2023-05-13, 09:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Absolut!
fast det förutsätter att man har tillgångar, besparingar och är attraktiv på arbetsmarknaden.
Om det enda målet mar har i livet är att vara skuldfri, då kan man ju lika gärna leva som hemlös.
Det är trots allt viss skillnad på minimalism och hemlöshet. Dessutom är hemlösa sällan skuldfria. Det är ju lite därför de blir hemlösa.

Nej, att skala ner på det där man "måste ha" och bo smått, det är framtiden. Titta på dagens Japan. Där har du väst om tjugo år. Mängder med singelhushåll som bor på 20 kvadrat, staplade på varandra i höga skyskrapor. Människor som i stort sett inte äger något av värde och lever större delen av sina liv hemifrån online. Väldigt få har bil, människor tar sig fram kollektivt, med sparkcyklar eller till fots i de fall där de måste lämna hemmet.

Jag ser inte det som en dystopi. Bara som ett annat sätt att leva, en naturlig efterträdare efter det vansinniga slöseri som varit under de senaste 50 åren.
Citera
2023-05-13, 09:27
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljrgeodnbunu
Så det räcker inte med OECDs högsta arbetslöshet?

Vad skriver människan? Vi har väl typ halva arbetslösheten jämfört med Spanien (tog bara ett stort OECD-land).
Citera
2023-05-13, 09:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChiefenKing
Helt onödigt att argumentera med en barnlös.
OK, så du hade inga argument mot vad jag skrev?

Bra då är vi överens.

I Sverige är det ingen tragedi att bli arbetslös även om man har barn.
Citera
2023-05-13, 09:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Vad skriver människan? Vi har väl typ halva arbetslösheten jämfört med Spanien (tog bara ett stort OECD-land).
Det där som du citerar är en lögn.

Det har vi konstaterat sedan länge i tråden.
Citera
2023-05-13, 09:33
Medlem
Högre räntor borde väl snarast driva på inflation? Företagens kostnader för att finansiera sig ökar med högre räntor vilket skapar ökade kostnader vilket i sin tur driver på priserna.

Samtidigt gör ju högre räntor att hushållens kostnader, speciellt för boende ökar vilket i sin tur ger ett mindre utrymme att konsumera. Företagen kan då välja på att antingen sänka priserna för att sälja mer, alternativt säga upp folk och producera mindre. Så på så sätt sänker ju högre räntor inflationen.

Lite av problemet är att ovan bygger på att vår ekonomi lever i isolation. Så är det ju inte, utan snarare gör den svaga kronan och högre energipriser att vi importerar en massa inflation. Även här bidrar en högre ränta till att stärka kronan.

Så helt enkelt är det inte. Jag tror det finns en stor eftersläpning innan man får full effekt av en räntehöjning. Hushållen klarar sig på besparingar ett tag och en del har ju bundna lån. Sen smäller det till och blir allvar för allt fler. Därför tycker jag riksbanken kan lugna sig lite nu och låta räntan vara som en är fram tills slutet på året. Förhoppningsvis kan vi därmed undvika kollaps på arbets och bostadsmarknaderna. Därefter får vi se, hoppas själv på en inflation och boränta på runt två procent när den här situationen har stabiliserats.
Citera
2023-05-13, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryReed
Jag tror att det kommer 1, max 2 räntehöjningar till. En på 50 punkter och en sista på 25, eller tvärtom. Sedan kommer det vända. Glöm inte att mångas (även mitt eget) bolån löper ut med bindningstiden nu i Oktober, då kommer det kylas ner markant. Vi kommer se räntesänkningar våren 2024, det är jag helt övertygad om!

Riksbanken kommer inte trycka på mycket mer med räntehöjningar, för dom vet att det inte kommer hålla.

Skitsnack, räntan ska upp till minst 5%. Använd alltid USA som måttstock. Där ligger den på fem och det kommer den garanterat göra här med, om inte mer i och med högre och ihållande inflation. Mellan 5-7% är realistiskt. Allt annat är önsketänk. Världsekonomin skiter fullständigt i om folk har råd att bo i Sverige eller inte.
Senast redigerad av herrkaffekopp 2023-05-13 kl. 09:40.
Citera
2023-05-13, 09:41
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Det där som du citerar är en lögn.

Det har vi konstaterat sedan länge i tråden.

Korrekt. Idioten skrev att vi har "OECDs högsta arbetslöshet".

TradingEconomics:
Sweden 7.7%
Spain 13.3%

Jag kan ta ett dussin andra exempel på OECD-länder som har högre arbetslöshet än Sverige. Sorry, de högerextremas lögner håller inte.
Citera
2023-05-13, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
40000 är väl ingångslön? 50,55,65 har jag hört många som har, inte klokt. Jobba 8 eller 9 månader om året och sätta så höga betyg som möjligt, inte klokt det ska behövas fem års studier till det

Gillar inte AI men lärarjobbet hoppas jag verkligen försvinner direkt
Väldigt få lärare får 40k i ingångslön. Däremot ligger många där, eller en bit över, efter några år. Över 50k tjänar bara ett fåtal, den stora massan ligger på mellan 38-45k efter några år i yrket.

Att lärarlönerna har gått upp mycket de senaste åren beror på att det har varit rejäl brist på lärare. Alldeles för få har velat utbilda sig till lärare. Detta problem har nu minskat till följd av att lönerna har ökat.
Citera
2023-05-13, 09:43
Bannlyst
Citat:
Vad är en lögn? Någon skrev att vi har "OECDs högsta arbetslöshet".

TradingEconomics:
Sweden 7.7%
Spain 13.3%

Jag kan ta ett dussin andra exempel på OECD-länder som har högre arbetslöshet än Sverige. Sorry, era lögner håller inte.
Du missförstod mig. Jag menar att du har helt rätt och jag håller med dig till fullo.

Det var den som påstod att vi har OECDs högsta arbetslöshet som ljög.
Citera
2023-05-13, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Tesla-
Ger inte högre räntor ännu högre kostnader?
Drivmedlet och energin ökar trots ökad ränta.
Högre ränta kommer inte lösa grundproblemet.
Sverige är ett land i förfall och det finns ingen räddning närmaste 30 åren
Jag brukar inte så ofta hålla med SD i deras ekonomiska politik, men just nu tror jag faktiskt att de har rätt. Skatten på energi behöver sänkas samtidigt som man väntar ett tag med att röra skatten på arbete.

Att sänka energiskatten kommer bromsa inflationen.
Citera
2023-05-13, 09:45
Bannlyst
Citat:
Glöm då inte att sysselsättning i Sverige är en timmes SFI i veckan.
Citera
2023-05-13, 09:48
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Du vill ha planekonomi?

Att bidra till fred och stabilitet och bygga ny kärnkraft på marknadsmässiga villkor är inte planekonomi.

Planekonomin funkar inte, vad är vittsen med ett garanterat fast pris på 25 öre kilowattimmen när det bara finns el i ledningarna några timmar i veckan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in