2023-05-10, 21:23
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
NEJ. Det handlar INTE om kön. Jag känner igen mig mest i Agust av männen och Ida av kvinnorna. Jag är kvinna själv, och bisexuell. Carro är inte en typisk kvinna alla kan känna igen sig i, hon påminner lite om en fd flickvän till mig som utövade både psykiskt och fysiskt våld i alla sina relationer. Jag har bara en negativ erfarenhet av relationer och det var med henne, jag var ung… Sluta vara så kategorisk och inbilla dig att just den kvinna du identifierar dig med är som alla kvinnor. Detta handlar om personlighetsdrag.

Vad tror du att det beror på då, frågeställningen om varför Facebook och flashback ställer sig olika? Kom med en egen teori istället för att attackera mig. Att jag känner igen mig i Carro har väl ingenting att göra med varför Facebook och flashback har olika slags analyser och andra saker de reagerar på?
Citera
2023-05-10, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kulturstrateg
Inte alls. Tvärtom. Kvinnor beter sig som Carro när de inte är attraherade av mannen.

Den här bilden sammanfattar fenomenet rätt klockrent.

Om något år befinner sig Carro i ett 24/7 BDSM-förhållande med en sadistisk, och något snyggare än Agust, man. Var så säker.

Rätt fantastiskt att en vuxen människa kan vara så inskränkt faktiskt. Det blir helt enkelt för svårt för hennes hjärna och det blir oerhört pinsamt när hon inbillar sig att hennes känsloargument skulle vara fakta.
Citera
2023-05-10, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ernie1616

För mig var bildörrs-händelsen en bagatell. Jag fick anstränga mig för att förstå att hon blev rädd. Sen bad jag om ursäkt och sa att jag inte skulle göra om det. Det var såklart inte meningen att skrämma henne. Men hon malde på ändå om att det var fel och farligt och då blev jag lite irriterad. Jag ville utmana hennes åsikt om att faran var ett faktum. Så här i efterhand så kan jag såklart säga att det är farligt att göra saker som kan påverka en bilförares koncentration. Men det var inte "faran" som var intressant här eller huruvida man tycker att det var farligt eller ej, det var ju hennes reaktion. Varför sa hon ifrån på det där sättet? Vill hon skrämma iväg mig? Tråkigt var det. Min upplevelse är att en människa som vill utveckla en relation håller en mildare ton.

Jag håller med dig. Det är tråkigt att titta på det i efterhand.

Din analys är helt korrekt rörande bildörren.

Tror hon blev mest arg på dig för att du bröt mot en norm som de flesta har i sig sedan barnsben. Man öppnar helt enkelt inte en bildörr under färd. Det är som att en vän till mig vägrade gå över en tågräls en gång när vi var ute och gick. Han menade att det är livsfarligt. Det var enkelspår och vi hade god sikt åt båda hållen. Tågen på sträckan går i 100 km i h. Det var tyst ute. Spelade ingen roll. Livsfarligt att gå över. Också något han lärt sig sedan barnsben då han är uppväxt i en ort där järnvägen går rakt genom samhället.

Sedan finns det andra saker som är betydligt mer farligt för en vuxen människa men som folk ändå gör för att det enligt norm anses vara ok. Köra på halt väglag. Dricka sig full. Etc etc.
Senast redigerad av Keus 2023-05-10 kl. 21:46.
Citera
2023-05-10, 21:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Vad tror du att det beror på då, frågeställningen om varför Facebook och flashback ställer sig olika? Kom med en egen teori istället för att attackera mig. Att jag känner igen mig i Carro har väl ingenting att göra med varför Facebook och flashback har olika slags analyser och andra saker de reagerar på?

Att den gruppen har fler kvinnliga deltagare som identifierar sig med Carro än här kanske. Sedan kanske inte alla i den gruppen heller håller med dig och henne utan det är lite så på Facebook och i grupper att det är en viss typ av personer som syns mycket medans andra väljer att inte lägga sig i, för det är aldrig konstruktiva diskussioner där. Jag är med i en ”Alla vi som bor i XYZ”-grupp på Facebook som jag aldrig skriver i och läser man i den tror man att alla i den här stadsdelen är grälsjuka och osympatiska, men det stämmer inte med min upplevelse här. Men ingen trevlig bekant eller granne jag har här är aktiv i den gruppen. Överlag brukar personer som Carro gilla sociala medier.
Citera
2023-05-10, 21:50
Medlem
Citat:

På Facebook är det väl nästan bara kvinnor som diskuterar? Någon var inne att kön påverkar och givetvis gör det. Kvinnor går mer efter norm. Män går mer på det tekniska och strikt logiska. Oftast hamnar man rätt om man lyssnar på båda delarna. För oftast finns det befogade anledningar till varför det blivit norm.
Citera
2023-05-10, 21:52
Avslutad
Citat:

Och jag attackerade inte dig, jag svarade på det du skrev, läs om.
Citera
2023-05-10, 21:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
På Facebook är det väl nästan bara kvinnor som diskuterar? Någon var inne att kön påverkar och givetvis gör det. Kvinnor går mer efter norm. Män går mer på det tekniska och strikt logiska. Oftast hamnar man rätt om man lyssnar på båda delarna. För oftast finns det befogade anledningar till varför det blivit norm.

Jaså? Dags att identifiera mig som man isåfall eftersom jag inte ”går efter norm”.
Citera
2023-05-10, 21:59
Medlem
Citat:
Jaså? Dags att identifiera mig som man isåfall eftersom jag inte ”går efter norm”.

Det är norm att säga att man inte följer norm.

Sedan ska man vara medveten om att den norm som gäller är gruppens norm.
Citera
2023-05-10, 22:03
Avslutad
Citat:
Det är norm att säga att man inte följer norm.

Sedan ska man vara medveten om att den norm som gäller är gruppens norm.

Men nu känner jag igen mig i Agust och inte Caroline och jag har halva bekantskapskretsen full av konstnärer och musiker som är vildare än vad han är, tror att flera av er som skriver har en snäv syn baserad på er egen bekantskapskrets. Du kanske bara känner kvinnor som är väldigt tråkiga men världen är större än din omgivning…
Citera
2023-05-10, 22:07
Medlem
kulturstrategs avatar
Citat:
Rätt fantastiskt att en vuxen människa kan vara så inskränkt faktiskt. Det blir helt enkelt för svårt för hennes hjärna och det blir oerhört pinsamt när hon inbillar sig att hennes känsloargument skulle vara fakta.

Du menar alltså att kvinnor kan betraktas som vuxna?

Hon inbillar sig egentligen ingenting. Hon går på autopilot och styrs av reptilhjärnan(vilken kvinnor ej kan separera sig ifrån). Hon vill trycka ner betamannen som hon föraktar och använder den mikroskopiska rädsla hon kände när han öppnade bildörren som svepskäl för att rättfärdiga nertryckningen. När betamannen, som hon betraktar lägre stående än henne, inte håller med henne blir hon perplex och börjar låta som en skivspelare som hakat upp sig. Det handlar alltså inte om att hon inbillar sig att det hon säger är fakta, utan att hon(hennes reptilhjärna, som hon styrs av) inte kan begripa att en man med lägre sexuellt värde än henne säger emot henne(oavsett om det hon säger är sant eller inte).
Citera
2023-05-10, 22:09
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tittade på scenen igen och det var tydligt att Carro var ute efter att ha RÄTT. Enligt Carro hade hon inte känt att det var farligt utan det var fakta att det varit en farlig situation. Det fanns inte mycket utrymme att ha en avvikande åsikt…

Exakt, Agust kan och ska inte göra mer än att be om ursäkt för vad han gjorde. Carro har dock varit ute efter mer än diskussion/tjafs ganska länge nu, medans Agust har anpassat sig hela tiden för att undvika det. Oundvikligt.
Citera
2023-05-10, 22:13
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Och jag attackerade inte dig, jag svarade på det du skrev, läs om.

"Sluta vara så kategorisk och inbilla dig att just den kvinna du identifierar dig med är som alla kvinnor" är en attack mot mig som inte hjälper sakfrågan eller för debatten framåt. Jag är ju inte aktiv i Facebookgruppen själv, jag bara läser där. Vad mina uppfattningar är om deltagarna är knappast en rimlig förklaring för eller emot, något du verkar driva som tes eftersom du tycker att jag ska ändra uppfattning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in