Citat:
Ursprungligen postat av
Pottkusk
Du borde nog ta reda på mer fakta om hur det fungerar i andra länder i EU. Du borde ta reda på mer om EU:s stödfonder osv och hur det är uppbyggt.
Det vore bättre om du hade fakta som underbyggde dina påståenden istället för mossiga fördomar.
Bryssel kräver in underlag och det sker granskningar av statistik.
I flertal andra länder pratar man inte om "sysselsättningsgrad" utan mer om riktiga jobb.
Självklart går det inte heller för regeringar i Spanien, Italien och Grekland att lura befolkningen att tro att arbetslösheten är lägre än vad den faktiskt är. Jag undrar vilken värld du lever i?
Jag antar att du även misstror EU:s officiella brottsstatistik där Sverige sticker ut på ett negativt sätt?
Skärp dig själv.
Utan ren statistik blir man tvungen till att uppskatta och när det rör sig om saker som är väldigt svåra att finna underlag på utan officiella siffror så blir uppskattningarna väldigt spretiga. Kort sagt går det absolut att lura befolkningen genom att manipulera statistik.
Vidare så är det absolut som så att EU:s brottsstatistik inte är korrekt. Det såg vi ex. när Sverige blev utsedd till våldtäktshuvudstaden i världen men där vi snabbt kom på efter någon grävt att vissa länder valde att ex. räkna våldtäkter efter hur många förövare som utfört dom istället för varje instans av våldtäkt som vi gjorde i Sverige vilket innebar att ex. våldtäkter inom äktenskap översattes till XX eller XXX fall i Sverige men endast 1 i andra länder. Kort sagt så fungerar det inte att jämföra självrapporterade siffror över nationsgränser utan att det blir
oerhört missvisande och förvrängt.
Om den statistik som du lyfter till skyarna skulle vara rättvisande hade vår ekonomiska output varit betydligt lägre än vad den är idag relativt till länder som hävdar sig sitta på betydligt lägre arbetslöshet. Vi vet med säkerhet i Sverige att regeringen manipulerar siffror över arbetslöshet genom låtsas jobb som är helt och hållet skattesubventionerade eller att kalla människor som arbetar 1 timme i veckan som sysselsatta och då har vi relativt tillförlitliga mekanismer för att rapportera saker som arbetslöshet jämfört med, som sagt, Södra Europa, Balkan och de forna Sovjetstaterna. Manipulation av siffror i dessa länder är flera storlekar värre än i Sverige, det garanterar jag dig.
Sist, men absolut inte minst, vill jag återigen påpeka att det är ren och skär enfaldighet från din sida att gå runt och tro att det finns något att vinna på att rapportera hög arbetslöshet korrekt och inte polera siffrorna. Även om detta skulle leda till högre EU-bidrag, vilket det absolut inte gör, så är det politiskt självmord att gå in i ett valår med en negativ trend på arbetsmarknaden. Sysselsättningsgrad är OG kärnfrågan inför alla val och är troligtvis den allra viktigaste även idag. Ett land med låg sysselsättning väljer inte om sin regering. Svårare än så är det inte.