2023-05-12, 09:25
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Om ryssarna kontrollerar situationen och får för sig att hota med kärnvapen så gör man det troligen med ett test för att få väst till förhandlingsbordet. Är det så att ledningen har börjat förlora kontrollen över situationen, så kan allt hända. Mest troligen är väl kärnvapen på slagfältet i Ukraina.

Men vi får hoppas att det aldrig går så långt.
Vad för test syftar du på? Vi får väl hoppas ryssarna inser att världen unisont vänder sig mot dom och att deras ev, förhandlingsposition vore förbrukad - liksom deras aggression mot Ukraina. Iof, har Putin visat på en anmärkningsvärd oförmåga att inse dom kontraproduktiva geopolitiska konsekvenserna av sitt handlande så vad personen Putin styrs av (för inte är det rysslands väl och ve)får nog överlåtas till en psykiatiker att utröna. Såtillvida den odiagnostiserade skulle kasta sig mot knappen får vi be till gud att några vettigare ryssar brottar ner vildhjärnan.
Citat:
– Vi skulle svara genom att leda en kollektiv Natoinsats som skulle slå ut varje rysk styrka vi kan identifiera på slagfältet i Ukraina och på Krymhalvön samt vartenda stridsfartyg i Svarta havet.
https://omni.se/usa-forgor-ryska-styrkorna-om-putin-tar-till-karnvapen/a/0QGo9G
Citera
2023-05-12, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Nej, jag vet var dina sympatier ligger så varför skulle du tro på det.

Nej det vet du inte. Vad man tror om antal döda skulle bestämma vad man tycker om kriget är bara löjligt och nästan infantilt.

Jag har sagt hela tiden att väst och Sverige ska stödja Ukraina även om det skulle visa sig att Ukraina var ondskan själv. Det beror på det enkla sanningen att Ryssland är ett större hot emot Sverige, väst och världen än Ukraina. Inget annat spelar någon roll. Den dagen Ukraina skulle vara ett större hot ska vi byta sida. Men det kommer inte ske inom de närmaste 20-100åren.
Citera
2023-05-12, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
OK. Känner du till att de har brist på datorer i Ryssland nu och att de genomgår en avdatorisering av myndigheterna? De övergår till ett papperssystem. Förstår du att det tar längre tid att samla in information när man inte har datorer?

Bla Bla ta fram en källa att CIA har andra siffror än vad vita huset presenterar.
Citera
2023-05-12, 09:27
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Verkar som om NatoTrollen har haft lika fel om Ryssarnas överhängande militära hot mot övriga Europa också då? Om Ryssland är så dysfunktionellt på slagfältet så vad har vi och övriga Europa att vara oroliga över? Denna insikt förändrar ju hela spelplanen på den utrikespolitiska kartan speciellt nu när det verkar som om Ryssarna förbrukat all sin militära infrastruktur i Ukraina. Jag har verkligen svårt med resonemang som inte går ihop och som motsäger sig själva. Är Ryssland ett hot mot en modern arme i något annat europeiskt land eller inte? Skall vi fortsätta resonemanget med att det inte handlar om militär slagkraft utan om kultur och etnicitet? Så länge det finns Ryssar så är världen inte säker? Det RyZka problemet måste få en lösning som är slutgiltig?
Jag ser ingen motsättning i påståendena att Ryssland är ett militärt hot (vilket de varit, är och kommer att vara) samtidigt som deras militära äventyr i Ukraina på kort sikt raderat några fler möjligheter till kommande specialoperationer i övriga delar av Europa. Så vi kan andas ut tillfälligt men ryssen ska givetvis inte ges en chans till att återhämta sig militärt så kriget ska svida så pass mycket för Ryssland att de tänker sig för både en och två gånger innan de går på krigsstigen igen och fråga sig själva, är det värt det?

Sen får vi inte glömma att galningarna i Kreml sitter på en ansenlig mängd kärnvapen som de mullrar med till och från och senast för en dag sedan så mässade rysk stats-tv om att kärnvapenkrig är oundvikligt och att städer som Paris, London och Berlin snart kanske inte finns mer. Så din slutkläm om en "slutgiltig lösning" är så patetisk då den sida du propagerar för är den galna förövaren. Offerkoftan klär verkligen inte Ryssland utan man känner bara mer avsmak för Ryssland.
Citera
2023-05-12, 09:28
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Nej det vet du inte. Vad man tror om antal döda skulle bestämma vad man tycker om kriget är bara löjligt och nästan infantilt.

Jag har sagt hela tiden att väst och Sverige ska stödja Ukraina även om det skulle visa sig att Ukraina var ondskan själv. Det beror på det enkla sanningen att Ryssland är ett större hot emot Sverige, väst och världen än Ukraina. Inget annat spelar någon roll. Den dagen Ukraina skulle vara ett större hot ska vi byta sida. Men det kommer inte ske inom de närmaste 20-100åren.
Ingen köper ditt genomfalska "slava ukraini". Du viftar med Ukrainas flagga samtidigt som du matar ut inlägg efter inlägg om att läget är "hopplöst" och att ryssarna är oövervinneliga. Allt för att så defaitism och försöka minska stödet för Ukraina.
Citera
2023-05-12, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kenneth Greggs uppdatering, verkar som om det sker mindre Ukrainska offensiver över i stort sett hela fronten

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440

Imponerande att de också "krossat" en flod. Vad är det för vapen? (Kunde inte låta bli....)
Citera
2023-05-12, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Vad för test syftar du på? Vi får väl hoppas ryssarna inser att världen unisont vänder sig mot dom och att deras ev, förhandlingsposition vore förbrukad - liksom deras aggression mot Ukraina. Iof, har Putin visat på en anmärkningsvärd oförmåga att inse dom kontraproduktiva geopolitiska konsekvenserna av sitt handlande så vad personen Putin styrs av (för inte är det rysslands väl och ve)får nog överlåtas till en psykiatiker att utröna. Såtillvida den odiagnostiserade skulle kasta sig mot knappen får vi be till gud att några vettigare ryssar brottar ner vildhjärnan.
https://omni.se/usa-forgor-ryska-styrkorna-om-putin-tar-till-karnvapen/a/0QGo9G

Om ryssarna vill hota med kärnvapen så gör de det först med att visa världen med ett kärnvapentest av ett taktiskt kärnvapen. För att visa omvärlden att nu är Ryssland beredda på Armageddon.

Hur Putin tänker vet tyvärr ingen. Putin har redan varit irrationell nog att starta kriget emot Ukraina. Vi kan inte lita på att någon (ryska militären) stoppar den ryska ledningen att beordra ett anfall.

Nu tror jag inte risken är överhängande. Den kommer dock öka vid en kris där Putin (ledningen) har delvis förlorat kontrollen och de lite information samt måste ta ett snabbt beslut.

Scenariot ovan med ett kärnvapentest tyder på en mer planerad operation.
Citera
2023-05-12, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ingen köper ditt genomfalska "slava ukraini". Du viftar med Ukrainas flagga samtidigt som du matar ut inlägg efter inlägg om att läget är "hopplöst" och att ryssarna är oövervinneliga. Allt för att så defaitism och försöka minska stödet för Ukraina.

Är du full eller? Visa mig något inlägg där jag säger att ryssarna är oövervinnlig eller att det är hopplöst. Att jag tror på de officiella amerikanska siffrorna är defaitism i stället för några utrop om hemliga CIA siffror är ju bisarrt.

Jag har hela tiden sagt att jag tror kriget kommer att sluta med någon slags förhandling.

1 Det gör nästan alla krig

2 Det kommer nog sluta med att Ukraina får tillbaks det mesta men att Ryssland kanske får hyra Krim.

Sen finns det risker med att Ryssland faller ihop politiskt och då vet inte riktigt vad som kommer att hända, men det är en ytterlighet
Citera
2023-05-12, 09:44
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Är du full eller? Visa mig något inlägg där jag säger att ryssarna är oövervinnlig eller att det är hopplöst. Att jag tror på de officiella amerikanska siffrorna är defaitism i stället för några utrop om hemliga CIA siffror är ju bisarrt.

Jag har hela tiden sagt att jag tror kriget kommer att sluta med någon slags förhandling.

1 Det gör nästan alla krig

2 Det kommer nog sluta med att Ukraina får tillbaks det mesta men att Ryssland kanske får hyra Krim.

Sen finns det risker med att Ryssland faller ihop politiskt och då vet inte riktigt vad som kommer att hända, men det är en ytterlighet
Ryssland kommer aldrig få krim. Enda sätter för ryssland att behålla krim är att kriga för det.

Annars håller jag med om Hervonen kör trams just nu. Vi vet ändå inte hur många ryssar som dött så varför ens tramsa om det.
Citera
2023-05-12, 09:54
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Bla Bla ta fram en källa att CIA har andra siffror än vad vita huset presenterar.

Här är de två översta på google:

https://www.marketwatch.com/story/u-s-estimates-100-000-russian-soldiers-killed-or-wounded-in-ukraine-since-december-alone-9cc95591
https://www.youtube.com/watch?v=Bv2Ce4WTmZ8
Citera
2023-05-12, 09:55
Medlem
Rodimusprimes avatar
Citat:
Om ryssarna vill hota med kärnvapen så gör de det först med att visa världen med ett kärnvapentest av ett taktiskt kärnvapen. För att visa omvärlden att nu är Ryssland beredda på Armageddon.

Hur Putin tänker vet tyvärr ingen. Putin har redan varit irrationell nog att starta kriget emot Ukraina. Vi kan inte lita på att någon (ryska militären) stoppar den ryska ledningen att beordra ett anfall.

Nu tror jag inte risken är överhängande. Den kommer dock öka vid en kris där Putin (ledningen) har delvis förlorat kontrollen och de lite information samt måste ta ett snabbt beslut.

Scenariot ovan med ett kärnvapentest tyder på en mer planerad operation.
Ryssland kommer inte sätta in kärnvapen militärt. Det finns inget sätt NATO/väst inte kan reagera på det och bortsett från en liknande svar kommer inga medel hållas tillbaka. Varenda diplomatisk påtryckning att sluta handla med Ryssland, detta gäller även neutrala länder. Kina är det land globalt som har mest att förlora på att kärnvapen blir accepterat som ett vapen man använder då de har för få för att kunna utmana i ett nukleärt utbyte. Både Kina och Indien hade slutat köpa ryska fossila produkter. Möjligtvis hade Iran och NK fortsatt sälja vapen och ammunition till Ryssland men om Ryssland är en paria idag kan du föreställa dig hur man hade varit efter det.

Tycker det inte gagnar någon att låtsas om att Ryssland faktiskt kommer använda kärnvapen.
Citera
2023-05-12, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ryssland kommer aldrig få krim. Enda sätter för ryssland att behålla krim är att kriga för det.

Annars håller jag med om Hervonen kör trams just nu. Vi vet ändå inte hur många ryssar som dött så varför ens tramsa om det.

Jag är inte så säker på Krim. Delvis för att det kan bli ett problem att kontrollera för Ukraina och tar man Krim så innebär det med stor sannolikhet ett Krig med Ryssland i framtiden. Dessutom tror jag att amerikanerna vill försöka få ryssen att byta sida emot Kina och då är Krim en bra kaka att bjuda på.

Den här offensiven, kommer troligen inte leda till att kriget tar slut. Då är frågan om väst, speciellt USA beredda att stödja Ukraina i framtiden. Det är ett val 2024. Vem vinner det? Jag vet inte. Trump säger att han kan avsluta kriget på en dag och det är uppenbart att han gillar Putin.

Foreign affair skriver bra om risken

"The West must also prepare for the prospect that this offensive may not achieve the kinds of gains seen during Ukraine’s successful operations in Kharkiv and Kherson. By placing too many bets on the outcome of this offensive, Western countries have not effectively signaled their commitment to a prolonged effort. If this operation proves to be the high point of Western assistance to Kyiv, then Moscow could assume that time is still on its side and that bedraggled Russian forces can eventually wear down the Ukrainian military. Whether Ukraine’s next operation is successful or not, Russia’s leader may have few incentives to negotiate. For Ukraine to sustain momentum—and pressure—Western states must make a set of commitments and plans for what follows this operation, rather than maintain a wait-and-see approach. Otherwise, the West risks creating a situation whereby Russian forces are able to recover, stabilize their lines, and try to retake the initiative."

https://www.foreignaffairs.com/ukraine/russia-war-beyond-ukraines-offensive

Det bästa vore om den ukrainska offensiven slutar med att Ryssland kommer till förhandlingsbordet. I stället för ovan där ryssarna känner att de kan fortsätta eller att det slutar så illa att de tar till kärnvapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in