstående som i "Skydd och säkerhet", 1992, att SE var först på plats. En annan detalj är att han hävdar samma sak här som den 25:e april, att det var radioprogrammet som fick honom att förstå att offret var OP.

Ja ja, för all del, jag står gärna i hörnet med dumstrut. Men känslan är att:

Skandiamannen will rise again!
Citera
2023-05-13, 20:35
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Förvisso, men det är inte helt klarlagt NÄR han sa dessa saker.

Väktarna kan minnas detaljer som SE repeterat flera gånger, under tre månaders tid.

RB kan minnas saker från sitt samarbete med PH kring SE.

Detaljerna i Aftenposten kan vara hämtade från uppgifter i media.

Här ekar förresten samma påstående som i "Skydd och säkerhet", 1992, att SE var först på plats. En annan detalj är att han hävdar samma sak här som den 25:e april, att det var radioprogrammet som fick honom att förstå att offret var OP.

Ja ja, för all del, jag står gärna i hörnet med dumstrut. Men känslan är att:

Skandiamannen will rise again!
Det är klarlagt. Det står uttryckligen.

Visserligen kan man inte utgå från att förhör är helt korrekta, men i här fallet utgår ni från att det som uttryckligen står inte stämmer för att det inte kan passa in på teorin om SE som gm.

Och du vet själv att diverse tidningar inte är direkta citat. Vad som står där är underordnat förhör
Citera
2023-05-13, 20:35
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja det han säger under lördagen, både till polis och media (SvD och Aftenposten), ska verkligen ge sken av att det är mördaren han sett. Till polisen sa han att han såg grändmannen när han på väg till mordplatsen några sekunder efter skotten tittade "ditin" . Till SvD/Aftenposten sa han att han såg mannen stanna upp och titta tillbaka mot mordplatsen och sedan fortsätta. En vecka senare vid de två första "förhören" (10 och 11 mars) och efter att LJ framträtt media såg berättelsen inte likadan ut längre./.../
Citat:
/.../Detaljerna i Aftenposten kan vara hämtade från uppgifter i media./.../
Just det här som SE berättade om hur mördaren stannade upp och tittade bakåt mot mordplatsen och sedan sprang vidare, och som alltså stämmer med vad vittnen på mordplatsen (t.ex. Lisbeth P och Hasse J) har uppgett, är det här också något som SE kan ha fått från media?
Senast redigerad av Draifos 2023-05-13 kl. 20:50.
Citera
2023-05-13, 20:44
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det är klarlagt. Det står uttryckligen.

Visserligen kan man inte utgå från att förhör är helt korrekta, men i här fallet utgår ni från att det som uttryckligen står inte stämmer för att det inte kan passa in på teorin om SE som gm.

Och du vet själv att diverse tidningar inte är direkta citat. Vad som står där är underordnat förhör

Vad det handlar om är att SE kan ha snappat upp saker som han sedan förmedlar som egna iakttagelser.

Ja, om förhöret är en transkribering av tal så har det en hög rang.

Vad gäller tidningsuppgifter: Om en detalj förekommer två gånger, med sex års mellanrum ...
Citera
2023-05-13, 20:47
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Just det här som SE berättade om hur mördaren stannade upp och tittade bakåt mot mordplatsen och sedan sprang vidare, och som alltså stämmer med vad t.ex. Lisbeth P och Hasse J också har uppgett, är det här också något som SE kan ha fått från media?

I "Aftenposten" står det inte om något springande, men att en man hade "stannat upp".

Nej, HJ såg mannen vända sig om 25 meter in i gränden, före barackerna.

LP såg en man stå där och titta flera minuter senare?

SE såg LJ i samma position som beskrivs av LJ själv, cirka 60 meter in i gränden framför väggen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in