2023-05-10, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Men nu känner jag igen mig i Agust och inte Caroline och jag har halva bekantskapskretsen full av konstnärer och musiker som är vildare än vad han är, tror att flera av er som skriver har en snäv syn baserad på er egen bekantskapskrets. Du kanske bara känner kvinnor som är väldigt tråkiga men världen är större än din omgivning…

Jag skriver utifrån vad man vet om könen rent vetenskapligt. Och t.e.x. vet vi att kvinnor på gruppnivå är mer benägna att följa norm.

Sedan ska man som sagt vara medveten om att varje grupp har sina normer. Har du kvinnliga konstnärer och musiker i din bekantskapskrets som röstar SD? Som vill ha större löneskillnader? som vill minska skatterna kraftigt? mm mm
Eller vad är det de gör som bryter norm menar du? För i en individs ögon är det gruppens norm som räknas.

Man märker på en person följer norm baserat på i vilken utsträckning den tycker och gör som den grupp de identifierar sig med.
Senast redigerad av Keus 2023-05-10 kl. 22:17.
Citera
2023-05-10, 22:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Jag skriver utifrån vad man vet om könen rent vetenskapligt. Och t.e.x. vet vi att kvinnor på gruppnivå är mer benägna att följa norm.

Sedan ska man som sagt vara medveten om att varje grupp har sina normer. Har du kvinnliga konstnärer och musiker i din bekantskapskrets som röstar SD? Som vill ha större löneskillnader? som vill minska skatterna kraftigt? mm mm

Man märker på en person följer norm baserat på i vilken utsträckning den tycker och gör som den grupp de tillhör.

Länka den konsensus du hittat i vetenskapen som stöder dina påståenden, tack. Vad gör du själv som är så normbrytande? Var det inte du som tyckte det var en norm att man absolut inte får öppna bildörren snabbt och stänga under färd medans man berättar en historia som handlar om rån mot bilar? Den normen har jag aldrig hört talas om. Visst hade vi barnlås på bakdörrarna när jag var barn men har missat att det skulle vara en ”norm” att vuxna absolut inte får snabbt öppna och stänga dörren, det har jag gjort många ggr och sett andra göra när dörren inte visat sig vara riktigt stängd tex.
Citera
2023-05-10, 22:25
Medlem
Citat:
Länka den konsensus du hittat i vetenskapen som stöder dina påståenden, tack. Vad gör du själv som är så normbrytande? Var det inte du som tyckte det var en norm att man absolut inte får öppna bildörren snabbt och stänga under färd medans man berättar en historia som handlar om rån mot bilar? Den normen har jag aldrig hört talas om. Visst hade vi barnlås på bakdörrarna när jag var barn men har missat att det skulle vara en ”norm” att vuxna absolut inte får snabbt öppna och stänga dörren, det har jag gjort många ggr och sett andra göra när dörren inte visat sig vara riktigt stängd tex.

Du måste väl ändå se skillnaden mellan att öppna en dörr för att stänga den och att öppna den för skoj skull.

Du svarade inte på min fråga. Vad är det dina kvinnliga konstnärer och musiker gör som bryter norm menar du?

Jag som person är rätt ointressant i sammanhanget och det är irrelevant för vår diskussion.
Senast redigerad av Keus 2023-05-10 kl. 22:35.
Citera
2023-05-10, 22:28
Medlem
Citat:

Beträffande könsskillnader blir det svårt att ha en vettig diskussion med dig när du ifrågasätter sådant som är vetenskapligt vedertaget. Och dessutom utan solida motargument.

Nej, jag tänker inte länka. Är du intresserad får du helt enkelt läsa på själv.
Senast redigerad av Keus 2023-05-10 kl. 22:30.
Citera
2023-05-10, 22:33
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella

Jag tänker att han hade alla möjligheter att få saken överstökad väldigt snabbt genom att ta ansvar för att inte skrämma henne i framtiden. Att det är farligt att skrämma en förare är väl självklart, men handlar ju mest om att möta bekräfta hennes känslor och gränser, dvs när hon drar en gräns respektera den. Istället för att säga emot vad det än är.

Men ska jag spekulera i vad Agust kände den stunden så gissar jag på skam som primär känsla, och då skam kan vara smärtsamt är det vanligt att uppfatta orsaken till smärta som att man har blivit attackerad.

Nej, han ska absolut inte "behöva ta ansvar för att inte skrämma henne i framtiden". Carro är själv ansvarig för sina känslor och väljer sin reaktion. Han ska inte behöva tassa på tå kring hennes humörsvängningar. Men ja, det är precis så borderline tjejer vill ha det.

Dessutom är carros reaktion helt orimlig relativt vad som hände. Det var inte ett dugg farligt att öppna bildörren i den situationen. Det som är farligt är carros psyke isf, är man så lätt skärrad vid bilkörning bör man inte köra bil.

Du är också helt fel ute att agust kände skam. Det var definitivt det carro ville att han skulle känna, och när hon inte lyckades blev hon skitsur och spårade ur. För Agust blev bara less och vek inte ned sig. Han växte lite i mina ögon där faktiskt.

Sen generellt om bråket, så handlade det nog egentligen inte så mycket om sakfrågan. Utan mer att båda parter börjat få nog av varandra.

Agust har en fin glädje i sig, lite som en slafsig golden retriever. Och Carro dödar den glädjen, gång på gång på gång. Usch.
Citera
2023-05-10, 22:36
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Jag skriver utifrån vad man vet om könen rent vetenskapligt. Och t.e.x. vet vi att kvinnor på gruppnivå är mer benägna att följa norm...

Citat:
Länka den konsensus du hittat i vetenskapen som stöder dina påståenden...

Det här påståendet skall förstås tas som allmängiltigt. Vi skall icke behöva länka det som är belagt och vedertaget.
Citera
2023-05-10, 22:41
Medlem
Ninenas avatar
Jag undrar hur många som söker till programmet. Hörde att de nu söker ett lesbiskt par och att de då rekat i en Facebookgrupp. Men antar att de ändå får in en del heteromänniskor som söker. Samtidigt är kanske det inte oändliga möjligheter när det gäller att matcha ihop par.

August och Caroline såg ju på utan ut som en ok match på utan först (var det endast det de gick på?) men det blev tycker jag tidigt tydligt att hon inte riktigt hade accepterat premisserna. Nog kan man väl dansa en bröllopsdans? Nu har de ju hamnat i ett låst läge som de knappast kommer komma vidare ifrån. Hon säger sig inte vilja vara ”morsa” men väljer ju att vara det. Han blir väl också lite barnsligt provokativ i det. (Den där meningen om att hon triggar honom att vilja göra ännu fler sådana saker …) Men fattar att han blir less. Han har hittills inte gått emot henne men gör det här och då låser hon sig. Gissar att hans lekfullhet är en viktig del av hans identitet. Kanske också något som tidigare snarare fått (vissa) kvinnor på fall. Nu är det som att Carro inte vill svara på något August gör/säger utan hon har verkligen garden uppe. Kanske har hon faktiskt dålig självkänsla men jag håller inte alls med om att hon ”vänder det inåt”. Snarare är hon ju på och anmärker på August över allt och inget alternativt är bara passivt aggressiv och avvisande. Att hon blev rädd gällande bildörren fattade jag dock. Jag hade blivit rädd och förmodligen arg (men där och då i stunden)

Stina och Fredrik är vänliga, varsamma, omtänksamma och toleranta. Verkar vilja ungefär samma saker föreställer jag mig. Där tror jag att det kan bli något beständigt. Tar i varandra och verkar tycka om det även om de inte har den där tydliga sexuella energin som Ida och Arvid.

Lina och Alexander. Katastrof. Hur kan man som expert ta så lätt på en sån sak som en stark barnlängtan? Faktiskt grymt. Och sen tycka att de ju bara behöver öppna upp för att det minsann inte behöver vara biologiska barn. Tror att hon har små möjligheter att få adoptera för övrigt med sin sjukdom. Och det är en lång, dyr, komplicerad process! Han vill ju så gärna vara med henne ändå. Vill bli omtyckt. Söker efter bevis på att vara omtyckt. Hoppas. Blir ju tyvärr inte så attraktiv i det, även om han nog är en fin man med mycket att ge. Tack och lov verkar hon ju inte vilja nu. Tänker på det där bråket om en fånig sak som en bar överkropp (i en säng för guds skull!). Och det är nog det allra bästa för dem båda. Ser inte några tecken på attraktion från hennes sida.

Ida och Arvid. Stark attraktion. Och hon är kraftfull och levnadsglad och förmodligen ”behöver” han det (experternas ord det där med vad man ”behöver”). Men jag tycker att det ringer varningsklockor. Han vill dra sig undan (och börjar komma med spådomar om att det kommer gå illa … ?) Hon är ju väldigt cool och svarar på ett sätt som lugnar honom när han ber om distans. Imponerande. Tycker att hon växer faktiskt. Och för övrigt befriande att hon har det lite stökigt hemma. Men det mönstret med att han vill dra sig undan kommer ju inte vara roligt för Ida om de ska hamna i gång på gång. Kanske drar jag för stora växlar på det. Men det är något med honom som gör att jag tror att han har svårt att stanna kvar och vara närvarande i relationen. Att den fysiska attraktionen finns och fanns från start är ju i vart fall en väldigt bra sak. Avgörande tror jag, vad än experterna säger, att det snabbt finns en attraktion.
Citera
2023-05-10, 22:43
Medlem
Citat:
Jag tror att det delvis är genusfråga, på Facebook ser man ju på namnen att de flesta är kvinnor, och här tror jag att förhållandet är det omvända, dvs övervägande män. Och att det är lättare att förstå sig på det egna könet. Nu vet jag ju inte allas kön förstås, här är vi ju mer anonyma, men Hattie är ju bekräftad man iaf.

Kan vara så, men jag är i alla fall kvinna och jag förstår mig inte på Carro alls. HUR kan det vara farligt att öppna en bildörr lite på glänt? Jag hade förstått reaktionen om det hade varit ett flygplan. Hon framstår som rädd och fantasilös med ganska dålig självkänsla. Tråkigt nog eftersom det går ut över omgivningen. Jag kan inte föreställa mig att någon av mina tjejkompisar skulle reagera negativt på att en annan person är för glad eller har för mycket energi. Jättekonstigt. De flesta vill väl ha glada människor runt omkring sig. Han är så mycket mer än hon och det klarar inte Carro. Hon ger inte av sig själv. En känslomässigt snål person.
Citera
2023-05-10, 22:50
Medlem
Ninenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlmaTor3
Kan vara så, men jag är i alla fall kvinna och jag förstår mig inte på Carro alls. HUR kan det vara farligt att öppna en bildörr lite på glänt? Jag hade förstått reaktionen om det hade varit ett flygplan. Hon framstår som rädd och fantasilös med ganska dålig självkänsla. Tråkigt nog eftersom det går ut över omgivningen. Jag kan inte föreställa mig att någon av mina tjejkompisar skulle reagera negativt på att en annan person är för glad eller har för mycket energi. Jättekonstigt. De flesta vill väl ha glada människor runt omkring sig. Han är så mycket mer än hon och det klarar inte Carro. Hon ger inte av sig själv. En känslomässigt snål person.
Håller med. Inte en en enda gång när August varit glad, energisk, pratsam, lekfull så hakar hon på. Istället blir hon stum och avig. Inte ens på fråga om favoritkung kan hon svara utan säger något om att han har för hög energi. Blir väldigt dödande. Och hon i sin tur visar inte mycket av vem HON är. Bortom den tjatiga morsan-rollen. Det dock med bildörren hade dock gjort också mig rädd. Men jag hade reagerat där och då. Inte fastnat och ältat och velat ha rätt.
Citera
2023-05-10, 22:51
Medlem
Citat:
Han kanske bad om ursäkt före/efter, men inte i scenen som sändes? Då sa han ju "okej"

August sade att ”det inte var meningen” vilket man som mottagare normalt godtar för att sedan mjukna och släppa aggresiva hållningen. Men Carro malde som sagt vidare. Fanns inget sätt att avsluta hennes ettrighet utan att förgöra sig själv och börja kräla i sin ynklighet av ånger. Hon utövar härskarteknik lite på sitt sätt där.
Citera
2023-05-10, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninena
Håller med. Inte en en enda gång när August varit glad, energisk, pratsam, lekfull så hakar hon på. Istället blir hon stum och avig. Inte ens på fråga om favoritkung kan hon svara utan säger något om att han har för hög energi. Blir väldigt dödande. Och hon i sin tur visar inte mycket av vem HON är. Bortom den tjatiga morsan-rollen. Det dock med bildörren hade dock gjort också mig rädd. Men jag hade reagerat där och då. Inte fastnat och ältat och velat ha rätt.

Det blev absolut för mycket ältande. Tråkig stil att sitta och vrida och vända på det som hände och förstora. Bra gjort att han behöll sin ståndpunkt. Jag kan förstå att andra blir rädda när någon öppnar bildörren om det händer oväntat, men reaktionen borde ha kommit då och sen får man släppa det.
Citera
2023-05-10, 23:01
Medlem
August är rolig, trygg i sig själv och kompetent. Han har ett lite speciellt Jeffrey Dahmer-aktigt utseende men det kan både vara plus och minus.
Absolut en person som kan göra livet rikare för andra.

Så synd att han parats ihop med en skittrist normie som ser ut som ett halvfabrikat och är lika äventyrlig som grillkrydda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in