Citat:
Ursprungligen postat av
Arbetsskygg
Det är trots allt viss skillnad på minimalism och hemlöshet. Dessutom är hemlösa sällan skuldfria. Det är ju lite därför de blir hemlösa.
Nej, att skala ner på det där man "måste ha" och bo smått, det är framtiden. Titta på dagens Japan. Där har du väst om tjugo år. Mängder med singelhushåll som bor på 20 kvadrat, staplade på varandra i höga skyskrapor. Människor som i stort sett inte äger något av värde och lever större delen av sina liv hemifrån online. Väldigt få har bil, människor tar sig fram kollektivt, med sparkcyklar eller till fots i de fall där de måste lämna hemmet.
Jag ser inte det som en dystopi. Bara som ett annat sätt att leva, en naturlig efterträdare efter det vansinniga slöseri som varit under de senaste 50 åren.
Jag tänker inte kritisera att leva ekonomiskt, självklar är det enormt viktigt att ha koll på sin ekonomi.
God ekonomi är det viktigaste om man själv kan påverka om man vill ha frihet i sitt liv.
Det sagt så kan jag konstatera att din bild av Japan möjligen stämmer för några storstäder och vissa invånare där.
Men efter mina resor och mina vänner där så kan jag säga direkt att jag inte skulle tveka en sekund att flytta dit permanent. Och det finns gott om ställen där japaner bor i hus eller i lägenheten likt vi gör i Sverige. Gott om fantastisk natur finns det också.
Däremot stämmer det att de som regel är väldigt sparsamma.