2023-05-11, 17:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AllWeKnow
Tråden är mega stor!
Är de nån som vet varför Maja ska betala högre skadestånd än Johanna?
Hennes advokat ifrågasatte inte summan vilket Johannas gjorde.
Citera
2023-05-11, 17:43
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Hennes advokat ifrågasatte inte summan vilket Johannas gjorde.

Dock jävligt sjukt att de fick igenom det... skadeståndet var på tok för lågt för brottet de begått... detta land är riktigt patetiskt när de kommer till straffvärde!

Slår jag sönder fönstret till din sommarstuga och sover där en kväll och rotar i kyl och frys! då jävlar kan jag få betala flera hundra tusen i skadestånd te dig! men skulle jag slå ihjäl dig! då får jag betala en symbolisk summa till dina anhöriga.

Vet ju bara hur det är för min fd lärare jag hade! hans dotter Liselott! vart ju mördad utav horungen Allan! han har inte orkat/klarat utav att jobba... anhöriga till mordoffer i detta land pissar man verkligen på! vi betalar skyhöga skatter i det här landet! men när folk verkligen behöver hjälp! då pissar systemet på dem.
Senast redigerad av nousernameneeded 2023-05-11 kl. 17:46.
Citera
2023-05-11, 17:44
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Utan att ha klart för mig exakt när rätten anser att den misstänkte har förklaringsbörda, trots vår rätt enligt lag att vi ska anses vara oskyldiga tills dess domen vunnit laga kraft, tänker jag att åklagaren borde ha visat tydligt med sina indicier/bevisning att det finns en omständighet som kräver en förklaring av den misstänkte.

Maja verkar ha hamnat i den situationen, där rätten anser att Maja måste enligt bevisen vistats i samma utrymme som en död kropp.

Maja säger sig inte veta; hon säger bara att hon varit på toa efter att hon mötte Johanna som kom i hallen och som sedan åkte till Donken. Maja säger ju också att hon tog emot Johannas sms på toa, och även att hon är kvar på toa när Johanna kommer (??, blir lite osäker här eftersom jag inte tror att Maja säger i rätten att hon är kvar ända tills Johanna kommer tillbaka, utan bara att när hon kommer så går de in i köket). Hm, och där blev mobilen kvar i badrummet eller?

Maja säger att hon inte ser Tove då, och att hon tror att hon frågar Johanna efter McD resan var Tove är. Maja säger att hon inte sett att Johanna varit ute i trapphuset när hon möter henne på väg in till toa, men att hon har sin jeansjacka på sig, och att grannen skjutsar henne till Donken.

Om detta är vid 02:43 stegen, så borde alltså Tove vara död, och den tiden stämmer överens med att Toves mobil börjar röra sig strax då, vid 02:45, och även grannens app visar ju steg vid 02:45:39, så det är väl då Johanna är nere i trapphuset och har snackat med grannen.

Men eftersom vi inte vet en mer exakt tid för mordet, dva åklagaren vill inte komma grannens mobil, när han kan ha lagt ifrån sig den (hade den inte med sig till Johannas dörr vid påringniningen, så vet vi inte tidslinjen, utrymmet för att hinna ta utoch gömma en kropp.

Inte heller har vindsförådet kollats, och vet inte om man kollat runt i trapphuset, men källaren (A 156/34, 37, 38).

" Hunden visade ett förhöjt intresse vid golvbrunnen i badrummet,
förövrigt inget intresse (se kriminaltekniskt protokoll). Källaren i fastigheten genomsöktes
okulärt och med hund. Ett flertal källarförråd var låsta med hänglås.
"
//
"Förnyade sök i källarutrymmen på Storgatan 71 och Gränsgatan 16."
//
"Hunden visade återigen ett förhöjt intresse vid golvbrunnen i badrummet (se
kriminaltekniskt protokoll).
"

Så ingen markering som det verkar i hallen heller vd vi vet, bara badrummet, vid golvbrunnen.

- alltså ingen tydlig tidslinje för att inget utrymme för att hinna gömma kroppen
- inga undersökningar av de utrymmen som Maja föreslår som gömställen

Hur kan då Maja ha förlaringsbörda här?
Hur kan det vara hennes uppgift att förklara var kroppen har funnits när inte ens TR verkar fatta när brottet skedde.

Det är inte hennes uppgift, Maja har ingen förklaringsbörda. Maja berättar att hon varit på toaletten, att hon suttit där tills Johanna kom tillbaka från donken, och att Toves kropp då inte var där. Så kan det vara. Maja behöver inte förklara vad som hänt med kroppen. Hur skulle hon kunna göra det om det hon säger är sant. Hon har ju då ingen aning om vad Johanna har gjort, att Johanna har mördat Tove och flyttat kroppen. Det är åklagaren som har förklaringsbördan. Det är åklagaren som måste bevisa att Maja ljuger.

Det är intressant också det där med hunden. Om det varit en likhund borde den åtminstone ha markerat i hallen. Om den gjort det men inte på toaletten, då kan man vara ganska övertygad om att Johanna flyttade på kroppen ganska snart. I alla fall innan hon åkte till donken. Annars hade likhunden sannolikt markerat på toaletten också. Men frågan är om det var en likhund de använde.

Man kan här dra paralleller till fallet Kim Wall, där den misstänkte Peter Madsen för varje ny bevisning som dök upp i fallet ändrade sin historia om hur Kim Wall dött. Det var så klart lögner alltihop, från början till slut. Men för varje ny historia han kom med, var det polis och åklagare som tvingades jobba vidare och plocka fram ytterligare bevisning som motsade Madsens nya historia. Madsen hade inge förklaringsbörda, åklagaren har all förklaringsbörda.
Citera
2023-05-11, 17:47
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vad gällde Johanna så sa han väl ungefär att hon inte var pålitilig i vissa fall, men när det gällde det här så hade hon inget att vinna på att säga att Maja var där, samt att Johanna hade själv tagit på sig för henne mycket betungande saker... på en väldig höft då.

Det kanske bör kollas upp vad han nu sa.

Jag har redan skrivit i tråden vad han sa i den delen, ordagrant, just på grund av att det han sa var rent sprängstoff, du får kolla upp mitt inlägg

Det var intervjun om att tidslinjen inte kan vara korrekt.
Citera
2023-05-11, 17:48
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är inte hennes uppgift, Maja har ingen förklaringsbörda. Maja berättar att hon varit på toaletten, att hon suttit där tills Johanna kom tillbaka från donken, och att Toves kropp då inte var där. Så kan det vara. Maja behöver inte förklara vad som hänt med kroppen. Hur skulle hon kunna göra det om det hon säger är sant. Hon har ju då ingen aning om vad Johanna har gjort, att Johanna har mördat Tove och flyttat kroppen. Det är åklagaren som har förklaringsbördan. Det är åklagaren som måste bevisa att Maja ljuger.

Det är intressant också det där med hunden. Om det varit en likhund borde den åtminstone ha markerat i hallen. Om den gjort det men inte på toaletten, då kan man vara ganska övertygad om att Johanna flyttade på kroppen ganska snart. I alla fall innan hon åkte till donken. Annars hade likhunden sannolikt markerat på toaletten också. Men frågan är om det var en likhund de använde.

Man kan här dra paralleller till fallet Kim Wall, där den misstänkte Peter Madsen för varje ny bevisning som dök upp i fallet ändrade sin historia om hur Kim Wall dött. Det var så klart lögner alltihop, från början till slut. Men för varje ny historia han kom med, var det polis och åklagare som tvingades jobba vidare och plocka fram ytterligare bevisning som motsade Madsens nya historia. Madsen hade inge förklaringsbörda, åklagaren har all förklaringsbörda.

Du jämför alltså två olika länders rättssystem? då kan vi ju börja dra in USA och andra länder! där det krävs betydligt mycket mindre för att få någon fälld för ett mord.
Citera
2023-05-11, 17:53
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Verkar som att JJs dom är korrekt, men MHs kommer ändras. Jag kan inte se att hon har deltagit i den grad (jämfört med JJ eller vad lagen säger) så att hon ska dömas till livstid. Hon lär få ett straff, men om det bara blir för gravfridsbrott ska jag låta vara osagt. Kan bli medhjälp också.

Ska bli intressant att se vad HR kommer fram till gällande MHs eventuella deltagande i mordet...

Ja, JJ kommer få sitta länge. Det intressanta där är om hovrätten fastslår hennes livstidsdom, eller om de ger henne tidsbestämt. Men tanke på hennes tidigare brottslighet med mordbränder, så menar jag att en livstidsdom är rimligt.

Vad gäller Maja så menar jag att det inte kan bli fråga om medhjälp till mord. Det finns inga bevis alls för att det var planerat gemensamt i förväg att Tove skulle dödas, och att Maja hjälpte till med detta syfte.

Antingen så var Maja med och höll i Toves armar, och då är hon medgärningsman, precis som Rullman påstår, eller så var hon inte det, och då är hon inte skyldig till vare sig mord eller medhjälp.

Min gissning är att Maja kommer dömas endast för gravfridsbrott, möjligen grovt. Om inte något nytt framkommer till hennes nackdel.
Citera
2023-05-11, 17:54
Medlem
Överklagar de skadeståndet för de är o princip de enda de kan överklaga?
Någon av mördarnas straff lär ju sänkas men de kan inte överklagas efter HD va?
Citera
2023-05-11, 17:56
Medlem
https://www.vetlandaposten.se/2023-05-11/bakslag-for-livstidsdomda-johanna-jansson--maste-betala-for-experten

Måste Johanna betala hela summan direkt eller kan hon ta ”lån” för det? Känns rent spontant som att hon knappast kan ha råd med det själv
Citera
2023-05-11, 17:59
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Åklagaren trodde på det så mycket att han inte hade några alternativa åtal med sig till rätten.

Åklagaren hade inget utrymme för något alternativt åtal gällande Maja. Jag kan till viss del förstå åklagarens yrkande mot Maja, men samtidigt skall han inte åtala någon för ett brott om han inte kan styrka anklagelsen. Och i fallet med Maja är det inte bevisat att hon deltog i mordet.

Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Det här med "försvinnande få", vad kommer det från? För jag ser bara dig och ytterligare ett par mycket hängivna skribenter här, samt en smådement professor som talar genom utandningen, plus försvaret och en polare till detsamma som tycker det är en uppenbart felaktig dom.

Just det, jag plus flera här plus en professor i kriminologi plus försvaret plus en polare
plus massmedia, plus hela den samlade offentliga juristkåren, plus domaren själv ... .... ..

som sagt, det är plus på plus på plus på alla som inser att domen är fel, och det är en försvinnande liten skara som fortfarande inbillar sig en massa saker.
Citera
2023-05-11, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Maja motsatte sig inte skadeståndet, Johanna gjorde.

(Majas förre försvarare var kass).

Verkligen, ganska ologiskt att Maja ska betala mer. Oavsett om de båda var med på mordet eller inte så åkte Johanna faktiskt dit dagen efter och tände på en gång till därav borde hon betala högre skadestånd än Maja.
Citera
2023-05-11, 18:11
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner

Kriminalsökhund.

KRIMINALTEKNISKA UNDERSÖKNINGAR

Sammanfattande PM över sök med kriminalsökhund................................... ....34

"Måndag 221017
Tillsammans med kriminaltekniker utfördes brottsplatsundersökning i en av de misstänktas
lägenhet på Storgatan 71. Hunden visade ett förhöjt intresse vid golvbrunnen i badrummet,
förövrigt inget intresse (se kriminaltekniskt protokoll). Källaren i fastigheten genomsöktes
okulärt och med hund. Ett flertal källarförråd var låsta med hänglås."

Aktbilaga 156. Sidan 34
Citera
2023-05-11, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb7
https://www.vetlandaposten.se/2023-05-11/bakslag-for-livstidsdomda-johanna-jansson--maste-betala-for-experten

Måste Johanna betala hela summan direkt eller kan hon ta ”lån” för det? Känns rent spontant som att hon knappast kan ha råd med det själv

Vad kan det kosta för summa tror ni?
Att ett skriftligt utlåtande skulle kosta så mycket pengar hade jag svårt att tro, men det kanske kostar jättehöga summor..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in