Citat:
Ursprungligen postat av
Sook
Ryssland kommer aldrig få krim. Enda sätter för ryssland att behålla krim är att kriga för det.
Annars håller jag med om Hervonen kör trams just nu. Vi vet ändå inte hur många ryssar som dött så varför ens tramsa om det.
Jag är inte så säker på Krim. Delvis för att det kan bli ett problem att kontrollera för Ukraina och tar man Krim så innebär det med stor sannolikhet ett Krig med Ryssland i framtiden. Dessutom tror jag att amerikanerna vill försöka få ryssen att byta sida emot Kina och då är Krim en bra kaka att bjuda på.
Den här offensiven, kommer troligen inte leda till att kriget tar slut. Då är frågan om väst, speciellt USA beredda att stödja Ukraina i framtiden. Det är ett val 2024. Vem vinner det? Jag vet inte. Trump säger att han kan avsluta kriget på en dag och det är uppenbart att han gillar Putin.
Foreign affair skriver bra om risken
"The West must also prepare for the prospect that this offensive may not achieve the kinds of gains seen during Ukraine’s successful operations in Kharkiv and Kherson. By placing too many bets on the outcome of this offensive, Western countries have not effectively signaled their commitment to a prolonged effort. If this operation proves to be the high point of Western assistance to Kyiv, then Moscow could assume that time is still on its side and that bedraggled Russian forces can eventually wear down the Ukrainian military. Whether Ukraine’s next operation is successful or not, Russia’s leader may have few incentives to negotiate. For Ukraine to sustain momentum—and pressure—Western states must make a set of commitments and plans for what follows this operation, rather than maintain a wait-and-see approach. Otherwise, the West risks creating a situation whereby Russian forces are able to recover, stabilize their lines, and try to retake the initiative."
https://www.foreignaffairs.com/ukraine/russia-war-beyond-ukraines-offensive
Det bästa vore om den ukrainska offensiven slutar med att Ryssland kommer till förhandlingsbordet. I stället för ovan där ryssarna känner att de kan fortsätta eller att det slutar så illa att de tar till kärnvapen.