Citat:
Ursprungligen postat av
AbortRetryIgnore
Det beror på vad du menar med ett sexuellt sammanhang. En episod jag hörde om när jag var liten om några jämnåriga kompisar var att när deras föräldrar skulle ha sex en gång så slog pappan på en film på TV:n så att barnen skulle vara upptagna med den under tiden. Det visade sig vara en av pappans porrfilmer.
Barnen tog inte skada av denna engångsföreteelse.
Ska barn skyddas från sexuella sammanhang? Barn har inte en utvecklad sexualitet, så när barn har sex med varandra så är deras sexualitet under utveckling. Att då gå in och skydda och moralisera om det kanske hämmar denna utveckling. Är det ett samhällsansvar? Jag tycker att mycket av ansvaret för barn ligger på vårdnadshavarna. Men jag är inte barnpsykolog, så jag kan inte svara mer än så.
Drag har sexuella inslag när sker inför vuxna. Inför barnen är det bara sagoläsning. Kolla in "Tant Henrik" på Youtube så får du se hur det ser ut.
Noterar att du inte svarade på frågan. Svaret "ja" borde vara enkelt för alla människor, men tydligen inte?
Sexuella sammanhang är svårdefinierat säger du. Fair enough. Uppenbarligen finns dock sexuella sammanhang. Diskussionen vad som klassas som sådant kommer rimligtvis
efter att man fastslagit den ganska självklara principen att barn bör skyddas från sexuella sammanhang.
Exempelvis: Jag tycker att barn (småbarn) inte bör se våldsamma filmer. Det kan nog de flesta hålla med om. Så vi slår fast den principen först, sen kan vi ge oss på gränsdragningen för vad som klassas som våldsamt.
Ok, så du menar att porrfilmer är okej för barn? Är det ett sexuellt sammanhang f.ö.?
Menar du att om barnen inte tar skada av ett enskilt sammanhang (vilket vi knappast vet för övrigt), så är det sammanhanget okej?
Barn har inte sex. Jag pratar givetvis om småbarn, 3-7 år, vilket är vad dessa sagostunder riktar sig mot. Jag pratar inte om 14-åringar.
Givetvis har drag-karaktärerna med sex att göra, även om de "bara" läser en saga. Det är ju alldeles uppenbart att de lever ut en sexuell böjelse när de kliver in i sina karaktärer. Allt handlar om sex när de befinner sig i sina alter egon, se bara på namnen som sagt.
Har du själv barn?