2023-05-11, 20:58
  #61
Medlem
Förmögenhet: 200MSEK
Fördelat: Aktier 150MSEK (portfölj om ca 50 högutdelande bolag) Fastigheter: 30MSEK Guld: 15MSEK Likvida medel/kontoplacering 5MSEK

Är rik från födseln men har genom kloka placeringar och reinversteringar ökat på förmögenheten rejält de senaste tio åren. Utdelningar per år varierar mellan 2,5-4MSEK men återinvesterar stora delar. Är 35 år gammal.

Lever som vanligt förutom att jag äger en väldigt stor våning i centrala Gbg. Delägare i en firma med OK vinst och lönen får anses vara ganska medel. (Ca 45K i månaden). Jobbar enbart för att jag älskar det, men behöver inte som man kanske kan förstå.

Börjar dagen med morgonträning kl 06, 6 dagar i veckan. Kommer hem till en fru som ordnat frukost för mig och barnen. Har 3 st pojkar! Går till jobbet medan jag kollar DI börsmorgon och kör på till kl 17. Några köp/sälj på börsen i månaden blir det ändå! en dag i veckan träffar jag mina polare på en riktigt stökig aw. Inte Exit-stökig men vissa tendenser finns där. Kvällarna är annars väldigt lugna och rogivande. Läser en del biografier (oftast talbok i löpspåret), reser mycket och går på många ”högprofilerade” events och går ofta ut och äter med familj och/eller vänner. På vardagar somnar jag 23, på helgen är det mycket större variation hehe.

Mitt tips är att spara mycket månatligen och placera KLOKT. Spring inte efter memestocks, instastocks eller annat bondfångeri. Tänk trygga bolag/diversifierat och sälj för guds skull aldrig ut dig om det verkligen inte finns skäl (kommande konkurs, skriande behov av likviditet osv). Amygdalan skriker ”spring” när siffrorna lyser röda men då öppnar jag plånboken o köper mer


Citat:
Ursprungligen postat av pax-klow
God dag alla flashback!

Precis som rubriken lyder… Vad gör ni miljonärer som vanliga svenskar inte gör?

Vad har ni för rutiner?
När går ni upp/sover?
Hur stort andel investerar ni?
Hur ofta tränar ni?
Hur ofta läser ni?
Hur ser en vanlig dag ut i era liv? Både innan och nu när ni är miljonärer?
Osv…

Dela gärna med er av era erfarenheter inom ämnet och “feel free” att komma med tips och råd för hur man når ett "miljonär liv"!

//Pax-klow
Citera
2023-05-11, 21:13
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Hermi-Tage är dollarmiljonär. Det funkar inte alls bra att gå i pension om man har barn och bor i Stockholm. Allt kapital är bundet i min bostad. Pengarna skapar inga överdrivna excesser av sovmorgnar med långsam läsning av pappersutgåva av SVD.

Den enda skillnaden som kapitalet har inneburit för mig är att Riksbankens räntemöten inte påverkar mig speciellt mycket.
För övrigt är det som vanligt.

Med 1M USD och 5% avkastning, så får man ut ungefär 42k/månad. Bättre än vad de flesta får i lön. Men visst, ska man ha stora lägenheter i Stockholm och flådiga bilar så räcker det inte.
Citera
2023-05-11, 21:51
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Sover tills jag vaknar.

Frukost med TV4 morgontv och SvD papperstidning i regel vid 09.00.

Kollar börsen men placerar inga nya pengar där, det behövs inte.

Tränar runt tre gånger i veckan.

Läser och lyssnar på musik.

Träffar vänner och har det bra i största allmänhet.

Tror ai hade genererat en mindre cringe story
Citera
2023-05-11, 21:51
  #64
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Med 1M USD och 5% avkastning, så får man ut ungefär 42k/månad. Bättre än vad de flesta får i lön. Men visst, ska man ha stora lägenheter i Stockholm och flådiga bilar så räcker det inte.



Mmmm eller hur...
Med en inflation på 10% så är 5 % avkastning på kapitalet dumt.
Då tappar ju kapitalet värde varje månad

Min bostad är absolut inte speciellt upphetsande men den är lågt belånad.
Bilen som jag kör är alldaglig. Eller snarare sagt enormt tråkig. Precis som alla andra trista bilar i Stockholm.
Citera
2023-05-11, 21:54
  #65
Bannlyst
Jag har 29500 i lön och är 42 år gammal.

Jag har ett hus i akademisk mycket attraktiv miljö.

Mitt hus kostar kring 6.5.

Tror jag bara får ut typ 5.7..

Vad säger ni?
Citera
2023-05-11, 21:59
  #66
Medlem
Hade gärna tagit emot råd vad man ska göra för att lära sig mer om aktier
Citera
2023-05-11, 22:17
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av It1965g
Hade gärna tagit emot råd vad man ska göra för att lära sig mer om aktier
Grundregel 1: köp aldrig mer än du har råd att förlora
Citera
2023-05-11, 22:18
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Mmmm eller hur...
Med en inflation på 10% så är 5 % avkastning på kapitalet dumt.
Då tappar ju kapitalet värde varje månad

Min bostad är absolut inte speciellt upphetsande men den är lågt belånad.
Bilen som jag kör är alldaglig. Eller snarare sagt enormt tråkig. Precis som alla andra trista bilar i Stockholm.

Jo, fast nu är ju 10% inflation inte ett normalläge, utan något övergående. 5% avkastning är lågt räknat och justerat för att vara 5% utöver inflationen över tid. Historiskt har börsen avkastat 9-11%/år i absoluta tal, beroende på vilka index man kollar på.
Citera
2023-05-11, 22:20
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av It1965g
Hade gärna tagit emot råd vad man ska göra för att lära sig mer om aktier

Satsa på billiga indexfonder så gör du bättre ifrån dig än de flesta. Typ avanza zero.
Citera
2023-05-11, 22:21
  #70
Medlem
Krakatoas avatar
TS: Du kan inte starta en sån här tråd utan att The Four Yorkshiremen ska komma in och överträffa varandra om hur lite de jobbar, hur mycket de äger osv.

Jag har ett vanligt kontorsjobb och ~3,7MSEK (väljer att inte tala om hur jag har denna summa) i olika ISK med varierande risker. Jag kan ingenting om aktier eller fonder men jag har inte bråttom att använda pengarna så jag pratade med min bankkvinna som hjälpte mig. Har betalat av en del av huslånet (villa strax söder om STHLM) men har ~1,2MSEK kvar. Nästa år går en 600ing i lån ut som har ränta 1,89%. Jag gissar att ränteläget inte kommer vara bättre då så jag kommer nog att betala av det lånet då.

Annars, jobbar på som vanligt men det är skönt att ha tryggheten ifall något händer. Och bostad säkrad för eventuella barn.

Kollar inte så ofta men realiserad vinst nu enligt banken sen jag stoppade in pengarna är +160KSEK.
Jag skulle säkert kunna tjäna mer om jag engagerade mig men jag vill inte. De får växa långsamt.

EDIT: Givetvis orealiserad vinst.
__________________
Senast redigerad av Krakatoa 2023-05-11 kl. 22:26.
Citera
2023-05-11, 22:21
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Sover tills jag vaknar.

Frukost med TV4 morgontv och SvD papperstidning i regel vid 09.00.

Kollar börsen men placerar inga nya pengar där, det behövs inte.

Tränar runt tre gånger i veckan.

Läser och lyssnar på musik.

Träffar vänner och har det bra i största allmänhet.

Fan vad fattigt att kolla på Tv4s morgon-tv. Ni miljonärer är fan sämst. Skaffa lite kulturell utbildning för fan. Ni har ju all tid i världen till det. Ni har pengar på kontot men missar fan LIVET.
Citera
2023-05-11, 22:23
  #72
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jo, fast nu är ju 10% inflation inte ett normalläge, utan något övergående. 5% avkastning är lågt räknat och justerat för att vara 5% utöver inflationen över tid. Historiskt har börsen avkastat 9-11%/år i absoluta tal, beroende på vilka index man kollar på.


Fast nu är det ju så som det är med inflationen. Om det hade varit annorlunda så hade ju ditt sätt varit jättebra.
Nu är det ju inte så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in