Citat:
Ursprungligen postat av
ImovaneKungen
Det har pratats om mycket på radion senaste veckorna, många ungdomar på Maria Ungdom använder kratom. Ganska otippat att ungdomar använder denna substans, den är enligt mig bara värd för en person med något etablerat opioid beroende. Det kan man visligen ha som ungdom oxå, men jag tror majoriteten som använder kratom är mellan 25-40 och har något opi beroende. Ämnet i kratom är redan narkotika klassat, blir nog svårt o klassa det mer. Kratom får man ha i sin fysiska form, men man får inte extrahera det o förtära det. Det är antagligen svårt o helt nark klassa ett löv från ett träd, lättare o göra det med kemikaliska substanser. Tror dock folk kommer åka dit rent rättsligt framöver då man kan spåra det lättare idag, och det finns stickor där kratom syns upp till 5 dygn. Jag tycker det är bra att kratom finns, har räddat mig mkt förut, inte rört det på 2 år nu och kan sakna det ibland...allt förutom smaken.
Kratom är min första och enda opioid. Jag är inte förvånad av det du citerar. Jag förstår att kratom är populärt bland folk som hanterar etablerade beroenden, men det funkar även väldigt bra rekreationellt och ger ett påtagligt rus varje gång om man inte "går på" det.
Kratom är ett säkrare och bättre alternativ till vanliga opioider, eftersom risken för dödlig andningsdepression är närmast obefintlig. Det vore ett stort misstag ur folkhälsosynpunkt att sätta in hårdare åtgärder mot spridningen av kratom. Grundorsakerna till all droganvändning är dels nyfikenhet, och dels lidande. Tillgång till droger är bara normala marknadskrafter i en öppen värld. Den patetiska symptomlindringen och det vidriga syndabockstänket gällande droger måste bort.
(Det andra stycket är inte riktat mot dig förstås).