2023-05-10, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Leif GW Persson har fått en egen sida i protokollet från Tove-rättegången.
Där står det att han ”sitter och fäller kommentarer”.
– Jag har lämnat över det här till min jurist, säger han till Aftonbladet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2BJbll/leif-gw-perssons-tillsagning-under-tove-rattegangen

Har kanske postats och diskuterats tidigare? Många sidor är det...
Det nämdes någonstans under rättegången att GW störde
Han blev väl sur eftersom han inte var där den kommande dagen
Citera
2023-05-10, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Den branden lär ha skett knappt 2 timmar efter branden hos exet. Jag skrev om detta för en tid sen, tyckte det var ett märkligt sammanträffande. Men en annan postare skrev en oneliner att den brasan berodde på något helt annat.

Hus under och strax efter en renovering kan tydligen få överslag i elsystemet (pga slarv). Katarina Kyrka i Sthlm brann t.ex ner under såna omständigheter.
Maja har ju berättat att det var J som tände på
Citera
2023-05-10, 16:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Problematiken är svårt att förstå om man inte har kunskap eller erfarenhet. Många i tråden har tolkat beskrivningen som att M skulle vara en viljelös grönsak, vilket är en verklighetsfrånvänd missuppfattning.

Dolda funktionshinder gör en person dubbelt drabbad. De egna svårigheterna och känslan av att vara annorlunda späds på av problemskapande bemötanden, dömanden och fördömanden från en oförstående omgivning.

Att jämföra med någon utan dessa besvär låter sig inte göras, men givetvis fråntar det inte någon ansvar från dess gärningar.

Nu har jag börjar greppa lite med runt just en liknande person i min närhet som har precis ADD och drag av aspberger. Det tack vare några sjribwnter i tråden som förklarat det här med att de loggar ur och loggar in.

Och nu ser jag ju det med egna ögon, just det där utliggandes och avskärmningen. Det blir som att de sitter i en glaskupa när det blir för mycket.

Drar sig undan om det blir för mycket krav, bråk eller bara allmänt trötthet. Verkar bli lättare trött än syskonen och kan typ ” kollapsa” om det har varit mycket.

Kan också berätta om hur den här personen har svårare att återberätta saker som upprör honom. Finns enormt mycket känslor, men berättelsen kan låta lite stelt. Men om man frågar efter hur upplevelsen var, kan han bli upprörd över att man inte fattat. Det finns ett glapp där i den egna upplevelsen och hur den framförs. Kan låter lite stelt eller hur man ska förklara det. Lite mer som ett referat.
Citera
2023-05-10, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ok, fast det där ju återigen bara saker som M själv sagt. Ingen utomstående har lagt märket till någon känsloförändring . Och Johanna har också beskrivit hur otäckta vissa saker var. Och jag tror inte på henne heller ska tilläggas.

Hon beskriver t.ex att T s tunga åker ut på en konstigt sätt som hon tycker ser så obehagligt ut så hon inte riktigt vill kolla.
När hon först erkänner jagar hon upp sig, så förhörsledarna får be henne lugna ner sig, ta ett par djupa andetag och lite vatten.
Hon säger själv att det är fruktansvärt. Hon säger att det var obehagligt att ta i och bära henne. Det var ren och stress och skär panik när dom skulle träda på platssäckarna.
När hon fick T över sig beskriver hon det som helt obehagligt.
Hon beskriver att det var väldigt äckligt att dra ut kroppen från bilen till skogen och när T s huvud slog i marken stelnade både hon och M till för det var inte rätt att T skulle slå i huvudet sådär.
Och när hon får se ett foto på sitt badrum säger hon något i stil med..usch bara jag ser det. Fhl frågar vad? Hon säger att hon råkade se fotot.

Kontentan är att båda säger att dom hamnade i chock och tyckte allting var fruktansvärt obehagligt. Men varken häktesperosnal, läkare, eller förhörsledare har noterat några känsloyttringar förutom när J gråter när hon pratar om hennes vänskap med M, samt när J skrattar åt frågan om hon och J är ett par.

Deras familjer vittnar om att dagen efter var dom precis som vanligt. Jag har frågat tråden om AdHD kan förklara denna till synes avsaknad av känslor. Men så verkar inte vara fallet. För mig är då svaret enkelt. Båda lider av en empatistörning. Kanske inte deras fel, men något annat sätt kan jag inte se det på.
Jag ser det också som att båda är empatistörda
En empatistörning ligger inte för Adhd /Add
Citera
2023-05-10, 16:37
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Den här 5/5-22?
https://sverigesradio.se/artikel/villa-totalforstord-i-brand-utreds-som-mordbrand. INgen hemma just då.

Men det har brunnit flera gånger i villor i Vetlanda, även med peronskador.

Men - är JJ misstänkt för några fler bränder än de två bränder som diskuterats i tråden?
Citera
2023-05-10, 16:45
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Den branden lär ha skett knappt 2 timmar efter branden hos exet. Jag skrev om detta för en tid sen, tyckte det var ett märkligt sammanträffande. Men en annan postare skrev en oneliner att den brasan berodde på något helt annat.

Hus under och strax efter en renovering kan tydligen få överslag i elsystemet (pga slarv). Katarina Kyrka i Sthlm brann t.ex ner under såna omständigheter.

Jag har för mig (märk väl ”för mig”) att detta dryftades i början av eländet och det visade sig vara blixtnedslag.
Citera
2023-05-10, 16:49
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Men - är JJ misstänkt för några fler bränder än de två bränder som diskuterats i tråden?
Branden hos pappa Tönnies var med i åtalet i Eksjö tingsrätt.

Branden hos exet Hampu* som det nya åtalet handlar om.
Samma natt brann det i en villa i Vetlanda som renoverades,
denna brand har Maja sagt att JLJ. ska ha dragit igång.
Citera
2023-05-10, 16:55
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jag har för mig (märk väl ”för mig”) att detta dryftades i början av eländet och det visade sig vara blixtnedslag.
Ta dig en titt här: https://www.flashback.org/sok/?so=weight&query=blixtnedslag&t=3481231&sp=1
Citera
2023-05-10, 16:56
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland

Var det inte nått lurt där med ”finnen” han som åkte till GW och åt gåslever och drack fint vin och berättade om utredningen…

Finnen blev ju ”avställd” ifrån utredningen i samband med det.

Om jag minns rätt så ljög ju finnen om nått blixtnedslag. Minns inte detaljerna.
Citera
2023-05-10, 16:58
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Branden hos pappa Tönnies var med i åtalet i Eksjö tingsrätt.

Branden hos exet Hampu* som det nya åtalet handlar om.
Samma natt brann det i en villa i Vetlanda som renoverades,
denna brand har Maja sagt att JLJ. ska ha dragit igång.

Åh fan, my bad hade inte en aning om det.

Har JJ blivit lagförd för den branden.
Citera
2023-05-10, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Om han blev så skrämd, gjordes det inga tex orosanmälningar till Soc gentemot J eller något liknande? Alla de här historierna om J får en ju att börja undra...

Det är ju ingen som sett det med egna ögon mer än att ryktet har gått och det är bara M som har vetat om det.

Jag tror att det var svårt för ungdomsrna att gola/anmäla något som är rykten

Sen är det väl så att de flesta mönniskor vill inte tro så illa om någon och att en kompis kan vara så farlig

Maja är den enda som borde ha pratat med någon vuxen om det här
eftersom hon har vetat om det

Det är ju så oftast med nasrcissister i relationer att omgivningen vill/kan inte tro på att personen kan vara så jävlig
Nej inte hen som är så trevlig fin människa skulle göra något sådant
som den utsatta parten berättar
ofta står den utsatta ensam om de lämnar relationen och narcexet lever vidare och är omtyckt medans gm bekanta oftast tänker att det ör den lämnande parten som är lite skruvad
Citera
2023-05-10, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Du lever.

Stämmer bra! Med det sagt menade jag ju inte att fallet va så för Tove. Men detta är en diskussion och jag ville poängtera att det kan va väldigt olika, i mycket liknande situationer. Jag vet lika lite som alla vi andra, om vad som faktiskt hänt. Men jag finner det, likt er andra(vad jag gissar) intressant att spekulera och diskutera i. Hemskt tragiskt fall där man bara vill förstå hur och varför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in