2023-05-12, 18:29
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Liksom din!!

och jag har inte förlöjligat din analys...

Sanningen är att 1 kvinna och 2 horungar gick in i en lägenhet ut kom 2 horungar och en död kvinna! det är fakta vare sig du vill fjanta på med trams om hur oskyldig MH är eller inte.

Nu förlöjliga jag den...

Fakta är även att MH ljugit i förhör vägrat tala om vart Toves kropp låg... osv,osv... inte ens polaren till han som hjälpte till att gömma Nathalie klara utav en längre tid att hålla käften om vart de gömt Nathalie utan att bryta ihop... och han hade ju inte varit med och mördat Nathalie han hade inte ens befunnit sig i samma del utav stan... men MH hon håller käft!!! för att vara så oskyldig till mordet!
Du må kalla mina tvivel på att M deltagit i mördandet för trams. Jag har däremot inget behov av att kalla din åsikt för annat än vad den grundar sig på; din tolkning.
Citera
2023-05-12, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
🤩😅 Ja det ligger ju i pipeline!

Men det får man ändå ge Clea kredd för, hon slåss och kämpar enormt hårt för sin klient idag.

Prof Anders Eriksson som hon anlitat var under många år chef för patologen/rättsmedicin i Umeå.
Han är god vän med LGW och står omnämnd på tack-listan i många av LGWs böcker för att ha bidragit med goda råd och faktakunnande.
Han har även en kortare tid varit anlitad av tribunalen i Haag och jobbat i Kosovo. Har är väl ansedd rättsmedicinare och har gott rykte i branschen.

Det är precis det vi gissade att den nya rättsläkaren hade någon anknytning till GW
Hur bra är det att GW vill gynna en försvare till att vinna ett mål /mord fall
Citera
2023-05-12, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Sovalkoven, där JJs säng stod och där MH låg är "lite ljudisolerad". Dels av väggarna, men även murstocken och pianot.

För att dämpa ljud krävs två saker - massa och luft. Jag kan inte se att det finns något sådant runt alkoven.
Citera
2023-05-12, 18:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Sovalkoven, där JJs säng stod och där MH låg är "lite ljudisolerad". Dels av väggarna, men även murstocken och pianot.

Är det ett vetenskapligt bevisat faktum att alla människor vaknar och undersöker vad som orsakar oljud?

Kan det vara så att en människa kan registrera ljud i sömnen men inte vakna och bli medveten om vad som sker?
Citera
2023-05-12, 19:02
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Är det ett vetenskapligt bevisat faktum att alla människor vaknar och undersöker vad som orsakar oljud?

Kan det vara så att en människa kan registrera ljud i sömnen men inte vakna och bli medveten om vad som sker?

Nej det kan det ju knappast vara eftersom de flesta GM sover (enligt egen utsaga) när de begår brotten.
En del slår ju ihjäl sina bättre hälfter under sömnen utan att vakna. Knappast ljudlöst. Märkligt fenomen.
Det skulle jag nog betrakta som oljud och undersökt..

Eller så minns de inget.. Eller så har inte hjärnan processat det.. Eller, eller...

Det som har ändrat sig är att förr kallade vi det kort och gott skitsnack. Nu sitter en del och överväger det på fullt allvar.
Senast redigerad av why123 2023-05-12 kl. 19:04. Anledning: .
Citera
2023-05-12, 19:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Nej det kan det ju knappast vara eftersom de flesta GM sover (enligt egen utsaga) när de begår brotten.
En del slår ju ihjäl sina bättre hälfter under sömnen utan att vakna. Knappast ljudlöst. Märkligt fenomen.
Det skulle jag nog betrakta som oljud och undersökt..

Eller så minns de inget.. Eller så har inte hjärnan processat det.. Eller, eller...

Om man ser seriöst på mina frågor, är det rimligt att utgå ifrån att MH måste ha vaknat när TT gick i golvet?
Citera
2023-05-12, 19:05
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om man ser seriöst på mina frågor, är det rimligt att utgå ifrån att MH måste ha vaknat när TT gick i golvet?

Se min edit! Nej det är inte rimligt, men eftersom människor inte bryr sig om vad som är rimligt så är frågan ... Är det rimligt att hon ens sov?

Anser du det vara rimligt att bära ut en död kropp i skogen och dumpa den där utan att fråga vad som hänt?
Senast redigerad av why123 2023-05-12 kl. 19:19. Anledning: ..
Citera
2023-05-12, 19:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronny.von.pepper
Borde inte länk till dokument med överklagning ligga i sammanfattningen? Hittar dom inte.

Tror bådas är med här:

Citat:
Ursprungligen postat av .kungen77
Överklagande fr M*aja H*ellman

https://gofile.io/d/pPGNzd

.
Citera
2023-05-12, 19:10
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det är precis det vi gissade att den nya rättsläkaren hade någon anknytning till GW
Hur bra är det att GW vill gynna en försvare till att vinna ett mål /mord fall
Oavsett vad man har för åsikt om GW och hans görande, hans åsikter och kommentarer
så finns det inte speciellt många med rätt kompetens att välja på.

Anders Eriksson har "för egen hand obducerat cirka 6 000 avlidna och ansvarat för obduktionen av ytterligare 10 000"

https://www.umu.se/reportage/hundra-terminer-med-doden-som-ledsagare/

Om det kommer att hjälpa JJ att få ett lägre straff återstår att se.

Det skulle vara intressant att få information om hur hans faktura skall betalas.

Något bidrag ang. rättshjälp för JJ lär inte bli aktuellt.

"5 kostnader som täcks av rättshjälp

Delar av kostnaden för juridiskt ombud upp till 100 timmar. Vid särskilda skäl kan rättshjälpen utökas och för minderåriga utan inkomst kan hela kostnaden täckas.

Bevisningskostnader vid allmän domstol, tingsrätt, hovrätt och Högsta Domstolen, marknadsdomstolen samt arbetsdomstolen.

Utredningskostnader till maximalt 10 000 kr.

Kostnad för medlare, tolk och översättning.

Ansökningsavgiften i domstol och övriga kostnader för handlingar, dokument, kopior, delgivning och så vidare."
Citera
2023-05-12, 19:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Hon kan väl ha lullat runt och återvänt till fåtölj/säng. Toa tror jag inte hon varit på.
Så du tror på delar av hennes berättelse men inte på alla delar? Hur bestämmer du vilka du tror på?
Citera
2023-05-12, 19:46
Medlem
Citat:

Det är en MINIMAL etta där dunsen hördes så det skallrade hos grannen. Att ens tro att en människa som knappast ens är i djupsömn inte hör det är helt jäkla osannolikt. Jag häpnar över hur ni försöker hitta bortförklaringar till varje sak.
Citera
2023-05-12, 19:51
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Intressant att vi öppnar för tolkningar av Johanna.

Till en början tolkade jag henne som narcissist och psykopat eller nån av dessa. Ju mer man funderar över henne desto mer svårtolkad blir hon.

Hon är inte kall och beräknande. Hon utför inte brott för ekonomisk vinning. Jämför Johanna Möller.

Hon är relativt lättkränkt. Relativt säger jag för att Tove kränkte henne faktiskt rejält vid ett par gånger som vi vet om. Jag hade också blivit kränkt om en kompis jag litade på och hade sagt saker i förtroende till hade avslöjat det på en fest inför alla.

Det finns andra tillfällen när hennes kränkthet är mer svårförklarlig. T ex när någon blir ihop med hennes ex. Dock vet vi kanske inte hela historien. Det kan ju vara så att Johanna tidigare har klivit åt sidan i sitt intresse för nån kille, för att ta hänsyn till en tjejkompis. En tjejkompis som nu inte returnerar tjänsten. Ingen är intresserad av att säga nåt bra om Johanna längre, så vi vet inte hur pass rättvis beskrivning dessa tjejer lämnar. Därför är jag försiktig med att dra slutsatser.

När det gäller Maja känns Johanna genuin. Hon tycker väldigt mycket om Maja, Maja var viktig för henne. Johanna må ha varit dominerande och utåt mest framträdande i relationen men jag ser inte deras vänskap som något enbart på Johannas villkor.

Maja berättar om sånt Johanna gjort under deras vänskap. Innebär det att Johannas utåtagerande beteende började först när de blev vänner? Vad betyder i så fall det?

Jag tror INTE att Johanna är varken narcissist eller psykopat. Jag tror att hon är en ganska snäll tjej (faktiskt!) som av nån anledning har halkat helt fel.

De bränder hon har gjort upp har varit helt misslyckade. De har inte varit i närheten av att ta livet av nån. Men har hon försökt igen? Nej. Det säger mig att de inte har varit allvarligt menade.

Jag tror att Johanna har blivit lite utnyttjad av killar som inte menat allvar med henne. Johanna har själv varit tillsammans med nån kille ”för att ha en kille”. Nån som hon egentligen inte varit kär i. Jag tror hon har mått dåligt av detta. Nu senast Ben*y som hade sex med henne men sen struntade i henne.

Jag tror att Tove o hennes syrra verkligen fick ett antal vänner till Johanna att vända henne ryggen. Det var inte snällt.

Jag tror att Toves ovänliga ord på Nöjet fick bägaren att rinna över. Jag kan tänka mig att Johanna - som var nykter - såg Tove närma sig och tänkte ”Vad trevligt, hoppas vi kan bli vänner igen!” och att Toves ord blev en kalldusch.

Det är vad jag tror om Johanna. Och jag tror att hon talar sanning i stora delar av sitt förhör. För att hon faktiskt är en ganska snäll tjej som hamnade fel och nu vill backa bandet. Hyfsat mycket i alla fall. Jag tror inte hon vill hämnas på Maja.
Som du vet, delar jag definitivt inte din uppfattning, men jag kan nu mer förstå varför du blir upprörd när all skuld läggs på henne. Tack för det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in