2023-05-13, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Så du skulle väntat med att köpa mjölk om den blev 1 % nästa år?
1% är ju inte deflation. Men det är många som är sura på riksbanken då de försökte undvika en deflation. Ingen kan se in i framtiden. Ingen trodde att Putin skulle gå in i Ukraina heller. Hade inte putin gjort det så hade riksbanken haft en stabil tillbakagång till 2%-målet.
Citera
2023-05-13, 13:57
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Förtar ju inte mitt resonemang i så fall. Gratislån har samma negativa effekt som gratisvaror och gratistjsänter i övrigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nej, men det är en annan sak som inte har med inflationsbegränsning att göra. Personligen är jag emot höjda skatter, på vad det än månde vara.

Jag gillar sänkta skatter på arbete.
Men svenskar äter massa skit som är helt Onödiga så varför inte höja dessa och minska skatterna på annat som faktiskt de allra flesta behöver hör i livet. Varför är det dumt menar du? Jag trodde du ville ha sänkta skatter?
Citera
2023-05-13, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Fan har du levt under en sten?
Sverige har rejäla tillgångar av naturresurser i Norr. En stark industri där bolagen ständigt gör rekordvinster ( Volvo, Sandvik och många därtill). Vi har en stark tradition inom Tech-sidan med många startuper som Spotify och Embracer med många därtill.
Staten är väldigt rik med låg statsskuld och vi har fri sjukvård med mera. Staten borde istället justera ner inkomstskatten rejält för att folk inte skall behöva låna ihjäl sig - vi som jobbar och betalar skatt skall fanimig h mera i plånboken än ditt idiotsnsck om lyxfällan !!!!
Det är säkert inget fel på svenskt näringsliv men de offentliga utgifterna är för stora relativt befolkningen.
Tror du att stat, regioner och kommuner lurar skattebetalarna och skickar pengarna till Bahamas?
Visst kan man sänka skattetrycket men det finns många kommuner som går back sedan länge och skulle ha gått i konkurs utan hjälp från staten (och andra kommuner).
Även en del regioner har stora ekonomiska problem.
Fri sjukvård finns inom hela EU och ibland både bättre och billigare för patienterna än i Sverige.
Javisst kan man sänka inkomstskatten rejält plus många punktskatter - men jag är medveten om att då skulle statsskulden raka i höjden alternativt försvinner många fria förmåner i samhället, eller både och.
Skulle däremot den svenska exportindustrin stärkas ytterligare kan vi kanske ha råd att behålla en del förmåner. På 1960-talet när den svenska nationalekonomin var starkast i Europa så hade vi inte den stora offentliga sektorn och bidragskranen som vi har idag.
Citera
2023-05-13, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
1% är ju inte deflation. Men det är många som är sura på riksbanken då de försökte undvika en deflation. Ingen kan se in i framtiden. Ingen trodde att Putin skulle gå in i Ukraina heller. Hade inte putin gjort det så hade riksbanken haft en stabil tillbakagång till 2%-målet.

Okej, men var det inte nyss allt under 0% inflation som var skitfarligt?
Om mjölken blev 0.1% billigare varje vecka då? Skulle du då vänta med att köpa mjölk?

0.2%/vecka? 0.5%/vecka?
Citera
2023-05-13, 14:20
Medlem
Citat:
Okej, men var det inte nyss allt under 0% inflation som var skitfarligt?
Om mjölken blev 0.1% billigare varje vecka då? Skulle du då vänta med att köpa mjölk?

0.2%/vecka? 0.5%/vecka?

Jag tror du missförstår mig. Att ha minus inflation dvs deflation är förödande för ekonomin. Allt stannar och folk köper endast det som behövs för att överleva såsom mat, el och bränsle. Resten skulle kånka efter ett tag. Detta är de flesta ense om. Det är detta som riksbanken haft i åtanke då de var tvungna att gå ner på minusränta då inflationen var såpass låg som den var.
Citera
2023-05-13, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hur gick det då för dina referenspersoner i nästa läge. Hur levde de på 00-talet och vad tjänade de. Hur lever de idag? Jag tror som sagt att du inte riktigt greppar vad politiker menar med »de svagaste« för det gör de inte själva. »De svagaste« är en retorisk figur.

Det är knappast någon hemlighet att många fastnade i långtidsarbetslöshet och att många blev förtidspensionärer.

Däremot så gick de som klarade sig igenom krisen och behöll sina fastigheter mot en ljus framtid.
Mina föräldrar skulle tex aldrig haft så många miljoner i tillgångar idag om inte nittiotalskrisen skett med efterföljande politiska beslut.

Medelklassen och framförallt övre medelklassen blev vinnare, många i arbetarklassen förlorade på krisen.
Citera
2023-05-13, 14:26
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Det är säkert inget fel på svenskt näringsliv men de offentliga utgifterna är för stora relativt befolkningen.
Tror du att stat, regioner och kommuner lurar skattebetalarna och skickar pengarna till Bahamas?
Visst kan man sänka skattetrycket men det finns många kommuner som går back sedan länge och skulle ha gått i konkurs utan hjälp från staten (och andra kommuner).
Även en del regioner har stora ekonomiska problem.
Fri sjukvård finns inom hela EU och ibland både bättre och billigare för patienterna än i Sverige.
Javisst kan man sänka inkomstskatten rejält plus många punktskatter - men jag är medveten om att då skulle statsskulden raka i höjden alternativt försvinner många fria förmåner i samhället, eller både och.
Skulle däremot den svenska exportindustrin stärkas ytterligare kan vi kanske ha råd att behålla en del förmåner. På 1960-talet när den svenska nationalekonomin var starkast i Europa så hade vi inte den stora offentliga sektorn och bidragskranen som vi har idag.

Jag håller med dig i stycken men att arbete måste ju ändå löna sig mera kan jag tycka - skattetrycket för långinkomst och pensionär som kan jobba extra är ju faktiskt lågt men det är marginalskatterna som är riktigt höga. Det känns liksom helt galet att få 100kr brutto och nettot blir ungefär 25kr- lägg därtill i bästa läge där dessa 25kr betalar ytterligare skatt på energi och livsmedel så blir ju nettot oerhört lågt. Det är detta jag tycker är helt snett. Minska marginalskatterna så att folk kan konsumera mera , betala lån med mera. Bättre i slutändan
Citera
2023-05-13, 14:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Jag håller med dig i stycken men att arbete måste ju ändå löna sig mera kan jag tycka - skattetrycket för långinkomst och pensionär som kan jobba extra är ju faktiskt lågt men det är marginalskatterna som är riktigt höga. Det känns liksom helt galet att få 100kr brutto och nettot blir ungefär 25kr- lägg därtill i bästa läge där dessa 25kr betalar ytterligare skatt på energi och livsmedel så blir ju nettot oerhört lågt. Det är detta jag tycker är helt snett. Minska marginalskatterna så att folk kan konsumera mera , betala lån med mera. Bättre i slutändan
Folk ska inte konsumera mera.

Det kommer att bli en katastrof för ekonomin om det sker.
Citera
2023-05-13, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Jag tror du missförstår mig. Att ha minus inflation dvs deflation är förödande för ekonomin. Allt stannar och folk köper endast det som behövs för att överleva såsom mat, el och bränsle. Resten skulle kånka efter ett tag. Detta är de flesta ense om. Det är detta som riksbanken haft i åtanke då de var tvungna att gå ner på minusränta då inflationen var såpass låg som den var.

Nej, jag vet precis vad du menar och har läst i skolboken.
Däremot väljer du att inte ägna mina frågor en endast sekund av eftertanke utan rapar bara upp vad du blivit korvstoppad med i skolan.

Min poäng är att skolboken bevisligen har fel på den här punkten. Det bevisades även när datorerna, plattv, mobiltelefoner blev ständigt billigare men folk fortsatte köpa de senaste innan dom ens förbrukat sin nuvarande.

Ändå fortsätter folk som dig att tjata om den här bevisligen felaktiga teorin.
Citera
2023-05-13, 14:33
Bannlyst
Så här säger ChatGPT om inflation som inte hanteras:

Citat:
F: Om man inte kommer tillrätta med en inflation på, låt säga, tio procent, riskerar den inflationen att bli permanent?

S: Om inflationen fortsätter att öka och inte kontrolleras på något sätt, finns det en risk att den blir permanent. En hög och långvarig inflation kan leda till ökade kostnader och minskad konkurrenskraft för företag och kan också påverka hushållens köpkraft negativt.

När företag upplever ökade kostnader, till exempel högre räntor på lån eller högre priser på råvaror, kan de vara tvungna att höja priserna på sina varor och tjänster för att upprätthålla sina marginaler. Om hushållen samtidigt upplever en minskad köpkraft på grund av ökade priser, kan det leda till minskad konsumtion och i förlängningen till minskad efterfrågan på varor och tjänster. Det kan leda till en nedgång i ekonomin och till och med till en recession.

För att undvika en permanent hög inflation är det vanligt att centralbanker ingriper genom att höja räntorna för att minska tillväxten av pengamängden. Genom att höja räntorna kan man göra det mindre attraktivt att låna pengar, vilket i sin tur kan leda till minskade investeringar och minskad efterfrågan. På så sätt kan centralbanken dämpa inflationen.
Citera
2023-05-13, 14:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Det är knappast någon hemlighet att många fastnade i långtidsarbetslöshet och att många blev förtidspensionärer.

Däremot så gick de som klarade sig igenom krisen och behöll sina fastigheter mot en ljus framtid.
Mina föräldrar skulle tex aldrig haft så många miljoner i tillgångar idag om inte nittiotalskrisen skett med efterföljande politiska beslut.

Medelklassen och framförallt övre medelklassen blev vinnare, många i arbetarklassen förlorade på krisen.

»Många« är ett intetsägande argument. Många är döda nu. De som har det sämst är sådana som går på försörjningsstöd och har lite drygt 4000:-/månad. Finns en del svenskar som gör det utan att de är alkoholister. De har bara hamnat snett genom bristande mental hälsa.

De personer du refererar till har haft det hyfsat bra. Definitionen på bra är inte att ha en fastighet som ökat några miljoner i marknadsvärde. Man har inga pengar förrän man säljer fastigheten och är man då på ålders höst blir det ändå ingenting att glädjas över.
Citera
2023-05-13, 14:40
Medlem
Citat:
Nej, jag vet precis vad du menar och har läst i skolboken.
Däremot väljer du att inte ägna mina frågor en endast sekund av eftertanke utan rapar bara upp vad du blivit korvstoppad med i skolan.

Min poäng är att skolboken bevisligen har fel på den här punkten. Det bevisades även när datorerna, plattv, mobiltelefoner blev ständigt billigare men folk fortsatte köpa de senaste innan dom ens förbrukat sin nuvarande.

Ändå fortsätter folk som dig att tjata om den här bevisligen felaktiga teorin.
Fixeringen på kpi skapar förvirringen. Ser man inflation/deflation som förändringar i penningmängd blir allt mer logiskt. Där deflation krymper möngden pengar i systemet och minskar förmågan att kunna betala tillbaka skulder, och upprätthålla besparingar på makronivå. Sverige var och nosade på deflation runt 2013, men mer än så var det egentligen aldrig i närheten de enaste 10 åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in