Citat:
Ursprungligen postat av
HAARP
God morgon
Lite åkermark på flankerna som Ukraina tillfälligt tagit kontroll över medan ryssarna fortsätter sitt stadiga avancemang inne i staden.
https://www.youtube.com/watch?v=06Oj-1C-Qsg
Jo det må vara ganska lättforcerad terräng där UAF går framåt nu , men det är ointressant i det större sammanhanget .
Man måste lyfta blicken lite för att förstå att om Wagner blir inringade med en kniptångsmanöver runt Bachmut så kommer det att skapa handlingsförlamning och kaos på Ryska sidan luften går ur.
Om jag gissar rätt är det precis den effekten man vill få precis innan den "stora" offensiven i söder.
Man kan ana detta eftersom UAF verkar gå fram med mestadels Bradlys och några få Leo 2
understödda av snabbrörligt artilleri som kan skjuta från flera positioner under samma dag.
Den största delen av det offensiva materialet har man sparat till den stora offensiven i söder.
När väl Zaporitsha och Cherson oblasterna är befriade kan man låta huvudstyrkan gå österut
mot Mariopol och med Wagner isolerade i Bachmut blir det då svårare för Ryssland att förstärka
i söder.
Eftersom Abrams verkar komma senare tror jag man tänkt använda dessa till andra steget i den
sydliga offensiven eftersom Krim har mycket mer öppen terräng och pilspets ammunitionen
kan bli avgörande där.
Men jag är som tidigare sagt ingen utbildad strateg bara en enkel jägarsoldat utbildad för 40 år sedan
på K3 i Skövde.