Citat:
Ursprungligen postat av
DeepDepp
Varför är jag medveten? Hur blev jag medveten? Blir jag medveten igen efter döden?
Det är så extremt konstigt att vara medveten utan att veta hur, varför, och vad som händer efter döden.
För det första så är det konstigt när man inte vet.
Men för det andra så är det konstigt även om man vet.
För oavsett vad svaret är så är det konstigt.
Om det visar sig att en av religionerna har rätt så vore det konstigt.
Om det visar sig att medvetandet på nåt magiskt sätt har råkat uppkomma av att död materia har råkat arrangera sig på ett visst sätt och medvetandet försvinner för evigt efter döden så är det konstigt.
Om det visar sig att nonduality har rätt så är det konstigt.
Om det är nåt helt annat så är det konstigt.
O.s.v.
Jag har verkligen ingen aning vad jag ska tro på.
Och även om jag skulle råka tro på den rätta "teorin" så kvarstår ju det konstiga med hela denna situation av att jag på nåt jäkla sätt har blivit medveten utan att jag har gjort nåt.
Jag tror att vårt medvetande kommer från att våra celler i kroppen samarbetar och kommunicera med varandra. En Celle är en levande konstruktion som har uppkommit för flera miljoner år sedan från enskilda enkla strukturer till dagens otroligt avancerad uppbyggnader allt från träd, djur och allt annat som består av celler. Cellen är levnad och är en enskild organism, allt levande har i sin grund natur att vilja leva, vi ser det hos andra djur arterna som är vilda det slås och kämpar för att få mat, reproducera sig för att överleva. Likt cellerna som försöker samsas med näring som kommer in i våra kroppar och dess celldelning alltså cellen förökning. Med andra ord den enskilda cellen är levande.
På samma sätt som vi människor överlever bättre i en grupp överlever celler bättre i grupp. Där av finns alla levande strukturer, människan och alla andra djur. Men för att gruppen ska fungera behöver den kommunicera, om faror, problem och andra ting på samma sätt behöver celler kommunicera med varandra för att överleva. Där av skapades nervceller och hjärnan för att kunna kommunicera snabbt och effektivt. Likt våra böcker, internet, telefoner och språk.
Genom att vi skapar ett kommunikations system har vi nu skapat ett gemenast minnes system ett stort mänskligt medvetande av kunskap. Det jag menar är att böckerna, internet och den uppsamlade informationen vi har är ett sorts medvetande för hela mänskligheten. Om vi ser hur cellerna kommunicerar och jämför det med oss är det inget större skillnad, hjärna är vårt internt, våra böcker det är cellernas stora medvetande. Men vi har utvecklas så att vi har ett interaktivt medvetande, den information som vi har har gjort att vi kan göra saker utanför vår kropp, jämfört med en dator eller en bok, fast nu med AI som får vi snar interaktiva medvetna datorer, vi kan reda se det men själv körande bilar.
Men det jag försöker säga är att vårt medvetande är en konstruktion av våra levande celler. Med andra ord kan man fråga om vårt medvetande är en illusion av vad vi tro är vår värld. Och till det som händer efter döden tror jag att det som händer är att vår energi, vår livskraft, nervsignalerna, vår hjärtfrekvens vår energi kommer att gå vidare i en annan form. Alltså vårt medvetande kommer försvinna men vår energi kommer fortsätta i universum.