2023-05-13, 13:34
Medlem
Kommer ej höjas enligt mig. Det ger ingen effekt att fortsätta höja. Inflationen är på väg ner!
Citera
2023-05-13, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Verklighetsfrånvänt.

Inte som om sysselsättningsgraden är en av de mest avgörande valfrågorna tillsammans med låg brottslighet och begränsad migration? Skärp dig. Inget att vinna på att putsa statistiken? Jo tjena. Vilken värld lever du i?
Du borde nog ta reda på mer fakta om hur det fungerar i andra länder i EU. Du borde ta reda på mer om EU:s stödfonder osv och hur det är uppbyggt.
Det vore bättre om du hade fakta som underbyggde dina påståenden istället för mossiga fördomar.
Bryssel kräver in underlag och det sker granskningar av statistik.
I flertal andra länder pratar man inte om "sysselsättningsgrad" utan mer om riktiga jobb.
Självklart går det inte heller för regeringar i Spanien, Italien och Grekland att lura befolkningen att tro att arbetslösheten är lägre än vad den faktiskt är. Jag undrar vilken värld du lever i?
Jag antar att du även misstror EU:s officiella brottsstatistik där Sverige sticker ut på ett negativt sätt?
Skärp dig själv.
Citera
2023-05-13, 13:37
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Vad snackar du? Stöld ?

Du säger mer skatt. Skatt = legaliserad stöld av staten. Vi skattar redan majoriteten av alla pengar vi tjänar och du vill höja den mer, är du inte riktigt klok?
Citera
2023-05-13, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronnie1.
Helt rätt! Nu ser man hur känsliga svenska hushåll och bolag blivit på grund av nollräntepolitiken.

Vi får ta en rejäl smäll nu och förhoppningsvis gör vi aldrig om detta dumma misstag!

Frågan är bara hur illa det kommer bli.

Själv tror jag att riksbanken kommer tvingas sänka räntan snabbt igen pga alla överbelåningar i hushållen. Då kommer vår valuta krascha och vi tvingas in i euron samtidigt som vi får skenande inflation

Du skämtar hoppas jag. Varför skulle vi offra svenska ekonomin för att rädda alla idioter som har lånat mer än vad de klarar av att betala? Se vad som hände på 90-talet. Det finns fortfarande människor som har kvar skulder från sina husaffärer på 90-talet. Det kommer att bli en favorit i repris tror jag. Det verkar som att många försöker bo kvar i sitt hus genom att tömma bank och aktiekonton. En framtida tvångsförsäljning och tomt på kontot är ingen bra kombo.
Citera
2023-05-13, 13:46
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Du säger mer skatt. Skatt = legaliserad stöld av staten. Vi skattar redan majoriteten av alla pengar vi tjänar och du vill höja den mer, är du inte riktigt klok?

Har du problem med läsförståelsen?
Jag skriver att skatten skall sänkas på basenergi och livsmedel dvs som du och alla andra har som basala behov i vardagen samt företag. Fattar du nu eller skall jag försöka vara ännu tydligare?
Citera
2023-05-13, 13:47
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Du skämtar hoppas jag. Varför skulle vi offra svenska ekonomin för att rädda alla idioter som har lånat mer än vad de klarar av att betala? Se vad som hände på 90-talet. Det finns fortfarande människor som har kvar skulder från sina husaffärer på 90-talet. Det kommer att bli en favorit i repris tror jag. Det verkar som att många försöker bo kvar i sitt hus genom att tömma bank och aktiekonton. En framtida tvångsförsäljning och tomt på kontot är ingen bra kombo.
Du är då en äkta norrlänning. Först jobbar stockholmare arslet av sig och skänker bort en stor del av sin lön till en bidragsberoende norrlänning, sedan röstar du på sossarna och hyllar din ideologi för att sedan undra varför folk har tagit stora lån för att ha råd med en bostad i Stockholm.
Citera
2023-05-13, 13:47
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinpetrol
Ränta är priset på att låna pengar. Priset på pengar = 1 / prisnivån.
Förtar ju inte mitt resonemang i så fall. Gratislån har samma negativa effekt som gratisvaror och gratistjsänter i övrigt.
Citera
2023-05-13, 13:49
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ge fan i att höja räntan. Ändra upplägget med bolån så att amorteringarna blir rimliga så betar vi av skulderna och krediterna. Höj momsen på fett och socker och ställ krav på försörjning så att folk betalar mera skatt totat sett. Minska momsen på livsmedel och energi- sjuka pålägg där som man kan minska. Finns mycket
Ta bort avdragen på lån är en bra lösning också. Dina förslag hejdar inte inflationen så mycket, snarare tvärtom när du höjer momsen på vissa varor.
Citera
2023-05-13, 13:51
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Riksbanken kommer att behöva gå över 10% ränta och hålla den där i flera år för att bevara förtroendet för kronan. Skulle svenne börja överge kronan skulle det bli en prischockskatastrof i Sverige eftersom varenda jävel som har kronor skulle växla in dem till någon hårdvaluta.
Tyvärr inte helt otroligt. Men det lär väl på sikt bli så ändå att vi hamnar i Eurozonen?
Citera
2023-05-13, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Det du säger är att vi lever i ett samhälle byggt på the broken windows falacy, alla siffror ser ut som att vi har ständig tillväxt och bättre för varje år men på 80-talet var det väldigt vanligt att kvinnan kunde gå som hemmafru eller ha ett halvtidsjobb, något som knappt existerar idag.
Bra poäng där!
Jag har också funderat över var den ökade köpkraften och viljan till belåning hos familjerna kommer ifrån på senare tid. Det har inte enbart med låg ränta att göra utan sannolikt även ändrade förhållanden hos hushållen.
På 70- och även 80-talen bodde ungdomar och ensamhushåll oftast i hyresrätter.
Familjer köpte villor och sommarstugor trots att det oftast egentligen bara fanns en försörjare och den andra var hemma eller jobbade deltid lågavlönat. Delvis berodde det också på att barnomsorgen inte var fullt utbyggd och kostade relativt sett mer än idag.
De senaste 20 åren har detta blivit helt annorlunda:
Dagis finns överallt och är extremt subventionerat.
Kvinnorna har i nästan lika hög grad avlönade jobb som männen har och de jobbar oftast heltid även fast de har flera barn.
Med två välavlönade försörjare i familjerna och med nästan gratis barnomsorg så kan folk skuldsätta sig utan problem.
Barnlösa par har alltid haft stor köpkraft men i ännu högre grad idag pga att kvinnorna fått bättre jobb.
Vi har fått en annan social samhällsstruktur.
Citera
2023-05-13, 13:53
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ta bort avdragen på lån är en bra lösning också. Dina förslag hejdar inte inflationen så mycket, snarare tvärtom när du höjer momsen på vissa varor.

Fast måste folk verkligen käka godis och snacks samt produkter med massa fett i? Nä det måste man inte så därför får man gasa:bromsa i systemet.
Folk åker väl o regel inte bil för att det är
Kul eller maxar värmen i huset för att det är kul eller skönt ?
Citera
2023-05-13, 13:55
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Fast måste folk verkligen käka godis och snacks samt produkter med massa fett i? Nä det måste man inte så därför får man gasa:bromsa i systemet.
Folk åker väl o regel inte bil för att det är
Kul eller maxar värmen i huset för att det är kul eller skönt ?
Nej, men det är en annan sak som inte har med inflationsbegränsning att göra. Personligen är jag emot höjda skatter, på vad det än månde vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in