Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-05-11, 14:50
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Du vill få till det så att den från mordplatsen flyende mannen springer på Robrandt vid 23.23, vilket då stämmer med den officiella mordtiden. Visst går det att få ihop rent teoretiskt, men det förutsätter då att digitalklockan går fel eller att Samson/Robrandt formlingen kryper fram längs Regeringsgatan.

Att någonting går att få ihop rent teoretiskt betyder emellertid inte att det var så det skedde. Redan det faktum att du måste töja och tänja på förloppet för att få bitarna att passa ihop säger mig att det nog inte var så det skedde. Eftersom vi har med sannolikheter att göra så är det naturligtvis inte teoretiskt omöjligt, men däremot är det ganska osannolikt.

Även om Thomas Pettersson lanserade epitetet så var han långt ifrån först med att försöka knåda fram "den osannolike mördaren". Man böjer och bänder, töjer och tänjer tills man får ihop en story som bekräftar ens förutfattade meningar. Det är så det har gått till genom åren, och det menar jag har varit till förfång för det alltmer borttappade målet att lösa mordgåtan.

Som jag ser saken är det bättre att utgå från det naturliga och normala och utifrån det vaska fram anomalier som man sedan kan titta närmare på. I fallet Robrandt/Samson ligger tiderna fel med ett par minuter, de passar inte ihop helt naturligt utan man måste som sagt töja och tänja i så fall.

Dessutom ingår det här delförloppet i ett större system, och i det systemet finns många andra exempel på hur förloppen inte vill passa ihop utan ligger ett par minuter fel i tiden.

Ett exempel på det är bankomaterna vars klockor också måste gå fel med ett par minuter för att man ska få tiderna att gå ihop. Vi kan bestämma mordtiden "i bankomattid" till cirka 23.18.45, och då ligger den tiden 2.45 minuter för tidigt om man använder den officiella mordtiden 23.21.30 (vilken naturligtvis är baserad på LAC-bandets Fröken Ur som "master" som du säger).

Samma med Leif Ljungqvist som kollar klockan på hörnet vid Adolf Fredriks kyrka och då är den 23.18. Man får då anta att även Ljungqvists klocka går efter med några minuter, alternativt att han tar tre minuter på sig att köra 300 meter fram till mordplatsen. Där ligger rentav dina antaganden om Robrandt/Samsons promenadtakt i lä!

Det finns mera i samma stil. Mycket mera rentav. Man stöter på anomali efter anomali tills högen är så stor att man till slut tvingas börja ifrågasätta de officiella tiderna. Det är inte rimligt att alla dessa klockor ska gå fel med ungefär lika mycket medan LAC-bandets Fröken Ur är den enda som går rätt.

Att någonting är fel kan jag säga utan att darra på manschetten, det är den enkla biten. Den svårare biten är att foga ihop allt så att det stämmer på ett naturligt och normalt sätt. Det kan man dock inte göra med mindre än att man ruckar på den officiella masterklockan.

Det jag har att tillföra är väl det systemanalytiska perspektivet, där man konsistensprövar och identifierar anomalier. Vad den ene eller den andre privatspanaren sedan "tror på" är inte så viktigt för mig. Folk tror på allt möjligt utan att ha någon egentlig grund för det. Det förhållningssättet leder emellertid ingen vart, och kan rentav inte göra det.
Det är ju faktiskt ett himla sammanträffande att alla anomalier faktiskt visar på samma tid. Det är inte så att de spretar åt alla håll. Utan allt utom LAC-bandet visar på en mordtid några minuter tidigare. Runt 23:18

Man kan ju tänka efter med ACR och GS observationer av den springande mannen. Då finns det tre alternativ. Att de gick i snigelfart, vilket iofs inte är det sjukaste som någonsin hänt, de kan ju stannat och grovhånglat eller något. Att mordtiden är tidigare än officiellt eller att det inom några minuter springer två olika män med samma signalementet på samma ställe.

Det sistnämnda är faktiskt rätt osannolikt. GS uppger till och med samma detaljer på jackan som LJ nere vid mordplatsen. Att en så lik man skulle springa där så kort tid innan den man YN ser skulle ju vara ett ordentligt sammanträffande. Vad gäller observationerna uppe på åsen är ju alla samstämmiga om att det var rätt dött där. Det finns heller inte någon T-bana eller liknande i närheten som skulle öka sannolikheten för ett spring.
Citera
2023-05-11, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det är ju faktiskt ett himla sammanträffande att alla anomalier faktiskt visar på samma tid. Det är inte så att de spretar åt alla håll. Utan allt utom LAC-bandet visar på en mordtid några minuter tidigare. Runt 23:18

Man kan ju tänka efter med ACR och GS observationer av den springande mannen. Då finns det tre alternativ. Att de gick i snigelfart, vilket iofs inte är det sjukaste som någonsin hänt, de kan ju stannat och grovhånglat eller något. Att mordtiden är tidigare än officiellt eller att det inom några minuter springer två olika män med samma signalementet på samma ställe.

Det sistnämnda är faktiskt rätt osannolikt. GS uppger till och med samma detaljer på jackan som LJ nere vid mordplatsen. Att en så lik man skulle springa där så kort tid innan den man YN ser skulle ju vara ett ordentligt sammanträffande. Vad gäller observationerna uppe på åsen är ju alla samstämmiga om att det var rätt dött där. Det finns heller inte någon T-bana eller liknande i närheten som skulle öka sannolikheten för ett spring.

Jag har gått igenom hela klabbet, allt jag kunnat finna om tider i materialet plus annat smått och gott typ Bröderna Poutiainens "Inuti labyrinten", artiklar om LAC-bandet, osv. Då slogs jag av att alla andra tidskällor verkade mer eller mindre samstämmiga medan LAC-bandet avvek från mängden med ett par, tre minuter.

I och med att de verkade samstämmiga kan man kombinera de oberoende tidskällorna till en medelvärdesvariabel med avsevärt mindre felmarginal (standardavvikelse) än de ingående källorna har var för sig. Medelvärdet på den variabeln hamnade vid 23.19.00 plus/minus cirka 15 sekunders felmarginal.

Så 23.18 är ingen dålig gissning, men kanske ändå en smula för tidigt om man ska hårddra det. Även Leif Ljungqvist är inne på det, men han har ändrat sin egen tidsuppgift (när han kollade klockan vid Wallingatan-Drottninggatan) från 23.18 till 23.15 numera. Det är svårt att begripa varför han gjort det, men kanske minns han helt enkelt fel.

Uppgiften om 23.18 dök först upp i förhöret med Ljungqvist den 27 april 1986 och upprepades sedan även under hypnos. Jag ser den uppgiften som trovärdig, särskilt med tanke på att det inte fanns någon diskussion vid den tiden om eventuell manipulation av LAC-bandet som kunde ha påverkat honom.

https://wpu.nu/images/4/4b/Pol-1986-04-27_1310_E9978-00-C_VITTNESFÖRHÖR-Leif-Ljungqvist.pdf

Under alla förhållanden tar det bara en minut att köra till mordplatsen, inklusive stoppet vid rödljuset innan han svänger ut på Sveavägen. Så om klockan var 23.18 när Ljungqvist kollade så är han vid mordplatsen 23.19.

I Arto Valtonens bloggartikel om bankomattiderna prutar han 90 sekunder och får mordtiden till 23.20.00, vilket utifrån min analys ligger en gnutta sent. Vid förhörsdatumet med bankomatkillen den 24 april går bankomatklockorna just 90 sekunder efter Fröken Ur, och då menar Valtonen att ungefär samma fel gällt på morddagen. Men det förutsätter då att bankomaterna inte bootats om mellan 28 februari och 24 april.

https://ar2valtonen.blogspot.com/2020/08/bankomat-tiden-som-blev-otjanlig-da.html

Även om inga konkreta uppgifter finns som belägger det så tycker jag att det ser ut som om bankomaterna bootats om en gång under de veckorna. Vi vet att de ställdes om på morgonen den 28 februari och vi vet även att de två bankomaternas klockor gick lika. Däremot vet vi inte med säkerhet om de ställts exakt rätt på morddagen.

När jag började arbeta med tiderna utgick jag från bankomattiderna som alternativ till LAC-bandet och studerade implikationerna av det antagandet för förloppen som helhet. I takt med att jag samlade på mig mer och mer andra oberoende tidskällor kunde jag sedan använda dem för att utvärdera både bankomaternas och LAC-bandets tider.

Vi vet att Helena Lähde i sitt uttag fick slå in den personliga koden två gånger därför att hon slog fel första gången. Bankomaten pep och då fick hon knappa in koden igen. Medan hon gjorde det smällde skotten. Av bankomatcentralens uppgifter framgår att bankomaten pep kl 23.18.28. Av det kan vi sluta oss till att skotten avfyrades vid 23.18.45 i bankomattid räknat. (Jag jobbar med 15-sekunders steg.)

Med andra ord började jag med 23.18.45 som alternativ hypotes till 23.21.30. I takt med att jag fick bättre grepp om tidsmaterialet som helhet justerade jag fram mordtiden till 23.19.00, vilket alltså betyder att bankomaterna gick 15 sekunder efter, men i och med att felmarginalen ligger på plus/minus 15 sekunder så innefattar det möjligheten att bankomaterna gick helt rätt.

Valtonens artikel har en del detaljer om procedurerna vid bankomatcentralen, och där framgår att man inte ställde bankomaterna mot Fröken Ur. Däremot framgår inte vilken tidskälla man använde, om det var teknikernas egna armbandsur eller om det fanns någon väggklocka invid terminalen.

Det fanns ett varningssystem som signalerade om bankomaternas klockor hamnat mer än två minuter fel. Den applikationen var emellertid ur funktion på morddagen när bankomaterna bootades om. Det ligger då nära till hands att teknikern kollat tiden manuellt och ställt om automaterna enligt sin egen tidskälla. Det förklarar i så fall varför de gick nästan exakt rätt.

När man sedan bootat om några veckor senare så har applikationen varit igång igen och då har man legat inom tvåminutersintervallet och därför inte brytt sig om att ställa om dem. Därav de 90 sekundernas eftersläpning (vid pass 24 april), som kommer sig av att systemklockan stått stilla medan man bootat om. Ungefär så har jag tänkt om bankomaterna.

Det blir förstås en lång historia att gå igenom allt som jag tröskat. Kanske kan man ta det lite pö om pö, i mån av intresse och engagemang i saken.
Citera
2023-05-11, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Stämmer. Kan ha varit till fots söderifrån på Sveavägen. Korsat Sveavägen till fots vid Dekorima. Inifrån Tunnelgatan. Eller med bil norrifrån (Grand) eller söderifrån eller från Tunnelgatan. Eller till fots Sveavägen norrifrån kanske inifrån Skandia (S44) konspiration.

S44 , du menar en av portarna där han ska ha stått, närmast korsningen, eller varuintaget. Möjlig väg för skytten, väcker väl ganska lite uppmärksamhet …bara öppna dörren så står man på trottoaren, Bästa vägen av de åtta alternativen du räknar upp om man gjort sån beräkning...hur många vittnen som kan se en skytt före skotten. (Enda sättet att få reda på skyttens väg är väl att han själv berättar, eller en medgärningsman, om inget vittne sett).
Flyktvägen har ännu fler hypotetiska alt, tretti förti säkert… om man räknar in alla förgreningar efter Regeringsgatan, norrut, lägenheter, lokaler. Om man väger in vittnesmål blir några mer sannolika, andra osannolika av andra skäl… In på Bohemia eller in i en barack känns inte så sannolikt. I så fall är ”hemliga ingången” (baksidan Skandiahuset) troligare.

Flyktväg bör nog gå smidigt att reda ut, när alla vittnesmål är ute...de som har till alla omaskade. (skulle bli lite förvånad om det visar sig att det inte är skytten som springer på DB Gata i alla fall)
Smidigare än vägen dit känns det som.
Kastar in ett nionde alternativ: skytten satt i en barack och häckade en stund (vittnet som passerade ca kl 23.17 sa att det enda de la märke till på Tunnelgatan var att ljuset var tänt i en av bodarna). Ungefär då han bör gått ut på gatan. I så fall kom han nog från tunneln in i boden via brunnen som finns på Tunnelgatan.
Mycket tyder på att skytten befann sig i tunnelsystemet mellan ca kl 22.45-23.15.
Citera
2023-05-11, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thorhan
S44 , du menar en av portarna där han ska ha stått, närmast korsningen, eller varuintaget. Möjlig väg för skytten, väcker väl ganska lite uppmärksamhet …bara öppna dörren så står man på trottoaren,

Jag tänkte ta ut svängarna lite när jag skrev
Stämmer. Kan ha varit till fots söderifrån på Sveavägen. Korsat Sveavägen till fots vid Dekorima. Inifrån Tunnelgatan. Eller med bil norrifrån (Grand) eller söderifrån eller från Tunnelgatan. Eller till fots Sveavägen norrifrån kanske inifrån Skandia (S44) konspiration.
Dvs inifrån Skandia, S44, genom entrén och tjingsar (hälsar) på väktarna innan han går ut och skjuter Olof Palme.

Därför skrev jag konspiration.
Citera
2023-05-11, 17:48
Medlem
Citat:
Jag är inne på att SE är mannen som gick in på Bohemia någon minut efter skotten. Var där 5-10 min, ca 23.25-23.35. [/url]

Tack för ett köttigt inlägg som jag nog måste bearbeta ett tag innan det sätter sig. Som jag förklarat i andra inlägg menar jag att den officiella tiden för mordet ligger fel, med två och en halv minuter närmare bestämt. Den korrekta mordtiden ska ligga vid 23.19.00 plus/minus 15 sekunder.

Om den här slutsatsen är korrekt, vilket jag naturligtvis måste utgå från, så betyder det att Stig Engström har alibi. Han stämplar ut 23.19 och kommer alltså inte ner till mordplatsen förrän en stund efter skotten. Hur lång stund? Den genomgång som jag gjort av Engströms göranden och låtanden fick mig att sluta mig till att han kom dit cirka 90 sekunder efter skotten.

Sedan ser det mycket riktigt ut som om han försvinner därifrån en stund, och då ligger ju den där språngmarschen efter poliserna nära till hands. Enligt Klas Gedda som sprang sist av poliserna så kom ambulansen precis när han började springa inåt. Så om Engström är hack i häl missar han alltså ambulansen, eller ser den komma precis som Gedda.

Det jag omgående tände på i ditt inlägg är att Engström verkar ha haft något slags ärende där vid korsningen Tunnelgatan-Luntmakargatan. Jag delar din misstanke om att Engström ändå på något sätt kan vara inblandad i attentatet, utan att för den skull vara attentatsman. Det finns ganska många omständigheter som tyder på det, inte bara det du nämner om att det märkliga i att han jobbat över.

Den arbetshypotes som jag petat i under några års tid nu, den handlar just om att Engström "gör sig ett ärende" in dit bakom barackerna, och att storyn om att han skulle jaga ikapp poliserna för att rätta till signalementet bara är en cover story för det. Det jag gått bet på är vad han skulle dit in och göra.

De som vill placera Engström på mordplatsen i ett tidigt skede brukar åberopa dennes iakttagelse av Jeppsson uppe vid kulturhuset på nordöstra hörnet av korsningen Tunnelgatan-Luntmakargatan. Sedan strider de om den iakttagelsen gjorts från mordplatsen eller uppifrån trappkrönet.

Men enligt min tidsanalys befinner sig Engström fortfarande inne på Skandia när skotten avfyras, och då återstår bara en logisk möjlighet för att förklara iakttagelsen av Jeppsson: Engström ser Jeppsson genom det egna kontorsfönstret, som ju vetter åt kulturhuset till. När han iakttagit Jeppsson där (läs: bekräftat att han kommit dit) går han omgående ner och stämplar ut.

Någon slags förbindelse verkar i alla fall finnas mellan Engström och Jeppsson, även om den inte går direkt utan indirekt genom en mellanhand. Och medan Engström verkar veta vem Jeppsson är så hade Jeppsson ingen aning om vem Engström var förrän många år senare, det frågade jag honom särskilt om. En indirekt envägsrelation med andra ord.

Om det stämmer så kan ju Engström ha begett sig in i gränden för att kolla upp om Jeppsson fanns kvar eller om han hade stuckit.

Det finns även andra idéer, till exempel Leif Ljungqvists om att gatljuset var släckt i gränden vid själva mordet. I så fall kan ju Engström ha haft i uppgift att tända lyset igen. När de ställde upp byggbarackerna tre i höjd fick de montera ner gatljuset och då kan de ha passat på att installera en strömbrytare där vid barackerna. Överlag är byggbarackerna dåligt genomforskade än idag, tycker jag.

Allt det där om Bohemia ser förfärligt intressant ut. Idén om att det kan ha varit Engström som tittade in verkar lovande, men samtidigt verkar det ju inte som om han egentligen "gjorde något" därinne. Utan snarare verkar det som om han blivit överrumplad av händelsen och fått sätta sig i närmsta vattenhålet för att samla sig lite.

Engström är för den delen inte ensam om att ha fått sig en kalldusch, utan det har av allt att döma även Jeppsson och Björkman fått. Deras avvikande beteenden skvallrar om att de utsatts för något slags sjukt practical joke. Om det sedan "betyder något" kan förstås diskuteras, men av fotovisningarna verkar det i alla fall som om en liknande envägsrelation finns mellan Engström och Björkman som mellan Engström och Jeppsson.

Där har vi nog mina två korvören i nuläget. Jag har lagt undan ditt inlägg i Engström-foldern och ska tröska det lite bättre i dagarna. Än en gång tack.
Citera
2023-05-11, 19:57
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Jag har gått igenom hela klabbet, allt jag kunnat finna om tider i materialet plus annat smått och gott typ Bröderna Poutiainens "Inuti labyrinten", artiklar om LAC-bandet, osv. Då slogs jag av att alla andra tidskällor verkade mer eller mindre samstämmiga medan LAC-bandet avvek från mängden med ett par, tre minuter.

I och med att de verkade samstämmiga kan man kombinera de oberoende tidskällorna till en medelvärdesvariabel med avsevärt mindre felmarginal (standardavvikelse) än de ingående källorna har var för sig. Medelvärdet på den variabeln hamnade vid 23.19.00 plus/minus cirka 15 sekunders felmarginal.

Så 23.18 är ingen dålig gissning, men kanske ändå en smula för tidigt om man ska hårddra det. Även Leif Ljungqvist är inne på det, men han har ändrat sin egen tidsuppgift (när han kollade klockan vid Wallingatan-Drottninggatan) från 23.18 till 23.15 numera. Det är svårt att begripa varför han gjort det, men kanske minns han helt enkelt fel.

Uppgiften om 23.18 dök först upp i förhöret med Ljungqvist den 27 april 1986 och upprepades sedan även under hypnos. Jag ser den uppgiften som trovärdig, särskilt med tanke på att det inte fanns någon diskussion vid den tiden om eventuell manipulation av LAC-bandet som kunde ha påverkat honom.

https://wpu.nu/images/4/4b/Pol-1986-04-27_1310_E9978-00-C_VITTNESFÖRHÖR-Leif-Ljungqvist.pdf

Under alla förhållanden tar det bara en minut att köra till mordplatsen, inklusive stoppet vid rödljuset innan han svänger ut på Sveavägen. Så om klockan var 23.18 när Ljungqvist kollade så är han vid mordplatsen 23.19.

I Arto Valtonens bloggartikel om bankomattiderna prutar han 90 sekunder och får mordtiden till 23.20.00, vilket utifrån min analys ligger en gnutta sent. Vid förhörsdatumet med bankomatkillen den 24 april går bankomatklockorna just 90 sekunder efter Fröken Ur, och då menar Valtonen att ungefär samma fel gällt på morddagen. Men det förutsätter då att bankomaterna inte bootats om mellan 28 februari och 24 april.

https://ar2valtonen.blogspot.com/2020/08/bankomat-tiden-som-blev-otjanlig-da.html

Även om inga konkreta uppgifter finns som belägger det så tycker jag att det ser ut som om bankomaterna bootats om en gång under de veckorna. Vi vet att de ställdes om på morgonen den 28 februari och vi vet även att de två bankomaternas klockor gick lika. Däremot vet vi inte med säkerhet om de ställts exakt rätt på morddagen.

När jag började arbeta med tiderna utgick jag från bankomattiderna som alternativ till LAC-bandet och studerade implikationerna av det antagandet för förloppen som helhet. I takt med att jag samlade på mig mer och mer andra oberoende tidskällor kunde jag sedan använda dem för att utvärdera både bankomaternas och LAC-bandets tider.

Vi vet att Helena Lähde i sitt uttag fick slå in den personliga koden två gånger därför att hon slog fel första gången. Bankomaten pep och då fick hon knappa in koden igen. Medan hon gjorde det smällde skotten. Av bankomatcentralens uppgifter framgår att bankomaten pep kl 23.18.28. Av det kan vi sluta oss till att skotten avfyrades vid 23.18.45 i bankomattid räknat. (Jag jobbar med 15-sekunders steg.)

Med andra ord började jag med 23.18.45 som alternativ hypotes till 23.21.30. I takt med att jag fick bättre grepp om tidsmaterialet som helhet justerade jag fram mordtiden till 23.19.00, vilket alltså betyder att bankomaterna gick 15 sekunder efter, men i och med att felmarginalen ligger på plus/minus 15 sekunder så innefattar det möjligheten att bankomaterna gick helt rätt.

Valtonens artikel har en del detaljer om procedurerna vid bankomatcentralen, och där framgår att man inte ställde bankomaterna mot Fröken Ur. Däremot framgår inte vilken tidskälla man använde, om det var teknikernas egna armbandsur eller om det fanns någon väggklocka invid terminalen.

Det fanns ett varningssystem som signalerade om bankomaternas klockor hamnat mer än två minuter fel. Den applikationen var emellertid ur funktion på morddagen när bankomaterna bootades om. Det ligger då nära till hands att teknikern kollat tiden manuellt och ställt om automaterna enligt sin egen tidskälla. Det förklarar i så fall varför de gick nästan exakt rätt.

När man sedan bootat om några veckor senare så har applikationen varit igång igen och då har man legat inom tvåminutersintervallet och därför inte brytt sig om att ställa om dem. Därav de 90 sekundernas eftersläpning (vid pass 24 april), som kommer sig av att systemklockan stått stilla medan man bootat om. Ungefär så har jag tänkt om bankomaterna.

Det blir förstås en lång historia att gå igenom allt som jag tröskat. Kanske kan man ta det lite pö om pö, i mån av intresse och engagemang i saken.
Det låter som en bra analys det där. Det jag inte riktigt förstår är varför LAC-bandet skulle ha fel tid. Är det medvetet så kan man ju undra vad som skulle ändras av de där minuterna.

Matte, som påstår att fröken ur är pålagd har väl någon teori om att det mer eller mindre bara blev så som en konsekvens av att man var tvungen att klippa och ändra i bandet. Och det kan jag väl ändå köpa som en möjlighet.

När kom den officiella tiden om 23:21:30 ut?
Citera
2023-05-11, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Varken Gun eller Katrin har uppgivit att MP eller hans dåvarande fästmö var närvarande vid denna händelse. Vilket strider emot att LP (och MP?) har uppgivit att de gick ut på gatan tillsammans.

Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Mig veterligen har Katrin&Gun aldrig hörts djupare. Precis som i fallet m Korhonen&Storhök och Grandmannen ignoreras dom då de inte talar om Christer Pettersson. När sedan deras vittnesmål kan antyda att LP och familjen inte sagt hela sanningen om vad som hände vid GRAND så är det TABU att ta upp detta.

Skönt att den här händelsen är utredd, för mig i alla fall. Det finns ju så många detaljer med motstridiga uppgifter, särskilt timmen kl 23-00 (många detaljer som kanske inte är så väsentliga för själva brottet, skottordning, kulor, vapen, vittnens exakta position, flyktväg, osv). Man kan inte vara helt säker på de sakerna, men den omdiskuterade händelsen utanför bio känner jag man tämligen säker på. Efter att ha kikat i Rosengrens bok, förhören med honom som kommit, och intervjuer senaste åren.
Tjafset utanför bion.

Biobesökarna hade lämnat platsen, de var sist ut och stod en bit från Grand. Men två vittnen (Gun och Katrin) spanade på Palme och lämnade ganska dramatiska vittnesmål, oberoende av varandra, som togs upp i teve. Det började redan inne i salongen, innan filmen, OP hänvisade till Feldt så tjafset lär ha handlat om den ekonomiska politiken. Sannolikt aktieskatten, börsen stoppades under dagen, upprorsstämning bland aktiehandlarna. Lisbeth gick emellan och sa ”inget jobbprat nu”. Rosengren är en intressant person i Palme-sammanhanget, men bråket i sig hade inget med mordet att göra, ändå en intressant detalj att OP hamnade i hetsigt politiskt dispyt det sista han gjorde i livet. Kanske blev han till och med upptryckt mot skyltfönstret, inget ovanligt Rosengren – beteende skriver han själv i boken. Han har ofta hamnat i slagsmål i sitt liv. (Uppgifterna om handgripligheter ska vittnet Katrin lämnat till Borgnäs privat, de hade kontakt, i förhöret står att Lisbeth gav vittnet en avvisande blick när hon ville gå emellan.)

BR säger att han inte blivit förhörd av polisen en enda gång, uppgifterna lämnade han själv när han ringde dit. Naturligt att han inte berättat i detalj om det som hände utanför, vem skulle göra det… När personen man läxat upp blir mördad några minuter senare. Osannolikt att han var invigd, hade kännedom om mordet… Då skulle man inte ställa till med en sån scen.

Paret Palme satt kvar i salongen när alla gick ut, gjorde paret Rosengren också, säger han till polisen, de kommer ut på gatan ungefär samtidigt, allt pekar på att det är honom vittnena ser, trenchcoaten, han skriver i biografin också att de ”sa adjö” utanför. Man kan läsa mellan raderna att BR kokade när han gick därifrån (frun frågade honom om de inte skulle erbjuda OP skjuts hem, han svarade henne: ”en statsminister ska väl kunna ordna resa hem på egen hand”).

Som du skriver är det oklart var Mårten stod då, finns inget om BR i hans förhör, och läser man de vittnena Pia, Katrin och Gun får man intrycket att Mårten och IK inte befann sig just där då.

Tror det går till så här: 2-4 minuter, kl 23.12: Rosengren vinkar åt sig OP, de går avsides, till ABF-huset, vittnet Katrin blir orolig och går fram, när vittnet Pia E gör rekonstruktion tror hon att OP och LP försvinner runt hörnet av bokhandeln, in i nischen som leder in till ABF-huset och troligen är det där händelsen äger rum.
I ett annat förhör säger hon Kammakargatan men så långt går de inte. Rekonstruktionen med foto där man ser nischen runt knuten på Bokhandeln och busshållplatsen där Pia stod. http://2.bp.blogspot.com/-IRUaZEZFV-U/VZ3GyyV-qHI/AAAAAAAAYWE/1okCs46E4Rk/s1600/Till%25C3%25A4gg%2BEngstr%25C3%25B6m%2BPia%2Bredig erad%2B1.png

När hon ser OP komma tillbaka till Sveavägen igen ser hon samtidigt en man nära honom, som försvinner norrut. Då kommer Mårten fram och möter LP och OP. Det uppger Pia i ett förhör som finns i utskrivet protokoll.
Jag skulle gissa att det är första gången de ses och pratar efter filmen, de blir stående nån minut, troligen BRs förtjänst att de hamnade just framför bokhanden, där lampan släcktes. Paren går åt motsatta håll, MP ser mannen (grandmannen?) vid Sandins Möbler, Rosengren hinner också se paret Palme gå söderut hävdar han. Om Pia minns rätt har kanske Mårten än idag ingen aning om den dispyten.
Men samtidigt är det ju inte korrekt återgivit i MPs förhör, att de lämnar bio samtidigt och går direkt till bokhandeln....så kanske såg han något.
Senast redigerad av thorhan 2023-05-11 kl. 20:15.
Citera
2023-05-11, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Jag tänkte ta ut svängarna lite när jag skrev
Dvs inifrån Skandia, S44, genom entrén och tjingsar (hälsar) på väktarna innan han går ut och skjuter Olof Palme.

Därför skrev jag konspiration.

Ok, då finns det tio möjliga vägar för honom fram till skottplatsen. Om jag tar ut svängarna rejält
Citera
2023-05-11, 20:32
Medlem
Citat:
Ok, då finns det tio möjliga vägar för honom fram till skottplatsen. Om jag tar ut svängarna rejält

Säkert, men i min finns det en underförstådd misstanke.
Senast redigerad av Utredaren 2023-05-11 kl. 20:37.
Citera
2023-05-11, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det låter som en bra analys det där. Det jag inte riktigt förstår är varför LAC-bandet skulle ha fel tid. Är det medvetet så kan man ju undra vad som skulle ändras av de där minuterna.

Matte, som påstår att fröken ur är pålagd har väl någon teori om att det mer eller mindre bara blev så som en konsekvens av att man var tvungen att klippa och ändra i bandet. Och det kan jag väl ändå köpa som en möjlighet.

När kom den officiella tiden om 23:21:30 ut?

Tack för det. Jag ska strax förklara lite om vad tidsförflyttningen kan tänkas innebära.

Men först den där killen Matte. Vad han håller på med vet jag inte utan det får du höra med honom själv om. Av det lilla jag sett verkar han ägna sig åt manipulationer av kopior av LAC-bandet som cirkulerar på nätet. De kan ju innehålla lite vad som helst redan innan killen själv manipulerat dem så till den grad att minsta fjärt börjar låta som "Anti Avsan".

Av SKL:s ljudforensiska analys av "originalbandet" framgår att inga detekterbara förändringar gjorts. Jag sätter "originalbandet" inom citationstecken eftersom det ändå möjligen kan röra sig om en kopia av originalbandet, men i så fall gjord på samma bandspelare som satt i konsolen på LAC. Tonhuvudena lämnar ett magnetiskt "fingeravtryck" som SKL kunde identifiera och alltså knyta bandet till just den bandspelaren.

Vad det betyder är att om Fröken Ur flyttats i tiden så har det skett över hela brädet, alltså lika över hela bandet. Det kan i princip göras på två sätt. Det ena sättet är att plocka in bandet till LAC och spela över Fröken Ur-slingan som låg på egen kanal medan man lämnar allt annat orört. Det måste då göras i typ fyrdubbel hastighet eftersom de två bandspelarna på LAC gick varannat dygn.

Det andra sättet är att man redan i realtid kopplar in en framflyttad Fröken Ur på den särskilda linje som gick från Televerket och in i bandspelarbordet på LAC. Med Fröken Ur-maskinerna på Televerket förhöll det sig på samma sätt som med bandspelarna på LAC: man hade två maskiner (A-maskinen och B-maskinen kallade) varav den ena vilade medan den andra gick.

På mordnatten var det B-maskinen som var i bruk och A-maskinen som vilade. Då kan man använda A-maskinen enkomt för den här linjen in till LAC:s bord. Ingen på LAC behöver då ens veta om att Fröken Ur på bandet ligger två och en halv minuter före realtid.

På slutet av 80-talet gjorde Mauricio Vigil en analys av kopior och noterade då att A- och B-maskinens Fröken Ur skilde sig i att ett klickljud fanns vid "...och femtio" på B-maskinen men inte på A-maskinen. Vad Vigil upptäckte var att det klickljudet saknades på LAC-bandet, vilket betyder att fel maskin var på bandet. I och med att inga andra tecken finns på manipulation så ligger realtidsvarianten nära till hands.

Att Fröken Ur på bandet ligger fel i tiden är helt uppenbart redan från LAC-bandet självt, man behöver inte ens jämföra det med andra tidskällor. För i Samtal 6 meddelar Claes Bystedt på LAC uttiden för ambulansen till Kenneth Lavrell som är bisittare i Sabbatsbergsambulansen (912):

"Uttid ska ni ha också.. 23 och 24 kom."
http://www.politiskamord.com/p5lacsamtalen.html

Uttiden anges alltså till 23.24 men när detta meddelas ligger Fröken Ur vid 23.26.50. Körtiden från Sabbatsberg ner till mordplatsen ligger på högst 90 sekunder. Med andra ord skulle uttiden ha meddelats efter att ambulansen redan kommit fram till mordplatsen, och rentav lämnat och börja köra tillbaka igen. (De stannade väldigt kort eftersom Palme redan var på väg att lastas in i Sollentuna-ambulansen 951 när de kom dit.)

Problemet här är att Lavrell som mottog det här meddelandet från Bystedt då hade bytt till 951 och befann sig alltså inte ens i 912 vid den tid som Fröken Ur påstår. Med andra ord är hela konversationen i Samtal 6 en omöjlighet om man utgår från att Fröken Ur är rättvisande.

I själva verket meddelas uttiden så snart ambulansen gått iväg, den ska bara ut från ambulansslingan och upp på Dalagatan. Det handlar om kanske 20 sekunders körtid, och subtraherar man det från Fröken Ur-tiden så hamnar man vid 23.26.30 som uttid enligt Fröken Ur.

Här drabbas vi alltså av "kognitiv dissonans" eftersom den muntligt meddelade uttiden skiljer sig från den av Fröken Ur meddelade uttiden. Skillnaden ligger mycket riktigt på två och en halv minuter, vilket stämmer bra med alla andra avstämningar jag gjort utifrån ett mycket mer omfattande material.

Att Bystedt meddelar uttiden som "23.24" beror helt enkelt på att han tittar på klockan inne på LAC som då visar just 23.24. Att Fröken Ur samtidigt påstår att klockan är 23.26.30 beror på att hon flyttats fram med två och en halv minuter gentemot realtid. Det känner dock inte Bystedt till utan han går efter vad han själv ser där han sitter. Kognitiv dissonans, som sagt.

Och nu väntar vi på att någon filur invänder att det minsann är Bystedts klocka som går fel med två och en halv minuter. Men det säger sig självt att de har rättvisande klockor på LAC för att få tiderna rätt i protokollen.

Vad är det då för poäng med den här framflyttningen av Fröken Ur? En poäng är att få den mycket stora förseningen av ambulansen att framstå om betydligt mindre. Det kan även finnas andra poänger, men jag nöjer mig här med att peka på ambulansförseningen.

Ambulansen försenas med sammanlagt cirka fyra minuter, först genom att Ulf Helin på SBC underlåter att ringa efter ambulans när han får in ärendet från Ann-Louise Paulsson på Järfälla Taxi. Istället ropar han på sina polare i Södermalmspiketen att de ska åka dit och kolla om något verkligen har hänt – "innan man drar igång en stor apparat" som Helin uttrycker det.

Men Paulsson har ett sjätte sinne och ringer själv till LAC för att kolla upp att ambulansen är på väg. Det är den inte, men Kenneth Ed på LAC som tar emot samtalet lovar att "då kommer vi på en gång hörru". Men si det gör de inte, utan istället ringer Ed upp Jan Hedlund på SBC för att dubbelkolla om någon verkligen blivit skjuten. Hedlund har då inte hört talas om det, men strax därefter ringer han tillbaka till LAC där Bystedt svarar och bekräftar att någon blivit skjuten.

Först då skickar de ambulansen, fyra minuter efter att Paulsson ringt Helin på SBC. Det här är ju definitivt ingen normal hantering av ärendet, utan i varje steg finns det visst invändningar som gör att de känner att de måste motringa och dubbelkolla allt.

Sådana uppenbara och väldiga avsteg från normala rutiner kan inte gärna bero på annat än att särskilda instruktioner utfärdats för den här kvällen, och den förklaring som ligger närmast till hands är väl att det pågår någon slags beredskapsövning som involverar både polis och ambulans. Då blir det förklarligt om än inte ursäktligt att Helin först vill att killarna i piketen ska kolla upp om det här är "på låtsas" som del av övningen eller om det är blodigt allvar. Att sätta igång en "stor apparat" på falskt larm skulle kanske riskera att röja den hemliga övningen för en bredare krets än önskvärt.

Ungefär så ser jag på händelseförloppet vad Sabbatsbergsambulansen beträffar. Nu kom det ändå snabbt en ambulans till mordplatsen, nämligen Sollentuna-ambulansen. Det är ett minst sagt märkligt sammanträffande att den ambulansen "bara råkade köra förbi" just när statsminister blivit skjuten. Hur vanligt är det att ambulanser bara råkar köra förbi just när ett grovt våldsbrott begåtts? Att offret dessutom är statsministern gör det hela ännu mer anmärkningsvärt.

Om man vill se till att offret förblöder så ska man fördröja ambulansen, inte polisen. Förseningen av polisen utgör som bekant kärnan i "polisspåret", men i verkligheten är polisen på plats nästan omgående, inom en minut från skotten. Det är den ordinarie ambulansen som försenats, med hela fyra minuter. Kanske borde man istället tala om "ambulansspåret".

Sedan kan man diskutera om Sollentuna-ambulansen manövrerats dit på något sätt, och i så fall varför man velat se till att den ambulansen kom först och hålla tillbaka den ordinarie ambulansen så till den grad att man på så vis garanterar att Palme handhas av Sollentuna. Att spekulera i det blir dock snabbt ganska otrevligt och jag ska nog spara det till en annan gång.
Citera
2023-05-12, 00:22
Medlem
bartrams avatar
Jag vet inte om det har ngn relevans för MOP men ACR avled 2017-03-01, ca 64 år gammal ett år efter att hon uttalat sig i pressen.

https://www.op.se/2016-02-28/anki-fran-ostersund-ar-saker-pa-sin-sak--hon-sag-palmes-mordare
Citera
2023-05-12, 06:40
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Tack för det. Jag ska strax förklara lite om vad tidsförflyttningen kan tänkas innebära.

Men först den där killen Matte. Vad han håller på med vet jag inte utan det får du höra med honom själv om. Av det lilla jag sett verkar han ägna sig åt manipulationer av kopior av LAC-bandet som cirkulerar på nätet. De kan ju innehålla lite vad som helst redan innan killen själv manipulerat dem så till den grad att minsta fjärt börjar låta som "Anti Avsan".

Av SKL:s ljudforensiska analys av "originalbandet" framgår att inga detekterbara förändringar gjorts. Jag sätter "originalbandet" inom citationstecken eftersom det ändå möjligen kan röra sig om en kopia av originalbandet, men i så fall gjord på samma bandspelare som satt i konsolen på LAC. Tonhuvudena lämnar ett magnetiskt "fingeravtryck" som SKL kunde identifiera och alltså knyta bandet till just den bandspelaren.

Vad det betyder är att om Fröken Ur flyttats i tiden så har det skett över hela brädet, alltså lika över hela bandet. Det kan i princip göras på två sätt. Det ena sättet är att plocka in bandet till LAC och spela över Fröken Ur-slingan som låg på egen kanal medan man lämnar allt annat orört. Det måste då göras i typ fyrdubbel hastighet eftersom de två bandspelarna på LAC gick varannat dygn.

Det andra sättet är att man redan i realtid kopplar in en framflyttad Fröken Ur på den särskilda linje som gick från Televerket och in i bandspelarbordet på LAC. Med Fröken Ur-maskinerna på Televerket förhöll det sig på samma sätt som med bandspelarna på LAC: man hade två maskiner (A-maskinen och B-maskinen kallade) varav den ena vilade medan den andra gick.

På mordnatten var det B-maskinen som var i bruk och A-maskinen som vilade. Då kan man använda A-maskinen enkomt för den här linjen in till LAC:s bord. Ingen på LAC behöver då ens veta om att Fröken Ur på bandet ligger två och en halv minuter före realtid.

På slutet av 80-talet gjorde Mauricio Vigil en analys av kopior och noterade då att A- och B-maskinens Fröken Ur skilde sig i att ett klickljud fanns vid "...och femtio" på B-maskinen men inte på A-maskinen. Vad Vigil upptäckte var att det klickljudet saknades på LAC-bandet, vilket betyder att fel maskin var på bandet. I och med att inga andra tecken finns på manipulation så ligger realtidsvarianten nära till hands.

Att Fröken Ur på bandet ligger fel i tiden är helt uppenbart redan från LAC-bandet självt, man behöver inte ens jämföra det med andra tidskällor. För i Samtal 6 meddelar Claes Bystedt på LAC uttiden för ambulansen till Kenneth Lavrell som är bisittare i Sabbatsbergsambulansen (912):

"Uttid ska ni ha också.. 23 och 24 kom."
http://www.politiskamord.com/p5lacsamtalen.html

Uttiden anges alltså till 23.24 men när detta meddelas ligger Fröken Ur vid 23.26.50. Körtiden från Sabbatsberg ner till mordplatsen ligger på högst 90 sekunder. Med andra ord skulle uttiden ha meddelats efter att ambulansen redan kommit fram till mordplatsen, och rentav lämnat och börja köra tillbaka igen. (De stannade väldigt kort eftersom Palme redan var på väg att lastas in i Sollentuna-ambulansen 951 när de kom dit.)

Problemet här är att Lavrell som mottog det här meddelandet från Bystedt då hade bytt till 951 och befann sig alltså inte ens i 912 vid den tid som Fröken Ur påstår. Med andra ord är hela konversationen i Samtal 6 en omöjlighet om man utgår från att Fröken Ur är rättvisande.

I själva verket meddelas uttiden så snart ambulansen gått iväg, den ska bara ut från ambulansslingan och upp på Dalagatan. Det handlar om kanske 20 sekunders körtid, och subtraherar man det från Fröken Ur-tiden så hamnar man vid 23.26.30 som uttid enligt Fröken Ur.

Här drabbas vi alltså av "kognitiv dissonans" eftersom den muntligt meddelade uttiden skiljer sig från den av Fröken Ur meddelade uttiden. Skillnaden ligger mycket riktigt på två och en halv minuter, vilket stämmer bra med alla andra avstämningar jag gjort utifrån ett mycket mer omfattande material.

Att Bystedt meddelar uttiden som "23.24" beror helt enkelt på att han tittar på klockan inne på LAC som då visar just 23.24. Att Fröken Ur samtidigt påstår att klockan är 23.26.30 beror på att hon flyttats fram med två och en halv minuter gentemot realtid. Det känner dock inte Bystedt till utan han går efter vad han själv ser där han sitter. Kognitiv dissonans, som sagt.

Och nu väntar vi på att någon filur invänder att det minsann är Bystedts klocka som går fel med två och en halv minuter. Men det säger sig självt att de har rättvisande klockor på LAC för att få tiderna rätt i protokollen.

Vad är det då för poäng med den här framflyttningen av Fröken Ur? En poäng är att få den mycket stora förseningen av ambulansen att framstå om betydligt mindre. Det kan även finnas andra poänger, men jag nöjer mig här med att peka på ambulansförseningen.

Ambulansen försenas med sammanlagt cirka fyra minuter, först genom att Ulf Helin på SBC underlåter att ringa efter ambulans när han får in ärendet från Ann-Louise Paulsson på Järfälla Taxi. Istället ropar han på sina polare i Södermalmspiketen att de ska åka dit och kolla om något verkligen har hänt – "innan man drar igång en stor apparat" som Helin uttrycker det.

Men Paulsson har ett sjätte sinne och ringer själv till LAC för att kolla upp att ambulansen är på väg. Det är den inte, men Kenneth Ed på LAC som tar emot samtalet lovar att "då kommer vi på en gång hörru". Men si det gör de inte, utan istället ringer Ed upp Jan Hedlund på SBC för att dubbelkolla om någon verkligen blivit skjuten. Hedlund har då inte hört talas om det, men strax därefter ringer han tillbaka till LAC där Bystedt svarar och bekräftar att någon blivit skjuten.

Först då skickar de ambulansen, fyra minuter efter att Paulsson ringt Helin på SBC. Det här är ju definitivt ingen normal hantering av ärendet, utan i varje steg finns det visst invändningar som gör att de känner att de måste motringa och dubbelkolla allt.

Sådana uppenbara och väldiga avsteg från normala rutiner kan inte gärna bero på annat än att särskilda instruktioner utfärdats för den här kvällen, och den förklaring som ligger närmast till hands är väl att det pågår någon slags beredskapsövning som involverar både polis och ambulans. Då blir det förklarligt om än inte ursäktligt att Helin först vill att killarna i piketen ska kolla upp om det här är "på låtsas" som del av övningen eller om det är blodigt allvar. Att sätta igång en "stor apparat" på falskt larm skulle kanske riskera att röja den hemliga övningen för en bredare krets än önskvärt.

Ungefär så ser jag på händelseförloppet vad Sabbatsbergsambulansen beträffar. Nu kom det ändå snabbt en ambulans till mordplatsen, nämligen Sollentuna-ambulansen. Det är ett minst sagt märkligt sammanträffande att den ambulansen "bara råkade köra förbi" just när statsminister blivit skjuten. Hur vanligt är det att ambulanser bara råkar köra förbi just när ett grovt våldsbrott begåtts? Att offret dessutom är statsministern gör det hela ännu mer anmärkningsvärt.

Om man vill se till att offret förblöder så ska man fördröja ambulansen, inte polisen. Förseningen av polisen utgör som bekant kärnan i "polisspåret", men i verkligheten är polisen på plats nästan omgående, inom en minut från skotten. Det är den ordinarie ambulansen som försenats, med hela fyra minuter. Kanske borde man istället tala om "ambulansspåret".

Sedan kan man diskutera om Sollentuna-ambulansen manövrerats dit på något sätt, och i så fall varför man velat se till att den ambulansen kom först och hålla tillbaka den ordinarie ambulansen så till den grad att man på så vis garanterar att Palme handhas av Sollentuna. Att spekulera i det blir dock snabbt ganska otrevligt och jag ska nog spara det till en annan gång.

Ja, vad som hörs på LAC-bandet är verkligen inga konkreta saker. Men just det här med klickljuden på fröken ur har han ju också visat, så det verkar han ju inte vara ensam om.

Det var en rimlig förklaring med försening av ambulans faktiskt. Den biten har jag inte tänkt på tidigare, men det stämmer ju faktiskt in på andra märkligheter som inträffade den kvällen. Jag tänker då närmast på Helin i ledningscentralen. Han som sökt sig in dit från yttre tjänst för den här kvällen och enligt vad jag minns har missat anrop. Att mordet rapporteras in i en rimlig tid verkar mest bero på att det inkommit via taxiväxeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in