2023-05-12, 20:26
Medlem
Fibonaccitals avatar
Hur många av Er här inne tror att Johanna och Maja är oskyldiga?

Det var Mållgan som gjorde det.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Alfons_och_hemlige_M%C3%A5llgan

MÅLLGAN KÖRDE! – FRIAD FRÅN MISSTANKE OM GROVT RATTFYLLERI​

https://www.indraget-korkort.se/16-mollgan-koerde/

Så som det ljuger hela tiden måste det vara Mållgan som gjorde det, eller hur...
Citera
2023-05-12, 20:30
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Är du dum på riktigt? Hon har ju för fan varit med att mörda en ung kvinna och sen burit ner henne för att hon skulle eldas upp. Antingen är du besatt av mördaren Maja ellr också så måste du vara närstående till negern. Du har ju ältat samma sak i månader nu och är ensvis som en åsna.
Om du säger att jag är dum på riktigt för att jag inte tror att M deltog i själva mördandet, så är det väl så (för dig i a f).
Och ja, jag är envis som en gammal åsna som inte ändrar uppfattning för att någon annan tycker att jag ska göra det.

Att det ältats beror till stor del på att många inte vill acceptera att alla inte tänker och tolkar lika och inte tål att få sin uppfattning ifrågasatt.
Citera
2023-05-12, 20:32
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Duckat har han nog inte gjort men förmodligen satt en väldigt hög prislapp för att
utföra sina tjänster.

Nu får GW nytt stoff att sitta knarra om i TV4...

GW…

Ja, jag tror att Eriksson vill göra sig omöjlig, för att slippa, hur fan ska han kunna styrka papegojan Cleas uppfattning i strid med de två rättsmedicinare som utförde obduktionen.
Citera
2023-05-12, 20:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Som du vet, delar jag definitivt inte din uppfattning, men jag kan nu mer förstå varför du blir upprörd när all skuld läggs på henne. Tack för det!
Jag blir upprörd när man tycker synd om Maja eftersom jag inte alls ser att hon är särskilt utsatt i relationen till Johanna. Maja är vuxen och får svara för sina val. Maja har varit med om att döda en människa. Allra minst har hon dumpat en kropp, kränkt Tove efter döden, orsakat anhöriga smärta i onödan och ljugit och fördröjt rättsprocessen. Att ursäkta henne är att trampa på anhöriga.
Citera
2023-05-12, 20:44
Medlem
Fibonaccitals avatar
Opps...

Arbetet med rättsintyg ska ses över

Publicerad: Mindre än 10 min sedan
Rätts*medicinal*verket (RMV) får i uppdrag att utveckla arbetet med rättsintyg, enligt ett pressmeddelande från Regeringskansliet.

I ett rättsintyg framgår bland annat slutsatser om hur och när skador uppkommit på en brottsutsatt person. Det används ofta som stödbevisning vid rättegångar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MoqkoJ/arbetet-med-rattsintyg-ska-ses-over
Citera
2023-05-12, 20:52
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crustis
Postades nyss..

"Johanna Leshem Janssons advokat Clea Sangborn vill att frågan om Toves dödsorsak omprövas.

Till hovrätten har hon kallat en ny expert – som nu inte verkar kunna vittna, rapporterar P4 Jönköping
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WR3dRQ/mordet-pa-tove-domda-mordaren-johanna-kraver-ny-expert"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WR3dRQ/mordet-pa-tove-domda-mordaren-johanna-kraver-ny-expert

Alltså.
Till att börja med så tänker jag att Clear aldrig skulle anmäla detta expertvittne om hon inte redan visste att han kommer att vara till hennes fördel. Så han har rimligen redan tittat på ärendet.

Att detta skulle vara en pengafråga har jag svårt att tro på. Att jag sedan tycker det är för jävligt att åklagaren kan spendera miljontals kronor på utredning med försvaret kan inte ens få ett utlåtande bekostat, är en annan fråga. Men det är i så fall klent av Professor Eriksson att ta detta pro bono. Det är inte många timmar han behöver lägga.

Så jag undrar nog om det inte är så trots allt att det efter några om och men har landat i att professorns utlåtande inte kommer att landa i något positivt för Johanna. Möjligen har han uttalat sig initialt utifrån den preliminära rapporten men efter en mer ingående analys av hela fallet kommit till samma insikt som rättsläkaren Aleksandra.

Och nu måste Clea hitta en väg ut. Och det blev så så klart en väg där hon kan skylla det på åklagaren och domstolen.

Tyvärr, får man säga. Jag hade sett fram emot att få läsa vad professorn hade att säga i frågan.
Citera
2023-05-12, 20:55
Medlem
Alonens avatar
Tycker lite synd om Maja… hon har kommit i kläm. Lite korkad åsså neger… skiträdd för JJ. (Kanske hennes enda vän?)

Men jag anser fortsatt att hon skall hållas ansvarig för sina gärningar.

Hon har mörkat, ljugit, förhalat, hjälpt till å baxa undan liket, etc, etc…

Tänk om hon lagt alla korten på bordet dag ett! Pekat ut vars liket fanns å berättat vad som hänt.

Då hade hon haft ett helt annat läge inför förhandlingarna. Ute efter ngr år i buren.

Men nu har hon gjort sina val - och får betala priset.
Citera
2023-05-12, 20:59
Medlem
Bendis avatar
Allt blir så svart eller vitt, antingen är Maja helt ovetande pga funktionsnedsättning och ett naivt offer, eller så är hon en kallblodig mördare som varit med på allt. Kan det vara något mellanting? Att hon vetat om vad som skett men inte alls varit drivande eller aktiv, att hon i efterhand upplever att hon fastnat i en situation som hon inte kunde se komma och inte hann ta ställning till. Att hon helt enkelt känner att hon är oskyldig. Men, kanske inte är det ändå i objektiv mening. Fel plats vid fel tillfälle. Och straffrättsligt ansvar.

Tror inte hon ser dig själv som skyldig, till skillnad från J
Citera
2023-05-12, 21:01
Medlem
flashmaners avatar
Försäljning av Johannas häst och bil borde mer än väl täcka kostnaderna för professorns skriftliga utlåtande.

Dessutom borde de kunna få den delen bekostad av staten eftersom det är domstolen som kräver ett skriftligt utlåtande.
Citera
2023-05-12, 21:08
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Försäljning av Johannas häst och bil borde mer än väl täcka kostnaderna för professorns skriftliga utlåtande.

Dessutom borde de kunna få den delen bekostad av staten eftersom det är domstolen som kräver ett skriftligt utlåtande.

Du kan få betala det då... mina skattepengar ska inte gå till sånt trams när det redan är fastslaget av 2 RL...

Försäljningen för hennes bil och häst lär ju gå till skadeståndet.
Citera
2023-05-12, 21:09
Medlem
Så Anders Eriksson, professor i rättsmedicin är anlitad av försvaret.

Åklagaren vinner i Hovrätten att den rättsmedicinska professorn ska lämna ett skriftligt yttrande innan förhandlingen för att åklagaren skall kunna bemöta det.

Vilken tyngd Eriksson har är svårt att säga och det beror också på vad han kommer att argumentera för.

Däremot är han känd i Quick fallet.

Citat:
Anders Eriksson är professor i rättsmedicin vid Umeå universitet och överläkare vid Rättsmedicinalverket i Umeå. Han deltog som rättsmedicinsk expert under rättegångarna mot Thomas Quick i slutet av 1990- och början av 2000-talet, där Quick erkände och senare dömdes för åtta mord i sex rättegångar.

Christer van det Kwast begärde att Anders Eriksson, som var chef och professor i Umeå, skulle ändra på intyget”, berättar Jan Olsson i boken, och han förvånades över att Eriksson gjorde precis det som åklagaren begärde och ändrade det vetenskapliga utlåtandet.

https://www.vk.se/2012-08-13/680840

Inte direkt imponerande om man ser till att det är kriminalinspektör Olsson som berättar om hur det gick till när Eriksson ändrade intygen.

Här kan man ta del av hans arbete i Quickärendet.
https://www.regeringen.se/contentassets/4ed0d8cbf1bc490d9ebe5a4c517dff71/sou-2015-52-rapport-fran-bergwallkommissionen.pdf
Senast redigerad av Browser 2023-05-12 kl. 21:16.
Citera
2023-05-12, 21:16
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Jag har inte idiotförklarat dig... så du får ta och ge dig med din lättkränkthet...

Bara genom att läsa dina inlägg så ser man ju att du väljer ganska selektivt att välja vad du tror och inte tror på! Och då är allt som är till fördel för lögnaren det du väljer att tro på.
Är det inte så för alla, att man mer eller mindre medvetet väljer selektivt utifrån den grundtanke man har?

Många anser sig vara objektiva och göra objektiva analyser. Den "objektiviten" grundar sig på skribentens kunskap, erfarenheter och grundsyn, varför även den är färgad och inte objektiv i ordets rätta bemärkelse, som jag ser det.

Jag vet var jag står, jag står stadigt och räds inte att få mina tolkningar eller åsikter ifrågasatta, tvärt om, och jag tar gärna del av andras. Då kan det bli en givande, tankeväckande diskussion. Däremot anser jag inte att personangrepp hör hemma i diskussionerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in