2023-05-10, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Bevisningen är inte "svajig", den är solid. Hon dömdes liksom till livstid i tingsrätten.

Folk här i tråden har en märklig idé om vad som krävs för att fälla någon för mord. Att försvaret vill ge sken av att bevisningen inte håller är självklart, en del av deras jobb såklart. Men i det stora hela är det ett ovanligt starkt bevisläge för ett fall där ingen av GM vill erkänna brottet vill jag påstå. Det är lite svårt att förstå vad mer som skulle krävas för att döma någon för mord faktiskt, förutom rena övervakningsbilder.

Hon dömdes till livstid på en riktig svajig bevisning ja, därför dom flesta blev förvånade. Men samma sak kommer inte ske i hovrätten
Citera
2023-05-10, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Var det inte nått lurt där med ”finnen” han som åkte till GW och åt gåslever och drack fint vin och berättade om utredningen…

Finnen blev ju ”avställd” ifrån utredningen i samband med det.

Om jag minns rätt så ljög ju finnen om nått blixtnedslag. Minns inte detaljerna.

Det är väl han finnen som satt griller i huvudet på GW angående M som oskyldig
Och att de vill sätta åt vissa i den här utredningen för att de blev påkommna
Kränkta gubbar
Citera
2023-05-10, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja enliigt vissa så sägs det vara svajigt
Men jag tycker att Rullman och TR hsr gjort rätt bedömning

För mig får hon sitta inne så länge de bara går, men de funkar ju inte riktigt så. Man får gå efter bevis och efter utredningen som kommit fram. Och jag har läst en del fupar genom alla år. Och jag blev förvånad över att de blev livstid. Och nu har de ju kommit in ny bevisning som Majas försvarare kommer kasta i ansiktet på Rullman och gänget, och de kommer göra så hon går fri. Kan bara säga tyvärr, men så är de
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Precis det jag tänker också... att uppsåtet är det som borde varit i fokus.

Jaa, märkligt. Ponera att någon rånar en värdetransport men p.g.a. klantigt agerande bara får med sig 200 sek. Inte fan kommer denne att åtalas för snatteri!?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Alltså GW har gjort sitt.
Ja jag tror det
Hans glansdagar är slut och det svider nog för honom
Senast redigerad av Anedin 2023-05-10 kl. 18:40.
Citera
2023-05-10, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
För mig får hon sitta inne så länge de bara går, men de funkar ju inte riktigt så. Man får gå efter bevis och efter utredningen som kommit fram. Och jag har läst en del fupar genom alla år. Och jag blev förvånad över att de blev livstid. Och nu har de ju kommit in ny bevisning som Majas försvarare kommer kasta i ansiktet på Rullman och gänget, och de kommer göra så hon går fri. Kan bara säga tyvärr, men så är de
Ja det vore fruktansvärt fel
om de nya bevisen är den förbaskade tidsangivelsen så anser jag att det inte är tillräckliga bevis för att fria M
Det är svajigt om något
Citera
2023-05-10, 18:39
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88

Du uttalar dig så tvärsäkert det gjorde du innan TR dom också... ursäkta om man inte tror dina utsvävningar den nya bevisningen är ju mer än patetiskt dåligt ska de bygga försvaret på det så är de verkligen desperata.
Citera
2023-05-10, 18:40
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Självklart han har ju polare inom rättsväsendet
Jag tror att GW känner sig kränkt
Han är van med att folk ser upp till honom
och han vill inte bli ifrågasatt

Ja kränkthet färgar nog en del av GW:s agerande. Nu skall han dessutom utröna om han kan JO-anmäla Domaren. ;-)

Men Domaren å andra sidan förefaller vara en grinig jävel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu är jag dåligt orienterad i denna Lydia, men var det den där tjejen som sköt sin sambo medan han filmade?
Och hon anmälde sig själv?
Då blir det kanske lite mer fokus på skadorna.

Samtidigt funderar man på varför man inte tar mer bilder. Idag har man ju tillgång till digitala möjligheter. Det kan ju som i det här fallet bli väldigt viktigt i utredningen.

I Stefan Davidssons fall tog MSN väl någon bild, och hsn hade ju något sår som skulle kunna vara från mordet. Man ska ju inte glömma att rättsläkaren alltså var har de här bilderna att gå på, de är inte på plats vid undersökningen. Viktigt med närbilder då man ska avgöra om det är läkning på gång, tecken till rodnad runt om, skorpor eller infektioner i såret. Allt för att kunna tidsbestämma såret så gott det går.

Efter att ha läst några FUPar ( med betoning på några) märker man att den första intervjun, första observationen, första fotona, första kollen i mobilen på någon som tas in, kanske inte alltid som misstänkt men ändå som viss observandum, är så otroligt viktig.

Värdefull information kan gå om intet efter denna första kontakt med polisen om det inte slutar i häktning eller om någon misstänks så kan det slipas på detaljer som man kanske inte har först hunnit tänka igenom så noga i brådrasket.

Håller med att likt inom många områden så är det grundarbetet i början som leder till ett bra slutresultat.

Polisernas utredare stannade vid att fots såret och lyssna till att han varit på promenad med en väninna och antagligen då rivit upp ett sår på benet.

”Någon” kikade vidare på detta och fann att den träningsapp han hade var kopplad till en karttjänst som gjorde en ”3D” bild av hela promenaden med tidsstämplar.

Man såg alltså hur han promenerat med tidsstämplar för stoppen och även vissa av hans foton var kopplade till denna app. Så hela promenaden fanns som en tidslinje i den appen.

På den tiden fanns även ett kryphål in i appen så ”man” kunde se vad han ägnat dig åt för träningsaktiviteter.

I förhör så sa han att han gymmat men i den appen så såg man att han simmat i en timme eller vad det var.

Så med den lilla återblicken så vill jag påminna om att vi på läktaren alltid har lyxen att kunna kika lite mer på vissa detaljer då fall gått till åtal. Någonstans måste utredningen sätta punkt.

Samtidigt finns alltid utrymme för att i efterhand kika på vad som kunde gjorts mer.

Nu är man i nån form av twilight zone här mellan tingsrätt och hovrätt då parterna ska ta beslut.

Polisen är i viss mån typ Folktandvården med tvångsmedel så det blir sällan överdrivet kreativt men de ska ha en eloge för sitt idoga arbete i det här fallet.

Ibland blir jag stående stilla och stirrar ut i tomma intet då jag ser vissa protokoll som ligger till grund för det som läggs fram som bevis i rätten. Alltså att det saknas bevis för beviset om ni fattar.

Det finns utrymme för att tajta till de förlopp som sker i lgh den natten. Mobilerna sitter på data antagligen för viss kunskap/sanning men bäst är ju om tjejerna börjar prata sanning om de nu är så oskyldiga som de påstår.
Citera
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
om de nya bevisen är den förbaskade tidsangivelsen så anser jag att det inte är tillräckliga bevis för att fria M
Det är svajigt om något

Den är skrattretande dålig
Citera
2023-05-10, 18:43
Medlem
Citat:
Det är svajigt om något

Ja, men den tidsangivelsen var ju svajig från början, och att de nu kom upp till ytan säger ju en del. Det finns ingenting som tyder på att Maja varit delaktig i mordet, utan de är bara "möjligt" att de är så, och de räcker inte. Brott mot griftefriden ryker hon på absolut men mer än så går inte att bevisa. Hon kommer bli fri och hon kommer inte kunna visa sig i Vetlanda så hon har mkt att stå i lagom till midsommar
Citera
2023-05-10, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Du uttalar dig så tvärsäkert det gjorde du innan TR dom också... ursäkta om man inte tror dina utsvävningar den nya bevisningen är ju mer än patetiskt dåligt ska de bygga försvaret på det så är de verkligen desperata.

Du får tro på precis de du vill, och jag var knappast ensam att tro att Maja inte kommer få livstid och de är ingenting jag skäms över precis. Men jag har varit med länge, och jag vet hur en svajig utredning slutar. Du kan skriva upp redan nu, Johanna kommer få 18år och Maja kommer gå fri i hovrätten, så kan du höra av dig sen

Utredningen kring Johanna är kanon bra, men de räcker inte till livstid. Men kring Maja är de väldigt svajigt som sagt.
Senast redigerad av DeVaLaGott88 2023-05-10 kl. 18:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in