2023-05-13, 14:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Folk ska inte konsumera mera.

Det kommer att bli en katastrof för ekonomin om det sker.

Om folk slutar konsumera så kommer ekonomin att kollapsa. Det en ekonomi bygger på är dynamik och den så kallade multiplikatoreffekten. Om konsumtionen blir noll så får ekonomin pyspunka.
Citera
2023-05-13, 14:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om folk slutar konsumera så kommer ekonomin att kollapsa. Det en ekonomi bygger på är dynamik och den så kallade multiplikatoreffekten. Om konsumtionen blir noll så får ekonomin pyspunka.
Ja naturligtvis men jag påstår inte att man ska sluta konsumera helt, heller.

Jag påstår bara att folk har konsumerat för mycket under perioden vi haft nollränta och därav har vi fått en alldeles för hög inflation.

För att komma tillrätta med det måste konsumtionen minska. Åtminstone under den period det tar att sänka inflationen.
Citera
2023-05-13, 14:53
Medlem
Citat:
Folk ska inte konsumera mera.

Det kommer att bli en katastrof för ekonomin om det sker.

Folk kommer konsumera så länge man har råd.
Folk kommer fortsätta belåna sina hus sålänge räntan är hyffsat låg och lyxkonsumera.

Ränteläget idag har knappt påverkat konsumtionen så vi behöver helt klart en mycket högre ränta, folk har fortfarande råd att belåna sina hus och leva lyx.

Behövs helt klart en starkare räntehöjning än dessa 0,25 och 0,50 som RB håller på med, det har ju absolut inte gjort ett skit än så länge.
Citera
2023-05-13, 14:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Jag tror du missförstår mig. Att ha minus inflation dvs deflation är förödande för ekonomin. Allt stannar och folk köper endast det som behövs för att överleva såsom mat, el och bränsle. Resten skulle kånka efter ett tag. Detta är de flesta ense om. Det är detta som riksbanken haft i åtanke då de var tvungna att gå ner på minusränta då inflationen var såpass låg som den var.

Det är en långlivad myt att deflation är något dåligt med. För låg- och medelklassen är deflation perfekt. Och du köper den nya bilen och tvättmaskinen när du behöver den. Du väntar inte med de där köpen. Människan fungerar inte så.

Bra med en riksbank som signalerar fortsatt höga räntor. Inflationen är ju fortsatt hög.
Citera
2023-05-13, 14:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Folk kommer konsumera så länge man har råd.
Folk kommer fortsätta belåna sina hus sålänge räntan är hyffsat låg och lyxkonsumera.

Ränteläget idag har knappt påverkat konsumtionen så vi behöver helt klart en mycket högre ränta, folk har fortfarande råd att belåna sina hus och leva lyx.

Behövs helt klart en starkare räntehöjning än dessa 0,25 och 0,50 som RB håller på med, det har ju absolut inte gjort ett skit än så länge.
Ja jag håller helt med.
Citera
2023-05-13, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
»Många« är ett intetsägande argument. Många är döda nu. De som har det sämst är sådana som går på försörjningsstöd och har lite drygt 4000:-/månad. Finns en del svenskar som gör det utan att de är alkoholister. De har bara hamnat snett genom bristande mental hälsa.

De personer du refererar till har haft det hyfsat bra. Definitionen på bra är inte att ha en fastighet som ökat några miljoner i marknadsvärde. Man har inga pengar förrän man säljer fastigheten och är man då på ålders höst blir det ändå ingenting att glädjas över.

Du kommer med så många meningslösa påstående och en del är direkt korkat
I vilken värld lever du där personer på ålderns höst inte har glädje av pengar?

Givetvis ger det en trygghet och en möjlighet att leva på ett meningsfullt vis som pensionär om man har kapital som gör att man kan leva gott, resa osv.
De flesta svenskar är väldigt friska i sjuttioårsåldern, USAs president är 80 år! Men han kanske skulle vara lika lycklig i en liten hyresrätt med garantipension!
Citera
2023-05-13, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Du kommer med så många meningslösa påstående och en del är direkt korkat
I vilken värld lever du där personer på ålderns höst inte har glädje av pengar?

Givetvis ger det en trygghet och en möjlighet att leva på ett meningsfullt vis som pensionär om man har kapital som gör att man kan leva gott, resa osv.
De flesta svenskar är väldigt friska i sjuttioårsåldern, USAs president är 80 år! Men han kanske skulle vara lika lycklig i en liten hyresrätt med garantipension!
Man blir iofs inte lyckligare av att resa.
Citera
2023-05-13, 15:05
Medlem
Citat:
Man blir iofs inte lyckligare av att resa.

Många blir det, men poängen är att pengar ger en frihet.
Om det sedan är resor, god mat eller att skämma bort sina barnbarn är individuellt.

Har man inga pengar så har man inte heller några möjligheter.
Citera
2023-05-13, 15:06
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Har du problem med läsförståelsen?
Jag skriver att skatten skall sänkas på basenergi och livsmedel dvs som du och alla andra har som basala behov i vardagen samt företag. Fattar du nu eller skall jag försöka vara ännu tydligare?

Då missförstod jag din text!
Citera
2023-05-13, 15:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Många blir det, men poängen är att pengar ger en frihet.
Om det sedan är resor, god mat eller att skämma bort sina barnbarn är individuellt.

Har man inga pengar så har man inte heller några möjligheter.
Jadå utan pengar är man ofri, helt klart.
Citera
2023-05-13, 15:08
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Du borde nog ta reda på mer fakta om hur det fungerar i andra länder i EU. Du borde ta reda på mer om EU:s stödfonder osv och hur det är uppbyggt.
Det vore bättre om du hade fakta som underbyggde dina påståenden istället för mossiga fördomar.
Bryssel kräver in underlag och det sker granskningar av statistik.
I flertal andra länder pratar man inte om "sysselsättningsgrad" utan mer om riktiga jobb.
Självklart går det inte heller för regeringar i Spanien, Italien och Grekland att lura befolkningen att tro att arbetslösheten är lägre än vad den faktiskt är. Jag undrar vilken värld du lever i?
Jag antar att du även misstror EU:s officiella brottsstatistik där Sverige sticker ut på ett negativt sätt?
Skärp dig själv.
Utan ren statistik blir man tvungen till att uppskatta och när det rör sig om saker som är väldigt svåra att finna underlag på utan officiella siffror så blir uppskattningarna väldigt spretiga. Kort sagt går det absolut att lura befolkningen genom att manipulera statistik.

Vidare så är det absolut som så att EU:s brottsstatistik inte är korrekt. Det såg vi ex. när Sverige blev utsedd till våldtäktshuvudstaden i världen men där vi snabbt kom på efter någon grävt att vissa länder valde att ex. räkna våldtäkter efter hur många förövare som utfört dom istället för varje instans av våldtäkt som vi gjorde i Sverige vilket innebar att ex. våldtäkter inom äktenskap översattes till XX eller XXX fall i Sverige men endast 1 i andra länder. Kort sagt så fungerar det inte att jämföra självrapporterade siffror över nationsgränser utan att det blir oerhört missvisande och förvrängt.

Om den statistik som du lyfter till skyarna skulle vara rättvisande hade vår ekonomiska output varit betydligt lägre än vad den är idag relativt till länder som hävdar sig sitta på betydligt lägre arbetslöshet. Vi vet med säkerhet i Sverige att regeringen manipulerar siffror över arbetslöshet genom låtsas jobb som är helt och hållet skattesubventionerade eller att kalla människor som arbetar 1 timme i veckan som sysselsatta och då har vi relativt tillförlitliga mekanismer för att rapportera saker som arbetslöshet jämfört med, som sagt, Södra Europa, Balkan och de forna Sovjetstaterna. Manipulation av siffror i dessa länder är flera storlekar värre än i Sverige, det garanterar jag dig.

Sist, men absolut inte minst, vill jag återigen påpeka att det är ren och skär enfaldighet från din sida att gå runt och tro att det finns något att vinna på att rapportera hög arbetslöshet korrekt och inte polera siffrorna. Även om detta skulle leda till högre EU-bidrag, vilket det absolut inte gör, så är det politiskt självmord att gå in i ett valår med en negativ trend på arbetsmarknaden. Sysselsättningsgrad är OG kärnfrågan inför alla val och är troligtvis den allra viktigaste även idag. Ett land med låg sysselsättning väljer inte om sin regering. Svårare än så är det inte.
Citera
2023-05-13, 15:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ja naturligtvis men jag påstår inte att man ska sluta konsumera helt, heller.

Jag påstår bara att folk har konsumerat för mycket under perioden vi haft nollränta och därav har vi fått en alldeles för hög inflation.

För att komma tillrätta med det måste konsumtionen minska. Åtminstone under den period det tar att sänka inflationen.

I en fungerande ekonomi är det stabila priser. Det som är hotet mot stabila priser generellt sett är att det råder knapphet i någon form:

1. genom en imperfekt marknadssituation (exempelvis kartellbildning)
2. genom naturlig brist
3. genom för hög efterfrågan
Till detta kommer sedan 4. genom att den inhemska valutan tappar trovärdighet

Det man kan påverka med räntan är framför allt punkt 3 och punkt 4.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in