Citat:
Ursprungligen postat av
zilvereko
Verkar som att JJs dom är korrekt, men MHs kommer ändras. Jag kan inte se att hon har deltagit i den grad (jämfört med JJ eller vad lagen säger) så att hon ska dömas till livstid. Hon lär få ett straff, men om det bara blir för gravfridsbrott ska jag låta vara osagt. Kan bli medhjälp också.
Ska bli intressant att se vad HR kommer fram till gällande MHs eventuella deltagande i mordet...
Ja, JJ kommer få sitta länge. Det intressanta där är om hovrätten fastslår hennes livstidsdom, eller om de ger henne tidsbestämt. Men tanke på hennes tidigare brottslighet med mordbränder, så menar jag att en livstidsdom är rimligt.
Vad gäller Maja så menar jag att det inte kan bli fråga om medhjälp till mord. Det finns inga bevis alls för att det var planerat gemensamt i förväg att Tove skulle dödas, och att Maja hjälpte till med detta syfte.
Antingen så var Maja med och höll i Toves armar, och då är hon medgärningsman, precis som Rullman påstår, eller så var hon inte det, och då är hon inte skyldig till vare sig mord eller medhjälp.
Min gissning är att Maja kommer dömas endast för gravfridsbrott, möjligen grovt. Om inte något nytt framkommer till hennes nackdel.