Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Nu är jag dåligt orienterad i denna Lydia, men var det den där tjejen som sköt sin sambo medan han filmade?
Och hon anmälde sig själv?
Då blir det kanske lite mer fokus på skadorna.
Samtidigt funderar man på varför man inte tar mer bilder. Idag har man ju tillgång till digitala möjligheter. Det kan ju som i det här fallet bli väldigt viktigt i utredningen.
I Stefan Davidssons fall tog MSN väl någon bild, och hsn hade ju något sår som skulle kunna vara från mordet. Man ska ju inte glömma att rättsläkaren alltså var har de här bilderna att gå på, de är inte på plats vid undersökningen. Viktigt med närbilder då man ska avgöra om det är läkning på gång, tecken till rodnad runt om, skorpor eller infektioner i såret. Allt för att kunna tidsbestämma såret så gott det går.
Efter att ha läst några FUPar ( med betoning på några) märker man att den första intervjun, första observationen, första fotona, första kollen i mobilen på någon som tas in, kanske inte alltid som misstänkt men ändå som viss observandum, är så otroligt viktig.
Värdefull information kan gå om intet efter denna första kontakt med polisen om det inte slutar i häktning eller om någon misstänks så kan det slipas på detaljer som man kanske inte har först hunnit tänka igenom så noga i brådrasket.
Håller med att likt inom många områden så är det grundarbetet i början som leder till ett bra slutresultat.
Polisernas utredare stannade vid att fots såret och lyssna till att han varit på promenad med en väninna och antagligen då rivit upp ett sår på benet.
”Någon” kikade vidare på detta och fann att den träningsapp han hade var kopplad till en karttjänst som gjorde en ”3D” bild av hela promenaden med tidsstämplar.
Man såg alltså hur han promenerat med tidsstämplar för stoppen och även vissa av hans foton var kopplade till denna app. Så hela promenaden fanns som en tidslinje i den appen.
På den tiden fanns även ett kryphål in i appen så ”man” kunde se vad han ägnat dig åt för träningsaktiviteter.
I förhör så sa han att han gymmat men i den appen så såg man att han simmat i en timme eller vad det var.
Så med den lilla återblicken så vill jag påminna om att vi på läktaren alltid har lyxen att kunna kika lite mer på vissa detaljer då fall gått till åtal. Någonstans måste utredningen sätta punkt.
Samtidigt finns alltid utrymme för att i efterhand kika på vad som kunde gjorts mer.
Nu är man i nån form av twilight zone här mellan tingsrätt och hovrätt då parterna ska ta beslut.
Polisen är i viss mån typ Folktandvården med tvångsmedel så det blir sällan överdrivet kreativt men de ska ha en eloge för sitt idoga arbete i det här fallet.
Ibland blir jag stående stilla och stirrar ut i tomma intet då jag ser vissa protokoll som ligger till grund för det som läggs fram som bevis i rätten. Alltså att det saknas bevis för beviset om ni fattar.
Det finns utrymme för att tajta till de förlopp som sker i lgh den natten. Mobilerna sitter på data antagligen för viss kunskap/sanning men bäst är ju om tjejerna börjar prata sanning om de nu är så oskyldiga som de påstår.