2023-05-10, 17:46
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Har M diagnosen asberger?
Aspergers syndrom existerar inte längre som diagnos. Idag går den under beteckningen AST.

M har autistiska drag.
Citera
2023-05-10, 17:51
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det är ju ungefär som att åtala en bankrånare för snatteri. Har en åklagare rätt att vara så "flexibel"?
Ang. det så läs sista förhöret i aktbilaga 153 sida 1051.
Det står bla. att en brandskydds ingenjör bedömt att det inte är mordbrand utan skadegörelse genom brand.

Så Rullman hade inget val. Tyvärr
Citera
2023-05-10, 17:55
Medlem
Citat:
GW kommenterar respektive överklagande.

https://www.tv4.se/personer/leif-gw- persson

GW är inte helt tydlig när han pratar men en rekonstruktion är vi flera som efterfrågat. Märkligt att det inte gjorts.
Citera
2023-05-10, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om du som oskyldig

1) slår larm till polisen under eller efter mordet och
2) låter bli att hjälpa mördaren att skaffa undan kroppen efter mordet och
3) inte sitter och ljuger för polisen i förhör efter mordet

så är det nog ingen fara att du ska bli misstänkt för delaktighet eller för mord.

Maja har inte bara befunnit sig i lägenheten under tiden för mordet. Det är inte enbart det som gör att hennes beteende är misstänkt.

Bra skrivet!!!
Många val man kan göra. Att inte välja är också ett val
Citera
2023-05-10, 17:58
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu har jag börjar greppa lite med runt just en liknande person i min närhet som har precis ADD och drag av aspberger. Det tack vare några sjribwnter i tråden som förklarat det här med att de loggar ur och loggar in.

Och nu ser jag ju det med egna ögon, just det där utliggandes och avskärmningen. Det blir som att de sitter i en glaskupa när det blir för mycket.

Drar sig undan om det blir för mycket krav, bråk eller bara allmänt trötthet. Verkar bli lättare trött än syskonen och kan typ ” kollapsa” om det har varit mycket.

Kan också berätta om hur den här personen har svårare att återberätta saker som upprör honom. Finns enormt mycket känslor, men berättelsen kan låta lite stelt. Men om man frågar efter hur upplevelsen var, kan han bli upprörd över att man inte fattat. Det finns ett glapp där i den egna upplevelsen och hur den framförs. Kan låter lite stelt eller hur man ska förklara det. Lite mer som ett referat.
Det är individuellt hur väl känslor kan beskrivas, men många har svårigheter med att riktigt förstå och sätta ord på abstrakta begrepp. Ett typiskt ord som få kan greppa är "lagom".
Citera
2023-05-10, 17:59
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Det står bla. att en brandskydds ingenjör bedömt att det inte är mordbrand utan skadegörelse genom brand.

Fast uppsåtet var ju att bränna dem inne... så märkligt ändå... ungefär som min avsikt är att ta död på någon men lyckas bara tillfoga personen ett litet blåmärke... ska det då dömas som misshandel istället för mordförsök?
Citera
2023-05-10, 18:03
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper

Tack för klargörandet. Sen kan jag nog tänka att det här finns skäl att se till uppsåt, snarare än J:s färdigheter som pyroman.

Med lite träning så skulle nog J framleds lyckats i sina uppsåt. Inte minst hennes flitiga googlande pekar i den riktningen.
Citera
2023-05-10, 18:04
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Tack för klargörandet. Sen kan jag nog tänka att det här finns skäl att se till uppsåt, snarare än J:s färdigheter som pyroman.

Med lite träning så skulle nog J framleds lyckats i sina uppsåt. Inte minst hennes flitiga googlande pekar i den riktningen.

Precis det jag tänker också... att uppsåtet är det som borde varit i fokus.
Citera
2023-05-10, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
I rättsmedicinanalysen av Johanna står det så här:

"De möjliga överhudsavskrapningarna har ett utseende som starkt talar för att de
orsakats av ett smalt hårt föremål av ospecifik karaktär.
Utseende och lokalisation av möjliga överhudsavskrapningar i ansiktet och vid
det högra nyckelbenet är förenliga med att de orsakats av annan person genom
grepp med hand och/eller skrapning med naglar. Vidare är utseende och lokalisation förenliga med att de orsakats antigen då målsägande tagit tag i Janssons
hals med händerna (så som Jansson uppgett i förhör) eller när målsägande försökt streta emot Jansson (så som den andra misstänkta uppgett i förhör)."

Vet vi varför det har avfärdats att Tove gjorde motstånd? Var det avsaknad av JJs DNA på Tove eller?
Kan det i så fall vara möjligt att Tove gjorde motstånd trots avsaknad av DNA?
Detta tyder ännu mer i så fall att Maja är oskyldig.

Hur kan du få det till att det kan visa att M är oskyldig?

Om Tove gjorde motstånd så visar det att hon var vid medvetande och att M snarare höll i T
Så som J berättade
Annars hade troligtvis J haft mer motvärnsskador

Jag är inte förvånad öv om att T kan ha gjort motstånd
det har jag trott hela tiden

Och då för att få henne både tyst och försvarslös så visar det att de var två i samförstånd precis som Rullman sagt

Däremot så är det förvånansvärt att de inte tog upp de här ev motvärnsskadorna J har i rätten .

M hade också ett blåmärke på ena axeln

Om inte jag minns fel så var T ena hand svårt bränd och att det var knepigt att kolla Dna
Och att djur hade angripit henne så pass att en arm var borta

Någon annan kanske minns bättre än mig
Senast redigerad av Anedin 2023-05-10 kl. 18:21.
Citera
2023-05-10, 18:19
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
GW är inte helt tydlig när han pratar men en rekonstruktion är vi flera som efterfrågat. Märkligt att det inte gjorts.

Precis. Men det ligger nog inte i Rullmans intresse att gå in på ”detaljer”. Tre in och två ut – gemensamt och i samförstånd, är vad Rullman vill ha.

Det har gjort att den kritiska tiden i lägenheten, när mordet begicks, är den tid som blivit sämst utredd. Det är naturligtvis ingen slump.

Här kan jag tycka att åklagaren brister vid iakttagandet av objektivitetsplikten.
Citera
2023-05-10, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det nämdes någonstans under rättegången att GW störde
Han blev väl sur eftersom han inte var där den kommande dagen

Alltså GW har gjort sitt.
Citera
2023-05-10, 18:28
Medlem
Citat: