2023-05-11, 16:23
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Du har hittat ett sanningsvittne?

Jag har sagt att även mördarna säger emot de egna försvaranas fantasier.
Citera
2023-05-11, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag är heller ingen expert. Jag jämför bara med Johanna Möller - som definitivt är en psykopat - och tycker inte att de är särskilt lika till sättet. Möller är mer kall, oberörd, hänsynslös och gränsöverskridande. Jag ser inte den typen av agerande från Johanna J. Man får komma ihåg att Johanna J bara är 20 år. Hon tar på sig en hel del men klarar inte av att erkänna de värsta delarna. Det tror jag kan vara mänskligt, inte beroende på psykopati.

Absolut, håller med. Hon är en udda fågel faktiskt, svårt att riktigt placera henne i nåt fack vad gäller mörderi. Men det är hon ju rent statistiskt också som den pensionerade och något demente professorn hade sagt
Citera
2023-05-11, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hur kan då Maja ha förlaringsbörda här?
Hur kan det vara hennes uppgift att förklara var kroppen har funnits när inte ens TR verkar fatta när brottet skedde.

Du gör det alldeles för enkelt för dig - MH har att förklara inte bara att hon sov när mordet inträffade, utan också att hon inte vaknade av det, inte vaknade av att grannen ringde på, inte vaknade av att JJ rullade in kroppen i ett lakan, men att hon ändå var vaken för att gå på toaletten och äta en hamburgare. Hon behöver alltså inte ens förklara var kroppen är efter mordet, hon behöver bara göra det troligt att hon kan ha sovit på detta sättet. Och det har hon inte.
Citera
2023-05-11, 16:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jo, gällande den detaljen så menade han att det fanns utrymme ändå, däremot så sa han saker om t.ex. att Johannas uttalande om att Maja varit delaktig inte var pålitligt. Och det är ju en central del i domen att just det uttalandet av Johanna gick att lita på.

Här är det inslag jag tänkte på.

https://sverigesradio.se/artikel/radmannens-svar-om-tidslinjen-inte-orimligt-kort-tid

Vad gällde Johanna så sa han väl ungefär att hon inte var pålitilig i vissa fall, men när det gällde det här så hade hon inget att vinna på att säga att Maja var där, samt att Johanna hade själv tagit på sig för henne mycket betungande saker... på en väldig höft då.

Det kanske bör kollas upp vad han nu sa.

Däremot minns jg lite bättre att han menade på i vilken utsräcknng och när Maja kommit in i förloppet vaar osäkert... suck. För har det verkligen ingen betydlese för domen?

Också en sak att granska vad han sa mer ordagrannt.

Kan det vara här?

https://sverigesradio.se/artikel/tiden-for-mordet-pa-21-aringen-i-vetlanda-kan-vara-fel
Citera
2023-05-11, 16:33
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
"Det skulle bli för Dyrt!"
Om Clea frågar GW snällt kan han nog bistå med kostnaden...

Haha .. det här kommer att bli intressant ;-) Jag är rätt övertygad om att GW, som blev ordentligt tilltufsad vid Eksjö Tingsrätt, om nödvändigt kommer att bistå ekonomiska medel.
Citera
2023-05-11, 16:42
Medlem
Citat:
Faktum är att det är en försvinnande liten skara som fortfarande menar att domen i tingsrätten är helt och fullt korrekt. Inte ens domaren själv tror på det, och åklagaren har nog aldrig trott på det domstolen kom fram till, inte ens innan de kom fram till det.

Det är nog bara ett fåtal element i denna tråden som fortfarande tror det. Och kanske någon av nämndemännen, sådana tycks kunna tro precis vad som helst.

Verkar som att JJs dom är korrekt, men MHs kommer ändras. Jag kan inte se att hon har deltagit i den grad (jämfört med JJ eller vad lagen säger) så att hon ska dömas till livstid. Hon lär få ett straff, men om det bara blir för gravfridsbrott ska jag låta vara osagt. Kan bli medhjälp också.

Ska bli intressant att se vad HR kommer fram till gällande MHs eventuella deltagande i mordet...
Citera
2023-05-11, 16:48
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Alltså hur skulle experträttsläkaren kunna tolka det på ett annat sätt utan att ha Toves sargade kropp tillgänglig? Hon är ju redan begravd. Sjuk tanke som JJs försvarsadvokat har.

Obduktionsprotokollet kommer att vara utgångspunkten.

Tro inte att varje tolkning på varje punkt där är universell. Komplexiteten är enorm och tolkningsutrymmet kommer nog visa sig finnas.
Citera
2023-05-11, 17:04
Medlem
Citat:
Faktum är att det är en försvinnande liten skara som fortfarande menar att domen i tingsrätten är helt och fullt korrekt. Inte ens domaren själv tror på det, och åklagaren har nog aldrig trott på det domstolen kom fram till, inte ens innan de kom fram till det.

Det är nog bara ett fåtal element i denna tråden som fortfarande tror det. Och kanske någon av nämndemännen, sådana tycks kunna tro precis vad som helst.

Åklagaren trodde på det så mycket att han inte hade några alternativa åtal med sig till rätten.

Det här med "försvinnande få", vad kommer det från? För jag ser bara dig och ytterligare ett par mycket hängivna skribenter här, samt en smådement professor som talar genom utandningen, plus försvaret och en polare till detsamma som tycker det är en uppenbart felaktig dom. Då ska tilläggas att för försvaret är det helt enligt uppdraget att tycka att domen var felaktig, och med den något överviktige gubben är det så att han har tyckt så sedan innan det ens fanns en FUP att läsa.

I själva verket skulle jag uppskatta att det förhåller sig precis tvärtom - majoriteten av dom som läst om fallet tycker att domen i tingsrätten var rimligt och sund.
Citera
2023-05-11, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Obduktionsprotokollet kommer att vara utgångspunkten.

Tro inte att varje tolkning på varje punkt där är universell. Komplexiteten är enorm och tolkningsutrymmet kommer nog visa sig finnas.

Ursäkta svordomen, men vilket jädra snömos! Det finns ju såklart vid varje obduktion någon punkt som går att tolka på något annat sätt om man verkligen vill. Ska vi lägga ner det här med rättsmedicin öht då menar du?

-"Den här personens huvud sitter inte fast i kroppen, allt annat är helt intakt, han måste ha blivit halshuggen av den enda personen som var i rummet, en katana-samlare med ett blodigt svärd i lägenheten".

-"Äppäppäpp, inte så fort, har du verkligen uteslutit att en ond ande blåste av huvudet med sin starka andedräkt?"
Citera
2023-05-11, 17:14
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Åklagaren trodde på det så mycket att han inte hade några alternativa åtal med sig till rätten.

Det här med "försvinnande få", vad kommer det från? För jag ser bara dig och ytterligare ett par mycket hängivna skribenter här, samt en smådement professor som talar genom utandningen, plus försvaret och en polare till detsamma som tycker det är en uppenbart felaktig dom. Då ska tilläggas att för försvaret är det helt enligt uppdraget att tycka att domen var felaktig, och med den något överviktige gubben är det så att han har tyckt så sedan innan det ens fanns en FUP att läsa.

I själva verket skulle jag uppskatta att det förhåller sig precis tvärtom - majoriteten av dom som läst om fallet tycker att domen i tingsrätten var rimligt och sund.

Ja dessa tjänstemän kan iafall gå ut med högburet huvud bland medborgarna utan att skämmas!
Citera
2023-05-11, 17:24
Medlem
Tråden är mega stor!
Är de nån som vet varför Maja ska betala högre skadestånd än Johanna?
Citera
2023-05-11, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllWeKnow
Tråden är mega stor!
Är de nån som vet varför Maja ska betala högre skadestånd än Johanna?

Maja motsatte sig inte skadeståndet, Johanna gjorde.

(Majas förre försvarare var kass).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in