2023-05-10, 15:01
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Jag får det till 220 miljoner transaktioner mellan lightning och baslagret. Så i mitt exempel räcker det för cirka 100 miljoner användare.

Det räcker såklart inte för fullskalig implementering om alla ska föra över mellan bas och andralager hela tiden. Då har man fler val. Håll dig till andralagret eller skapa ännu fler lager.

Det kan mycket väl bli så att baslagret endast används för extremt stora transaktioner, lightning som ”sparkonto” och tredjelagret som ”spendkonto”. Just nu räcker i vart fall andralagret gott. Gäller bara att folk börjar använda det.
Så ditt betalsystem klarar ungefär Tysklands befolkning (om vi bortser från problemet med routing som är ännu mer angeläget egentligen). The future of finance!
Citera
2023-05-10, 15:19
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Så ditt betalsystem klarar ungefär Tysklands befolkning (om vi bortser från problemet med routing som är ännu mer angeläget egentligen). The future of finance!
Ja precis. Mer än nog i dagsläget. Ett tredje lager kommer behövas senare.
Citera
2023-05-10, 15:22
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ja precis. Mer än nog i dagsläget. Ett tredje lager kommer behövas senare.
Och vilket problem skulle detta ytterligare lager lösa?
Citera
2023-05-10, 15:23
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Varför skulle du vilja göra det?

Om du tar ut pengar på bankomaten, har du ofta behov att sätta in dom på kontot igen sedan?

Om man tjänar pengar och känner att det där digitala guldet verkar värt att investera i, hur ska man lyckas när en grodbild går före i kön? Paradoxalt nog kanske det blir svårare att få ta på BTC i en hyperbitcoiniserad värld. Ska BTC värderas i sats? Och varför skulle inte olika lightning-kanaler kunna betraktas som olika valutor på samma sätt som danska kronor och bulgariska leva betraktas som separata valutor trots att de är peggade till Euron? Det blir ju förmodligen ganska knepigt att tajpa in 0,0000000001 BTC för en liter mjölk i en hyperbitcoiniserad värld ifall en butiks qr-kodsystem havererar, så då kan man ju lika gärna ha "Riksbankens lightning-kanal" med denomineringar i nuvarande SEK och sedan hävda att "Lightning SEK" är konvertibel till BTC när ingen vågar växla till sig BTC eftersom grodbilder och "stora transaktioner mellan stora stater och företag" tar upp all plats på baslagret till ockerpriser. Och återigen, hur värderas grodbilderna och "stats- och storföretagsbetalningarna" i en hyperbitcoiniserad värld där det inte finns någon dollar? I BTC?
Citera
2023-05-10, 15:39
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Lynton
Om man tjänar pengar och känner att det där digitala guldet verkar värt att investera i, hur ska man lyckas när en grodbild går före i kön?
Om du får din lön via Lightning så har du inget problem på den fronten, eller hur?

Citat:
Paradoxalt nog kanske det blir svårare att få ta på BTC i en hyperbitcoiniserad värld. Ska BTC värderas i sats? Och varför skulle inte olika lightning-kanaler kunna betraktas som olika valutor på samma sätt som danska kronor och bulgariska leva betraktas som separata valutor trots att de är peggade till Euron? Det blir ju förmodligen ganska knepigt att tajpa in 0,0000000001 BTC för en liter mjölk i en hyperbitcoiniserad värld ifall en butiks qr-kodsystem havererar, så då kan man ju lika gärna ha "Riksbankens lightning-kanal" med denomineringar i nuvarande SEK och sedan hävda att "Lightning SEK" är konvertibel till BTC när ingen vågar växla till sig BTC eftersom grodbilder och "stora transaktioner mellan stora stater och företag" tar upp all plats på baslagret till ockerpriser. Och återigen, hur värderas grodbilderna och "stats- och storföretagsbetalningarna" i en hyperbitcoiniserad värld där det inte finns någon dollar? I BTC?

Värdera BTC i sats? Betrakta Lightning kanaler som olika valutor? "Lightning SEK"?
Vet inte om du själv förstod vad du talade om här...

Om en liter mjölk kostar 2 dollar, 20kr, 7000 satoshis eller 7 μBTC är egalt. Det kommer prissättas i det som marknaden tycker är vettigast.

De som hanterar grodbilder för 200kr i transaktions kostnader kommer hur som helst inte kunna konkurrera med företag och institut som tycker det är billig om det så kostade 2000kr för att flytta 10 miljoner från A till B.
Personligen ser jag dock inte att grodbilder för 200kr per transaktion blir särskilt långvarigt. Jag ger det en vecka eller två till, sen har den hypen dött ut.
Citera
2023-05-10, 15:40
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Och vilket problem skulle detta ytterligare lager lösa?
Ytterligare uppskalning såklart. Läs inlägg 756
Citera
2023-05-10, 16:15
Medlem
Citat:
Samtidigt i El Salvador:
https://i.redd.it/egwfd3hx6oya1.jpg

Är det här via lightning eller baslagret? 🤡
Citera
2023-05-10, 16:39
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Är det här via lightning eller baslagret? 🤡
Har jag påstått att det var lightning? Det var bara en kul observation från det föredömliga bitcoin-landet.

Och även att någon väljer ett göra detta när det påstås här i tråden att det är fritt fram att betala överallt via lightning där.
Citera
2023-05-10, 16:41
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ytterligare uppskalning såklart. Läs inlägg 756
Kan du berätta hur ”tredjelagret” ska fungera när du inte ens förstår hur LN ska kunna skalas upp med avseende på routing eller onboarding av användare?
Citera
2023-05-10, 16:46
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Kan du berätta hur ”tredjelagret” ska fungera när du inte ens förstår hur LN ska kunna skalas upp med avseende på routing eller onboarding av användare?
LN funkar bra i verkligheten. Inte i din fantasi dock.
Citera
2023-05-10, 17:14
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
LN funkar bra i verkligheten. Inte i din fantasi dock.
Med en handfull användare (och knappt ens då). Du svarade alltså inte på frågan.

Slutsats: du hoppas på lightning men vet inte hur det ska egentligen lösa någonting överhuvudtaget.
Citera
2023-05-10, 17:23
Medlem
Citat:
Det är absolut inte tänkt att du ska stänga en kanal och flytta allt till baslagret efter varje transaktion.

Citat:
När ska man göra det då?

Personligen har jag aldrig skickat bitcoin från en lightningplånbok till en vanlig bitcoinadress utöver något test möjligen.

Det jag har på lightninglagret använder jag för konsumtion, och jag har hittills inte mottagit någon lightningbetalning från någon.

Finge jag lön på lightning så skulle jag väl behöva flytta bitcoin till förstalagret någon gång per år eller så, förutsatt att jag har en lön som ger utrymme till ett sparande.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-05-10 kl. 17:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in