2023-05-11, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Åklagaren trodde på det så mycket att han inte hade några alternativa åtal med sig till rätten.

Det här med "försvinnande få", vad kommer det från? För jag ser bara dig och ytterligare ett par mycket hängivna skribenter här, samt en smådement professor som talar genom utandningen, plus försvaret och en polare till detsamma som tycker det är en uppenbart felaktig dom. Då ska tilläggas att för försvaret är det helt enligt uppdraget att tycka att domen var felaktig, och med den något överviktige gubben är det så att han har tyckt så sedan innan det ens fanns en FUP att läsa.

I själva verket skulle jag uppskatta att det förhåller sig precis tvärtom - majoriteten av dom som läst om fallet tycker att domen i tingsrätten var rimligt och sund.

👍😊
Citera
2023-05-11, 18:18
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllWeKnow
Verkligen, ganska ologiskt att Maja ska betala mer. Oavsett om de båda var med på mordet eller inte så åkte Johanna faktiskt dit dagen efter och tände på en gång till därav borde hon betala högre skadestånd än Maja.
Tror du att det kan vara en av anledningarna till att MH valde att byta ut advokaten som nyttjades i TR.?
(Dock inte huvudanledningen...)

Skadeståndslag (1972:207)
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skadestandslag-1972207_sfs-1972-207
Citera
2023-05-11, 18:21
Medlem
Anna-Helgas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
ja men om dunsen nu var Tove som fälldes så borde grannarna ha blivit lite mer uppmärksamma? svårt tro man viskar/pratar i normal ton när man i samförstånd mördar någon, skillnad mot om man är själv
Instämmer. Och i allra högsta grad då M i efterspelet visar precis hur obefintlig initiativförmåga och uppsättningsförmåga hon har. I hennes förhör om hur de ska ta kroppen till bilen tycker jag det är väldigt uppenbart hur en person med autistiska drag kan agera. När J först säger att M ska hålla utkik så ingen kommer ut i trappen, hon lyder och ger sig iväg för att spana. Då måste J släpa ut kroppen, släppa taget för att stänga dörren efter dom. Det har M inte en tanke på att hon kan göra för hon ska ju spana. J måste också säga till henne att hjälpa till att bära, M själv ser/förstår/inser inte det. M har fullt fokus på uppgiften att spana. Osv. Jag kan riktigt känna Js frustration i den stressade situationen... Med den beskrivningen i bakhuvudet tänker vi då på en kaosartad situation i ett trångt badrum med kamp på liv och död? Skulle M kunna se och förstå vad hon bör göra utan tydliga instruktioner? Jag tror inte det. Och att tänka på att dämpa rösten samtidigt ser jag som i princip otänkbart, för någon av parterna... T kan inte skrika pga strypningen/fallet/chocken/slaget i huvudet. Men jag tror absolut J har kapacitet att klara av mordet själv. Bättre än med en person som troligen mest skulle vara i vägen.
Enligt mina erfarenheter av personer med Ms funktionsvariationer ser jag heller inget konstigt med delar av hennes övriga berättelse, exempelvis är jag inte förvånad över att hon stänger av/"sover" genom hela förloppet tills hon blir lovad en hamburgare och väntar sen på den. Att det ligger en ihoprullad matta eller en hög med lakan kan jag helt klart tänka mig att hon inte ens registrerar, även om jag fortfarande inte utesluter teorin om vindsförrådet. Men jag inser också att det kan vara svårt att förstå hur personer med dessa diagnoser kan fungera som de gör om man inte känner någon. Det kan förefalla märkligt och förväxlas med att ha låg begåvning. Och att det dessutom varierar mellan kvinnor/män och såklart från person till person. Är M oskyldig/ovetande om mordet ska hon inte dömas för mord och livstids fängelse anser jag. Och jag tycker helt klart det finns för många luckor i domen och alternativ till händelseförloppet och tidslinjen. M är skyldig till mycket, det är inte det jag försöker få fram. Men jag är långt ifrån säker på att hon bör dömas till mord utifrån det underlag som finns.
Citera
2023-05-11, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opilus5500

Jag tycker av det hörde ifrån rättegången tycker jag inte alls passar in på någon av dessa diagnoser. Jag förstår att ni yngre försöker få en diagnos så att det blir enklare förstå dessa brott! En narcissist skulle aldrig erkänna strypning för ett ta exempel, inte heller en pyskopat. Antar polisen redan har utrett detta med expertis utav förhören! Av de jag hörde ifrån rättegången kändes mer som korkade ungdomar som supit och knarkat en hel del och skapat sig en fantasivärld!! M kände som en medberoende personlighet till J och J känns mer som en deprimerande personlighet med inslag av ADHD.
Det stämmer inte riktigt
En narc/psykopat kan erkänna precis som i det här fallet
Här fanns bevis som presenterades för J
Hon visste att hon skulle åka dit
Så hon valde att erkänna med en förskönad variant för att komma undan så lindrigt som möjligt
Att en narc/psykopat erkänner är mycket ovanligt men om de vet att de inte kan komma undan så kan de erkänna en förskönad variant och självklart för sin egnas skull
Jag tror att J inte förstog hur pass säkra bevisen var och hur de skulle kunna sätta dit henne för mord
Citera
2023-05-11, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb7
https://www.vetlandaposten.se/2023-05-11/bakslag-for-livstidsdomda-johanna-jansson--maste-betala-for-experten

Måste Johanna betala hela summan direkt eller kan hon ta ”lån” för det? Känns rent spontant som att hon knappast kan ha råd med det själv
Det är tyvärr staten som betalar när brottslingar inte har pengar
Citera
2023-05-11, 18:28
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Kriminalsökhund.

KRIMINALTEKNISKA UNDERSÖKNINGAR

Sammanfattande PM över sök med kriminalsökhund................................... ....34

"Måndag 221017
Tillsammans med kriminaltekniker utfördes brottsplatsundersökning i en av de misstänktas
lägenhet på Storgatan 71. Hunden visade ett förhöjt intresse vid golvbrunnen i badrummet,
förövrigt inget intresse (se kriminaltekniskt protokoll). Källaren i fastigheten genomsöktes
okulärt och med hund. Ett flertal källarförråd var låsta med hänglås."

Aktbilaga 156. Sidan 34

Ja, det bör ha varit en hund tränad på mänsklig förruttnelsedoft, alltså en likhund. Och att den hunden då inte markerat inne på toaletten är en indikation på att Tove inte låg kvar där under hela den tid som Rullman vill göra gällande. Vi vet att Tove låg död någonstans i det där huset i minst en timme. Mer än tillräcklig för att en likhund skall kunna markera. Detta styrker faktiskt misstanken om att Johanna gömde Tove i vindsförrådet. Hade man sökt där med en likhund kanske man fått en markering. Men det gjorde man inte. I fallet Marina Johansson lyfte man inte på ett lakan som dolde blodspår och ett kulhål i väggen avfärdade man som ospecificerad skada. Man kan undra varför polisens utredare skall ha så förbenat svårt att göra sitt jobb ordentligt. Det blir till men för såväl brottsoffer som oskyldigt anklagade.
Citera
2023-05-11, 18:28
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Då får vi se hur det går då med Johannas vittne.
Tror knappast denna rättsläkare som de vill höra i hovrätten kan ändra någonting, till Johannas fördel.
Hon har ju strypt brottsoffret, händerna har varit runt offrets hals.

Jag skulle bli mycket förvånad om en professor i rättsmedicin går in och ger en ”second opinion” i ett rättsfall där en livstidsdom står på spel.
Oavsett om han gör det eller ej så: en titel står inte oemotsagd och flera källor ska verifiera den hypotes han kommer fram till annars är det inte en ”sanning”.
Jag skulle vilja se vilka referenser professor Eriksson kommer att använda om han kommer fram till en annan slutsats än nuvarande dödsorsak.
Vad är Cleas nästa drag då? Hävda att det inte går att göra en ny obduktion för att T är begravd och få dödsorsaken ogiltigförklarad? Hon slåss med näbbar och klor denna advokat.
För övrigt är det väl minst två rättsläkare som obducerade T?
Citera
2023-05-11, 18:32
Medlem
Nu utreds även J för branden hos ex pojkvännen
Citera
2023-05-11, 18:34
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, det bör ha varit en hund tränad på mänsklig förruttnelsedoft, alltså en likhund. Och att den hunden då inte markerat inne på toaletten är en indikation på att Tove inte låg kvar där under hela den tid som Rullman vill göra gällande. Vi vet att Tove låg död någonstans i det där huset i minst en timme. Mer än tillräcklig för att en likhund skall kunna markera. Detta styrker faktiskt misstanken om att Johanna gömde Tove i vindsförrådet. Hade man sökt där med en likhund kanske man fått en markering. Men det gjorde man inte. I fallet Marina Johansson lyfte man inte på ett lakan som dolde blodspår och ett kulhål i väggen avfärdade man som ospecificerad skada. Man kan undra varför polisens utredare skall ha så förbenat svårt att göra sitt jobb ordentligt. Det blir till men för såväl brottsoffer som oskyldigt anklagade.

"Hunden visade ett förhöjt intresse vid golvbrunnen i badrummet"

"Fredag 221021
Förnyade sök i källarutrymmen på Storgatan 71 och Gränsgatan 16. Omtag i ett intressant
område vid Klastorpagölen (grävning). Sök tillsammans med Igv på den ena misstänktas
föräldragård, Hadderyd,enligt nedan skiss. "
//
"Måndag 221024
Tillsammans med kriminaltekniker utfördes ett förnyat sök i den ena misstänktes bostad på
Storgatan 71. Hunden visade återigen ett förhöjt intresse vid golvbrunnen i badrummet
(se
kriminaltekniskt protokoll)"

Även silen/gallret till golvbrunnen togs med ifrån badrummet för vidare undersökning.
Citera
2023-05-11, 18:36
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Nu utreds även J för branden hos ex pojkvännen

Hade J en medhjälpare? En person som vet vad hon skulle göra?
Senast redigerad av Pythia_88 2023-05-11 kl. 18:38.
Citera
2023-05-11, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
J har ju naturligtvis skurat hall och badrumsgolv med starka medel
Gissar på att hon använt clorin aceton T röd eller liknande
Citera
2023-05-11, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Hade J en medhjälpare? En person som vet vad hon skulle göra?

Ja, Maja Hellman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in