2023-05-13, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Väldigt få lärare får 40k i ingångslön. Däremot ligger många där, eller en bit över, efter några år. Över 50k tjänar bara ett fåtal, den stora massan ligger på mellan 38-45k efter några år i yrket.

Att lärarlönerna har gått upp mycket de senaste åren beror på att det har varit rejäl brist på lärare. Alldeles för få har velat utbilda sig till lärare. Detta problem har nu minskat till följd av att lönerna har ökat.

Sverige har blivit ett fattigt skit land. I Kina är t.om lärarlönerna högre än här. Sök på "ESL salaries China". De flesta lärare där tjänar 45k SEK EFTER skatt med gratis bostad. Finns högre också.
Citera
2023-05-13, 09:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Att bidra till fred och stabilitet och bygga ny kärnkraft på marknadsmässiga villkor är inte planekonomi.

Planekonomin funkar inte, vad är vittsen med ett garanterat fast pris på 25 öre kilowattimmen när det bara finns el i ledningarna några timmar i veckan?
OK. Ja då får du nog leva med att elen blir dyrare ibland, beroende på tillgång-efterfrågan.

Det är så det fungerar i en marknadsekonomi.
Citera
2023-05-13, 10:02
Medlem
Så fjantigt. Varför höjer dom inte upp till 8-12% direkt? Dom som inte har råd får sälja.

Jätte enkelt
Citera
2023-05-13, 10:02
Bannlyst
Lågkonjunkturen verkar bli djupare om man ska tro Wells Fargo:

Citat:
Wells Fargo spår att tydliga börsnedgångar ligger framför oss och att S&P 500-indexet ska ned till nytt årslägsta de kommande månaderna. Det skriver den amerikanska storbanken i ett marknadsbrev på fredagen, enligt CNBC.

https://www.di.se/live/amerikansk-storbank-borsfall-pa-10-procent-att-vanta-kommande-manaderna/
Citera
2023-05-13, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Vi kan bara spekulera ifall vi frångår den fakta som ligger till grund för diskussionen. Den fakta vi har idag är att vi var nere nära 1%, vilket är nära 0%. Inflationen kan vi leva med, inte deflation.

Ja gud vilken katastrof det vore ifall mjölken blev billigare.
Citera
2023-05-13, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Sverige har blivit ett fattigt skit land. I Kina är t.om lärarlönerna högre än här. Sök på "ESL salaries China". De flesta lärare där tjänar 45k SEK EFTER skatt med gratis bostad. Finns högre också.

För det första har naturligtvis utlänningar som undervisar i engelska i Kina högre löner än vanliga kinesiska lärare, för det andra gjorde jag som du föreslog och googlade och de översta resultaten indikerar ungefär halva de nivåer du påstår. Varför hittar du på?
Citera
2023-05-13, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Det är trots allt viss skillnad på minimalism och hemlöshet. Dessutom är hemlösa sällan skuldfria. Det är ju lite därför de blir hemlösa.

Nej, att skala ner på det där man "måste ha" och bo smått, det är framtiden. Titta på dagens Japan. Där har du väst om tjugo år. Mängder med singelhushåll som bor på 20 kvadrat, staplade på varandra i höga skyskrapor. Människor som i stort sett inte äger något av värde och lever större delen av sina liv hemifrån online. Väldigt få har bil, människor tar sig fram kollektivt, med sparkcyklar eller till fots i de fall där de måste lämna hemmet.

Jag ser inte det som en dystopi. Bara som ett annat sätt att leva, en naturlig efterträdare efter det vansinniga slöseri som varit under de senaste 50 åren.

Jag tänker inte kritisera att leva ekonomiskt, självklar är det enormt viktigt att ha koll på sin ekonomi.
God ekonomi är det viktigaste om man själv kan påverka om man vill ha frihet i sitt liv.

Det sagt så kan jag konstatera att din bild av Japan möjligen stämmer för några storstäder och vissa invånare där.
Men efter mina resor och mina vänner där så kan jag säga direkt att jag inte skulle tveka en sekund att flytta dit permanent. Och det finns gott om ställen där japaner bor i hus eller i lägenheten likt vi gör i Sverige. Gott om fantastisk natur finns det också.
Däremot stämmer det att de som regel är väldigt sparsamma.
Citera
2023-05-13, 10:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Vi kan bara spekulera ifall vi frångår den fakta som ligger till grund för diskussionen. Den fakta vi har idag är att vi var nere nära 1%, vilket är nära 0%. Inflationen kan vi leva med, inte deflation.
Nej, för hög inflation leder till att ekonomin tar skada och levnadsstandarden sjunker markant för alla.
Citera
2023-05-13, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Ja gud vilken katastrof det vore ifall mjölken blev billigare.
Ma kan lätt bli förvirrad när man fokuserar på KPI. Det är deflation i penningmängden man inte vill ha, det blir svårt att upprätthålla besparingar och betala lån när pengarna försvinner ut ur systemet.
Citera
2023-05-13, 10:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ljrgeodnbunu
Glöm då inte att sysselsättning i Sverige är en timmes SFI i veckan.
Å andra sidan är det bara knappt fyra procent av den arbetsföra andelen av befolkningen som går på SFI.
Citera
2023-05-13, 10:32
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Det är trots allt viss skillnad på minimalism och hemlöshet. Dessutom är hemlösa sällan skuldfria. Det är ju lite därför de blir hemlösa.

Nej, att skala ner på det där man "måste ha" och bo smått, det är framtiden. Titta på dagens Japan. Där har du väst om tjugo år. Mängder med singelhushåll som bor på 20 kvadrat, staplade på varandra i höga skyskrapor. Människor som i stort sett inte äger något av värde och lever större delen av sina liv hemifrån online. Väldigt få har bil, människor tar sig fram kollektivt, med sparkcyklar eller till fots i de fall där de måste lämna hemmet.

Jag ser inte det som en dystopi. Bara som ett annat sätt att leva, en naturlig efterträdare efter det vansinniga slöseri som varit under de senaste 50 åren.

Problemet är bara att förökningen minskar så lär inte bli som Japan öht.
Citera
2023-05-13, 10:33
Medlem
Lingon_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
För det första har vi inte den högsta arbetslösheten. Både Italien och Spanien har högre.

Och uppenbarligen är arbetslösheten för låg i landet.

Vi kan ordna 50% arbetslöshet i landet, kommer knappt påverka priserna ändå det är ju knappast att folk har för mycket i plånboken som drivit upp priserna. Har svensk ränta någon påverkan på globala priser på drivmedel och el? Nej? Varför skulle då priserna gå ned när dom drivits upp just av dom faktorerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in