2023-05-12, 09:10
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
God morgon

Lite åkermark på flankerna som Ukraina tillfälligt tagit kontroll över medan ryssarna fortsätter sitt stadiga avancemang inne i staden.

https://www.youtube.com/watch?v=06Oj-1C-Qsg
God morgon. Åkermarken du tar upp beskriver Prigozhin så här:

"The situation of the flanks of Bakhmut is developing for the russians according to the worst case scenario".
Citera
2023-05-12, 09:10
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Du kan titta på denna wikisida. Där får Du de amerikanska siffrorna.

https://en.wikipedia.org/wiki/Casualties_of_the_Russo-Ukrainian_War

Då kan du ta fram provisnstatistiken till ex dec.

Ja men nyheterna var från förra månaden, den där sidan tar bara upp amerikanska siffror från mars och heller inte CIAs senaste.
Citera
2023-05-12, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Verkar som om NatoTrollen har haft lika fel om Ryssarnas överhängande militära hot mot övriga Europa också då? Om Ryssland är så dysfunktionellt på slagfältet så vad har vi och övriga Europa att vara oroliga över? Denna insikt förändrar ju hela spelplanen på den utrikespolitiska kartan speciellt nu när det verkar som om Ryssarna förbrukat all sin militära infrastruktur i Ukraina. Jag har verkligen svårt med resonemang som inte går ihop och som motsäger sig själva. Är Ryssland ett hot mot en modern arme i något annat europeiskt land eller inte? Skall vi fortsätta resonemanget med att det inte handlar om militär slagkraft utan om kultur och etnicitet? Så länge det finns Ryssar så är världen inte säker? Det RyZka problemet måste få en lösning som är slutgiltig?

Ni ryssvänner lurar ingen med detta resonemang. Ryssen är gediget inkompetent och korrupt, det stämmer. Och vi skrattar gärna åt deras misslyckanden eftersom de är krigsbrottslingar som bedriver ett illegalt erövringskrig mot ett oskyldigt grannland. Likväl har landet en ledning som synes ha gått in i full psykos samt även har tillgång till (eventuellt fungerande) kärnvapen. De har även kvar ett lager konventionella vapen samt möjlighet att åtminstone ett tag till bedriva krig mot Ukraina. Därmed är Ryssland ett överhängande hot mot omvärlden. Och man vet aldrig vad en psykotisk dåre kan ta sig för. Vidare behöver den sjuka som finns i den ryska själen, även för Rysslands egen skull, läkas ut. De måste inse att de inte är en stormakt eller "great". Tills de har gått igenom en liknande reningsprocess som tyskarna gjorde efter WW2 är de ett latent hot mot fred och stabilitet i världen. Var detta svar nog på din fråga?
Citera
2023-05-12, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja men nyheterna var från förra månaden, den där sidan tar bara upp amerikanska siffror från mars och heller inte CIAs senaste.

Men du tror att det har dött 120 000 - 150 000 ryssar i April?
Citera
2023-05-12, 09:14
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Enligt CIA passerade vi 200k redan i april.
Det stämmer. De ryska egna estimaten på sina förluster lär vara ännu större än Ukrainas rapporterade siffror.

Att västerländsk underrättelsetjänst i media går ut med blygsamma förluster för ryssarna handlar om att man inte vill tappa folkopinionens stöd för kriget. Skulle Pentagon gå ut med de verkliga ryska förlusterna som ligger på 200-250K döda så skulle ett ökat tryck uppstå ifrån folket att få slut på blodbadet. Det skulle tvinga fram förhandlingar snabbare och det skulle gynna väst och Ukraina mindre än vad det kommer att göra efter att ryska armén likviderats och Ryssland tvingas gå med på alla krav som ställs.
Citera
2023-05-12, 09:17
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Nej jag menar att man reviserat uppgifterna för att Rysslands statistik laggar efter. De tar uppgifter från Ryssland. Om Ryssland säger att det är 10 stycken döda så säger man att det är 10 stycken döda. I själva verket kanske det är betydligt fler men det syns inte i statistiken förrän typ 9 månader senare eftersom de inte räknas som döda förrän skatteverket i provinserna säger att de är döda.
Citera
2023-05-12, 09:17
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Det är lättare att motivera vapenleveranser om man håller nere de rapporterade förlusterna. Pacifistiska länder som t.ex. Tyskland skulle börja tveka på stödet om man gick ut med att 250K ryssar redan har dött.
Jag tror att det finns en amerikansk uppskattning som man delar med sig av åt sina allierade, och en som man behåller för sig själv.
Citera
2023-05-12, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det är lättare att motivera vapenleveranser om man håller nere de rapporterade förlusterna. Pacifistiska länder som t.ex. Tyskland skulle börja tveka på stödet om man gick ut med att 250K ryssar redan har dött.
Jag tror att det finns en amerikansk uppskattning som man delar med sig av åt sina allierade, och en som man behåller för sig själv.

Det tror jag inte ett dugg på.
Citera
2023-05-12, 09:20
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Det tror jag inte ett dugg på.
Nej, jag vet var dina sympatier ligger så varför skulle du tro på det.
Citera
2023-05-12, 09:20
Medlem
Citat:
Nej jag menar att man reviserat uppgifterna för att Rysslands statistik laggar efter. De tar uppgifter från Ryssland. Om Ryssland säger att det är 10 stycken döda så säger man att det är 10 stycken döda. I själva verket kanske det är betydligt fler men det syns inte i statistiken förrän typ 9 månader senare eftersom de inte räknas som döda förrän skatteverket i provinserna säger att de är döda.

Jag fattar inte va du pratar om. Ta fram någon källa.
Citera
2023-05-12, 09:23
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag fattar inte va du pratar om. Ta fram någon källa.

OK. Känner du till att de har brist på datorer i Ryssland nu och att de genomgår en avdatorisering av myndigheterna? De övergår till ett papperssystem. Förstår du att det tar längre tid att samla in information när man inte har datorer?
Citera
2023-05-12, 09:24
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Så kan det vara. Ryssarna har sämre satelliter och sämre spaning än väst. Dessutom tar det tid att flytta styrkor och Ukraina kontrollerar centrum så de har en kortare väg. Ukraina kan välja i princip att slå var som helst på fronten utom över floden vid Kherson. De kan relativt snabbt flytta styrkorna.
Det är inte så lätt att gömma 10 bataljoner även om Ryssarnas satelliter är undermåliga. Men placerar man dem i mitten så kan de sättas in på valfri front med någon dags varsel. Det kommer troligen ta RAF minst en vecka att flytta förband från Melitopol till Svatove.

De flesta tror attacken kommer i söder. Men jag tror UAF kommer pressa på alla andra fronter till de ser att RAF börjar flytta bort dessa förband. Om RAF inte gör det så kommer östra Ukraina att befrias. Om RAF tömmer söder och förstärker så kommer UAF avsluta offensiven i öst och slå mot söder.

Putin prioriterar söder och skiter egentligen i Donbas. Så jag tror inte de kommer förstärka öster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in