2023-05-11, 18:41
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Jag skulle bli mycket förvånad om en professor i rättsmedicin går in och ger en ”second opinion” i ett rättsfall där en livstidsdom står på spel.
Oavsett om han gör det eller ej så: en titel står inte oemotsagd och flera källor ska verifiera den hypotes han kommer fram till annars är det inte en ”sanning”.
Jag skulle vilja se vilka referenser professor Eriksson kommer att använda om han kommer fram till en annan slutsats än nuvarande dödsorsak.
Vad är Cleas nästa drag då? Hävda att det inte går att göra en ny obduktion för att T är begravd och få dödsorsaken ogiltigförklarad? Hon slåss med näbbar och klor denna advokat.
För övrigt är det väl minst två rättsläkare som obducerade T?

Hon förstår väl att loppet är kört för JLJ! men måste låtsas att hålla skenet uppe! finns inte en snöbolls chans i helvete att HR kommer ändra sig angående henne.
Citera
2023-05-11, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychoticwaltz
https://www.expressen.se/amelia/jobbliv/en-narcissist-ar-inte-alltid-latt-att-avsloja-har-ar-9-tydliga-tecken/

Narcissistens 9 kännetecknen
1. Anser sig vara viktigare och mer betydelsefull än alla andra i sin omgivning. Vilket omgivningen ständigt utsätts för på olika sätt.

2. Drivs av rikedom, framgång, makt eller kärlek, oftast allt på en gång, vilket till största del endast är fantasier och rena lögner om dess olika framgångssagor. Det är inte ovanligt att narcissister lever högt över sina tillgångar, eller parasiterar på andras tillgångar för den delen.

3. Speglar sig i andra för att kunna dupera omgivningen om sin egen förträfflighet, och därmed duger enbart andra "viktiga" och "betydelsefulla" personer som sällskap.

4. Har ett överdrivet behov av att stå i centrum. Vill du boosta en narcissists redan uppblåsta ego kan du inte ge nog med bekräftelse. Men förvänta dig absolut inget tillbaka.

5. Har orealistiska uppfattningar om sina egna rättigheter. Eftersom en narcissist anser att allt kretsar kring det egna jaget, sätter hen upp helt egna spelregler som hen dessutom förväntar sig att andra ska spela efter helt utan att ifrågasätta.

6. Är skicklig på att nå sina egna mål på bekostnad av andra. Om du har en chef eller kollega som är narcissist kan du utgå från att din eller dina kollegers arbetssituation kommer bli negativt påverkad på ett eller annat sätt. En narcissist tar till exempel gärna åt sig äran för andras framgångar.

7. Saknar empati och har därmed ingen som helst förmåga att sätta sig in i andras känslor. Detta är ett av de starkaste personlighetsdragen hos en narcissist och som ofta leder till kraschade relationer och allmän förstörelse.

8. Tror att andra är avundsjuk på denne, men är ofta själv avundsjuk på andra, vilket leder till sociala konflikter där narcissistens enda mål är att förstöra de som hen är avundsjuk på.

9. Använder sig av högfärdiga och arroganta attityder och beteenden som kan vara olidligt att utsättas för.

Personen i fråga är charmig och karismatisk, för att i nästa sekund utöva diverse härskartekniker. Det är flytande och motsägelsefulla övergångar mellan att lyfta upp och trycka ner, vilket skapar stor förvirring.

En narcissist kan aldrig någonsin ha fel, har ett stort behov av att vara i centrum och som utan att blinka tar åt sig äran för andras framgångar.

Om du dessutom någon gång har försökt konfrontera personen och ifrågasätta beteendet men bara möts av motsägelsefulla bortförklaringar och rena lögner, ja då har du med stor sannolikhet med en narcissist att göra.

En narcissist på jobbet har oftast förödande konsekvenser för alla inblandade. Eftersom narcissisten också saknar förmågan att sätta sig in i hur andra känner, så finns det inget som stoppar personen att nå sina personliga mål, vad de nu än må vara.

Ett annat tecken på att du har att göra med en narcissistisk kollega är allt drama som ständigt finns närvarande runt personen. Narcissister är experter på att uppvigla, skapa intriger och smutskasta personer som står i vägen för personens stora ego.

Narcissisten har ett enormt kontrollbehov vilket gör att personen dyker upp med åsikter och krav precis överallt, och förväntar sig dessutom att alla ska spela efter samma regler som hen.
Precis och snäppet värre som psykopat
Citera
2023-05-11, 18:47
Medlem
Fibonaccitals avatar
Det kommer att bli väldigt intressant i Hovrätten (HR).
Frågan är ju hur HR kommer att lyssna på GP (GärningsPersonerna)?

Vilka nya lögner som dyker upp.

Vem ljuger mest eller bäst?

Hoppas att HR går mest på Forensic Data och inte på lögner.

Förövrigt tycker jag att GW borde hålla foderluckan stängd.
Även om han hostar (vid vissa intressanta tillfällen) eller snackar under en paus i rätten.
Hans ord kan ha en påverkan till de som finns runt omkring.

Det var min tanke...
Citera
2023-05-11, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Tror du att det kan vara en av anledningarna till att MH valde att byta ut advokaten som nyttjades i TR.?
(Dock inte huvudanledningen...)

Skadeståndslag (1972:207)
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skadestandslag-1972207_sfs-1972-207

Jag tror Maja förvänta sig att hon skulle frias det gjorde nog även hennes advokat med tanke på att han yrka på att Maja skulle släppas i sin slutplädering, minns inte att Clea gjorde det.
Majas advokat va slapp under förhandlingen, jag hade också bytt.
Citera
2023-05-11, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Åklagaren hade inget utrymme för något alternativt åtal gällande Maja. Jag kan till viss del förstå åklagarens yrkande mot Maja, men samtidigt skall han inte åtala någon för ett brott om han inte kan styrka anklagelsen. Och i fallet med Maja är det inte bevisat att hon deltog i mordet.

Just det, jag plus flera här plus en professor i kriminologi plus försvaret plus en polare
plus massmedia, plus hela den samlade offentliga juristkåren, plus domaren själv ... .... ..

som sagt, det är plus på plus på plus på alla som inser att domen är fel, och det är en försvinnande liten skara som fortfarande inbillar sig en massa saker.

Jag instämmer med dig.
Jämför med gängskjutningen på Brunnsgatan i Gävle förra hösten där hovrätten rev upp tingsrättens fällande dom och de åtalade friades TROTS krutstänk på deras klädesplagg…

Mycket pekar på att Maja var med vid mordet MEN det går inte att utesluta ett alternativt scenario. Precis de argument som hovrätten hävdade när de friade de åtalade i mordrättegången i Gävlefallet.

En oenig tingsrätt menade att indicierna räckte för att fälla de åtalade. Den utbildade domaren i tingsrätten var skiljaktig och ville fria men nämndemännen tyckte annorlunda och fällde honom. En dom hovrätten rev upp och han friades. Tyvärr. För han var ju högst sannolikt skyldig. Men hovrätten ansåg inte att indicierna räckte till.

Om Gävlekillarna friades trots krutbestänkta kläder, de åtalades DNA på en cykel som kastats på mördarnas flyktväg, ammunition av samma sort hittad i deras källarförråd osv. så borde Maja frias trots sina 50-tal registrerade steg på sin stegräknare. Det går ju inte att utesluta att bla bla bla.

En likhet mellan Maja och en random gängkriminell ung kille är att båda ofta har osynliga band av en oerhört stark lojalitet och vi-känsla som inte liknar något de upplevt förut till någon ledarfigur som har fått dem att känna sig viktiga och sedda. De känner vad de tror är vänskap starkare än familjeband. I grunden finns ofta en svag självkänsla och längtan efter något annat än det uppväxten har bjudit på.
Allt för sent inser de att den vänskapen är falsk.
Lojaliteten är ensidig och består egentligen av en maktdynamik där deras funktion mest är att vara spelpjäser, uppassare och ledarens/ ledarnas springpojke. Massa snack…
De testas av ”ledaren”. Ledaren målar upp en yttre fiende (i Vetlandafallet alla som inte föll Johanna i smaken och som hon upplevde sig kränkt av. I kriminella gäng handlar det om ”svikare” som brutit koder eller har skulder. Samt ett förakt för samhället i stort, ofta grundar i misstro, utanförskap och svek).
Senast redigerad av Firesnake 2023-05-11 kl. 18:58.
Citera
2023-05-11, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Dock jävligt sjukt att de fick igenom det... skadeståndet var på tok för lågt för brottet de begått... detta land är riktigt patetiskt när de kommer till straffvärde!

Slår jag sönder fönstret till din sommarstuga och sover där en kväll och rotar i kyl och frys! då jävlar kan jag få betala flera hundra tusen i skadestånd te dig! men skulle jag slå ihjäl dig! då får jag betala en symbolisk summa till dina anhöriga.

Vet ju bara hur det är för min fd lärare jag hade! hans dotter Liselott! vart ju mördad utav horungen Allan! han har inte orkat/klarat utav att jobba... anhöriga till mordoffer i detta land pissar man verkligen på! vi betalar skyhöga skatter i det här landet! men när folk verkligen behöver hjälp! då pissar systemet på dem.
Precis lagen om skadestånd är helt skruvad
Sverige har glömt bort brottsoffer
Och sätter brottslingar i fokus
Citera
2023-05-11, 18:59
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Precis lagen om skadestånd är helt skruvad
Sverige har glömt bort brottsoffer
Och sätter brottslingar i fokus

Det är skevt! man räknar inte med inkomstbortfall och allt annat som händer BO anhöriga vid ett mord... men inte fan skulle jag lida samma skada utav att någon gör inbrott hos mig och snor min mat i kylen... Detta är något de bör lag ändra om.
Citera
2023-05-11, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Det kan vara denna gården

Hadderödje Björkholm
Vetlanda kommun
4 000 000 kr

https://www.hemnet.se/bostad/gard-vetlanda-kommun-hadderodje-bjorkholm-19709575

(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)
Tack! Ja den är det
Citera
2023-05-11, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Åklagaren hade inget utrymme för något alternativt åtal gällande Maja. Jag kan till viss del förstå åklagarens yrkande mot Maja, men samtidigt skall han inte åtala någon för ett brott om han inte kan styrka anklagelsen. Och i fallet med Maja är det inte bevisat att hon deltog i mordet.

Det här förstår jag inte vad det ska betyda. Det är klart han hade utrymme för andra alternativ om han trodde att det gått till på nåt annat sätt. Men det trodde han inte, därav det väldigt snäva åtalet.
Citera
2023-05-11, 19:03
Medlem
Peace2023s avatar
"Frågade du vad det var som hänt?"
Åklagarens fråga till Maja Hellman då hon påstått sig ha sovit och sedan blivit väckt av Johanna som behövde hjälp. Och Maja såg Toves döda kropp i hallen (något åklagaren fick dra fram ur Maja).

"Nej inte just då."
Citera
2023-05-11, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Nu blir det ännu mer intressant.

Hovrätten avvisar 20-åringens krav om expertvittnet – åklagaren får rätt

https://sverigesradio.se/artikel/hovratten-avvisar-20-aringens-krav-om-expertvittnet-aklagaren-far-ratt

20-åringens advokat vill att staten betalar för hennes eget expertvittne

https://sverigesradio.se/artikel/20-aringens-advokat-vill-att-staten-betalar-for-hennes-eget-expertvittne
Så bra!
Nu får vi hoppas att ingen går in och hjälper Clea med betalningen
Citera
2023-05-11, 19:04
Medlem
LeeVans avatar
Var grannen verkligen så glasklar i sin tidsangivelse 02:40 som Domaren påstår. Så vitt jag kunnat höra så anger grannen ungefär 02:30 som den tid han kikat i telefonen.

01:33 -->
https://sverigesradio.se/artikel/darfor-gar-inte-tingsrattens-tidslinje-ihop
Senast redigerad av LeeVan 2023-05-11 kl. 19:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in