2023-05-12, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kenneth Greggs uppdatering, verkar som om det sker mindre Ukrainska offensiver över i stort sett hela fronten
Det høres rimelig ut.
Aksjoner for å teste ut og få informasjon om motstanderens styrker, er veldig vanlige å gjennomføre. Men det betyr ikke at ukrainerne uansett vil trekke seg tilbake i etterkant. Hvis det kan være anledning til å gi gass, så kan det være at de gjør det. Det er ikke uvanlig at et prøveangrep utvikler seg til å bli et gjennombrudd, sier han.

Vi har nok noen spennende uker fremfor oss nå, og la oss håpe Russland må rygge hjem igjen.
Citera
2023-05-12, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kenneth Greggs uppdatering, verkar som om det sker mindre Ukrainska offensiver över i stort sett hela fronten

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440

Ukrainarna har nog börjat med sonderingsattacker för se var de ska sätta in sin offensiv. Frågan är om, och det är osannolikt, men inte omöjligt att ryssarna fejkretirererar på ställen för att få Ukraina att attacker mer där. Jag tror att det är högst osannolikt. Dessutom borde amerikansk spaning med satelliter se det mesta. Och jag tror inte ryssarna är kapabla till det. Men konstigare saker har hänt i krig.

Jag hoppas att ryssarna redan börjar falla ihop vid sonderingsattackerna för det visar att Ukrainas offensiv har stor chans att lyckas.
Citera
2023-05-12, 08:56
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nej det behöver det inte betyda utan mer som hände i början av slutet för ryssarna i WWI - Förbanden i Ukraina börjar ge upp, sluta strid och går hem. Då kan man tänka sig att den ryska lednigen använder kärnvapen för stoppa till ex ukrainsk framryckning.

Väst behöver ingenting utan kommer svara på det sätt som är bäst. Och jag kan garantera dig att det blir inga kärnvapen till Ukraina.
Det är ganska problematiskt att stoppa en framryckning med kärnvapen eftersom den sker nära ryska gränsen. Så man kommer sprida radioaktivitet i Ryssland. Det kommer dessutom ta livet av många av deras egna soldater. Det kommer definitivt få alla ryska soldater att lämna fronten.

Kärnvapen är mycket svårt för Ryssland att använda till något vettigt i detta krig. Man kan i princip bara använda dem till att terrorbomb civila.

Svaret från de allierade är svårt att sia om. Beror på hur de används också.
Citera
2023-05-12, 08:58
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
OK har du en länk till CIA att de säger att det är så stora förluster? Jag tror mer på den amerikanska försvarsledningen.

Det var en del nyhetssidor förra månaden om det. Ryska myndigheter laggar efter för Kremlin hemlighåller det men efter ett tag börjar det synas i provinsstatistiken.
Citera
2023-05-12, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Snart 200000 döda orcher!

The total combat losses of the enemy from 24.02.22 to 12.05.23 were approximately:

personnel / about 197,670 (+750) persons were liquidated / persons were liquidated,
tanks ‒ 3745 (+5) units,
armored combat vehicles / APV ‒ 7295 (+8) units,
artillery systems – 3068 (+15) units,
RSZV / MLRS – 559 (+2) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 312 (+2) units,
aircraft – 308 (+0) units,
helicopters – 294 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 2636 (+9),
cruise missiles ‒ 970 (+0),
ships / boats / warships / boats ‒ 18 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 5996 (+12) units,
special equipment / special equipment ‒ 393 (+2).

Data are being updated.
Beat the occupier! Together we will win! Our strength is in the truth!

haha inte ens den mest inbitna Zelenskyrunkaren kan väl tro på denna lista. 294 helicopters
Citera
2023-05-12, 09:00
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ännu bättre då! Så Ukraina's siffror är alltså konservativa

Nja, Ukraina räknar väl bara de som de kan räkna medans CIA kan räkna alla som försvinner från den ryska skattemyndighetens census.
Citera
2023-05-12, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det är ganska problematiskt att stoppa en framryckning med kärnvapen eftersom den sker nära ryska gränsen. Så man kommer sprida radioaktivitet i Ryssland. Det kommer dessutom ta livet av många av deras egna soldater. Det kommer definitivt få alla ryska soldater att lämna fronten.

Kärnvapen är mycket svårt för Ryssland att använda till något vettigt i detta krig. Man kan i princip bara använda dem till att terrorbomb civila.

Svaret från de allierade är svårt att sia om. Beror på hur de används också.

Har den ryska ledningen brytt sig om sina egna soldater?

Det går att använda kärnvapen i taktisk krigföring. Men jag tror inte de NBC-förbanden är bra tränade för det. USA tränar sånt.
Citera
2023-05-12, 09:01
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ukrainarna har nog börjat med sonderingsattacker för se var de ska sätta in sin offensiv. Frågan är om, och det är osannolikt, men inte omöjligt att ryssarna fejkretirererar på ställen för att få Ukraina att attacker mer där. Jag tror att det är högst osannolikt. Dessutom borde amerikansk spaning med satelliter se det mesta. Och jag tror inte ryssarna är kapabla till det. Men konstigare saker har hänt i krig.

Jag hoppas att ryssarna redan börjar falla ihop vid sonderingsattackerna för det visar att Ukrainas offensiv har stor chans att lyckas.
Finns en påtaglig risk för att RAF har tunnat ut sina linjer i norr för att kunna förstärka den väntade attacken i söder. Högsta prio för Putler är att behålla Krim.

Vi kan eventuellt få en repris av förra året.

UAF kan fortfarande ändra sig och göra offensiven på ett annat ställe än de tänkt tidigare. Visar det sig att hela norr är obemannat så är det dumt att inte utnyttja. Krim försvinner inte och UAF kan befria det nästa år istället.
Citera
2023-05-12, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det var en del nyhetssidor förra månaden om det. Ryska myndigheter laggar efter för Kremlin hemlighåller det men efter ett tag börjar det synas i provinsstatistiken.

Du kan titta på denna wikisida. Där får Du de amerikanska siffrorna.

https://en.wikipedia.org/wiki/Casualties_of_the_Russo-Ukrainian_War

Då kan du ta fram provisnstatistiken till ex dec.
Citera
2023-05-12, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Finns en påtaglig risk för att RAF har tunnat ut sina linjer i norr för att kunna förstärka den väntade attacken i söder. Högsta prio för Putler är att behålla Krim.

Vi kan eventuellt få en repris av förra året.

UAF kan fortfarande ändra sig och göra offensiven på ett annat ställe än de tänkt tidigare. Visar det sig att hela norr är obemannat så är det dumt att inte utnyttja. Krim försvinner inte och UAF kan befria det nästa år istället.

Så kan det vara. Ryssarna har sämre satelliter och sämre spaning än väst. Dessutom tar det tid att flytta styrkor och Ukraina kontrollerar centrum så de har en kortare väg. Ukraina kan välja i princip att slå var som helst på fronten utom över floden vid Kherson. De kan relativt snabbt flytta styrkorna.
Citera
2023-05-12, 09:09
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Har den ryska ledningen brytt sig om sina egna soldater?

Det går att använda kärnvapen i taktisk krigföring. Men jag tror inte de NBC-förbanden är bra tränade för det. USA tränar sånt.
RAF bryr sig inte om de dör. Men om man spränger bort hela bataljoner av sina egna soldater så kommer troligtvis resten att fly. Befälen kommer fly först så ingen kommer att hindra soldaterna.
Citera
2023-05-12, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
God morgon

Lite åkermark på flankerna som Ukraina tillfälligt tagit kontroll över medan ryssarna fortsätter sitt stadiga avancemang inne i staden.

https://www.youtube.com/watch?v=06Oj-1C-Qsg

Jo det må vara ganska lättforcerad terräng där UAF går framåt nu , men det är ointressant i det större sammanhanget .
Man måste lyfta blicken lite för att förstå att om Wagner blir inringade med en kniptångsmanöver runt Bachmut så kommer det att skapa handlingsförlamning och kaos på Ryska sidan luften går ur.
Om jag gissar rätt är det precis den effekten man vill få precis innan den "stora" offensiven i söder.
Man kan ana detta eftersom UAF verkar gå fram med mestadels Bradlys och några få Leo 2
understödda av snabbrörligt artilleri som kan skjuta från flera positioner under samma dag.
Den största delen av det offensiva materialet har man sparat till den stora offensiven i söder.
När väl Zaporitsha och Cherson oblasterna är befriade kan man låta huvudstyrkan gå österut
mot Mariopol och med Wagner isolerade i Bachmut blir det då svårare för Ryssland att förstärka
i söder.
Eftersom Abrams verkar komma senare tror jag man tänkt använda dessa till andra steget i den
sydliga offensiven eftersom Krim har mycket mer öppen terräng och pilspets ammunitionen
kan bli avgörande där.
Men jag är som tidigare sagt ingen utbildad strateg bara en enkel jägarsoldat utbildad för 40 år sedan
på K3 i Skövde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in